Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 287
Likede indlæg: 4429

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Rosa Espinosa » 20. apr 2016, 09:52

^ Kan fagforeningen måske komme med nogle fif?

Skal ind til a-kassen i morgen til 3 md. samtale. Håber de kan kigge min uopfordret ansøgning igennem. Ved ikke om de gør sådan noget, ellers kan jeg altid sende den til fagforeningen.
0
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Brugeravatar
Daphne
Kort karma: 161
Likede indlæg: 846

Indlægaf Daphne » 20. apr 2016, 10:13

Rosa Espinosa skrev:^ Kan fagforeningen måske komme med nogle fif?

Skal ind til a-kassen i morgen til 3 md. samtale. Håber de kan kigge min uopfordret ansøgning igennem. Ved ikke om de gør sådan noget, ellers kan jeg altid sende den til fagforeningen.

Min a-kasse-dame kigger dem i hvert fald gerne igennem og kommer med gode råd osv. :)
2
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4281

Indlægaf Rapfisk » 20. apr 2016, 11:50

Jeg skriver på en ansøgning til en organisation, hvor jeg for mange år siden havde et vikariat i en underafdeling. Det står selvfølgelig i mit CV, men bør jeg også nævne det i selve ansøgningen? I så fald hvordan?

Det er ikke den samme type stilling, så det handler mest om kendskab til organisationens produkt.
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10189

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. apr 2016, 12:00

Rapfisk skrev:Jeg skriver på en ansøgning til en organisation, hvor jeg for mange år siden havde et vikariat i en underafdeling. Det står selvfølgelig i mit CV, men bør jeg også nævne det i selve ansøgningen? I så fald hvordan?

Det er ikke den samme type stilling, så det handler mest om kendskab til organisationens produkt.

Jeg ville komme ind på det i første del af ansøgningen, så det ikke bliver overset, hvis de til at starte med kun skimmer.
Hvis du indleder med en motivation, kan det sikkert flettes ind der.

Jeg synes klart, at du skal nævne det, da det er sådan en, indholdsmæssigt, lille ting, som kan skabe en hurtig og værdifuld relation til den, der læser din ansøgning, fordi det er lettere at se en ansøger for sig, når vedkommende skriver om rammer, som er modtageren bekendt, foruden at det helt basalt viser, at du før har fungeret fint i deres organisation.
5
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. apr 2016, 08:00

Jeg skal i denne uge søge et job på en arbejdsplads, hvor jeg i 2013/14 var ansat i et lille år.
De ville gerne have beholdt mig dengang, men det kunne pludselig ikke lade sig gøre økonomisk, hvilket den daværende leder fik meldt ud alt for sent. Omvendt hjalp han mig videre til mit næste job, og jeg nåede også at få sagt pænt farvel til folk, og jeg har siden hen flere gange sludret med gamle kolleger i S-toget, så det er ikke, fordi der er kurrer på tråden eller det, der ligner.

Jeg kender godt kontaktpersonen på jobopslaget, men det var ikke en, jeg talte særlig meget med, da vi oftest arbejdede med hvert sit område, og det er en af grundene til, at jeg nu har svært ved at finde ud af, hvordan jeg så at sige skal dosere det indforståede. Jeg vil sagtens kunne ringe eller skrive til hende, og formålet må gerne være, at de lægger mærke til min ansøgning, men hvodan skal jeg formulere mig, så det ikke virker for kunstigt eller "afpressende"?
Faktisk synes jeg, at det ville være underligt ikke på en eller anden måde at hilse på udenom ansøgningen, når jeg nu kender stedet så godt.

Noget andet er, hvor specifik min ansøgning skal være, da der i ansættelsesudvalget ret sikkert både vil sidde nogen, der før har mødt mig, og nogen, der ikke har.

Ih, jeg synes næsten, at det gør det hele sværere, at jeg har denne her forlomme :(
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4281

Indlægaf Rapfisk » 25. apr 2016, 08:09

DetSorteCirkus skrev:Jeg skal i denne uge søge et job på en arbejdsplads, hvor jeg i 2013/14 var ansat i et lille år.
De ville gerne have beholdt mig dengang, men det kunne pludselig ikke lade sig gøre økonomisk, hvilket den daværende leder fik meldt ud alt for sent. Omvendt hjalp han mig videre til mit næste job, og jeg nåede også at få sagt pænt farvel til folk, og jeg har siden hen flere gange sludret med gamle kolleger i S-toget, så det er ikke, fordi der er kurrer på tråden eller det, der ligner.

