Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Pyjamas
Kort karma: 21
Likede indlæg: 180

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Pyjamas » 2. jun 2016, 17:00

Hej herinde :)

Jeg er lidt i vildrede med min jobansøgning. Jeg er på grundforløbet til kok/cater, og jeg er samtidig enlig mor med en samværsordning, der hedder hver anden weekend, dog ikke hver hver tredje gang. Altså ikke det bedste match med mit fag :genert: Der er stort set kun ledige elevpladser på cafeer og restauranter, og jeg skal have dem søgt.
Er det bedst at skrive om min arving i ansøgningen, synes I? Jeg tænker, at det nemt kan få virksomhederne til at sortere mig fra, men samtidig føler jeg, jeg fører dem bag lyset ved ikke at nævne, at jeg sjældent kan være der om aftenen :tie:
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1124

Indlægaf Torn » 2. jun 2016, 17:12

Rapfisk skrev:
Torn skrev:Jeg var til en jobsamtale og det gik udmærket. Desværre rundede de af med en del bekymringer i forhold til mine muligheder og stillingen. Så, ja. Der var god kemi, men jeg er nok ikke en oplagt kandidat. Selvom jeg super gerne ville have jobbet. Jeg får besked i kommende uge.

Det lyder som en blandet oplevelse. Godt, du følte, at du selv gjorde det godt. Så kan man (desværre) ikke gøre mere. Jeg krydser fingre for et godt udfald.

Det er sødt af dig. Jeg krydser også selv :-D
1
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Indlægaf Neenah » 2. jun 2016, 17:14

Pyjamas skrev:Hej herinde :)

Jeg er lidt i vildrede med min jobansøgning. Jeg er på grundforløbet til kok/cater, og jeg er samtidig enlig mor med en samværsordning, der hedder hver anden weekend, dog ikke hver hver tredje gang. Altså ikke det bedste match med mit fag :genert: Der er stort set kun ledige elevpladser på cafeer og restauranter, og jeg skal have dem søgt.
Er det bedst at skrive om min arving i ansøgningen, synes I? Jeg tænker, at det nemt kan få virksomhederne til at sortere mig fra, men samtidig føler jeg, jeg fører dem bag lyset ved ikke at nævne, at jeg sjældent kan være der om aftenen :tie:

Jeg ville skrive det i CV'et og ellers ikke nævne det.
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 3. jun 2016, 12:15

Nå man jeg skal til jobsamtale igen :shock: på min første gymnasielærerstilling!

Så tak for tips, Cirkus :D nu skal jeg bare forsvare de formuleringer jeg har lånt fra dig :lol:
7
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10180

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. jun 2016, 19:24

Hvor er det godt, Neenah :banan:

Jeg har stadig intet hørt fra skolen, hvor jeg var til samtale tirsdag i sidste uge, for de er åbenbart kommet bagud med skemaplanlægningen.
Det fik jeg at vide, da jeg efter at have overstået min skriftlige eksamen ringede derud i går.

I mellemtiden er jeg så blevet kaldt til samtale på en anden skole. De ringede i dag, og jeg skal derud onsdag aften, hvilket passer perfekt i forhold til, at jeg næste formiddag tager ni dage i sommerhus. Skolen skal fastansætte otte(!) nye lærere, og der søges til det meste af fagrækken. Sikke en rekrutteringsopgave!
4
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Helga1
Kort karma: 1
Likede indlæg: 39

Indlægaf Helga1 » 5. jun 2016, 13:15

Håber, det er okay, at jeg melder mig ind i tråden? :) Jeg er endnu ikke helt færdiguddannet, men har min sidste eksamen om 10 dage og skal så melde mig ledig. Jeg bliver uddannet lærer med dansk og engelsk som linjefag. Jeg er allerede i fuld gang med at søge jobs, men jeg synes, det er svært. Jeg er på den gamle læreruddannelsesreform og derfor kun har to linjefag, da disse fag betragtes som ”store” fag, der kræver tre år at komme igennem. Jeg har været til to samtaler, men er begge gange blevet valgt fra med begrundelsen: ”Vi har valgt en med mere erfaring” - øv! Hvordan skal jeg nogensinde få den erfaring. :mellow:

