Jobjagter-tråden

Oddinary
Kort karma: 34
Likede indlæg: 498

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Oddinary » 27. aug 2016, 10:00

Men jeg gør som I foreslår - tak for svarene! :)
0
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 14
Likede indlæg: 549

Indlægaf Myresluger » 27. aug 2016, 11:21

Ja, typisk har det været det sidste vi gør inden vi ansætter. Så til 2. Samtale beder vi typisk om referencer at have navne og tlf nummer med på 2-3 referencer og ringer så til referencer på en eller to kandidater.
1
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 991
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 9780

Indlægaf Daine » 1. sep 2016, 19:20

Er der et sted, hvor man kan se gode/brugbare måder at sætte en ansøgning op på? Jeg søgte sidst job for små 11 år siden og der var det et alm salgsassistentjob jeg søgte, hvor det kun var butikchefen der skulle læse den. Nu skal jeg så søge en butikchefstilling (rent faktisk den stilling jeg har pt. som vikar), men jeg mangler lidt ideer til, hvordan en mere "professionel" ansøgning kan/skal tage sig ud.
Jeg havde ellers ansøgt mundtligt til min regionschef, der har fulgt mig tæt i vikarperioden, som er over et år. Og det var også ok indtil i dag, hvor jeg får besked om at de har overladt det hele til tredjepart, så jeg skal ansøge pr. papir alligevel.
Og når det er tredjepart der tager sig af det, betyder det så, at de læser, udvælger OG holder samtaler? Jeg har ikke rigtig nogle aktuelle referencer at henvise til, udover min regionschef. Men jeg føler mig dum, hvis jeg i ansøgningen skriver at XX kan kontaktes på yy mobilnr for yderligere oplysninger/reference, hvis XX sidder og læser ansøgningen :genert:
0
Der er to mænd i verden, der bestandig krydser min vej, den ene er ham jeg elsker, den anden elsker mig.
Den ene er i en natlig drøm, der bor i mit mørke sind, den anden står ved mit hjertes dør, jeg lukker ham aldrig ind.
hvz74
Kort karma: 2
Likede indlæg: 50

Indlægaf hvz74 » 1. sep 2016, 23:15

Daine skrev:Jeg havde ellers ansøgt mundtligt til min regionschef, der har fulgt mig tæt i vikarperioden, som er over et år. Og det var også ok indtil i dag, hvor jeg får besked om at de har overladt det hele til tredjepart, så jeg skal ansøge pr. papir alligevel.
Og når det er tredjepart der tager sig af det, betyder det så, at de læser, udvælger OG holder samtaler? Jeg har ikke rigtig nogle aktuelle referencer at henvise til, udover min regionschef. Men jeg føler mig dum, hvis jeg i ansøgningen skriver at XX kan kontaktes på yy mobilnr for yderligere oplysninger/reference, hvis XX sidder og læser ansøgningen :genert:

Som jeg læser det, så er det et eksternt rekrutteringsbureau, som står for at lave "1. sortering". Så her kan du sagtens nævne din regionschef som reference. Han/hun kan så bidrage til at du kommer videre til 2. samtalerunde, hvor referencer nok ikke er så nødvendige - hvis de er, må du så måske også inddrage nogle af dine kolleger, for man behøves ikke at have en lederstilling for at få lov til at sige noget pænt om en :)

Men sørg endelig for at nævne i din ansøgning (helst motivationsafsnittet, altså den hvor du skriver noget á la "jeg søger jobbet, fordi...") at du har erfaring med arbejdsområderne idet du p.t. er vikar derinde. Det giver brownie points i og med at du ikke har brug for lige så meget oplæring som folk der søger udefra.

I forhold til ansøgningens opsætning... tjah. Der er mange skabeloner online (jeg tror Jobindex har et par forslag), men det er min erfaring at det er hip som hap hvordan arbejdsgiverne opfatter opsætninger. Og det gælder både ansøgninger og CV'er (især CV'er!). Jeg plejer bare at smide skylden over på den seneste popsmarte jobkonsulent der sidst har haft fat i min jobsøgningsteknik, hvis jeg bliver spurgt ved en samtale :-D
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 991
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 9780

Indlægaf Daine » 2. sep 2016, 06:55

hvz74 skrev:
Daine skrev:Jeg havde ellers ansøgt mundtligt til min regionschef, der har fulgt mig tæt i vikarperioden, som er over et år. Og det var også ok indtil i dag, hvor jeg får besked om at de har overladt det hele til tredjepart, så jeg skal ansøge pr. papir alligevel.

Som jeg læser det, så er det et eksternt rekrutteringsbureau, som står for at lave "1. sortering". Så her kan du sagtens nævne din regionschef som reference. Han/hun kan så bidrage til at du kommer videre til 2. samtalerunde, hvor referencer nok ikke er så nødvendige - hvis de er, må du så måske også inddrage nogle af dine kolleger, for man behøves ikke at have en lederstilling for at få lov til at sige noget pænt om en :)

Men sørg endelig for at nævne i din ansøgning (helst motivationsafsnittet, altså den hvor du skriver noget á la "jeg søger jobbet, fordi...") at du har erfaring med arbejdsområderne idet du p.t. er vikar derinde. Det giver brownie points i og med at du ikke har brug for lige så meget oplæring som folk der søger udefra.

