Jobjagter-tråden

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10249

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. maj 2016, 15:06

Det blev et afslag, som jeg jo også havde forventet.
Til gengæld havde jeg ikke forventet, at jeg ville være så lettet. Lederen var om muligt endnu dårligere (i hvert fald for mig) at tale i telefon med, som han var at kommunikere med i går. Faktisk grænsende til det ubehagelige. Brrrr.
Ham ville jeg ikke have det godt med at gå til med problemer, og det fungerer jo ikke.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4289

Indlægaf Rapfisk » 10. maj 2016, 15:13

Samano skrev:Et spørgsmål til jer jobjægere fra min kæreste, hvor meget genbruger I i jeres ansøgninger?
Årsagen er at min kæreste er meget i tvivl om, hvor meget han skal genbruge.
På den ene side er der jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken hvergang.
På den anden side vil han jo ikke virke som om han sender en standardansøgning ud.
Han søger pædagogstillinger, så der er mange gentagelser i de forskellige jobopslag, især fordi han primært søger børnehaver og SFO´er.

Jeg ville ikke være ked af at genbruge store dele om fx personlighed eller uddannelse, men så rette til i afsnittet om motivation for at søge den konkrete stilling (typisk indledningen) og i et afsnit om, hvordan han vil passe ind i den konkrete institutions værdier og mission.
3
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 503

Indlægaf Luffegås » 10. maj 2016, 15:26

Jeg genbruger et par sætninger, for de er så fint konstrueret og overvejet så jeg ikke magter at skrive dem ind igen og igen frit. Så jeg har et wordark med standard sætninger.
Jeg tilføjer så altid noget fra selve deres søgning, noget om hvad jeg kan lide ved virksomheden, og en ny motivationsbeskrivelse til hvorfor jeg vil arbejde der.

Men ja, når man søger den samme jobtitel igen og igen kan man sgu godt få nok af at gentage sig selv, og også omvendt være bange for man glemmer noget.

På jobcentret i går fortalte min sagsbehandler mig jeg skrev for meget som man også kan læse i mit CV, så der er lige røget en masse fra.
0
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 10. maj 2016, 15:47

Jeg genbruger ca. 80%.
De sidste 20% er det der er rettet specifikt mod jobbet/virksomheden.
Mit c.v. har jeg så i et par forskellige branche-rettede udgaver.
(Jeg bruger "kompetence-cv" fremfor et kronologisk)
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. maj 2016, 15:53

Samano skrev:Det er sjovt at I begge fremhæver motivationensdelen som den der skal være unik og speciel.
For jeg tror det er den min kæreste genbruger mest :lol:
Men hans motivation handler så heller ikke så meget om den specifikke børnehave eller SFO, men mere om hvorfor han vil arbejde med målgruppen og så sekundært om hvorfor deres børnehaven/SFO er sej. Hvor han så tilpasser den sidste del til institutionen.
Men hans motivation for målgruppen ændrer sig jo ikke mere end hans færdigheder og personlighed :)

Jeg kan stærkt anbefale, at alt, hvad der specifikt er rettet mod institutionen, skal op i toppen af ansøgningen, og så lige være en del af afrundingen til slut.
Jeg synes, at det er vigtigt og rigtig godt, at din kæreste kommer ind på, hvorfor han er motiveret for at arbejde med børn og unge, men kunsten består i samtidig at holde "Hvad kan jeg gøre for jer?"/Hvad kan I gøre for mig?"-balancen. Når man søger et meget konkret job i en stor branche, synes jeg, at det er helt ok ikke at foregive, at uha, det her er lige min drømmearbejdsplads, men man kan altid finde et eller andet i stedets profil og/eller værdier, som kan kan koble sig op på og ad den vej få noget målrettet med.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. maj 2016, 16:38

Samano skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Samano skrev:Det er sjovt at I begge fremhæver motivationensdelen som den der skal være unik og speciel.
Men hans motivation handler så heller ikke så meget om den specifikke børnehave eller SFO, men mere om hvorfor han vil arbejde med målgruppen og så sekundært om hvorfor deres børnehaven/SFO er sej. Hvor han så tilpasser den sidste del til institutionen.
Men hans motivation for målgruppen ændrer sig jo ikke mere end hans færdigheder og personlighed :)

Jeg kan stærkt anbefale, at alt, hvad der specifikt er rettet mod institutionen, skal op i toppen af ansøgningen, og så lige være en del af afrundingen til slut.
Jeg synes, at det er vigtigt og rigtig godt, at din kæreste kommer ind på, hvorfor han er motiveret for at arbejde med børn og unge, men kunsten består i samtidig at holde "Hvad kan jeg gøre for jer?"/Hvad kan I gøre for mig?"-balancen. Når man søger et meget konkret job i en stor branche, synes jeg, at det er helt ok ikke at foregive, at uha, det her er lige min drømmearbejdsplads, men man kan altid finde et eller andet i stedets profil og/eller værdier, som kan kan koble sig op på og ad den vej få noget målrettet med.