Jeg kender godt kontaktpersonen på jobopslaget, men det var ikke en, jeg talte særlig meget med, da vi oftest arbejdede med hvert sit område, og det er en af grundene til, at jeg nu har svært ved at finde ud af, hvordan jeg så at sige skal dosere det indforståede. Jeg vil sagtens kunne ringe eller skrive til hende, og formålet må gerne være, at de lægger mærke til min ansøgning, men hvodan skal jeg formulere mig, så det ikke virker for kunstigt eller "afpressende"?
Faktisk synes jeg, at det ville være underligt ikke på en eller anden måde at hilse på udenom ansøgningen, når jeg nu kender stedet så godt.

Noget andet er, hvor specifik min ansøgning skal være, da der i ansættelsesudvalget ret sikkert både vil sidde nogen, der før har mødt mig, og nogen, der ikke har.

Ih, jeg synes næsten, at det gør det hele sværere, at jeg har denne her forlomme :(

De sværeste ansøgninger, jeg har skrevet, har været af den type, så jeg forstår dig godt.

Hvad angår ansøgningen ville jeg prøve at skrive den som enhver anden, men i indledningen og afrundingen skrive mere direkte til dem. Du har jo også udviklet dig fagligt siden dengang.

Hvad angår det med at ringe, synes jeg, det er sværere
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1047

Indlægaf Guldfisk » 25. apr 2016, 08:20

DetSorteCirkus skrev:Jeg skal i denne uge søge et job på en arbejdsplads, hvor jeg i 2013/14 var ansat i et lille år.

Du kan vel ringe og spørge ind til ændringer siden, a la: "Da jeg var her, var fokus meget på X og Y, er det stadig de største udfordringer? Er der nye systemer, jeg med fordel kan bruge tid på at læse op på?"

Eller spørge ind til ansvarsområder/små opgaver, der ikke nævnes i jobopslaget, men som du ved også kan være en del af stillingen.

Så fremstår du heller ikke, som om du tror, du ved alt, men nysgerrig på, hvordan de har ændret sig, og hvordan du kan passe ind i det nye.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. apr 2016, 08:24

Rapfisk skrev:De sværeste ansøgninger, jeg har skrevet, har været af den type, så jeg forstår dig godt.

Hvad angår ansøgningen ville jeg prøve at skrive den som enhver anden, men i indledningen og afrundingen skrive mere direkte til dem. Du har jo også udviklet dig fagligt siden dengang.

Hvad angår det med at ringe, synes jeg, det er sværere

Det er også sådan, jeg grundlæggende havde tænkt mig at bygge ansøgningen op. Især fordi det, i dette konkrete tilfælde, er meget vigtigt, at de hører om min faglige udvikling.

Jeg er bestemt ikke fortaler for at kontakte en arbejdsplads blot for at vise flaget, men her er jeg faktisk i tvivl, om det ikke vil blive taget ilde op, hvis jeg ikke gør det. I min branche betyder relationer jo nærmest alt, og derfor vil det givetvis på nogen kunne virke køligt og for business-agtigt ikke at anerkende den personlige forbindelse ved kun at sende en ansøgning. Især fordi slutningen på min sidste ansættelse jo ikke var helt optimal, og jeg faktisk kan huske, at hende, der er kontaktperson på den aktuelle stilling og dengang lige var blevet en del af ledelsen, lod til at være lidt beklemt ved situationen.
Omvendt kan de vel også selv tænke sig til, at jeg simpelthen ikke ville søge jobbet, hvis jeg bar nag.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. apr 2016, 08:29

Guldfisk skrev:
Du kan vel ringe og spørge ind til ændringer siden, a la: "Da jeg var her, var fokus meget på X og Y, er det stadig de største udfordringer? Er der nye systemer, jeg med fordel kan bruge tid på at læse op på?"

Eller spørge ind til ansvarsområder/små opgaver, der ikke nævnes i jobopslaget, men som du ved også kan være en del af stillingen.

Så fremstår du heller ikke, som om du tror, du ved alt, men nysgerrig på, hvordan de har ændret sig, og hvordan du kan passe ind i det nye.

Det er en god pointe, du har der, og det ville også være en vinkel, som de har gavn af.
Helt lavpraktisk forholder det sig sådan, at jeg arbejdede på stedet det allersidste år før skolereformen, og da den alle steder har betydet ændringer, kunne det alene være en grund til at ringe.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1147
Likede indlæg: 6741

Indlægaf Wizzze » 25. apr 2016, 13:34

Hvis du er desperat nok, eller bare går med en lille sadist inden i, så er der job i farvandet :D

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/ ... darbejdere
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Anne Droid
Kort karma: 39
Likede indlæg: 984

Indlægaf Anne Droid » 25. apr 2016, 14:22

Jeg var på vej ind i tråden tidligere i år, men så blev jeg ringet op af en skole der lige stod akut og manglede en vikar skoleåret ud.
Jeg havde søgt et opslået job et par måneder tidligere og de havde stadig min ansøgning liggende. To dage efter havde jeg første arbejdsdag.

