Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 999
Likede indlæg: 3258

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Spjaerten » 16. aug 2016, 10:48

Torn: Altså det gir da sig selv det generelt er et afslag både på ansøgningen og samtalen.
Forstår ikke du kan være i tvivl.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 748
Likede indlæg: 6318

Indlægaf Rapfisk » 16. aug 2016, 10:52

Torn skrev:
Rapfisk skrev:Det var måske ikke det smarteste træk, men det er jo omvendt heller ikke nogle mennesker, du ønsker at arbejde sammen med, så det ville jeg nok bare arkivere i bunken med oplevelser og komme videre.

Vil du uddybe, hvorfor det ikke var smart? Jeg tænker det jo også selv, men på den anden side har jeg oprigtigt undret mig over, at de ikke ville svare mig angående samtalen og blev derfor forvirret over, at min ansøgning blev afvist, men ikke min jobsamtale. Eller tænker du afvisningen på jobansøgningen pr. mail også automatisk angik jobsamtalen? For så har jeg misforstået dem. De har desuden ikke svaret.

Det kan du tro.

Det er helt klart for dårligt, at de ikke har kontaktet dig, og en standardmail efter en samtale er - selv, når den kommer til tiden - utroligt dårlig stil.

Når de skriver, at stillingen er besat til anden side, må det betyde, at afslaget også gælder din samtale. Der, hvor jeg synes, at du begår et faux pas er, at du vælger en spydig formulering. Sådan ville jeg læse din mail, selv om jeg kan forstå på din opfølgning, at det var et oprigtigt spørgsmål. Du er i din gode ret til at efterspørge en bedre feedback, og derfor ville jeg have brugt en formulering, der lagde op til det (hvis du ønskede mere kontakt med dem).
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 80
Likede indlæg: 1383

Indlægaf Torn » 16. aug 2016, 10:53

Spjaerten skrev:Torn: Altså det gir da sig selv det generelt er et afslag både på ansøgningen og samtalen.
Forstår ikke du kan være i tvivl.

Okay. Jeg tænkte mailen var et udtryk for de skriftlige ansøgninger, da de skrev "at min ansøgning ikke var en af dem, de ville arbejde videre med", når nu jeg havde været til samtale. Nå, pyt. Jeg har i hvert fald fanget den nu.
0
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 16. aug 2016, 10:55

Rapfisk skrev:
Torn skrev:
Rapfisk skrev:Det var måske ikke det smarteste træk, men det er jo omvendt heller ikke nogle mennesker, du ønsker at arbejde sammen med, så det ville jeg nok bare arkivere i bunken med oplevelser og komme videre.

Vil du uddybe, hvorfor det ikke var smart? Jeg tænker det jo også selv, men på den anden side har jeg oprigtigt undret mig over, at de ikke ville svare mig angående samtalen og blev derfor forvirret over, at min ansøgning blev afvist, men ikke min jobsamtale. Eller tænker du afvisningen på jobansøgningen pr. mail også automatisk angik jobsamtalen? For så har jeg misforstået dem. De har desuden ikke svaret.

Det kan du tro.

Det er helt klart for dårligt, at de ikke har kontaktet dig, og en standardmail efter en samtale er - selv, når den kommer til tiden - utroligt dårlig stil.

Når de skriver, at stillingen er besat til anden side, må det betyde, at afslaget også gælder din samtale. Der, hvor jeg synes, at du begår et faux pas er, at du vælger en spydig formulering. Sådan ville jeg læse din mail, selv om jeg kan forstå på din opfølgning, at det var et oprigtigt spørgsmål. Du er i din gode ret til at efterspørge en bedre feedback, og derfor ville jeg have brugt en formulering, der lagde op til det (hvis du ønskede mere kontakt med dem).

De skrev forresten ikke at stillingen er besat. Kun at min ansøgning "vil de ikke arbejde videre med". Men min formulering er nok desværre spydig. De har ikke ligefrem ringet 'senest en uge efter samtalen', som de fortalte til samtalen. :stoned: Nå, jeg har lært af det.
0
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 16. aug 2016, 10:56

Ups! Jeg kan se min gengivelse i første besked var forkert. De har ikke skrevet, at stillingen var besat til anden side, men derimod at min ansøgning ikke var en de ville arbejde videre med.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 999
Likede indlæg: 3258

Indlægaf Spjaerten » 16. aug 2016, 11:21

Torn skrev:Ups! Jeg kan se min gengivelse i første besked var forkert. De har ikke skrevet, at stillingen var besat til anden side, men derimod at min ansøgning ikke var en de ville arbejde videre med.

