Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1113

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Torn » 14. mar 2016, 13:16

Hvad gør I, når relevante jobopslag har nogle krav, som I ikke lever op til? Fx en bestemt efteruddannelse, I endnu ikke har modtaget? Ville I søge alligevel?

Det er ikke frygten for at blive kasseret med det samme, når jeg ikke lever op til kravene, men mere frygten for at irritere ansættelsesudvalget. Hvis nu et senere jobopslag hos samme virksomhed uden krav kommer frem, ville det være ærgerligt, hvis de husker mig som irriterende...
0
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4508

Indlægaf Akehurst2 » 14. mar 2016, 13:57

Torn skrev:Hvad gør I, når relevante jobopslag har nogle krav, som I ikke lever op til? Fx en bestemt efteruddannelse, I endnu ikke har modtaget? Ville I søge alligevel?

Det er ikke frygten for at blive kasseret med det samme, når jeg ikke lever op til kravene, men mere frygten for at irritere ansættelsesudvalget. Hvis nu et senere jobopslag hos samme virksomhed uden krav kommer frem, ville det være ærgerligt, hvis de husker mig som irriterende...

Jeg ville ringe og spørge, om det var et afgørende krav (medmindre, det stod som en meget klar forudsætning i opslaget) og så søge, hvis det ikke var afgørende. Ellers ville jeg lade være med at søge.
1
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 14. mar 2016, 14:39

Akehurst2 skrev:
Torn skrev:Hvad gør I, når relevante jobopslag har nogle krav, som I ikke lever op til? Fx en bestemt efteruddannelse, I endnu ikke har modtaget? Ville I søge alligevel?

Jeg ville ringe og spørge, om det var et afgørende krav (medmindre, det stod som en meget klar forudsætning i opslaget) og så søge, hvis det ikke var afgørende. Ellers ville jeg lade være med at søge.

Okay. De skriver "kun ansøgere med efteruddannelse *** kan komme i betragtning". Den er vist for tydelig. Øv! Det lyder ellers som et spændende job og jeg har den akademiske uddannelse (i hvert til sommer) som de søger. Jeg lader den fare.
0
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Indlægaf Neenah » 16. mar 2016, 08:50

Jeg var til jobsamtale i torsdags, og lige efter jeg kom ud, kunne jeg godt fornemme at det slet slet ikke var et job for mig. Lederen ringede i går og jeg var faktisk meget enig i de betragtninger hun kom med om at jeg ikke var gearet til så administrativt et job. Til gengæld fik jeg hende til at namedroppe mig til sin kollega, der har et stillingsopslag lige nu, der er meget mere mig, og noget jeg vildt gerne vil arbejde med.

Jeg var ikke nedslået over afslaget - faktisk ret lettet. Til gengæld fik jeg endnu et afslag om aftenen - til en fucking praktikstilling. Dvs. jeg er så talentløs at jeg ikke engang kan få lov til at arbejde gratis for nogen(?!) For helvede det er nederen. Øv øv øv. Jeg giver snart op. Der er ingenting der virker. I den seneste uge har fire-fem af mine medstuderende fået jobs. Jeg famler stadig rundt i arbejdsløshedsstøvet, og er endda den der blev først færdig på studiet.

Til gengæld har jeg fået godkendt et forløb hos Ballisager, så jeg håber virkelig de kan hjælpe mig lidt videre. Jeg skal til kemimøde med dem i eftermiddag, så jeg håber det kan give mig en succesoplevelse. Det er fandme ikke nemt det her jobsøgning. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5864

Indlægaf Smiling_Goat » 16. mar 2016, 12:07

Æv Neenah, det er dæleme også surt. Måske er markedet bare mættet, så det efterhånden er lige så svært at få en praktikplads som et arbejde?

Jeg tror ikke, jeg får pladsen det sted, jeg var til samtale ved, i sidste uge. De ville ringe midt på ugen, og jeg ved godt, jeg er hurtig til at erklære, at det bare ikke var mig, der fik pladsen. Min erfaring er bare, at hvis de siger, de ringer en bestemt dag med svar, så ringer de også den dag, hvis man får det.

De åbnede kl. 8 i morges, så jeg tror måske, de har svært ved at få fat i den kandidat, de vil have, og jeg får mit afslag senere i dag eller i morgen, når de har fanget vedkommende.. Hvis de da ikke bare udsætter afslagene, fordi det jo trods alt ikke er så vigtigt.