Nu synes jeg sommerferien nærmer sig hastigt og jeg er i gang med at kigge efter interessante job. Men dem er der ikke så mange af lige nu.
0
My hovercraft is full of eels
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2912

Indlægaf JoyNips » 25. apr 2016, 18:53

JoyNips skrev:Pyyyh, lige været til en samtale til en stilling i et andet kontor i min nuværende styrelse. Vil såååå gerne have det job! De beslutter på mandag eller tirsdag, om der skal være en samtale nr. 2 og en personlighedstest eller om de bare ansætter. Vi har været 10 til samtale på 2 stillinger, så jeg håber på at de bare ansætter...

Nå, nu kommer der et rant herfra. Jeg spurgte til erfaring ved samtalen og der sagde de, at feltet var ret nyuddannede og at nogle måske havde erfaring fra studiejobs, men jeg fik klart fornemmelsen af at jeg lå lunt i svinget. Kontorchefen var oppe samme dag som samtalen og tale med min chef, så jeg var optimistisk. Torsdag fik jeg så et afslag med begrundelsen at det var et "hårdt felt med erfarne ansøgere" blah blah. Jeg ved tilfældigvis, at to af de andre der var til samtale stadig er studerende (henholdsvis nuværende og tidligere studerende i styrelsen), så det er vist så som så med erfaring. Den tidligere har i hvert fald slet ingen praktisk erfaring med netop det retsområde, men har blot haft det som fag på studiet, så erfaring er i hvert fald løgn. Jeg fik kraftig mistanke om, at det var en "politisk" beslutning truffet på chefniveau, for hvis jeg fik jobbet ville både min kæreste og jeg jo afvise udflytning.

Nu har jeg i dag fundet ud af, at hende den tidligere student er gået videre til anden samtale. :shock: :sur:
Så det er vist temmelig sikkert at min nuværende chef fik forpurret det job for mig.

...i øvrigt efter at have skaffet to af mine kolleger, som klart meldte nej til udflytning fra start, interne rokeringer i styrelsen. Udenom jobopslag, officielle samtaler osv. :rulle:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. apr 2016, 19:38

^
Det kan jeg godt forstå, at du mere end studser over!
Det er altid drænende, når der ikke spilles med åbne kort, og det har det også med at gøre selve arbejdsdagen noget anstrengt.

Nå, jeg har lige set, at man skal kontakte hende fra mit gamle job "via telefon...". Det ser ud til at være det nummer, der går ind til sekretærerne, og da jeg sidst skulle have fat i en leder derude for at aftale en jobsamtale (dengang fik jeg min ansættelse gennem netværk), tog det over en uge at komme til at tale med vedkommende.
Med den viden i baghovedet har jeg på fornemmelsen, at de ikke prioriterer uddybende spørgsmål særlig højt, og at jeg derfor skal fokusere på ansøgningen. Jeg vil prøve at ringe i morgen over middag og evt. lægge en besked, men jeg vil ikke gå og vente på svar, før jeg går i gang med at skrive.

Jeps. Den er god nok. Jeg har lige googlet nummeret, og det er bare et hovednummer.
0
Je suis un tableau noir.
hvz74
Kort karma: 2
Likede indlæg: 41

Indlægaf hvz74 » 25. apr 2016, 23:14

En lille forbrugeroplysning:

Hvis du får et brev om at du skal booke et møde hos Jobcentret inden en bestemt dato, og Jobnet hele tiden siger at der ikke er nogle ledige tider, så no sweat.
Reglerne om pligt til selvbooking er blevet flyttet fra 1/4 til 1/9, men brevene bliver sendt alligevel, fordi bla bla IT osv.

Men jeg ville nok alligevel, hvis man kan se at det bliver svært med at overholde fristen, lige ringe til Jobcentret og sige det, så kan de lige skrive en note om at man HAR prøvet at booke.
(I mit tilfælde har jeg åbenbart kun TO sagsbehandlere jeg kan vælge imellem, når jeg skal booke - så er det dæleme svært at ramme et hul i deres kalender...)
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. apr 2016, 06:44

Jeg har lige sorteret dagens opslagshøst. Det er jeg nødt til at gøre dagligt for at kunne følge med.

I dag bød dels på en skole, der skal bruge ni nye lærere og simpelthen i næste uge holder Åbent Hus for interesserede med rundvisning og det hele, dels på en annonce fra et sted, hvor jeg var til samtale omkring 1. marts og efterfølgende fik at vide, at det var de små marginaler, der havde gjort udslaget. Stillingen minder så meget om den, jeg dengang søgte, at jeg lige sender en mail til lederen om, hvad de finder det relevant at se fra mig denne gang. Det kan man vel godt tillade sig, ikke?
0
Je suis un tableau noir.

Tilbage til "Job"