Jobjagter-tråden

Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8525

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf 2SHY » 21. jul 2016, 14:55

Rapfisk skrev:
2SHY skrev:Afslag fra klinikken. Til gengæld skal jeg til samtale på tirsdag :stoned: Fast stilling vel at mærke

Ej, hvor er det underligt. Hvor ville det være fedt bare at gå ind og få den faste stilling i stedet :-D

Jeg ville lyve hvis jeg sagde at jeg ikke fandt det lidt stressende. Det bliver i øvrigt den 3 (4. hvis jeg var gået videre til samtalerunden ved klinikstillingen) på 5 ugers tid, så statistikken er trods alt lidt i stil med lige inden jeg blev sygemeldt.

Det må jo siges at være et positivt problem. Uanset hvad der sker på tirsdag, så har jeg et eller andet at lave det næste halve år. Spørgsmålet er så om det er i Sakskøbing (hvor jeg i øvrigt kun mangler at skrive under på en lejekontrakt på en lejlighed, der er næsten totalt renoveret og suuuuuper lækker og i øvrigt nærmest ingen naboer har - ca. 5-10 min gang fra arbejdet), eller om det bliver i Frederikshavn i en fast stilling, men hvor jeg trods alt kan begynde at kigge efter en ejerlejlighed her i Aalborg

Jeg glæder mig til noget afklaring. Absolut!
5
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Lone
Kort karma: 11
Likede indlæg: 202

Indlægaf Lone » 21. jul 2016, 17:04

Jeg hopper lige ind i tråden med et spørgsmål. Jeg er i fast job og søger derfor kun stillinger, når der dukker noget spændende op. Min track record er til gengæld helt håbløs - er kun blevet kaldt til en enkelt samtale (hvor jeg havde kontakter i firmaet i forvejen..af forskellige grunde blev det så ikke til noget alligevel med den samtale).
Da jeg nu har en tæt veninde i firmaet, hvor jeg blev kaldt til samtale ved jeg, at lederen straks havde spurgt min veninde, om jeg mon skulle have børn. Jeg er 37, i fast forhold og havde egentlig troet, at jeg, min alder taget i betragtning, snart var færdig med at blive valgt fra pga af det. Men åbenbart ikke :(

Så mit spørgsmål er: Kan jeg på en eller anden måde flette ind i mit CV, at jeg altså ikke skal have børn, og de derfor trygt kan kalde mig til samtale uden at frygte, at det koster barsel seks måneder senere?
Min kærestes forslag er, at jeg kan ændre civilstand fra blot at være samboende til "samboende med steriliseret mand" - men det er sgu nok lige friskt nok :lol:
Jeg plejer ellers ikke at have de store problemer med at finde gode formuleringer, men lige her er jeg helt blank.
Er der nogen af jer, der står i samme situation og har fundet en måde at tackle det på - eller bare nogen, der har gode forslag til formuleringer?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4300

Indlægaf Rapfisk » 21. jul 2016, 17:37

Lone skrev:Tag

Jeg ville udelade punktet om civilstand. Det er ikke centralt for din fortælling om, hvorfor du er den rigtige til at varetage jobbet. Du kan evt. komme ind på det til samtalen, men ellers kan du også bare lade dem spørge.
6
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
c.87
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Indlægaf c.87 » 25. jul 2016, 07:05

Jeg skal til samtale. d 11 august (langt om længe!), og de vil meget gerne have at jeg har to anbefalinger med fra tidligere arbejdspladser - jeg har desværre kun en enkelt, simpelthen fordi jeg glemte at bede om en det sidste sted jeg var ansat. Min tidligere chef har flere gange nævnt at hun gerne ville skrive en, så jeg er ikke i tvivl om at hun gerne vil anbefale mig som sådan, MEN jeg har altså ikke talt med hende siden jeg stoppede på min arbejdsplads i december 2014, og jeg ved at hun i mellemtiden har skiftet job. Jeg har stadigvæk hendes telefonnummer og gamle email, og ellers er hun let at finde på facebook, så rent praktisk er hun ikke svær at komme i kontakt med - men jeg kan mærke at jeg synes det er lidt akavet at komme rendende her halvandet år senere. Er det alm praksis? Jeg er ret grøn og nyuddannet. Hvordan ville I gå til det? Vi havde et super godt og fortroligt forhold da jeg var ansat, og hun er generelt virkelig sød, så jeg vil bare gerne gøre det på en ordenlig måde... har bare lidt svært ved at formulere en besked :gruble:
1
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 25. jul 2016, 07:11

