Jobjagter-tråden

Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8465

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf 2SHY » 17. sep 2015, 12:08

englishchannel skrev:Hvordan strukturerer I egentlig jeres jobsøgning?

Jeg har det problem, at jeg nærmest bruger en dag på hver ansøgning, så jeg føler at jeg skal prioritere hårdt i hvilke jobs, jeg søger. Men jeg har overvejet om det er en bedre taktik at sende mindre gode ansøgninger, men så til gengæld sprøjte en masse ud. Jeg har været kaldt til tre samtaler, men hver af dem var på ansøgninger, der havde taget ca. 8 timer at skrive og hvor der virkelig var tænkt i bund omkring hver eneste sætning og hver eneste kompetence. Men jeg ved som sagt ikke om det er bedre at tage en ny strategi, når den første ikke har givet endeligt resultat.

Hvad gør I?

Det er meget forskelligt. I perioder går jeg helt død og magter slet ikke opgaven "at tænde computer" og da slet ikke at forsøge st få forfattet noget relativt fornuftigt. I andre perioder kører det bare derudad

Jeg tjekket Jobindex dagligt og når jeg ser noget relevant printer jeg det og lægger det i en bunke efter deadline dato. Jeg har ansøgninger som er semi standardiseret men der er altid dele af det der omskrives så det passer bedre til stillingen. Lige for tiden hvor der er en del at søge har jeg sat mig for at der skal søges en om dagen eller hver anden dag så jeg ikke drukner i det fordi jeg vil fyre en masse af på samme tid. Det har hjulpet meget for mig. Så skidt med at man kun får søgt en om dagen. Der er uger hvor jeg slet ikke får søgt noget som så efterfølges af uger hvor jeg nærmest spammer alt og alle.

De uopfordrede er næsten identiske alt efter om det er klinik, sygehus eller kommunalt jeg søger. De er lynhurtige at tilpasse og få vippet af sted men det er nok også lettere fordi mange af opgaverne trods alt er ens uanset hvor jeg søger
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Indlægaf Neenah » 17. sep 2015, 12:15

englishchannel skrev:Jeg ved ikke om jeg er upassende nu, men jeg blev simpelthen så glad for dit indlæg :blush2: Det havde jeg virkelig brug for at høre på en dag, hvor alting bare er lidt dumt.

Jeg misunder til gengæld dig, at du har et område og en uddannelse som du er så passioneret omkring og så dygtig til. Jeg valgte min i sin tid, fordi jeg lige havde læst den mest smalle bacheloruddannelse i Danmarkshistorien og så gik i panik, fordi jeg frygtede aldrig at kunne få job. Så jeg valgte bare den mest tunge, 'high earning potential'-uddannelse, jeg kunne finde, og ignorerede så, at jeg ikke interesserede mig specielt meget for den. Men nu står jeg i den situation, at næsten hele "mit" felt (det føles underligt at skrive, når jeg ikke rigtigt føler ejerskab over min uddannelse) er sådan nogle krævende rundsave-på-albuerne-jobs. Og jeg har indset, at jeg ville gå ned med stress efter 3 mdr., hvis jeg skulle leve i sådan et 'penge-penge-penge, vi arbejder 60 timer om ugen!'-miljø. Det svarer hverken til min psyke eller mine værdier, men det tænkte jeg ikke lige over, da jeg søgte ind.

Men når jeg så søger andre stillinger, kommer jeg slet ikke til samtale. Jeg tror, at de simpelthen tager et enkelt kig på min uddannelse, mine studiejob og karakterer, og tænker, at jeg er en hyperambitiøs damptromle, der bare søger det her job mens jeg venter på at komme ind hos Novo eller Mærsk (hvor halvdelen af mine studiekammerater allerede er ansat). Bare sådan for at give et lidt andet perspektiv på min situation.