Altså jeg ved ikke rigtig om vi misforstår hinanden :lol: men jeg synes lidt du misforstå hvad jeg har skrevet.
Men altså den sekundære del i motivationen med hvorfor stedet er sejt skal forståes som en kobling mellem ham og institution, altså hvorfor han synes den er sej og lige passer perfekt med hvad han kan/vil :P Og den er selvfølgelig først sammen med hans motivation for at arbejde med børn og unge. Det virker da total mærkeligt slet ikke at nævne hvorfor man synes stedet virker interessant :lol:
Og jeg ser nu også motivationen for at arbejde med børn som en del af hvad jeg kan gøre for jer?- delen
Mit indtryk ud fra de pædagoger jeg kender er, at det vigtigste for dem er, at folk brænder for at arbejde med børn, så de får de pædagoger der egentlig hellere vil arbejde med specialområdet, men søger børnehaver fordi de er nemmere at få, sorteret fra.

Men jeg ved ikke helt om jeg måske misforstod din post :P

Jeg læste det markerede i betydningen "sidste del af ansøgningen". Hvis det er sidste del af motivationen, er det helt fint. Et lille kosmetisk trick kan være at få nævnt arbejdspladsens navn i første linie, hvis det kan lade sig gøre.

Den personlige motivation for at arbejde med børn og unge kan sagtens være med fokus på institutionens behov. Jeg har bare også set eksempler på det modsatte. Det kommer helt an på formuleringen.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 10. maj 2016, 16:41

Han ændrer sig ikke, og målgruppen et stykke hen ad vejen heller ikke, men den, der ændrer sig hver gang, er modtageren, altså institutionen og det ansættelsesudvalg, der læser ansøgningen. Derfor ville jeg bruge krudtet på motivationsdelen.

Derudover er det jo også en sandhed med modifikationer, at målgruppen ikke ændrer sig. Der kan jo være stor forskel på at arbejde med femårige i en institution, der vægter skoleforberedelse højt og en institution, der vægter den fri kreativitet, fx. Det er man nødt til at målrette, synes jeg.
2
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 503

Indlægaf Luffegås » 11. maj 2016, 16:42

Bombom!! De ringede lige fra det sted jeg var til 2 samtaler, men fik afslag pga. mangel på erfaring. Hende de ville have ansat i stedet for mig har åbenbart sagt fra eller et eller andet, så nu vil de alligevel ansætte mig!! Oh gosh, mit første rigtige voksenjob, jeg er ved at gøre i bukserne over alle de tanker. Kan jeg nu klare det, ved jeg nok, bare de ikke fortryderr, osv.osv.. Hvor er det vildt, jeg har søgt job i HELE landet, fra Thy til Gedser, og så lander jeg LIIIGE et job her hvor jeg bor! Og ikke engang 1 halvt år nåede jeg at gå ledig på dagpenge, heck, jeg nåede ikke engang at få en rigtig dagpengeløn.
22
Smiling_Goat
Kort karma: 467
Likede indlæg: 5895

Indlægaf Smiling_Goat » 11. maj 2016, 19:13

Jeg har været til samtale i dag, og jeg tror, det gik rigtig godt. Sådan rigtig, rigtig godt. De spurgte om en masse relevant, fortalte ekstremt meget om sig selv, og jeg bemærkede, at de under samtalen ændrede retorikken fra "du ville komme til at (...)" til "du kommer til at (...)" (det vælger jeg at se som noget positivt.)

Samtidig var der en rigtig god dialog om virksomhedens virke og udvikling, samt decideret small talk om forskellige irrelevante ting - og selvfølgelig også om det, jeg ville beskæftige mig med i fald jeg får jobbet. Jeg fik også smidt en masse fagtermer ind i samtalen, samt forskellige observationer.

Jeg har bare en rigtig god mavefornemmelse.

I morgen tager jeg så til en samtale et andet sted. Det er et sted, der siger, jeg har medbestemmelse på mit arbejdsområde osv. Så det lyder jo rigtig lovende. Det glæder jeg mig til, også fordi det lyder som et arbejde, der giver mig god mulighed for at udvikle mig personligt.

