Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1126

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Neenah » 7. okt 2015, 07:37

BlindfullyCool skrev:Igår var jeg til et vildt godt, fagligt netværksmøde med en af de overlæger, som jeg tidligere har skrevet semesteropgave for. Selvom det er næsten halvandet år siden, jeg sidst så hende, kunne hun tydeligt huske mig og kunne huske alle pointer og anbefalinger fra min rapport - simpelthen så fedt at vide, at man i et eller andet omfang har gjort et godt indtryk :-D Med til mødet sad også en række andre sundhedsfaglige, som har berøring med mit felt (it/telemedicin/eHealth-implementering i organisatorisk regi) og to af dem var meget begejstrede for mine indsigter. Således bad de begge om mine kontaktinformationer, den ene, fordi hun gerne vil invitere mig til at holde et oplæg til et andet netværksmøde, den anden, fordi hendes datter arbejder i en organisation, hvor hun mente at jeg ville passe ind. Det er da lidt spændende :klap:

Desuden: Hvad tænker I om at søge jobs langt væk hjemmefra? Flere til mødet igår nævnte, at der kunne være en reel jobmulighed for mig i Silkeborg og de ville gerne sætte mig i kontakt med en overlæge derfra. Jeg bor i København, hvor jeg har mand og hund (endnu ingen børn) og jeg er villig til at gøre ret meget for at få foden inden for. Men jeg er nok ikke villig til at flytte permanent dertil. Kan man "pendle" (med mulighed for overnatning i Silkeborg) i en periode, eller bliver det for stressende på sigt?

Jeg søger jobs i stort set hele Danmark, men jeg har heller ikke noget der holder mig her.

Jeg kommer fra Silkeborg, og det er faktisk en rigtig dejlig by med gode muligheder, kort tid til Aarhus, lækker natur og forholdsvist billige boliger.

Umiddelbart tror jeg, at det vil være en ret stressende omgang, især når det er dit første job (det er det, ikke?). Der er bare nogle ting som man skal finde sig selv i. Det tror jeg ikke er nemmere hvis man bor alene i sin pendlerby fem dage om ugen. Jeg kan ikke se hvordan pendling skulle kunne fungere i praksis, med mindre den hedder ud søndag aften, og hjem fredag efter arbejde. Og der er det stadig omkring 300 km hver vej.

Har I overvejet måske bare at flytte for en periode? På den måde får du foden ind, kan bevare familielivet og har muligheden for at tage tilbage til København på et senere tidspunkt.
0
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 7. okt 2015, 07:42

ManicNinja skrev:Det skal du sgu ikke gøre så meget ved. Kun godt, at du er åben og forsøger forskellige strategier. Det fremgik bare ikke af dine kommentarer til D.Itsen.

Hvad får du som begrundelse for afslag?

De siger, at jeg er for forskerpræget. Hvis så jeg udelukker alt uni-relateret, så ryger jeg pga manglende erfaring. Så har jeg prøvet at udelukke publikationslister og awards o.lign., og der kom jeg til samtale og fik at vide, at jeg var røget på at være for ekstrovert?! Det lød mere som en dårlig undskyldning, men der må jeg indrømme, at jeg fik nok og ikke spurgte mere.
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 7. okt 2015, 07:46

BlindfullyCool skrev:Igår var jeg til et vildt godt, fagligt netværksmøde med en af de overlæger, som jeg tidligere har skrevet semesteropgave for. Selvom det er næsten halvandet år siden, jeg sidst så hende, kunne hun tydeligt huske mig og kunne huske alle pointer og anbefalinger fra min rapport - simpelthen så fedt at vide, at man i et eller andet omfang har gjort et godt indtryk :-D Med til mødet sad også en række andre sundhedsfaglige, som har berøring med mit felt (it/telemedicin/eHealth-implementering i organisatorisk regi) og to af dem var meget begejstrede for mine indsigter. Således bad de begge om mine kontaktinformationer, den ene, fordi hun gerne vil invitere mig til at holde et oplæg til et andet netværksmøde, den anden, fordi hendes datter arbejder i en organisation, hvor hun mente at jeg ville passe ind. Det er da lidt spændende :klap:

Desuden: Hvad tænker I om at søge jobs langt væk hjemmefra? Flere til mødet igår nævnte, at der kunne være en reel jobmulighed for mig i Silkeborg og de ville gerne sætte mig i kontakt med en overlæge derfra. Jeg bor i København, hvor jeg har mand og hund (endnu ingen børn) og jeg er villig til at gøre ret meget for at få foden inden for. Men jeg er nok ikke villig til at flytte permanent dertil. Kan man "pendle" (med mulighed for overnatning i Silkeborg) i en periode, eller bliver det for stressende på sigt?