Så gir det mening!
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1199
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 11219

Indlægaf 2SHY » 16. aug 2016, 17:57

Jeg har jo haft mine kvababbelser omkring det her med allerede nu at søge andre stillinger. Så jeg endte med at melde klart ud omkring det hele til min TR der trods alt har tavshedspligt. Hun er virkelig noget af det sødeste og jeg har virkelig fået mere ro i maven over det efter at have skrevet med hende om det.

Hun siger præcis som jer, at det er helt naturligt og forventeligt, at jeg søger videre når det kun er et vikariat. Det er i øvrigt også et krav og en ret jeg har og også at jeg skal kunne tage fri til samtaler. Hun vil så prøve at spørge min souschef om hvordan man lige griber det an, fordi de stillinger jeg søger ligger så langt væk, at det vil tage en hel dag at komme frem og tilbage. Holder min statistik i forhold til indkaldelser til samtaler, så kan det godt ende med at blive til en del dage. Men vi må se hvad det bliver til.

I mellemtiden har jeg søgt om at komme på et af de dyrere men også hyppigt efterspurgte kurser og så må vi se om jeg får en plads der. Jeg ville helst bruge pengene på noget gæld, men jeg ser det som en investering i et kommende job. Heldigvis kan jeg dele betalingen over 2 rater så det bliver lidt mere spiseligt end at fyre knap 6000 af på en gang
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
JackieO
Kort karma: 19
Likede indlæg: 422

Indlægaf JackieO » 17. aug 2016, 12:43

Torn skrev:Jeg var til en jobsamtale i start-juli, som jeg aldrig fik svar på. Ringede til dem efter et stykke tid, men der havde de stadig ikke et svar til mig. I dag modtager jeg en mail, hvor de "takker for min ansøgning til stillingen, (EDIT! følgende er rettet) men din ansøgning er ikke en af dem, vi arbejder videre med" ... Jobsamtalen er ikke nævnt. Jeg havde egentligt troet, at jeg aldrig ville få svar på samtalen og da jeg er blevet ansat andetsteds, havde jeg lidt glemt det igen. Men nu blev jeg altså lidt provokeret af deres mail og skrev: "Jeg takker for svaret. Jeg var til jobsamtale den 8. juli angående stillingen xxx og vil høre, om mailen her også gælder som afslag på jobsamtalen?".

Var det forkert af mig? Det føltes godt at sende mailen, men nu fortryder jeg det lidt.

Jeg synes du med rette kan føle dig provokeret af, at de ikke melder tilbage efter en jobsamtale. Det virker ret respektløst over for ansøgerne - og også temmelig uprofessionelt. Så på den baggrund er et standardafslag over en måned senere som en lort med lort på. Udover at de ikke har orket/gidet/husket at melde tilbage på din samtale, kan de ikke engang huske, at du har været til samtale.

Jeg ville også være blevet sur og havde sikkert også tænkt, at de havde fortjent at få at vide, at deres behandling af ansøgerne var kritisabel. Når det er sagt får man jo også altid at vide, at man ikke skal brænde nogen broer, og man skal holde alle døre åbne, osv. Men jeg går ud fra, at siden du ikke selv kontaktede dem, da du ikke hørte noget efter samtalen, var det måske heller ikke drømmejobbet eller drømmevirksomheden for dig.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1005
Likede indlæg: 17420

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. aug 2016, 13:27

Torn skrev:
De skrev forresten ikke at stillingen er besat. Kun at min ansøgning "vil de ikke arbejde videre med". Men min formulering er nok desværre spydig. De har ikke ligefrem ringet 'senest en uge efter samtalen', som de fortalte til samtalen. :stoned: Nå, jeg har lært af det.

Jeg ville have gjort det samme som dig. Da jeg havde været til en jobsamtale, hvor jeg følte mig dårligt behandlet og talt ned til, forberedte jeg mig på, hvad jeg ville sige, når afslaget kom, og det var ikke med feedback eller andet konstruktivt for øje. Jeg er ikke bevidst uforskammet, men hvis man decideret fronter på mig, får man en markering retur.