Spændende, spændende uge :)
5
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3493

Indlægaf Ballademager » 12. maj 2016, 04:34

Luffegås skrev:Bombom!! De ringede lige fra det sted jeg var til 2 samtaler, men fik afslag pga. mangel på erfaring. Hende de ville have ansat i stedet for mig har åbenbart sagt fra eller et eller andet, så nu vil de alligevel ansætte mig!! Oh gosh, mit første rigtige voksenjob, jeg er ved at gøre i bukserne over alle de tanker. Kan jeg nu klare det, ved jeg nok, bare de ikke fortryderr, osv.osv.. Hvor er det vildt, jeg har søgt job i HELE landet, fra Thy til Gedser, og så lander jeg LIIIGE et job her hvor jeg bor! Og ikke engang 1 halvt år nåede jeg at gå ledig på dagpenge, heck, jeg nåede ikke engang at få en rigtig dagpengeløn.

Tillykke :banan: :pompom:

Selvfølgelig kan du klare det.

Kan godt forstå, at det er skræmmende, men det bliver helt sikkert også spændende og udfordrende. Og lærerigt... Og skulle det vise sig, at det ikke er drømmejobbet, så kan man altid bruge det til at få lidt på erfaringskontoen.
1
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Indlægaf Neenah » 12. maj 2016, 10:28

Her er der totalt dødvande. Jeg sumper, og jeg kommer overhovedet ikke til samtaler. Det er så belastende. Jeg har ellers haft en rimelig gennemgående hitrate på 1 samtale om måneden siden jeg blev færdiguddannet, men efter nytår er den faldet til hver anden måned. Det er sgu ikke fedt, når jeg kan fejre 1-års jubilæum som ledig om en måneds tid. ØV!
0
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 12. maj 2016, 10:48

Neenah skrev:Her er der totalt dødvande. Jeg sumper, og jeg kommer overhovedet ikke til samtaler. Det er så belastende. Jeg har ellers haft en rimelig gennemgående hitrate på 1 samtale om måneden siden jeg blev færdiguddannet, men efter nytår er den faldet til hver anden måned. Det er sgu ikke fedt, når jeg kan fejre 1-års jubilæum som ledig om en måneds tid. ØV!

Åh, det er hårdt. Jeg har ikke nogen gode råd, men jeg har heller ikke haft den samme hitrate på mine ansøgninger som jeg ellers har haft, så jeg kan bestemt godt føle din frustration, selv om jeg anerkender, at det er noget helt andet at have været i gang så længe.

:ae:
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8489

Indlægaf 2SHY » 12. maj 2016, 11:50

Jeg forventes at skulle raskmeldes pr 1/6 og skal tilbage til ledigheds-jobsøgnings-ræset. Og overgår også til kontanthjælp. I'm scared shitless!
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. maj 2016, 11:51

Ham skolelederen, jeg talte med forleden, nåede i telefonen både at kritisere min akademiske baggrund og at jeg stadig mangler to moduler af min merituddannelse (ikke fag, moduler) og fik på den måde pisset mig så grundigt af, at jeg i dag kunne mærke, at jeg havde brug for at prøve at få nogle andre ord i friskere erindring.
Jeg har derfor lige talt med en anden skoleleder omkring et barselsvikariat, jeg skal til at søge. Jeg spurgte hende lige ud, om det var et problem, at jeg ikke havde alle de fire fag, der nævnes i annoncen, og om hvordan de forholdt sig til, at jeg først formelt blev færdig til næste vinter, når det skemamæssigt ingen betydning havde, og hun var simpelthen så sød og positiv at tale med og sagde, at jeg endelig skulle søge vikariatet og også faste stillinger. Undervejs kom vi også ind på, at jeg er merituddannet, og det var overhovedet heller ikke et problem hos dem.
Ahr, det var nu meget godt at kunne tage med videre :blomst: Endda fra en leder på en skole i centrum af København, hvor de næppe har problemer med at få ansøgninger.

Og jo, man må gerne have en negativ holdning til min baggrund og to manglende moduler, men så skal man lade være med at spilde sin egen og min tid på at kalde mig til samtale. Jeg skjuler intet i mit CV, så oplysningerne er tilgængelige.
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 12. maj 2016, 12:29

2SHY skrev:Jeg forventes at skulle raskmeldes pr 1/6 og skal tilbage til ledigheds-jobsøgnings-ræset. Og overgår også til kontanthjælp. I'm scared shitless!

Det kan jeg godt forstå! Jeg vil så tillade mig at være spændt og optimistisk på dine vegne. Jeg håber, denne omgang bliver den, hvor du får fodfæste :kys:
0

Tilbage til "Job"