Jobjagter-tråden

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 990
Likede indlæg: 16826

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2016, 19:35

Smiling_Goat skrev:Men hvordan styrer man samtalen? Jeg plejer bare at besvare deres spørgsmål, så godt jeg kan, og selv spørge om det, jeg finder relevant.

Mine samtaler har egentlig været ret "løse" i det. Det har været meget tydeligt, at det skulle være en dialog. Men selv hvis der er mange spørgsmål, kan man godt i forlængelse af sit svar komme ind på noget relateret, synes jeg, selvom det ikke fuldstændig har noget med spørgsmålet at gøre. Vise at man ligesom også kan "læse" arbejdspladsen selvstændigt og ikke er bange for at sige noget forkert.

Jeg fik engang at vide, at man stort set aldrig tager nogen til samtale, som man ud fra vedkommendes ansøgning og cv tvivler på vil kunne varetage jobbet, og at det derfor er vigtigt at have fokus på det personlige match, når man er til samtale.
Især hvis man efterfølgende får at vide, at udvalget havde "svært ved at fornemme personen bag", kan det nok være en god ide at tænke i, hvordan man kan tage mere styring på samtalen, så man ikke bare fremstår som en pligtopfyldende arbejdsbi, men også virker som en spændende samarbejdspartner.
0
"For det første er jeg ikke dyretæmmer, og for det andet står jeg MIDT i en opvask!!!"
Smiling_Goat
Kort karma: 619
Likede indlæg: 9615

Indlægaf Smiling_Goat » 6. maj 2016, 21:19

DetSorteCirkus skrev:
Smiling_Goat skrev:Men hvordan styrer man samtalen? Jeg plejer bare at besvare deres spørgsmål, så godt jeg kan, og selv spørge om det, jeg finder relevant.

Mine samtaler har egentlig været ret "løse" i det. Det har været meget tydeligt, at det skulle være en dialog. Men selv hvis der er mange spørgsmål, kan man godt i forlængelse af sit svar komme ind på noget relateret, synes jeg, selvom det ikke fuldstændig har noget med spørgsmålet at gøre. Vise at man ligesom også kan "læse" arbejdspladsen selvstændigt og ikke er bange for at sige noget forkert.

Jeg fik engang at vide, at man stort set aldrig tager nogen til samtale, som man ud fra vedkommendes ansøgning og cv tvivler på vil kunne varetage jobbet, og at det derfor er vigtigt at have fokus på det personlige match, når man er til samtale.
Især hvis man efterfølgende får at vide, at udvalget havde "svært ved at fornemme personen bag", kan det nok være en god ide at tænke i, hvordan man kan tage mere styring på samtalen, så man ikke bare fremstår som en pligtopfyldende arbejdsbi, men også virker som en spændende samarbejdspartner.

Ja, jeg er klar over, at samtalen i virkeligheden handler om min personlighed, og om jeg passer ind på arbejdspladsen. Det er bare svært for mig at få igennem, hvor fantastisk jeg er (:P,) fordi der sidder så mange og kigger afventede på mig. Det synes jeg er svært at slappe af i, og så ender jeg med at blive formel og "arbejdsbi"-agtig.
0
Firebird
Kort karma: 159
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1274

Indlægaf Firebird » 7. maj 2016, 16:25

Nåmen, så melder jeg mig ud af de arbejdsløses kø. Gutten var sgu til min store overraskelse helt regelret. Kontrakt, tarif, flydende fri når man selv vil og det passer. Det er da arbejde der er til at forstå. Starter imorgen kl. 16.00.
8
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. maj 2016, 12:09

Jeg er på vej hjem fra samtale og er sådan lidt meh....
Det var meget Q&A-agtigt, og jeg fik faktisk så godt som intet at vide om skolen, hvilket i mine øjne gør det svært at tale specifikt, og så synes jeg, at det virkede, som om lederen sad med bevidst pokerfjæs for at virke autoritær. Den slags har lige den modsatte effekt på mig. Personen kommer til at virke usikker.

Jeg burde få svar idag eller i morgen, og på en måde føler jeg, at et afslag vil være helt ok. Der er en del andre muligheder, jeg lige så gerne eller hellere vil prøve af.
Det var sgu en lidt underlig oplevelse, omend jeg har forståelse for, at det måske var travlhed kombineret med manglende overskud, der fik lederen til at være så tilknappet.
1
"For det første er jeg ikke dyretæmmer, og for det andet står jeg MIDT i en opvask!!!"
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. maj 2016, 08:10

Jeg gik i seng i går med en virkelig underlig følelse omkring den samtale og tanken om måske at skulle have mit arbejdsliv et sted, der valgte at fremstå så formelt, men efter at have sovet på det er jeg kommet frem til at SKULLE jeg få tilbudt et job, takker jeg selvfølgelig ja, hvilket jeg nu hele tiden har ville gøre, samtidig med at jeg tillader mig selv at søge videre.
Den pågældende stilling er kun et årsvikariat, så det vil efter min mening ikke være urimeligt at springe fra igen, hvis der pludselig skulle blive udsigt til en fastansættelse et andet sted. Slet ikke når der er næsten tre måneder til jobstart.
Det må simpelthen være arbejdsgivers vilkår i en branche og en periode, hvor efterspørglen er så stor.