Jeg synes, at man indbyder til en reaktion, når man sender et standardafslag efter en samtale, hvad enten det skyldes sjuskeri eller et kedeligt syn på andre mennesker.
0
"For det første er jeg ikke dyretæmmer, og for det andet står jeg MIDT i en opvask!!!"
Chungodongowongo
Kort karma: 14
Likede indlæg: 347

Indlægaf Chungodongowongo » 18. aug 2016, 18:55

Lidt nyt fra den her front. Jeg er blevet indkaldt til en jobsamtale i næste uge. Det er første gang, at der har været hul igennem siden jeg afsluttede uddannelse for 8 uger siden. Det er ikke sikkert, at det kaster et endeligt jobtilbud af sig, men det føles godt at have ramt noget, der måske kan give noget. Tidligere i dag fik jeg dels mail om jobsamtale, men samtidig kom der også et afslag på en anden stilling, hvor de havde modtaget 135 ansøgninger. :)
4
hvz74
Kort karma: 2
Likede indlæg: 50

Indlægaf hvz74 » 18. aug 2016, 22:26

TheAuthor skrev:
Hm ja, det er da lidt tosset. Nu kan jeg jo så også kun tage udgangspunkt i, at jeg ville have været dagpengeberettiget (det blev aldrig aktuelt, fordi nu fik jeg et job inden det nåede dertil), men hold op, hvor er de regler på jobcenter også kringlede og jeg synes virkelig de spænder ben for sig selv (eller nærmere de ledige). :rulle:

Jeg håber du finder ud af noget og at din potentielle arbejdsgiver kan se, at du faktisk forsøger at gøre hvad du kan, med de muligheder du har. :gogo: Dét i sig selv, må da give lidt point. :)

Well, jeg blev da indkaldt til 2. samtalerunde. Jeg tror ikke helt de har fanget den med tidsgrænsen, men om ikke andet har jeg fået lidt ekstra tid til at sælge mig selv på. Så må vi se hvad der sker.
0
hvz74

Indlægaf hvz74 » 19. aug 2016, 19:24

Dobbeltposter igen: Da jeg så dukkede op til 2. samtale, stod chefen med en kontrakt klar til underskrift. Så jeg kan melde mig "ud af tråden" pr. 1/9, men bliver nok hængende alligevel. :D
11
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 19. aug 2016, 19:27

hvz74 skrev:Dobbeltposter igen: Da jeg så dukkede op til 2. samtale, stod chefen med en kontrakt klar til underskrift. Så jeg kan melde mig "ud af tråden" pr. 1/9, men bliver nok hængende alligevel. :D

TILLYKKE! :pompom:
0
hvz74

Indlægaf hvz74 » 19. aug 2016, 21:24

Rapfisk skrev:
hvz74 skrev:Dobbeltposter igen: Da jeg så dukkede op til 2. samtale, stod chefen med en kontrakt klar til underskrift. Så jeg kan melde mig "ud af tråden" pr. 1/9, men bliver nok hængende alligevel. :D

Takskeha :blomst:

Jeg ender nok med at have en uge eller halvanden "uden ydelse" inden jeg starter, men mon ikke der ligger en sparegris et sted der kan slagtes. Jeg tror ikke det er det værd at skulle lave budget, hente kontoudskrifter, evt. få banken til at attestere at jeg ikke kan tage lån i friværdien osv. bare for 8 dages kontanthjælp.

Jeg skal så bare sikre mig at jeg får afmeldt mig fra Jobnet på ordentlig vis - jeg mener ikke, at man bare kan afmelde sig med årsagen "jeg ønsker ikke at være til rådighed for arbejdsmarkedet i en periode, that's it" online. Men det tror jeg min a-kasse kan hjælpe med.
0
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 20. aug 2016, 08:27

hvz74 skrev:
Rapfisk skrev:

Takskeha :blomst:

Jeg ender nok med at have en uge eller halvanden "uden ydelse" inden jeg starter, men mon ikke der ligger en sparegris et sted der kan slagtes. Jeg tror ikke det er det værd at skulle lave budget, hente kontoudskrifter, evt. få banken til at attestere at jeg ikke kan tage lån i friværdien osv. bare for 8 dages kontanthjælp.

Jeg skal så bare sikre mig at jeg får afmeldt mig fra Jobnet på ordentlig vis - jeg mener ikke, at man bare kan afmelde sig med årsagen "jeg ønsker ikke at være til rådighed for arbejdsmarkedet i en periode, that's it" online. Men det tror jeg min a-kasse kan hjælpe med.

Det kan man ikke, det har min veninde lige været igennem, men da hun ringede, var det ikke det store problem.
1

Tilbage til "Job"