Jobjagter-tråden

Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1048

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Guldfisk » 14. apr 2016, 17:48

Daphne skrev:
Guldfisk skrev:
Daphne skrev:Min jobkonsulent har bedt mig om at lave en elevatortale - uden videre instruktion. Og jeg synes ikke jeg finder mange eksempler på nettet for ledige.... Har I lavet en elevatortale? Jeg synes, det er ret svært, især fordi jeg er nyuddannet uden erfaring.... :gruble:

Uden at det blev kaldt en elevatorsamtale, fik jeg hjælp af en coach til ligesom at lave en lille historie om mig. Jeg vil tro, det er lidt det samme.

Det var i stil med: "Jeg er som person X og interesserer mig for Y. Derfor har jeg studeret Z, og under studiet har jeg gjort Æ og Å, der også har styrket den interesse/opbygget nogle evner. Nu søger jeg det her job, fordi det passer til X, Y og Z."
Og så udvælger man de evner, interesser og studiejobs/andet fra CVet, som styrker den samlede fortælling. Så du skal ikke have alt med, men det der leder hen til den samtale, du er til. Du må forestille dig din drømmestilling, hvis der ikke er en specifik stilling, du har kig på.

Det lyder som noget i den stil, ja. Jeg synes det er svært, når jeg ikke har rigtig erfaring fra branchen endnu, men jeg skal forsøge at udtrække de kompetencer, jeg har fået i andre jobs, som kan bruges mere generelt. Og det er også svært, synes jeg... :lol:
Det der med at fremhæve ens styrker, når man ikke rigtigt selv tror på, at man er god nok, det er godt nok svært...

Jeg elskede min coach , hun var så begejstret for mig. Det var også hende, der kunne se den der sammenhæng i de ting, jeg havde lavet. Ellers havde det også taget tonsvis af tid at finde på noget.
1
Brugeravatar
Daphne
Kort karma: 161
Likede indlæg: 846

Indlægaf Daphne » 14. apr 2016, 18:05

Guldfisk skrev:Jeg elskede min coach , hun var så begejstret for mig. Det var også hende, der kunne se den der sammenhæng i de ting, jeg havde lavet. Ellers havde det også taget tonsvis af tid at finde på noget.

Det lyder rart. Nogle gange kunne jeg godt bruge, at de tog den psykologiske del lidt mere med. Jeg tror, at jeg ville få rigtigt meget ud af det, hvis jeg kunne blive undervist i at se mit eget værd i forhold til en virksomhed osv. Og det med at tackle jobbet, når jeg først får det - eller i hvert fald føle mig klar.
0
Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1048

Indlægaf Guldfisk » 14. apr 2016, 18:17

Daphne skrev:
Guldfisk skrev:Jeg elskede min coach , hun var så begejstret for mig. Det var også hende, der kunne se den der sammenhæng i de ting, jeg havde lavet. Ellers havde det også taget tonsvis af tid at finde på noget.

Det lyder rart. Nogle gange kunne jeg godt bruge, at de tog den psykologiske del lidt mere med. Jeg tror, at jeg ville få rigtigt meget ud af det, hvis jeg kunne blive undervist i at se mit eget værd i forhold til en virksomhed osv. Og det med at tackle jobbet, når jeg først får det - eller i hvert fald føle mig klar.

Jeg fik hende ved jobcenteret frem for det der standardkursus, de ellers lægger op til, at man starter med som nyuddannet/nyledig. Da jeg ikke skulle bruge hjælp til at skrive ansøgninger, men netop til at tro på mig selv til samtalen.

Jeg fik 4 timer ved hende og havde fået job, da jeg havde brugt tre af dem.
3
Smiling_Goat
Kort karma: 467
Likede indlæg: 5894

Indlægaf Smiling_Goat » 16. apr 2016, 11:09

Åh jeg er træt af at snakke med trætte, ældre damer til samtalerne. Jeg har en del energi, og har en del store armbevægelser normalt, men når jeg sidder over for sådan en rolig person, føler jeg, at min personlighed er upassende. Jeg bliver smittet af deres ro, mister mig selv og bliver kedelig og formel. Den person er megakedelig, og én jeg heller ikke gad ansætte. Jeg har en enkelt gang forsøgt at være mit energiske, snakkesaglige jeg over for en af de der rolige, "trætte" personer, og hun havde tydeligvis lyst til at kaste mig ud af vinduet :genert:

Den ene gang jeg har snakket med en ung person, der havde lidt hen ad samme energiniveau som jeg, gik det forrygende, og jeg fik at vide, at hun følte, samtalen var gået rigtig godt, da jeg fik mit afslag (suk.)