Jeg føler ikke, jeg har noget valg. Hvis jeg tager et hurtigt kig på jobindex fx, så er der pt 1 relevant job for mig i nordjylland, 4 i midtjylland, 1 i sydjylland, en million på sjælland og en milliard i københavn....... eller.... ja, du ved, hvor jeg vil hen! Jeg har absolut intet ønske om at bo på sjælland eller i københavn, men håbet er, at vi kan nøjes med 3-4 år. Min kæreste kan dog ikke flytte med, så det første år er det meningen, at jeg bliver weekendmor, dvs for et værelse el lign i kbh og så er hjemme i weekenden. Det ved arbejdsgiverne naturligvis ikke... Var så naiv at tro, at det kunne svare sig at være ærlig, men det var en dårlig ide!!! Så historien er selvfølgelig, at vi begge flytter så snart vi kan.

PS. Skal vi ikke bytte? Du finder et job i kbh, så tager jeg et i Silkeborg?! :-D
2
Tally-ho
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1139

Indlægaf englishchannel » 7. okt 2015, 09:58

Neenah skrev:
:ae: Det er irriterende med de perioder.

Hvor meget lægger du i uopfordrede ansøgninger? Jeg tænker i det hele taget at det er der jobsene er for os, der ikke har meget erhvervserfaring. Jeg ved godt det ikke er supernemt indenfor det offentlige, men stillinger på under et år skal ikke nødvendigvis slås op, og ellers kan man jo tilbyde sig selv som praktikant eller løntilskud (når du har været ledig i 26 uger).

Du skal i hvert fald ikke give op endnu! Er der nok jobs at søge? Kunne du udvide din søgeflade uden det får konsekvenser for din jobsøgning på dit 1. prioritetsområde?

Jeg tror i hvert fald du skal passe på med at antage, at fordi du ikke får dit første job indenfor dit drømmeområde, så kan det aldrig lade sig gøre. Måske skal du bare en detour omkring noget andet inden du ender der, hvor du allerhelst vil hen.

Nej, jeg søger faktisk ikke uopfordrede, men det er efter aftale med mine jobkonsulenter, der ikke mener, at det giver mening, før jeg har fået mit kursus. Og det kan jeg jo et eller andet sted godt se logikken i :gruble:

Jeg søger faktisk ekstremt bredt (hvilket jobkonsulenterne har bemærket og rost som noget af det første til samtlige møder), så det er ikke fordi, at jeg kun søger drømmejobs på nuværende tidspunkt. Jeg skulle nok have været mere klar, men det, jeg konkret overvejer, er om jeg skal begynde at søge helt udenfor det akademiske felt, hvilket jo så i praksis vil gøre, at jeg lukker nogle døre. For hvis vi skal være ærlige, så er det jo nærmest umuligt at møve sig tilbage i et ret konkurrencepræget akademisk miljø, hvis man har brugt de seneste år på at lave noget helt andet, der ikke tilnærmelsesvis kan give de rette kompetencer. Jow jow, på papiret har det nok kunnet lade sig gøre for en eller anden på et eller andet tidspunkt, men oddsene er ikke gode.

Og nu ville jeg ønske, at jeg kunne gå mere i detaljer uden at smide anonymiteten fuldkommen, for der er garanteret nogle, der sidder og tænker: "Aaaah, men kan det nu ikke alligevel lade sig gøre? Ser hun nu ikke bare sort på det?", men lige med de jobs, jeg konkret har i tankerne, så kan det altså virkelig ikke lade sig gøre. Og de få, jeg kender, der har prøvet at starte der, sidder stadig fast i den type jobs her 5-8 år efter, at de blev færdiguddannet, mens deres studiekammerater suser afsted med karrieren.

Men anyways, så mange tak for dine input. De er værdsat :kys: Åh, jeg ville bare ønske, at man havde en krystalkugle med det her jobnoget, så man kunne se, om det ville lykkedes på et tidspunkt. Eller, det gør det jo nok, men det er bare hårdt ikke at vide, hvor længe man kommer til at befinde sig i det her limbo.
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 7. okt 2015, 10:05

englishchannel skrev:
Neenah skrev:

Hvor meget lægger du i uopfordrede ansøgninger? Jeg tænker i det hele taget at det er der jobsene er for os, der ikke har meget erhvervserfaring. Jeg ved godt det ikke er supernemt indenfor det offentlige, men stillinger på under et år skal ikke nødvendigvis slås op, og ellers kan man jo tilbyde sig selv som praktikant eller løntilskud (når du har været ledig i 26 uger).