Angående din, så ved jeg ikke om du har overvejet at søge ind nogle af de steder, hvor de har fokus på høje karakterer (dit snit er btw. noget højere end mit :kys: )? Jeg var til noget karrieremesse hos Deloitte, der sagde, at de var åbne overfor humanister, hvis bare karaktererne var høje nok og personligheden passede. Så bliver man typisk omskolet i noget andet end ens uddannelse, men det var stadig karakterne, der var det afgørende, og de havde både folk fra Litteraturvidenskab, Medievidenskab og Dansk. Derudover ved jeg ikke om du er flytbar eller har mod på at pendle fra Odense, men ellers kunne fuldmægtigstillinger i det offentlige måske også være et bud? Jeg synes tit, at de er åbne overfor flere baggrunde og tit lægger de vægt på en international profil, som du jo har via din uddannelse.

Ej, jeg ved slet ikke om de her ting kan være noget, men det er i hvert fald nogle bud :kys:

Det er jeg glad for at høre :) Det er ikke nemt, det her dagpengecrap.

Og tak :kys: Jeg har aldrig tænkt over det som en styrke i forhold til jobsøgning, for jeg kommer jo aldrig til at arbejde med det, med mindre jeg får en PhD. Jeg har aldrig overvejet at søge ind et sted hvor de fokuserer på høje karakterer. Jeg fik sådan et karriereblad for et stykke tid siden, udelukkende med nyuddannede og deres start på arbejdsmarkedet. Det var selvfølgelig hos alle de fancy firmaer, og der var ikke én humanist. Det var cand.merc og cand.it og cand.scient det hele. Der blev jeg lidt modløs. Men det kan være jeg skal kigge lidt på det. Jeg ved bare ikke hvor jeg skal starte.

På den anden side er jeg heller ikke til spidse albuer og 60 timers-uger. Ikke så meget på grund af presset, men mere fordi jeg ikke kan klare tanken om, at mine kolleger kommer til at være nogen der hellere end gerne vil ofre andre for selv at komme frem. Det er ikke min ide om en god arbejdsplads. Det kan selvfølgelig være det er en fordom. Jeg har søgt et par fuldmægtigstillinger, men ikke noget med positivt udslag, og jeg søger skam også i København. Jeg har jo ikke noget der holder mig her i Odense. Men jeg tror jeg har svært ved at vinkle mine ansøgninger til fuldmægtig-stillingerne. Jeg føler lidt at jeg ikke er seriøs og skarp nok til at kunne få det rette budskab frem, tror jeg. Og så er der den der med at der er så mange om jobsene. Det sidste jeg søgte i Kbh havde fået 110 ansøgninger, og det allerførste jeg søgte i Aarhus havde fået 340 (godt nok en kommunikationsstilling). Det føles lidt håbløst.

Jeg er virkelig ked af at høre at du ikke rigtig synes du har fundet "din hylde." Har du tænkt mere over hvad du ville have valgt, hvis ikke du var gået i panik omkring dit kandidatvalg? Jeg tænker det måske er værd at overveje, så du kan prøve at trække i den retning igen. Skriver du karaktersnit på dit CV? Hvis du gør, så er det måske værd at slette det? Jeg havde mit på til at starte med, men jeg tror nemlig mit snit kunne gå hen og blive en ulempe for mig i de (blødere) stillinger jeg søger. Måske jeg skulle overveje at sætte det på, når jeg søger fuldmægtig-jobs? :gruble:

Jeg tænker også, at du måske kan skrive et par linier i dit CV om dit valg af uddannelse, og prøve at vinkle det lidt væk fra det spids-albuede, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 17. sep 2015, 12:19

milisa skrev:
englishchannel skrev:Hvordan strukturerer I egentlig jeres jobsøgning?

Jeg har det problem, at jeg nærmest bruger en dag på hver ansøgning, så jeg føler at jeg skal prioritere hårdt i hvilke jobs, jeg søger. Men jeg har overvejet om det er en bedre taktik at sende mindre gode ansøgninger, men så til gengæld sprøjte en masse ud. Jeg har været kaldt til tre samtaler, men hver af dem var på ansøgninger, der havde taget ca. 8 timer at skrive og hvor der virkelig var tænkt i bund omkring hver eneste sætning og hver eneste kompetence. Men jeg ved som sagt ikke om det er bedre at tage en ny strategi, når den første ikke har givet endeligt resultat.