Jeg føler mig ret fortabt lige nu, for jeg ved slet ikke, hvem jeg skal være til samtalerne. Jeg vil rigtig gerne være mig selv, men jeg føler simpelthen ikke, at de vil kunne rumme mig (og det kunne de jo heller ikke, den ene gang jeg prøvede.) Jeg synes i øvrigt, den person, jeg ikke er, er r*virriterende, så hende gider jeg da heller ikke at være.

Åh altså.. Er der nogen, der kender problemet? Det hele virker ret håbløst lige nu.

Kender I et sted, man kan gå hen og få hjælp med den slags? Jeg er ikke arbejdsløs, så jeg hører ikke til på jobcentret.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4285

Indlægaf Rapfisk » 18. apr 2016, 11:19

Smiling_Goat skrev:Åh jeg er træt af at snakke med trætte, ældre damer til samtalerne. Jeg har en del energi, og har en del store armbevægelser normalt, men når jeg sidder over for sådan en rolig person, føler jeg, at min personlighed er upassende. Jeg bliver smittet af deres ro, mister mig selv og bliver kedelig og formel. Den person er megakedelig, og én jeg heller ikke gad ansætte. Jeg har en enkelt gang forsøgt at være mit energiske, snakkesaglige jeg over for en af de der rolige, "trætte" personer, og hun havde tydeligvis lyst til at kaste mig ud af vinduet :genert:

Den ene gang jeg har snakket med en ung person, der havde lidt hen ad samme energiniveau som jeg, gik det forrygende, og jeg fik at vide, at hun følte, samtalen var gået rigtig godt, da jeg fik mit afslag (suk.)

Jeg føler mig ret fortabt lige nu, for jeg ved slet ikke, hvem jeg skal være til samtalerne. Jeg vil rigtig gerne være mig selv, men jeg føler simpelthen ikke, at de vil kunne rumme mig (og det kunne de jo heller ikke, den ene gang jeg prøvede.) Jeg synes i øvrigt, den person, jeg ikke er, er r*virriterende, så hende gider jeg da heller ikke at være.

Åh altså.. Er der nogen, der kender problemet? Det hele virker ret håbløst lige nu.

Kender I et sted, man kan gå hen og få hjælp med den slags? Jeg er ikke arbejdsløs, så jeg hører ikke til på jobcentret.

Jeg har været på et kursus i samtaletræning hos min fagforening. Måske har din også nogle konsulenter eller nogen, man kan sparre med omkring samtalerne?

Edit: Ét af de råd, vi fik, var at have et par pointer, man gerne ville have frem til samtalen. Der var tale om ting, man gerne ville huske at sige, men for dig vil det måske give mening at fokusere på at holde en bestemt energi, eller på dit kropssprog?
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 18. apr 2016, 11:24

Jeg har oprettet et dokument, hvor jeg kan holde styr på, hvilke ansøgninger, jeg har ude. Er der nogen af jer, der har erfaring med det (jeg mener også, at Jobnet har funktionen, når man er meldt ledig)? Hvilke informationer har man brug for at have styr på?

Indtil videre har jeg:
Dato, hvor jeg har søgt jobbet
Sted/virksomhed/organisation
Jobtitel
Dato for ansøgningsfrist
Svar (afslag/samtale)
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8466

Indlægaf 2SHY » 18. apr 2016, 11:27

Rapfisk skrev:Jeg har oprettet et dokument, hvor jeg kan holde styr på, hvilke ansøgninger, jeg har ude. Er der nogen af jer, der har erfaring med det (jeg mener også, at Jobnet har funktionen, når man er meldt ledig)? Hvilke informationer har man brug for at have styr på?

Indtil videre har jeg:
Jobtitel
Dato for ansøgningsfrist
Svar (afslag/samtale)

Jeg plejer bare at printe opslaget (så har jeg det også selv efter det er pillet af nettet) og så skriver jeg dato på for hvornår jeg har sendt ansøgningen :genert:

Har jeg flere ansøgninger ligger de i en bunke med dem med den nærmeste deadline øverst

Og ellers udfylder jeg bare den der joblog man skal udfylde enten på Jobnet eller hos a-kassen
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 18. apr 2016, 11:30

2SHY skrev:
Rapfisk skrev:Jeg har oprettet et dokument, hvor jeg kan holde styr på, hvilke ansøgninger, jeg har ude. Er der nogen af jer, der har erfaring med det (jeg mener også, at Jobnet har funktionen, når man er meldt ledig)? Hvilke informationer har man brug for at have styr på?

Indtil videre har jeg:
Jobtitel
Dato for ansøgningsfrist
Svar (afslag/samtale)

Jeg plejer bare at printe opslaget (så har jeg det også selv efter det er pillet af nettet) og så skriver jeg dato på for hvornår jeg har sendt ansøgningen :genert:

Har jeg flere ansøgninger ligger de i en bunke med dem med den nærmeste deadline øverst

Og ellers udfylder jeg bare den der joblog man skal udfylde enten på Jobnet eller hos a-kassen

Det er også en god måde at gøre det på - jeg har bare ingen printer :lol: Derudover kan jeg godt lide at have en liste, der viser mig, at jeg faktisk har arbejdet og nået nogle mål. Det motiverer mig til at skrive ansøgninger, at jeg kan få udfyldt endnu en linje i excelarket.