Men altså, jeg regner ikke med at blive tilbudt en disse på den skole, for medmindre lederen havde en dårlig dag, var der vist ikke lige det store personlige match...
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. maj 2016, 08:25

Hov, én ting fik jeg i hvert fald med fra samtalen, og det var, at selvom jeg selv synes, at jeg i mit CV pinder ud og understreger, at min merituddannelse er netbaseret med weekendindkald, så spurgte de alligevel til, om jeg skulle have et særligt skema for at kunne følge min undervisning samtidig. Det vil jeg fremover ordret skrive, at jeg ikke skal, også i ansøgningen, for det er da ærgerligt, hvis jeg er blevet/vil blive valgt fra alene, fordi man fejlagtigt tror, at jeg ikke er lige så fleksibel som færdiguddannede lærere.
2
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 96
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 1711

Indlægaf Luffegås » 10. maj 2016, 11:50

Har ikke lige været god til at skrive herinde. Jeg har nok haft sendt over 50 ansøgninger, og sidste måned kom jeg så endelig til en samtale der har med min uddannelse at gøre. Så ringede de. Om jeg ikke lige ville til 1 samtale mere, for de skulle være helt sikker. Men jeg blev nr. 2 ud af 46 ansøgere, og de valgte mig fra pga. (tada og trutfanfare:) erfaring.

Så nu søger jeg videre. Har været nyuddannet siden januar. I går var jeg så til månedlig samtale på jobcentret. Hun mente jeg fint kunne udskyde virksomhedspraktik lidt endnu, og så koncentrere mig om jobsøgning, men jeg selv snakkede om at måske jeg kom længere i min jobsøgning hvis jeg snart fik noget virksomhedspraktik. Men også svært da mange virksomheder inden for mit felt gerne ansætter før sommeren, eller pr. 1. august og allerede leder nu, og hvis det er et job der skal flyttes efter skal der også gå tid med det, eller tage midlertidigt arbejde for at spare op til en bil.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. maj 2016, 15:06

Det blev et afslag, som jeg jo også havde forventet.
Til gengæld havde jeg ikke forventet, at jeg ville være så lettet. Lederen var om muligt endnu dårligere (i hvert fald for mig) at tale i telefon med, som han var at kommunikere med i går. Faktisk grænsende til det ubehagelige. Brrrr.
Ham ville jeg ikke have det godt med at gå til med problemer, og det fungerer jo ikke.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 736
Likede indlæg: 6183

Indlægaf Rapfisk » 10. maj 2016, 15:13

Samano skrev:Et spørgsmål til jer jobjægere fra min kæreste, hvor meget genbruger I i jeres ansøgninger?
Årsagen er at min kæreste er meget i tvivl om, hvor meget han skal genbruge.
På den ene side er der jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken hvergang.
På den anden side vil han jo ikke virke som om han sender en standardansøgning ud.
Han søger pædagogstillinger, så der er mange gentagelser i de forskellige jobopslag, især fordi han primært søger børnehaver og SFO´er.

Jeg ville ikke være ked af at genbruge store dele om fx personlighed eller uddannelse, men så rette til i afsnittet om motivation for at søge den konkrete stilling (typisk indledningen) og i et afsnit om, hvordan han vil passe ind i den konkrete institutions værdier og mission.
3
Brugeravatar
Luffegås

Indlægaf Luffegås » 10. maj 2016, 15:26

Jeg genbruger et par sætninger, for de er så fint konstrueret og overvejet så jeg ikke magter at skrive dem ind igen og igen frit. Så jeg har et wordark med standard sætninger.
Jeg tilføjer så altid noget fra selve deres søgning, noget om hvad jeg kan lide ved virksomheden, og en ny motivationsbeskrivelse til hvorfor jeg vil arbejde der.

Men ja, når man søger den samme jobtitel igen og igen kan man sgu godt få nok af at gentage sig selv, og også omvendt være bange for man glemmer noget.

På jobcentret i går fortalte min sagsbehandler mig jeg skrev for meget som man også kan læse i mit CV, så der er lige røget en masse fra.
0
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 183
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2129

Indlægaf Elvispop » 10. maj 2016, 15:47

Jeg genbruger ca. 80%.
De sidste 20% er det der er rettet specifikt mod jobbet/virksomheden.
Mit c.v. har jeg så i et par forskellige branche-rettede udgaver.
(Jeg bruger "kompetence-cv" fremfor et kronologisk)
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. maj 2016, 15:53

Samano skrev:Det er sjovt at I begge fremhæver motivationensdelen som den der skal være unik og speciel.
For jeg tror det er den min kæreste genbruger mest :lol:
Men hans motivation handler så heller ikke så meget om den specifikke børnehave eller SFO, men mere om hvorfor han vil arbejde med målgruppen og så sekundært om hvorfor deres børnehaven/SFO er sej. Hvor han så tilpasser den sidste del til institutionen.
Men hans motivation for målgruppen ændrer sig jo ikke mere end hans færdigheder og personlighed :)