Hvad gør I?

Nu har jeg vist skrevet omkring 60 ansøgninger, og jeg har efterhånden en fin skabelon, der fungerer. Jeg har naturligvis gemt samtlige ansøgning, samt de annoncer de svarer på, og kategoriseret dem efter jobtitel - eller mere beskrivende hvis nødvendigt - således jeg hurtigt kan finde dem igen. Når jeg så skal sende en ny ansøgning, så åbner jeg min "yndlingsansøgning" og bruger den som skabelon. Dernæst åbner jeg 3-4 ansøgninger til stillinger, der minder om den, jeg er ved at søge. Og så klippe-klistrer jeg, samtidig med jeg hele tiden har annoncen åbnet, så jeg har øje for, hvad jeg skal lægge vægt på og hvilke ord, jeg lissom skal forsøge at få fremhævet. Tænker jeg er en times tid om en ansøgning i dag.

Jeg gør det samme som milisa. Jeg har ikke søgt ligeså mange - kun en 20 stykker, og jeg søger måske 2-3 om ugen. Jeg kan alligevel ikke finde flere jobs, som jeg synes lyder spændende og relevante. Lige denne uge er dog en undtagelse. Har søgt to, og mangler stadig at skrive en 2-3 stykker. Men prioriterer du hvor du søger, eller tager du efter alt der er den mindste smule relevant?

Men du må da gøre noget rigtigt, når du kommer til så mange samtaler - det er en super flot statistik! Jeg har stadig kun været til en enkelt samtale (og den ansøgning havde jeg kastet sammen på et par timer, natten før deadline).

Jeg har ikke rigtig nogen rutine. I denne uge har jeg prøvet noget af med en ugeplan, og det gik fint nok de første par dage, men så kom der lidt ugidelighed og træthed ind over, og så døde den lidt. Jeg tjekker jobnet alle dage, undtagen i weekenderne. Der holder jeg styr på min jobsøgning. Jeg tilføjer jobs fra fire forskellige jobagenter: Jobnet, jobindex, job i staten og MA/DM. Så sætter jeg dem ind, og sorterer så engang imellem dem fra, som jeg alligevel ikke er helt så begejstret for. Det ender med omkring 2-3 jobs i snit/ugen. Nogle uger er det sværere end andre.

Mine ansøgninger er:
1. Motivation (4-5 linier) - hvorfor stillingen interesserer mig, hvorfor jeg vil kunne bestride den, og lidt om arbejdspladsen.

2. Lidt om mig (2 liniter) - lynhurtig opsummering af uddannelse, fokus, studiejob, praktik og frivilligt arbejde. (aka: jeg er cand.xx og har under min uddannelse fokuseret på xx, xx og xx. Herudover har jeg erfaring fra praktik, studiejob, osv..

3. Det betyder at: Jeg er xx, xx og xx. Derfor får I:
a. en empatisk xx der kan...
b. en handlekraftig xx som har erfaring med..
c. en struktureret xx med et blik for..

4. Opsummering: derfor er jeg xx og xx. Jeg beskrives som xx og xx af venner og kollegaer, osv.

5. Jeg ser frem til at høre fra jer...
Senest rettet af Neenah 17. sep 2015, 12:31, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 17. sep 2015, 12:22

milisa skrev:Man kan da ikke lade være med at sammenligne sig med andre? Det vil i hvert fald være min påstand til min dødsdag!

Jeg er så eddike-misundelig-rasende-opkastfremmende-nagbærende-SUR....