Du skal i hvert fald ikke give op endnu! Er der nok jobs at søge? Kunne du udvide din søgeflade uden det får konsekvenser for din jobsøgning på dit 1. prioritetsområde?

Jeg tror i hvert fald du skal passe på med at antage, at fordi du ikke får dit første job indenfor dit drømmeområde, så kan det aldrig lade sig gøre. Måske skal du bare en detour omkring noget andet inden du ender der, hvor du allerhelst vil hen.

Nej, jeg søger faktisk ikke uopfordrede, men det er efter aftale med mine jobkonsulenter, der ikke mener, at det giver mening, før jeg har fået mit kursus. Og det kan jeg jo et eller andet sted godt se logikken i :gruble:

Jeg søger faktisk ekstremt bredt (hvilket jobkonsulenterne har bemærket og rost som noget af det første til samtlige møder), så det er ikke fordi, at jeg kun søger drømmejobs på nuværende tidspunkt. Jeg skulle nok have været mere klar, men det, jeg konkret overvejer, er om jeg skal begynde at søge helt udenfor det akademiske felt, hvilket jo så i praksis vil gøre, at jeg lukker nogle døre. For hvis vi skal være ærlige, så er det jo nærmest umuligt at møve sig tilbage i et ret konkurrencepræget akademisk miljø, hvis man har brugt de seneste år på at lave noget helt andet, der ikke tilnærmelsesvis kan give de rette kompetencer. Jow jow, på papiret har det nok kunnet lade sig gøre for en eller anden på et eller andet tidspunkt, men oddsene er ikke gode.

Og nu ville jeg ønske, at jeg kunne gå mere i detaljer uden at smide anonymiteten fuldkommen, for der er garanteret nogle, der sidder og tænker: "Aaaah, men kan det nu ikke alligevel lade sig gøre? Ser hun nu ikke bare sort på det?", men lige med de jobs, jeg konkret har i tankerne, så kan det altså virkelig ikke lade sig gøre. Og de få, jeg kender, der har prøvet at starte der, sidder stadig fast i den type jobs her 5-8 år efter, at de blev færdiguddannet, mens deres studiekammerater suser afsted med karrieren.

Men anyways, så mange tak for dine input. De er værdsat :kys: Åh, jeg ville bare ønske, at man havde en krystalkugle med det her jobnoget, så man kunne se, om det ville lykkedes på et tidspunkt. Eller, det gør det jo nok, men det er bare hårdt ikke at vide, hvor længe man kommer til at befinde sig i det her limbo.

I så fald synes jeg den klogeste løsning er is i maven. Selvom det føles som lang tid, så ER det altså for tidligt at smide håndklædet i ringen nu, hvis det har så store konsekvenser. De fleste jeg kender, har gået ledige mellem et halvt og et helt år før de fik deres første job efter endt uddannelse. Bare tanken er også nok til at køre mig helt flad, men det er nok bare sådan det er. En af mine gode veninder fik job omkring 7 måneder efter endt uddannelse, og havde ikke været til mere end et par samtaler i hele den tid - den første endda kun nogle uger før hun fik et job.

Du må ikke give op. Det skal nok lykkes.
2
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 7. okt 2015, 11:00

Neenah skrev:
englishchannel skrev:
Neenah skrev:

I så fald synes jeg den klogeste løsning er is i maven. Selvom det føles som lang tid, så ER det altså for tidligt at smide håndklædet i ringen nu, hvis det har så store konsekvenser. De fleste jeg kender, har gået ledige mellem et halvt og et helt år før de fik deres første job efter endt uddannelse. Bare tanken er også nok til at køre mig helt flad, men det er nok bare sådan det er. En af mine gode veninder fik job omkring 7 måneder efter endt uddannelse, og havde ikke været til mere end et par samtaler i hele den tid - den første endda kun nogle uger før hun fik et job.

Du må ikke give op. Det skal nok lykkes.

Tak :kys:

Ja, vi bliver nok bare nødt til at væbne os med tålmodighed. Fik du søgt drømmejobbet?
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 7. okt 2015, 11:23

englishchannel skrev:

Ja, vi bliver nok bare nødt til at væbne os med tålmodighed. Fik du søgt drømmejobbet?