c.87 skrev:Jeg skal til samtale. d 11 august (langt om længe!), og de vil meget gerne have at jeg har to anbefalinger med fra tidligere arbejdspladser - jeg har desværre kun en enkelt, simpelthen fordi jeg glemte at bede om en det sidste sted jeg var ansat. Min tidligere chef har flere gange nævnt at hun gerne ville skrive en, så jeg er ikke i tvivl om at hun gerne vil anbefale mig som sådan, MEN jeg har altså ikke talt med hende siden jeg stoppede på min arbejdsplads i december 2014, og jeg ved at hun i mellemtiden har skiftet job. Jeg har stadigvæk hendes telefonnummer og gamle email, og ellers er hun let at finde på facebook, så rent praktisk er hun ikke svær at komme i kontakt med - men jeg kan mærke at jeg synes det er lidt akavet at komme rendende her halvandet år senere. Er det alm praksis? Jeg er ret grøn og nyuddannet. Hvordan ville I gå til det? Vi havde et super godt og fortroligt forhold da jeg var ansat, og hun er generelt virkelig sød, så jeg vil bare gerne gøre det på en ordenlig måde... har bare lidt svært ved at formulere en besked :gruble:

Jeg ville nok bare forklare situationen ligesom du har gjort her :) Og så spørge om hun vil skrive en anbefaling, selvom det er noget tid siden. Det værste der kan ske er at du får et nej :)
2

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 25. jul 2016, 07:26

Fuldstændig enig med 2SHY. Jeg kender ingen, der ikke gerne vil hjælpe, hvis de har mulighed for det. Jeg har fx lige fået job gennem én, der var min chef for otte år siden.

Ville du selv være ked af at få sådan en henvendelse?
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
c.87
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Indlægaf c.87 » 25. jul 2016, 08:45

I har selvfølgelig helt ret - og nej, jeg ville bestemt ikke blive ked af sådan en henvendelse. Jeg har altid været mega dårlig til at netværke, holde kontakten ved lige etc, så tror bare jeg skal tage mig sammen :) Rart at høre fra andre også at det er ret almindeligt at gøre sådan - tak !
0
Brugeravatar
Lone
Kort karma: 11
Likede indlæg: 202

Indlægaf Lone » 25. jul 2016, 15:17

Rapfisk skrev:

Jeg ville udelade punktet om civilstand. Det er ikke centralt for din fortælling om, hvorfor du er den rigtige til at varetage jobbet. Du kan evt. komme ind på det til samtalen, men ellers kan du også bare lade dem spørge.

Ja, det havde jeg også overvejet, men det synes jeg måske også "lugter" lidt? Er det måske bare mig, der er håbløst gammeldags og altid har lært, at det hører sig til på et CV?
0
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 25. jul 2016, 15:21

Lone skrev:
Rapfisk skrev:

Ja, det havde jeg også overvejet, men det synes jeg måske også "lugter" lidt? Er det måske bare mig, der er håbløst gammeldags og altid har lært, at det hører sig til på et CV?

Jeg har nævnt det til allersidst på mit CV hvor jeg nævner at jeg er single, uden børn, lidt om interesser og alt det der. Der kunne jeg nok godt finde på at skrive hvis jeg ikke havde ønske/planer om at skulle have børn. Det har jeg set andre gøre
1

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10282

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jul 2016, 15:55

Lone skrev:
Rapfisk skrev:

Jeg har det ikke med, fordi jeg kom frem til, at det er urelevant i forhold til min mulighed for at udføre arbejdet. Jeg skriver bare mit fødeår og bopælssted for ligesom at ramme mit cv ind.