Det er fandme også skideuretfærdigt. Mega skide-pisse-lorte-hamrende uretfærdigt. På den anden side, så tænker jeg: "Hvis HAM DER/HENDE DER kan få et job, så kan jeg fandme også!" Det bliver sådan lidt en trods ting, og giver nogle gange lidt af kampgejsten tilbage. Men jeg kan virkelig godt relatere til følelsen af uretfærdighed, især når det er mennesker man ved ikke har den høje arbejdsmoral eller faglighed.
2
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1131

Indlægaf englishchannel » 17. sep 2015, 12:50

milisa skrev:Man kan da ikke lade være med at sammenligne sig med andre? Det vil i hvert fald være min påstand til min dødsdag!

Jeg er så eddike-misundelig-rasende-opkastfremmende-nagbærende-SUR over, at en tidligere studiekammerat kunne valse gennem studiet, nasse på vi andres viden, nasse på vores arbejde, ikke lave en hujende fis selv - var i gruppe med ham et semester, hvor jeg alene endte med at skrive hele rapporten, da vi kun var tre, og sidstemand blev syg. Ikke en skid lavede han. Og til eksamen står han kraftstejlme og spørger mig 5 minutter inden han skal op, om noget 110% elementært - og noget, man ikke har kunnet undgå at vide, hvis man har været bare lidt med til at lave og designe forsøgene. Sagde jo alt. Nåmen, han er så lige blevet projektleder på Novo. FUCK HVOR ER VERDEN BARE URETFÆRDIG!!!!!!

Min ex, som aldrig tog ansvar, altid bebrejdede alle andre end sig selv, aldrig så indad, var doven som ind i helvede, ikke engang kunne tage sig sammen til at færdiggøre sin phd, han er blevet forfremmet to gange i løbet af 3 år. Også Novo. Og spiller nu ih og åh så klog overfor mig ift, hvad jeg bør gøre og ikke gøre - og hvad jeg kan søge og især ikke kan søge.

En anden studiekammerat er teamleder på Arla. Han var dummere end snot.

Og sådan kan det blive ved. Jeg er sgu så hamrende bitter og føler virkelig verden er bund uretfærdig. Hvornår pokker kommer MIN belønning for at have knoklet? MIN belønning for altid at være der, når der skulle hjælpes til? MIN belønning for at tage initiativ? MIN belønning for at have holdt 8 års uddannelse ud?

Åh, jeg kender det så godt. Min ekskæreste brugte vores tre år sammen på at ligge på sofaen og spille computer, kom kun ind på uddannelsen med skindet på næsen, men alligevel sidder han nu med sine fem bøger, sine "Nå, så mødte man da lige *politiker*"-FB-opdateringer og sin lækre lejlighed i København. Og han er ikke engang fyldt 30.

Og alle de dovne, jeg bar igennem studierne, har selvfølgelig også job.

Jeg er ærlig talt begyndt at tænke på, om det egentlig er lidt ligegyldigt at være dygtig og flittig og at det i virkeligheden handler om at være sjov og "en man kan drikke øl med". Ej, det kan godt være, at jeg overtænker, men jeg synes bare, at alle festaberne og kagebagerne fra studiet har jobs nu, mens os, der var virkelig dedikerede og trak læsset, ikke har. Jeg overvejer lidt om det egentlig handler om, at man alligevel skal lære folk op på de fleste jobs, og så tæller kompetencer mindre end hvem der virker easy going og sympatisk. Det ville faktisk give god mening.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5890

Indlægaf Dikus » 17. sep 2015, 13:41

Jeg er helt sikker på, personlighed betyder meget. Måske alt, når man er nyuddannet. For eksamensbeviset er indgangsbilletten. I står lige. I kan det samme. Hvis man så samtidig med studierne har haft overskud til alt muligt... Så viser man større overskud end den flittige elev.

Det sagt... Så hører jeg lige nu f.eks. Deloitte nævnt som et albuested. Det er såmænd rigtigt nok og passer vel på de fleste store steder. Men ret beset, er det også, hvad man gør det til. Og er man først inde, honoreres resultater og viden over timer. Også selvom det irriterer nogen af rundsavene...