Under alle omstændigheder, tror jeg altså, jeg havde hørt noget nu, hvis det var positivt.
0
Kesha
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Indlægaf Kesha » 16. mar 2016, 14:38

Jeg kunne godt bruge et par råd :)

For et par uger siden sendte jeg en ansøgning afsted, jeg var på det tidspunkt i job og skrev det selvfølgelig på cv og i ansøgningen. Nu er jeg så kaldt til samtale på mandag men er i mellemtiden blevet fyret fra mit job. Fyringen er i mens jeg var sygemeldt (de må gerne, havde en prøveperiode) Var sygemeldt på grund af jeg kom til skade med ryggen og fyringen var fordi de manglede en at dække for mig.

Men hvad siger jeg til samtalen? Jeg vil jo gerne være ærlig og sige det som det er. Men dette job er også et jeg bare så gerne vil have og har ønsket længe, så frygter at ødelægge det hele ved at sige jeg var syg. Selvom at det var et hændeligt uheld og jeg er ovenpå igen.
0
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 287
Likede indlæg: 4428

Indlægaf Rosa Espinosa » 16. mar 2016, 14:47

Kesha skrev:Jeg kunne godt bruge et par råd :)

For et par uger siden sendte jeg en ansøgning afsted, jeg var på det tidspunkt i job og skrev det selvfølgelig på cv og i ansøgningen. Nu er jeg så kaldt til samtale på mandag men er i mellemtiden blevet fyret fra mit job. Fyringen er i mens jeg var sygemeldt (de må gerne, havde en prøveperiode) Var sygemeldt på grund af jeg kom til skade med ryggen og fyringen var fordi de manglede en at dække for mig.

Men hvad siger jeg til samtalen? Jeg vil jo gerne være ærlig og sige det som det er. Men dette job er også et jeg bare så gerne vil have og har ønsket længe, så frygter at ødelægge det hele ved at sige jeg var syg. Selvom at det var et hændeligt uheld og jeg er ovenpå igen.

Synes du skriver det meget fint selv. Det var et hændeligt uheld og at du er ovenpå igen og det vil dermed ikke påvirke dette job.
Der sker jo desværre ting og sager som vi ikke selv er herre over, men det lyder til at du har taklet det.
3
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5864

Indlægaf Smiling_Goat » 17. mar 2016, 19:35

Hold nu op det går forrygende det her :D

Jeg var til samtale i dag og er allerede blevet inviteret til runde to i næste uge, og senere, da jeg kom hjem, blev jeg ringet op af et andet sted, jeg har søgt ved, som syntes, at jeg lød rigtig interessant og lige havde nogle opklarende spørgsmål, før hun fandt ud af, om hun ville invitere mig til samtale. Hun lød stadig interesseret, da vi lagde på.. Så jeg håber.

Jeg begynder jo næsten at tro på, at det her kommer til at lykkes :D

Det sted jeg var til samtale ved i sidste uge har dog stadig ikke ladet høre fra sig. Jeg antager bare, at det var et nej tak.

Det er bare mega fedt at overhovedet blive kaldt til samtale. Jeg var virkelig i tvivl, om jeg overhovedet ville have en chance, min fortid taget i betragtning, men det kunne da se ud til, at den er lige meget. Gudskelov.

Ha! Og så blev jeg guddødme lige inviteret til en til. Det vil sige, jeg helt sikkert har én samtale i næste uge og måske to ugen efter. Jeg er helt rundt på gulvet.

(Jeg er altså ked af, hvis jeg er træls. Jeg er bare glad :))
14
SofieP
Kort karma: 8
Likede indlæg: 66

Indlægaf SofieP » 22. mar 2016, 11:32

Jeg vil gerne melde mig ind her! Jeg er (næsten-)psykolog, og afleverer speciale om 9 dage :panik:

Så nu er jeg så småt begyndt at søge jobs.

Jeg bor i Norge og søger jo også her, og på den baggrund, har jeg et lille spørgsmål... Jeg er ved at sende en elektronisk ansøgning, og der er en rubrik, man kan krydse af i, om man er arbejdssøgende med udenlandsk baggrund. Hvis jeg krydser af i den rubrik, får jeg følgende besked op:
"Det er et overordnet mål at statlige etater skal rekruttere flere personer med innvandrerbakgrunn. Søkere med slik bakgrunn oppfordres derfor til å søke på offentlige stillinger.

Statlige virksomheter, og andre virksomheter som velger å følge denne praksisen, skal innkalle minst én søker med innvandrerbakgrunn til jobbintervju, forutsatt at søkeren er kvalifisert. Personer med innvandrerbakgrunn er i denne sammenheng første- og andregenerasjons innvandrere som har sin opprinnelse fra Asia med Tyrkia, Afrika, Sør- og Mellom-Amerika, Oseania unntatt Australia og New Zealand, samt østeuropeiske land utenfor EU/EFTA.