Til en samtale skulle et fjols af en TR lige spille djævlens advokat og totalt vævende og ukonkret påpege, at han fandt min ansøgning "upersonlig". Da jeg spurgte ind til, hvad han mente, og påpegede tilbage, at der skam var et afsnit med "Personligt" og derfor bad ham komme med et eksempel, fordi jeg helt ærligt ikke forstod hans spørgsmål, satte han et forlegent-fornærmet fjæs op og stammede "Tja - har du børn?". Jeg svarede: "Nej" og vendte mig mod lederen, der, som jeg tolker det set i lyset af, at jeg senere blev tilbudt en stilling på stedet, satte ham på plads ved at citere fra det personlige afsnit med en bemærkning om, at der da var lidt at gå i gang med (hvis man ønskede at lære mig at kende).
Efter samtalen havde jeg det rigtig ubehageligt med hans klodsede optræden, fordi jeg følte mig udstillet og bedømt efter hans private forestilling om, at en kvinde, der ikke skriver om sit privatliv, er kold og ikke vil have, at nogen kommer tæt på. Ja, for det fik han også rodet sig ud i: "Når du ikke skriver noget personligt i din ansøgning og cv, er det så, fordi du ikke vil dele den side af dig med dine kolleger?" Eller noget i den retning.

Episoden fik mig ikke til at føle mindreværd som sådan, men jeg blev virkelig vred, og faktisk fik den mig til at forstå præcis, hvorfor jeg ikke medtager min civilstand. Fordi det i min bog ikke giver plusser eller minusser, og da slet ikke på en arbejdsplads, om folk har en partner (eller flere) eller ej, vil have børn eller ej, osv. Med andre ord er mit valg om ikke at skrive om den side af min tilværelse en del af min garant for, at jeg ikke ender et sted, hvor de menneskelige grundværdier simpelthen ikke harmonerer med mine.
Jeg er så heldigvis så priviligeret, at jeg befinder mig i en branche, hvor den gængse norm er, at barsel er en helt naturlig del af et arbejdsliv.
Jeg er 35 år og har endnu ikke fået børn og er lige blevet fastansat (et andet sted end det beskrevne).
1
Je suis un tableau noir.
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 25. jul 2016, 18:19

Jeg har heller aldrig nævnt civilstand i cv'et, simpelthen fordi jeg ikke har kunne se relevansen. Det eneste tidspunkt jeg husker at der er blevet spurgt ind til det, var i forbindelse med en jobsøgning i udlandet (hvor det er meget naturlig at spørge ind til familiære forhold)
1
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 26. jul 2016, 08:57

Jeg skriver heller ikke civilstand på mit CV. Det undrer min omgangskreds sig over, når vi diskuterer jobsøgning og CV-opsætningen, men jeg har aldrig hørt for det til jobsamtaler. Jeg skriver det ikke på, fordi jeg frygter "mit forhold" får mig til at ligne en, der skal have børn om to sekunder.
2
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 26. jul 2016, 09:10

Jeg tror det kan gå lidt begge veje ift civilstand. Er man single og uden børn er det måske lettere at være fleksibel end hvis man skal hente og bringe børn og alt det der. Omvendt kan man som arbejdsgiver måske forvente noget stabilitet og en "sikkerhed" for at vedkommende ikke skrider indenfor kort tid, fordi man som familie typisk har brug for en vis stabilitet ift at børnene skal i skole og alt der der
1

Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 26. jul 2016, 12:20

Nå, men jeg melder mig ind igen. Ham, der skulle være min chef, har lige ringet og sagt, at direktionen har fundet nogle interne kandidater, de gerne vil have afprøvet, så der er ikke noget job til mig.

Det var jo hele tiden en risiko, men jeg er godt nok lidt slået ud lige nu. Sidder i øvrigt til møde hos a-kassen. Kan ikke lige finde ud af, om det er god eller dårlig timing.
0
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 26. jul 2016, 12:55

Rapfisk skrev:Nå, men jeg melder mig ind igen. Ham, der skulle være min chef, har lige ringet og sagt, at direktionen har fundet nogle interne kandidater, de gerne vil have afprøvet, så der er ikke noget job til mig.

Det var jo hele tiden en risiko, men jeg er godt nok lidt slået ud lige nu. Sidder i øvrigt til møde hos a-kassen. Kan ikke lige finde ud af, om det er god eller dårlig timing.

Ej pis! Må han godt det? Under alle omstændigheder så forstår jeg godt hvis du føler dig nedslået :ae: Det er næsten sådan det var for mig i januar inden jeg blev sygemeldt. Prøv at høre a-kassen ad hvad de mener
0

Tilbage til "Job"