Jeg har de seneste 10 år arbejdet i denne type virksomheder. Og har i praksis arbejdet mindre end 37 timer, da alt overarbejde bliver afspadseret hos mig...

Ig jeg har aldrig oplevet det som en ulempe. Tvært om mødes jeg af partnere, der honorerer min viden og er fløjtende ligeglade med timetallet. Der er stadig god økonomi i mig.

Måske et upassende indlæg - men... Det er ment som en opfordring til, I lægger fordommene væk og står ved jer selv og egne prioriteringer. Også når I søger job.

Det er i høj kurs - ikke forsøg på at være på en bestemt måde. Og det er sådan set ganske rart.
1
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1015

Indlægaf milisa » 17. sep 2015, 17:42

Du har sikkert helt ret @Dikus, men når man nu har været til 15 samtaler og stadig ikke har noget job, så tænker jeg lidt, at man måske begynder at skulle overveje IKKE at være sig selv.... For jeg er åbenbart ikke skide likeable.
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 17. sep 2015, 17:48

Pernille skrev:
milisa skrev:Du har sikkert helt ret @Dikus, men når man nu har været til 15 samtaler og stadig ikke har noget job, så tænker jeg lidt, at man måske begynder at skulle overveje IKKE at være sig selv.... For jeg er åbenbart ikke skide likeable.

Argh og det er så irriterende, når man tænker sådan om sig selv og hjælper næppe noget i jobsøgningen! Men, hvor jeg kender de tanker, for jeg gør det også selv :(

Men Dikus har jo ret: Man SKAL sgu stå ved sig selv. Det er bare hårdt netop, når man er blevet fravalgt tilpas mange gange. Men fååååååårk, det er svært at blive ved med at hanke op i sig selv.
1
Tally-ho
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5890

Indlægaf Dikus » 17. sep 2015, 18:16

I må bare ikke begynde at tvivle på jer selv. Eller lytte på rygter om, hvordan I bør være. (Indsæt selv disclaimer)

Sandheden er jo, I er mange velkvalificerede til jobbene, og det derfor er et spørsmål om at ramme den profil, de mangler. Surt at gå glip af det, fordi man spiller en anden.
2
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 17. sep 2015, 18:47

Pernille skrev:Jeg er lige nu der, hvor jeg slet ikke hører noget fra mine ansøgninger. Altså når jeg sender dem afsted (via forskellige webansøgningstjenester og lignende) får jeg en kvittering på modtagelsen, så jeg ved de går igennem.

Herefter intet. Heller ikke længe efter ansøgningsfrist, hvor jeg for længst har opgivet håbet om at høre noget fra dem.
Det er SÅ demotiverende, når de ikke engang lige bruger et øjeblik på at sende afslag ud!

Det der, det er bare direkte uforskammet. Her har man forsøgt at gøre sig lækker overfor en virksomhed, man har sat sig ind i jobbet og har brugt tid på at forsøge at vise, hvorfor man skal være deres næste medarbejder. Så er det mindste de kunne gøre da at give besked. Jeg mener, det hele er jo autogenereret i dag, så det er jo ikke noget problem at samle alle afviste ansøgere i én pulje og så sende et standard "tak, men nej tak"-svar. Og det behøver jo ikke engang være så besværligt: Man kunne jo også bare lige tilføje en linje om, at hvis man ikke har hørt noget inden uge X, så er stillingen besat til anden side.
2
Tally-ho
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 18. sep 2015, 06:20

Neenah skrev:
Det er jeg glad for at høre :) Det er ikke nemt, det her dagpengecrap.

Og tak :kys: Jeg har aldrig tænkt over det som en styrke i forhold til jobsøgning, for jeg kommer jo aldrig til at arbejde med det, med mindre jeg får en PhD. Jeg har aldrig overvejet at søge ind et sted hvor de fokuserer på høje karakterer. Jeg fik sådan et karriereblad for et stykke tid siden, udelukkende med nyuddannede og deres start på arbejdsmarkedet. Det var selvfølgelig hos alle de fancy firmaer, og der var ikke én humanist. Det var cand.merc og cand.it og cand.scient det hele. Der blev jeg lidt modløs. Men det kan være jeg skal kigge lidt på det. Jeg ved bare ikke hvor jeg skal starte.