Jeg føler jo egentlig ikke, at jeg burde stresse så meget over det, når jeg ikke engang er færdiguddannet endnu, men kan mærke, at det går mig på, når flere af studiekammeraterne allerede har sikret sig job efter sommerferien. :gruble:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10180

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. jun 2016, 19:51

Helga1 skrev:Håber, det er okay, at jeg melder mig ind i tråden? :) Jeg er endnu ikke helt færdiguddannet, men har min sidste eksamen om 10 dage og skal så melde mig ledig. Jeg bliver uddannet lærer med dansk og engelsk som linjefag. Jeg er allerede i fuld gang med at søge jobs, men jeg synes, det er svært. Jeg er på den gamle læreruddannelsesreform og derfor kun har to linjefag, da disse fag betragtes som ”store” fag, der kræver tre år at komme igennem. Jeg har været til to samtaler, men er begge gange blevet valgt fra med begrundelsen: ”Vi har valgt en med mere erfaring” - øv! Hvordan skal jeg nogensinde få den erfaring. :mellow:

Jeg føler jo egentlig ikke, at jeg burde stresse så meget over det, når jeg ikke engang er færdiguddannet endnu, men kan mærke, at det går mig på, når flere af studiekammeraterne allerede har sikret sig job efter sommerferien. :gruble:

Velkommen til :)
Jeg søger jo også job i folkeskolen (undervisningsfag: Dansk, Engelsk og Historie) og afslutter mine meritlæreruddannelse i starten af det nye år.

Jeg troede faktisk, at man før reformen havde fire liniefag, som så var blevet til tre. Jeg ved ikke, om du allerede har det med i din jobsøgning, men i og med du helt sikkert kommer til at skulle undervise i mere end Dansk og Engelsk, tror jeg, at det kunne være et plus, hvis du selv nævner, hvad du ellers vil kunne varetage undervisning i og hvorfor. På samme måde kan du også gøre Dansk større ved at være specifik omkring, hvad du evt. kan udover den almene undervisning, fx. i forhold til dansk som andetsprog, dysleksi eller andre særområder. Det behøver ikke at være "noget, du har papir på", men kan fx. også være kompetencer, du har fået, fordi du har været i praktik på en skole/i en klasse, hvor et særligt område fyldte meget.
Det er min oplevelse, at "erfaring" ikke kun er et spørgsmål om år og anciennitet, men også om hvordan man selv fortolker og bruger det, man har prøvet, og der er vi jo privilegerede som lærerstuderende, fordi vi altid i det mindste har praksiserfaring fra praktikken.
Noget andet, du kan slå på som nyuddannet, er, at du er fortrolig med målstyret undervisning, teamsamarbejde, synlig læring, osv. Der vil du faktisk ofte have en fordel i forhold til lærere, der har arbejdet flere år i folkeskolen, fordi du har været vant til at skulle tænke den slags ind i dine undervisningsforløb på seminariet og ude i dine praktikker.

Men altså, uanset hvad kan du tage den med ro. Du har allerede været til to samtaler og er indenfor et fag med rigtig gode jobmuligheder.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Helga1

Indlægaf Helga1 » 6. jun 2016, 07:48

Tak for input. Jeg har sørget for at skrive i ansøgningerne, hvilke andre fag jeg kan varetage undervisning i og lægge vægt på arbejdet med målstyret undervisning.

Jeg synes bare ikke, at der er så mange jobs tilbage at søge her i området (Aarhus og omegn), og bliver lidt misundelig, når en af studiekammeraterne, der skal flytte til Sjælland har tre samtaler i morgen! :nerve:
0
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 287
Likede indlæg: 4429

Indlægaf Rosa Espinosa » 6. jun 2016, 12:30

Fik jobbet!!!!! :banan:
22
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 6. jun 2016, 12:32

Rosa Espinosa skrev:Fik jobbet!!!!! :banan:

Kæmpe tillykke!! :banan: :pompom: :banan: :klap:

Så gik det vist ikke så dårligt alligevel :D
1
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 6. jun 2016, 13:19