Hvilke informationer skal man indføje i jobloggen?
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 18. apr 2016, 11:34

Indtil videre har jeg:
Jobtitel
Dato for ansøgningsfrist
Svar (afslag/samtale)

Jeg gennemgår jobbaserne en gang ugentligt, og fører de nye stillinger ind i et Excel-dokument, jeg har. Her skriver jeg linket, virksomhedens navn samt ansøgningsfristen og startdatoen. Når jeg har søgt stillingen markerer jeg den gul. Når jeg det ikke inden fristen, maler jeg den rød. Kommer jeg til samtale, skriver jeg også det på, så jeg kan læse ansøgningen igennem for inspiration, hvis jeg ved senere jobsøgning til anden stilling ikke kan finde på noget fornuftigt at skrive.
1
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8466

Indlægaf 2SHY » 18. apr 2016, 11:37

Rapfisk skrev:
2SHY skrev:

Indtil videre har jeg:
Jobtitel
Dato for ansøgningsfrist
Svar (afslag/samtale)

Det er også en god måde at gøre det på - jeg har bare ingen printer :lol: Derudover kan jeg godt lide at have en liste, der viser mig, at jeg faktisk har arbejdet og nået nogle mål. Det motiverer mig til at skrive ansøgninger, at jeg kan få udfyldt endnu en linje i excelarket.

Hvilke informationer skal man indføje i jobloggen?

Ah okay :) Jeg tænkte egentlig bare at jeg måske var doven fordi det var så lidt jeg gør. Excel og jeg er ikke venner så derfor gør jeg det på en anden måde

Det giver hurtigt sig selv når du ser jobloggen derinde. Stilling, virksomhed, heltid/deltid (i så fald hvor mange timer), dato for ansøgning, blev man kaldt til samtale osv. Så faktisk det samme du vil skrive mere eller mindre :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 287
Likede indlæg: 4430

Indlægaf Rosa Espinosa » 18. apr 2016, 11:44

Så er der sendt en ansøgning af sted til et job jeg rigtig gerne vil have. To fra min klasse har været til samtale dernede tidligere da de søgte i sidste måned, hvoraf den ene fik jobbet. Har været på afdeling med begge i et halvt år og hende som fik jobbet, var bare så lad. Hvis hun kunne slippe for at hjælpe til, så gjorde hun det. Så hvis jeg ikke i det mindste kommer til samtale, så bliver jeg godt nok ulykkelig.
0
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 214
Likede indlæg: 2255

Indlægaf Zombie » 19. apr 2016, 06:29

Er indkaldt til jobsamtale et sted, hvor jeg virkelig gerne vil arbejde ved siden af studiet. Det er først den 27., så jeg skal bare øve mig og være nervøs indtil da. :kryds:
4
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 19. apr 2016, 10:44

Ih altså..

Jeg sendte en ansøgning i går til en regulær e-mailadresse. I dag har jeg modtaget en mail fra hende om, at hun har modtaget den, vil læse alle ansøgningerne igennem og vende tilbage inden for et par dage. Jeg ved godt, det er en standardmail, men hun afslutter den med "ha' en god dag," og jeg synes, det er så uhøfligt at ignorere den slags.

Sig lige til mig, at jeg er fjollet og ikke skal skrive i lige måde til hende :genert: :stoned:
0
Undtagelsen
Kort karma: 26
Likede indlæg: 258

Indlægaf Undtagelsen » 19. apr 2016, 12:34

Smiling_Goat skrev:Ih altså..

Jeg sendte en ansøgning i går til en regulær e-mailadresse. I dag har jeg modtaget en mail fra hende om, at hun har modtaget den, vil læse alle ansøgningerne igennem og vende tilbage inden for et par dage. Jeg ved godt, det er en standardmail, men hun afslutter den med "ha' en god dag," og jeg synes, det er så uhøfligt at ignorere den slags.

Sig lige til mig, at jeg er fjollet og ikke skal skrive i lige måde til hende :genert: :stoned:

Du skal ikke skrive tilbage.
Det vil bare fylde som en gang spammail i hendes mailboks.
3
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 20. apr 2016, 09:36

Aaargh, jeg sidder med en ansøgning til en stilling, der er som skræddersyet til mig, og jeg kan simpelthen ikke få de rigtige formuleringer frem. Såååå frustrerende.

Jeg har givet mig selv til klokken 14 - så skal jeg til frisøren :banan:
0

Tilbage til "Job"