På den anden side er jeg heller ikke til spidse albuer og 60 timers-uger. Ikke så meget på grund af presset, men mere fordi jeg ikke kan klare tanken om, at mine kolleger kommer til at være nogen der hellere end gerne vil ofre andre for selv at komme frem. Det er ikke min ide om en god arbejdsplads. Det kan selvfølgelig være det er en fordom. Jeg har søgt et par fuldmægtigstillinger, men ikke noget med positivt udslag, og jeg søger skam også i København. Jeg har jo ikke noget der holder mig her i Odense. Men jeg tror jeg har svært ved at vinkle mine ansøgninger til fuldmægtig-stillingerne. Jeg føler lidt at jeg ikke er seriøs og skarp nok til at kunne få det rette budskab frem, tror jeg. Og så er der den der med at der er så mange om jobsene. Det sidste jeg søgte i Kbh havde fået 110 ansøgninger, og det allerførste jeg søgte i Aarhus havde fået 340 (godt nok en kommunikationsstilling). Det føles lidt håbløst.

Jeg er virkelig ked af at høre at du ikke rigtig synes du har fundet "din hylde." Har du tænkt mere over hvad du ville have valgt, hvis ikke du var gået i panik omkring dit kandidatvalg? Jeg tænker det måske er værd at overveje, så du kan prøve at trække i den retning igen. Skriver du karaktersnit på dit CV? Hvis du gør, så er det måske værd at slette det? Jeg havde mit på til at starte med, men jeg tror nemlig mit snit kunne gå hen og blive en ulempe for mig i de (blødere) stillinger jeg søger. Måske jeg skulle overveje at sætte det på, når jeg søger fuldmægtig-jobs? :gruble:

Jeg tænker også, at du måske kan skrive et par linier i dit CV om dit valg af uddannelse, og prøve at vinkle det lidt væk fra det spids-albuede, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.

Jeg ved ikke, om det er en mulighed for at prøve at lægge mere fokus på det internationale aspekt af din uddannelse (og måske også tone det lidt op i forhold til hvad det reelt var), sådan at du kan slå dig på noget lidt cand.ling.merc-agtigt? Der er jo meget stor fokus på globalisering og internationale markeder i disse år, så selvom det ikke er perfekt, kunne der måske være en åbning ved simpelthen at rebrande din uddannelse i den retning? Derudover så har jeg fået tilbudt et 6-ugers kursus som led i min aktivering, så jeg ved ikke, om det eventuelt kunne være en mulighed hos dig, så du kunne få nogle ikke-humanistiske kompetencer at supplere med? Hvis det var muligt, ville jeg nok prøve at finde virksomheder, der handler med USA, eller kunne have interesse for det, og så sælge dig selv på, at der ikke er nogen, der ved mere om USA end dig :D Eventuelt som løntilskud til at begynde med, hvis det kan åbne nogle døre.

Hvis jeg kunne vælge om havde jeg nok læst jura, psykologi eller statskundskab i stedet for. Jeg er meget interesseret i samfundsforhold og ville næsten arbejde med hvad som helst, der handlede mere om det end det gjorde om big business, hvorfor jeg også er så meget på fuldmægtigstillinger og søger nærmest alle generaliststillinger, der bliver slået op hos Politiet, etc. Det virker bare umuligt, fordi jeg på papiret er den præcis modsatte type: Jeg har arbejdet i modebranchen (som helt ung) og derefter konsulentbranchen, og har en jakkesætsuddannelse. Jeg prøver altid at vinkle hvorfor netop min erfaring er relevant, selvom den ikke er, og min motivation bliver hurtigt sådan noget "Jeg synes, at det er herrespændende..."-agtigt fordi jeg jo ikke kan underbygge det med noget fra hverken min uddannelse eller min erhvervserfaring. Jeg har tænkt over at vinkle min uddannelse i mit CV, og har også gjort forsøget, men jeg det er svært at ændre fokus i en cand.merc over på noget samfundsfagsagtigt, når jeg ikke har et eneste fag på mit eksamensbevis (som jeg ofte skal vedlægge), der underbygger det.
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 18. sep 2015, 06:40