SSBs definisjon av begrepet innvandrerbakgrunn lyder: Innvandrerbakgrunn har man dersom man selv er født i utlandet og har innvandret, eller dersom man har foreldre som begge er utenlandskfødte.

Du har nå krysset av for at du ønsker en slik behandling av din søknad.

Avkryssing for slik behandling knyttes kun til den stillingen du nå søker og kan ikke sees av andre enn saksbehandler for denne."

Jeg er i tvivl om jeg skal krydse af her, for jeg falder jo sådan set ikke ind under "innvandrerbakgrunn" ud fra den første definition, men det gør jeg til gengæld i følge den fra fra SSB? Hvad gør en klog?
0
avdotja
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 22. mar 2016, 19:37

SofieP skrev:Jeg vil gerne melde mig ind her! Jeg er (næsten-)psykolog, og afleverer speciale om 9 dage :panik:

Jeg bor i Norge og søger jo også her, og på den baggrund, har jeg et lille spørgsmål... Jeg er ved at sende en elektronisk ansøgning, og der er en rubrik, man kan krydse af i, om man er arbejdssøgende med udenlandsk baggrund. Hvis jeg krydser af i den rubrik, får jeg følgende besked op:
"Det er et overordnet mål at statlige etater skal rekruttere flere personer med innvandrerbakgrunn. Søkere med slik bakgrunn oppfordres derfor til å søke på offentlige stillinger.

Statlige virksomheter, og andre virksomheter som velger å følge denne praksisen, skal innkalle minst én søker med innvandrerbakgrunn til jobbintervju, forutsatt at søkeren er kvalifisert. Personer med innvandrerbakgrunn er i denne sammenheng første- og andregenerasjons innvandrere som har sin opprinnelse fra Asia med Tyrkia, Afrika, Sør- og Mellom-Amerika, Oseania unntatt Australia og New Zealand, samt østeuropeiske land utenfor EU/EFTA.

SSBs definisjon av begrepet innvandrerbakgrunn lyder: Innvandrerbakgrunn har man dersom man selv er født i utlandet og har innvandret, eller dersom man har foreldre som begge er utenlandskfødte.

Avkryssing for slik behandling knyttes kun til den stillingen du nå søker og kan ikke sees av andre enn saksbehandler for denne."

Jeg er i tvivl om jeg skal krydse af her, for jeg falder jo sådan set ikke ind under "innvandrerbakgrunn" ud fra den første definition, men det gør jeg til gengæld i følge den fra fra SSB? Hvad gør en klog?

Jeg er ret sikker på at svaret er et nej; jeg ville i hvert fald ikke krydse af.
1
SofieP

Indlægaf SofieP » 22. mar 2016, 19:46

avdotja skrev:
SofieP skrev:Jeg vil gerne melde mig ind her! Jeg er (næsten-)psykolog, og afleverer speciale om 9 dage :panik:

Jeg er ret sikker på at svaret er et nej; jeg ville i hvert fald ikke krydse af.

Det var også det, jeg endte med at gøre :) Tak for svar!
0
avdotja
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 22. mar 2016, 20:08

^held og lykke med det :)
0
SofieP

Indlægaf SofieP » 23. mar 2016, 08:46

avdotja skrev:^held og lykke med det :)

Tak! Der var frist i går, men jeg regner ikke med at høre noget før efter påske :)
0
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 23. mar 2016, 15:57

Jeg søgte et uopfordret job i går. Rygtet gik gennem min veninde, at de manglede en ansat til sommer. Jeg er usikker på, om det er en faststilling de mangler eller blot en barselsvikar. Uanset sendte jeg af sted og jeg fik en fin mail tilbage om, at de ville læse den med stor interesse, når de fik større overblik.
0
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 23. mar 2016, 15:59

Jeg er desuden rigtig meget i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det her an.

Jeg tog mit nuværende job (vikar frem til 30/6) i november, men det har vist sig, at jeg slet ikke kan få jobbet og specialeskrivningen til at harmonere. Derfor udskyder (re-eksamen) jeg med al sandsynligheden mit speciale til 1. november i stedet for 1. august. Men altså, jeg kan ikke lade være med at søge på jobs, der har startdato 1. august. Og det er vel lidt dumt. Specialet skal jo afleveres på et tidspunkt.
0

Tilbage til "Job"