Jeg kan stærkt anbefale, at alt, hvad der specifikt er rettet mod institutionen, skal op i toppen af ansøgningen, og så lige være en del af afrundingen til slut.
Jeg synes, at det er vigtigt og rigtig godt, at din kæreste kommer ind på, hvorfor han er motiveret for at arbejde med børn og unge, men kunsten består i samtidig at holde "Hvad kan jeg gøre for jer?"/Hvad kan I gøre for mig?"-balancen. Når man søger et meget konkret job i en stor branche, synes jeg, at det er helt ok ikke at foregive, at uha, det her er lige min drømmearbejdsplads, men man kan altid finde et eller andet i stedets profil og/eller værdier, som kan kan koble sig op på og ad den vej få noget målrettet med.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. maj 2016, 16:38

Samano skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Samano skrev:Det er sjovt at I begge fremhæver motivationensdelen som den der skal være unik og speciel.
Men hans motivation handler så heller ikke så meget om den specifikke børnehave eller SFO, men mere om hvorfor han vil arbejde med målgruppen og så sekundært om hvorfor deres børnehaven/SFO er sej. Hvor han så tilpasser den sidste del til institutionen.
Men hans motivation for målgruppen ændrer sig jo ikke mere end hans færdigheder og personlighed :)

Jeg kan stærkt anbefale, at alt, hvad der specifikt er rettet mod institutionen, skal op i toppen af ansøgningen, og så lige være en del af afrundingen til slut.
Jeg synes, at det er vigtigt og rigtig godt, at din kæreste kommer ind på, hvorfor han er motiveret for at arbejde med børn og unge, men kunsten består i samtidig at holde "Hvad kan jeg gøre for jer?"/Hvad kan I gøre for mig?"-balancen. Når man søger et meget konkret job i en stor branche, synes jeg, at det er helt ok ikke at foregive, at uha, det her er lige min drømmearbejdsplads, men man kan altid finde et eller andet i stedets profil og/eller værdier, som kan kan koble sig op på og ad den vej få noget målrettet med.

Altså jeg ved ikke rigtig om vi misforstår hinanden :lol: men jeg synes lidt du misforstå hvad jeg har skrevet.
Men altså den sekundære del i motivationen med hvorfor stedet er sejt skal forståes som en kobling mellem ham og institution, altså hvorfor han synes den er sej og lige passer perfekt med hvad han kan/vil :P Og den er selvfølgelig først sammen med hans motivation for at arbejde med børn og unge. Det virker da total mærkeligt slet ikke at nævne hvorfor man synes stedet virker interessant :lol:
Og jeg ser nu også motivationen for at arbejde med børn som en del af hvad jeg kan gøre for jer?- delen
Mit indtryk ud fra de pædagoger jeg kender er, at det vigtigste for dem er, at folk brænder for at arbejde med børn, så de får de pædagoger der egentlig hellere vil arbejde med specialområdet, men søger børnehaver fordi de er nemmere at få, sorteret fra.

Men jeg ved ikke helt om jeg måske misforstod din post :P

Jeg læste det markerede i betydningen "sidste del af ansøgningen". Hvis det er sidste del af motivationen, er det helt fint. Et lille kosmetisk trick kan være at få nævnt arbejdspladsens navn i første linie, hvis det kan lade sig gøre.

Den personlige motivation for at arbejde med børn og unge kan sagtens være med fokus på institutionens behov. Jeg har bare også set eksempler på det modsatte. Det kommer helt an på formuleringen.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 736
Likede indlæg: 6183

Indlægaf Rapfisk » 10. maj 2016, 16:41

Han ændrer sig ikke, og målgruppen et stykke hen ad vejen heller ikke, men den, der ændrer sig hver gang, er modtageren, altså institutionen og det ansættelsesudvalg, der læser ansøgningen. Derfor ville jeg bruge krudtet på motivationsdelen.

Derudover er det jo også en sandhed med modifikationer, at målgruppen ikke ændrer sig. Der kan jo være stor forskel på at arbejde med femårige i en institution, der vægter skoleforberedelse højt og en institution, der vægter den fri kreativitet, fx. Det er man nødt til at målrette, synes jeg.
1
Brugeravatar
Luffegås

Indlægaf Luffegås » 11. maj 2016, 16:42

Bombom!! De ringede lige fra det sted jeg var til 2 samtaler, men fik afslag pga. mangel på erfaring. Hende de ville have ansat i stedet for mig har åbenbart sagt fra eller et eller andet, så nu vil de alligevel ansætte mig!! Oh gosh, mit første rigtige voksenjob, jeg er ved at gøre i bukserne over alle de tanker. Kan jeg nu klare det, ved jeg nok, bare de ikke fortryderr, osv.osv.. Hvor er det vildt, jeg har søgt job i HELE landet, fra Thy til Gedser, og så lander jeg LIIIGE et job her hvor jeg bor! Og ikke engang 1 halvt år nåede jeg at gå ledig på dagpenge, heck, jeg nåede ikke engang at få en rigtig dagpengeløn.
21

Tilbage til "Job"