Dikus skrev:Jeg er helt sikker på, personlighed betyder meget. Måske alt, når man er nyuddannet. For eksamensbeviset er indgangsbilletten. I står lige. I kan det samme. Hvis man så samtidig med studierne har haft overskud til alt muligt... Så viser man større overskud end den flittige elev.

Det sagt... Så hører jeg lige nu f.eks. Deloitte nævnt som et albuested. Det er såmænd rigtigt nok og passer vel på de fleste store steder. Men ret beset, er det også, hvad man gør det til. Og er man først inde, honoreres resultater og viden over timer. Også selvom det irriterer nogen af rundsavene...

Jeg har de seneste 10 år arbejdet i denne type virksomheder. Og har i praksis arbejdet mindre end 37 timer, da alt overarbejde bliver afspadseret hos mig...

Ig jeg har aldrig oplevet det som en ulempe. Tvært om mødes jeg af partnere, der honorerer min viden og er fløjtende ligeglade med timetallet. Der er stadig god økonomi i mig.

Måske et upassende indlæg - men... Det er ment som en opfordring til, I lægger fordommene væk og står ved jer selv og egne prioriteringer. Også når I søger job.

Det er i høj kurs - ikke forsøg på at være på en bestemt måde. Og det er sådan set ganske rart.

Jeg forstår godt hvad du mener, og jeg synes ikke, at det er et upassende indlæg :kys:

Men jeg tænker også bare, at det med at være "sig selv" er lettere sagt end gjort, forstået på den måde, at de fleste af os jo har ret komplekse personligheder og der altid vil være nogle aspekter, man kan tone op eller ned. Selvfølgelig skal man ikke lade som om, at man er enormt ekstrovert, hvis lider af hæmmende generthed, men de fleste af os har jo forskellige elementer i vores personligheder, der kan tones op eller ned afhængigt af situationen. Og det er der, jeg personligt synes, at det er svært.
2
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 18. sep 2015, 10:42

englishchannel skrev:
Jeg ved ikke, om det er en mulighed for at prøve at lægge mere fokus på det internationale aspekt af din uddannelse (og måske også tone det lidt op i forhold til hvad det reelt var), sådan at du kan slå dig på noget lidt cand.ling.merc-agtigt? Der er jo meget stor fokus på globalisering og internationale markeder i disse år, så selvom det ikke er perfekt, kunne der måske være en åbning ved simpelthen at rebrande din uddannelse i den retning? Derudover så har jeg fået tilbudt et 6-ugers kursus som led i min aktivering, så jeg ved ikke, om det eventuelt kunne være en mulighed hos dig, så du kunne få nogle ikke-humanistiske kompetencer at supplere med? Hvis det var muligt, ville jeg nok prøve at finde virksomheder, der handler med USA, eller kunne have interesse for det, og så sælge dig selv på, at der ikke er nogen, der ved mere om USA end dig :D Eventuelt som løntilskud til at begynde med, hvis det kan åbne nogle døre.