Neenah skrev:

Må have gjort et eller andet rigtigt :lol:

Og tusind tak for støtte og hjælp herinde, det har været uvurderligt!
0
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 6. jun 2016, 13:22

Rosa Espinosa skrev:
Neenah skrev:

Jeg vil stadig gerne høre lidt om hvordan du lagde din ansøgningsstil om, hvis du vil dele :kys:
2
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 6. jun 2016, 16:07

Neenah skrev:
Rosa Espinosa skrev:
Neenah skrev:

Jeg vil stadig gerne høre lidt om hvordan du lagde din ansøgningsstil om, hvis du vil dele :kys:

Selvfølgelig :)

Ting jeg ændrede:
- Skrev mere løst og ikke så uptight. De andre ansøgninger jeg har sendt, har været mere i stil som min bacheloropgave, altså meget stift, ingen følelser og klinisk. Det fungerer jo ikke i en jobsammenhæng. Sådan er jeg jo heller ikke som person.

- Brugte for første gang mit hjerte og mave. Skrev at mit arbejdsliv var vigtigt for mig og at jeg stræbte efter et i høj kvalitet. Jeg ville ikke kun have et job, men en karriere. Derudover skrev jeg at jeg ikke er typen som holder mig i baggrunden, men at jeg engagerer mig i mine medmenneskers liv og gør hvad jeg kan for at bidrage til et godt arbejdsmiljø hvor der er plads til alle. Det var en af de ting som gjorde at jeg kom til en samtale. Det virkede som om jeg ville passe ind i deres team, som bestod af få personer og hvor det var vigtigt at alle kom godt ud af det med hinanden.

- Fremhævede at en af styrkerne ved at jeg var nyuddannet var, at jeg kom ind i branchen med nye øjne og at jeg ikke kom med en masse gamle vaner og rutiner, men at jeg kunne formes til det job jeg nu fik. Tror jeg er vigtigt at minde arbejdsgiver om.

- Nævnte at jeg havde hørt godt om stedet og personalet fra tidligere studiekammerater og roste stedet. Lagde vægt på at deres kompetencer på arbejdsmarkedet tiltalte mig.

Ved ikke om alt det her virker banalt eller om I kan bruge det. Men jeg har lært så meget af andres oplevelser og selv de råd jeg ikke har kunne bruge, så har jeg taget noget med fra dem alligevel og gjort til mit eget. Det vigtigste i denne ansøgning var klart at jeg skrev som mig og ikke som jeg troede de ville have. Plus at jeg skrev mere selvsikker. Jeg er også noget værd og jeg har også noget at bidrage med og det havde jeg ærlig talt lidt glemt.
6
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 8. jun 2016, 07:02

Er der nogen af jer, der ved, hvad de måske kunne finde på at spørge om til en jobsamtale til en gymnasielærerstilling? Jeg er totalt på bar bund, og synes det er svært at forberede sig til en stilling som jeg ikke har prøvet kræfter med overhovedet.
0
Brugeravatar
Helga1

Indlægaf Helga1 » 9. jun 2016, 11:48

Neenah skrev:Er der nogen af jer, der ved, hvad de måske kunne finde på at spørge om til en jobsamtale til en gymnasielærerstilling? Jeg er totalt på bar bund, og synes det er svært at forberede sig til en stilling som jeg ikke har prøvet kræfter med overhovedet.

Jeg ved desværre ikke rigtig noget om gymnasielærerstillinger, og hvad de spørger om? Men kunne forestille mig, at de gerne vil høre lidt om, hvorfor du har valgt den vej (undervisning) frem for erhverv?
Derudover kan det vel aldrig skade at læse om det specifikke gymnasiums værdier og lign. på deres hjemmeside og snakke om, du ser dig selv ift. disse? Og selvfølgelig fremhæv dine gode sider, kompetencer og hvad du generelt kan bidrage med, så de ved, hvorfor de skal ansætte dig i stedet for en anden?

Ellers har jeg desværre ikke en helt masse kloge ord - udover held og lykke !! :)
0

Tilbage til "Job"