Jep! Men jeg har ikke hørt noget :( det er en uge siden nu. Jeg må bare holde modet oppe, I guess.
0
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2411

Re: Jobjagter-trådn

Indlægaf Joe » 7. okt 2015, 12:21

ManicNinja skrev:
Jahon skrev:Ud fra dit indlæg, går jeg ud fra, at du har meldt dig ind i "mit"'fagforbund. Jeg er i et mentorforløb derfra, faktisk med en der passer perfekt til det du efterspørger (men jeg giver hende ikke lige fra mig det næste halve års tid.)
Jeg vil bare lige sige, at jeg indtil videre har rigigt gode erfaringer med at være i sådan et forløb. Kommer derfra hver gang med virkeligt meget inspiration og energi.
Så jeg håber de også finder en til dig, jeg blev nok matchet efter cirka en måned.

(Og så håber jeg, I lige tilgiver, jeg kommer herind, selvom jeg ikke umiddelbart skal skifte job.)

Nu er der flere af kommunikationsforbundene, som har mentorordninger, men jo, jeg tror også, vi er i samme forbund :D

Det er der nok en del af deres mentorer, der kan (altså noget om presse og politik) - jeg ved, at en del af dem har noget politisk i bagagen. Så realistisk set er der nok også én til mig :)
Lyder fedt, at du kan bruge det, og at der ikke gik SÅ længe igen! Hvorfor søgte du en mentor (hvis jeg må spørge dig om det)?

Det må du gerne spørge om.
Jeg er på en arbejdsplads, hvor jeg er den eneste med min faglige baggrund - og så er der en enkelt cand.comm'er derudover.
Jeg er uddannet inden for journalistik, men arbejder nu med kommmunikation, og jeg ville gerne have sparring til, hvordan jeg kunne bruge min baggrund allerbedst til at blive hamrende skarp til mit job. Det var derfor mere med ønsket om at videreudvikle mine kompetencer, og ikke fordi jeg havde et her-og-nu-problem, som det lød som om, nogle til intromødet havde.

Det smarte ved ordningen er jo, at man kan bruge den til rigtigt mange ting, alt efter hvad ens behov er.
3
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 7. okt 2015, 12:51

Jeg overvejer lidt at konstruere et Facebook/Instagram-opslag med udgangspunkt i det her billede, men jeg kan ikke finde ud af om platheden kommer til at overstråle budskabet, eller om det er en excellent måde til at få folk til at dele og se billedet. :blush:

fjollet billede.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 8. okt 2015, 13:10

Suk. Jeg gider fandeme snart ikke skrive flere jobansøgninger. Det nytter jo ikke en skid alligevel.
0
Brugeravatar
Garfield
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1308

Indlægaf Garfield » 8. okt 2015, 13:25

Neenah skrev:Suk. Jeg gider fandeme snart ikke skrive flere jobansøgninger. Det nytter jo ikke en skid alligevel.

:ae: :ae: :kram:
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 8. okt 2015, 14:00

Neenah skrev:
englishchannel skrev:

Jep! Men jeg har ikke hørt noget :( det er en uge siden nu. Jeg må bare holde modet oppe, I guess.

Æv, Neenah, hvornår var ansøgningsfristen? Kan der nå at vise sig noget endnu? :kys:
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 8. okt 2015, 14:10

englishchannel skrev:

Æv, Neenah, hvornår var ansøgningsfristen? Kan der nå at vise sig noget endnu? :kys:

Der var ikke en :gruble: Det var et opslag de havde postet på deres hjemmeside og deres Facebook. Det er muligt, der stadig er en chance, men i realiteten ved jeg ingenting, for de besvarer kun relevante henvendelser.
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 8. okt 2015, 14:15

Neenah skrev:
englishchannel skrev:

Der var ikke en :gruble: Det var et opslag de havde postet på deres hjemmeside og deres Facebook. Det er muligt, der stadig er en chance, men i realiteten ved jeg ingenting, for de besvarer kun relevante henvendelser.

Det lyder da sådan lidt sært. Var det et job i en lille organisation, eller hvordan?
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 8. okt 2015, 14:18

englishchannel skrev:Det lyder da sådan lidt sært. Var det et job i en lille organisation, eller hvordan?

Ja, forholdsvist. De har kun 5-6 medarbejdere, og jobbet er, så vidt vides, ikke slået op andre steder.
0

Tilbage til "Job"