Hvis jeg kunne vælge om havde jeg nok læst jura, psykologi eller statskundskab i stedet for. Jeg er meget interesseret i samfundsforhold og ville næsten arbejde med hvad som helst, der handlede mere om det end det gjorde om big business, hvorfor jeg også er så meget på fuldmægtigstillinger og søger nærmest alle generaliststillinger, der bliver slået op hos Politiet, etc. Det virker bare umuligt, fordi jeg på papiret er den præcis modsatte type: Jeg har arbejdet i modebranchen (som helt ung) og derefter konsulentbranchen, og har en jakkesætsuddannelse. Jeg prøver altid at vinkle hvorfor netop min erfaring er relevant, selvom den ikke er, og min motivation bliver hurtigt sådan noget "Jeg synes, at det er herrespændende..."-agtigt fordi jeg jo ikke kan underbygge det med noget fra hverken min uddannelse eller min erhvervserfaring. Jeg har tænkt over at vinkle min uddannelse i mit CV, og har også gjort forsøget, men jeg det er svært at ændre fokus i en cand.merc over på noget samfundsfagsagtigt, når jeg ikke har et eneste fag på mit eksamensbevis (som jeg ofte skal vedlægge), der underbygger det.

Tjoh, det kunne godt være :gruble: Rent ud sagt, så har jeg lagt meget lidt vægt på min uddannelse i mine ansøgninger, for jeg føler jo ikke rigtig jeg kan bruge den konstruktivt. Men det kan godt være jeg skal ind og læse lidt om cand.ling.merc. Jeg har ikke fået tilbudt noget kursus endnu - jeg troede faktisk slet ikke akademikere havde den mulighed længere. Hvilket kursus har du fået tilbudt? Jeg har faktisk lige set en stilling hos en virksomhed der er ved at etablere sig i USA, men de leder efter en Key Account manager, og jeg er ikke sikker på jeg vil være en ret god sælger. Overvejer at sende dem en uopfordret ansøgning og reklamere for mine kompetencer indenfor interkulturel kommunikation med amerikanere.

Hvis jeg var dig ville jeg nok kigge meget kritisk på mit CV i forhold til din tidligere erfaring, og måske undlade at oplyse nogle af de ting, der fremstiller dig på en meget bestemt måde. Jeg plejer at underbygge min motivation for kommunikationsjobs med min vejleder-erfaring, selvom det ikke er superrelevant. Til gengæld lærer man at stille de gode spørgsmål, og at sætte sig ind i andre menneskers tankegang, og det er jo relevant for kommunikationsstillinger. Kan du gøre det på den måde? Altså, trække nogle af dine erfaringer fra jobs ud, og så "re-brande" dem som relevante ifht. noget samfundsmæssigt?

Jeg kunne virkelig godt bruge din hjerne til at blive lidt mindre humanist-agtig i det her jobsøgning :lol: Føler mig totalt på bar bund.
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 18. sep 2015, 10:49

Bonusspørgsmål: Når man skal indtaste antal års erhvervserfaring, hvad skriver I så? Det skema jeg skal udfylde beder om samlet antal års "arbejdslivserfaring" men er det kun fuldtidsjob? Eller også studiejob? Eller helt tilbage fra man blev erhvervsaktiv? Der er jo milevid forskel på 13 år og 2 år.
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8465

Indlægaf 2SHY » 18. sep 2015, 11:09

Neenah skrev:Bonusspørgsmål: Når man skal indtaste antal års erhvervserfaring, hvad skriver I så? Det skema jeg skal udfylde beder om samlet antal års "arbejdslivserfaring" men er det kun fuldtidsjob? Eller også studiejob? Eller helt tilbage fra man blev erhvervsaktiv? Der er jo milevid forskel på 13 år og 2 år.

Jeg tager kun ud fra det der er fagligt relevant. Og jeg HADER når det er de der intervaller der hedder 1-2 år frem for 2-3 år. Jeg ligger lige på vippen til at være over de 2 år med fagligt relevant job, men kan trods alt ikke tillade mig at skrive 3-4 år. Men når du spørger så får du mig faktisk til at reflektere lidt over om jeg i virkeligheden burde tælle mit studiejob med. Jeg havde lidt træningsrelevant arbejde, men det er 10 år siden og på de jobsøgningskurser jeg har været på, har vi altid fået at vide, at alt der ligger mere end 10 år tilbage i tiden skal ikke med på CV'et. Så kommer det til at se ud som om jeg pynter på mit CV eller ikke kan finde ud af at tælle måneder :lol:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:

Tilbage til "Job"