I forhold til ansøgningens opsætning... tjah. Der er mange skabeloner online (jeg tror Jobindex har et par forslag), men det er min erfaring at det er hip som hap hvordan arbejdsgiverne opfatter opsætninger. Og det gælder både ansøgninger og CV'er (især CV'er!). Jeg plejer bare at smide skylden over på den seneste popsmarte jobkonsulent der sidst har haft fat i min jobsøgningsteknik, hvis jeg bliver spurgt ved en samtale :-D

Tak for svar, det var meget brugbart :gogo:
Jeg googlede lidt og kan se, at den måde jeg havde tænkt at sætte det op på vist er meget almindelig, så det er ok. Jeg har aldrig prøvet at en tredjepart skal læse og vurdere min ansøgning først, så det er lidt mærkeligt for mig :)
0
Der er to mænd i verden, der bestandig krydser min vej, den ene er ham jeg elsker, den anden elsker mig.
Den ene er i en natlig drøm, der bor i mit mørke sind, den anden står ved mit hjertes dør, jeg lukker ham aldrig ind.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 875
Likede indlæg: 13047

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. sep 2016, 11:40

DetSorteCirkus skrev:Ævbæv, jeg har lige fået afslag fra skolen, hvor jeg var til samtale i mandags.
Det var dog et afslag, som ansættelsesudvalget også selv var ærgerlige over at give, da det udelukkende bundede i skemaplanlægning. Derfor opfordrede souschefen, som jeg talte med, også til, at jeg søgte en anden gang, hvis jeg havde lyst. Da jeg sagde, at de også skulle være meget velkomne til at ringe, hvis de igen fik brug for mine fag, svarede han, at det kunne de godt finde på.
Jeg fornemmede, at det var noget, han ikke selv foreslog, fordi han forventede, at jeg sandsynligvis ville være optaget til anden side, hvis de fx. kontaktede mig om et halvt år.

Jeg er om ikke andet glad for på den måde at have fået en fod indenfor på en af områdets mest populære skoler, og at nogen har vurderet, at jeg vil passe godt ind i den type skole, som jeg også selv har det bedst med. Det er klart, at det havde været optimalt at stå med et jobtilbud på hånden, hvis jeg får afslag fra det andet sted; dog ville jeg nok have valgt der, hvor jeg var i går, hvis det var blevet til et ja fra begge steder, fordi jeg der vil skulle undervise i alle mine tre fag og ikke kun Dansk og Engelsk.

Jeg vil lige trække det her indlæg frem, fordi det faktisk endte med, at den pågældende skole kontaktede mig igen ang. et vikariat. Det var i starten af august, hvor jeg forlængst var blevet fastansat et andet sted, men det ændrer jo ikke på, at souschefen faktisk havde ment noget med det, da han sagde, at min ansøgning kom "i en særlig bunke".
Jeg har ofte selv tvivlet på, at sådan en bemærkning kan være mere end en floskel, så jeg ville lige nævne i tråden, at det kan den altså godt.
1
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 119
Likede indlæg: 1265

Indlægaf milisa » 12. sep 2016, 18:38

DetSorteCirkus skrev:
DetSorteCirkus skrev:Ævbæv, jeg har lige fået afslag fra skolen, hvor jeg var til samtale i mandags.
Det var dog et afslag, som ansættelsesudvalget også selv var ærgerlige over at give, da det udelukkende bundede i skemaplanlægning. Derfor opfordrede souschefen, som jeg talte med, også til, at jeg søgte en anden gang, hvis jeg havde lyst. Da jeg sagde, at de også skulle være meget velkomne til at ringe, hvis de igen fik brug for mine fag, svarede han, at det kunne de godt finde på.
Jeg fornemmede, at det var noget, han ikke selv foreslog, fordi han forventede, at jeg sandsynligvis ville være optaget til anden side, hvis de fx. kontaktede mig om et halvt år.

Jeg er om ikke andet glad for på den måde at have fået en fod indenfor på en af områdets mest populære skoler, og at nogen har vurderet, at jeg vil passe godt ind i den type skole, som jeg også selv har det bedst med. Det er klart, at det havde været optimalt at stå med et jobtilbud på hånden, hvis jeg får afslag fra det andet sted; dog ville jeg nok have valgt der, hvor jeg var i går, hvis det var blevet til et ja fra begge steder, fordi jeg der vil skulle undervise i alle mine tre fag og ikke kun Dansk og Engelsk.

Jeg vil lige trække det her indlæg frem, fordi det faktisk endte med, at den pågældende skole kontaktede mig igen ang. et vikariat. Det var i starten af august, hvor jeg forlængst var blevet fastansat et andet sted, men det ændrer jo ikke på, at souschefen faktisk havde ment noget med det, da han sagde, at min ansøgning kom "i en særlig bunke".
Jeg har ofte selv tvivlet på, at sådan en bemærkning kan være mere end en floskel, så jeg ville lige nævne i tråden, at det kan den altså godt.

En tilføjelse til ovenstående:

Mit nuværende job fik jeg på baggrund af en samtalerunde til en anden stilling, hvor jeg blev valgt fra med begrundelsen, at de hellere ville have haft mig, men arbejdspres gjorde, at de var nødt til at ansætte en intern, så der ikke var så meget oplæring. 4 mdr senere får jeg et job i søsterteamet uden yderligere samtale, fordi "den særlige bunke" faktisk var reel nok - og skal hilse at sige, at det var undskyldningen med arbejdspresset også! Så jeg kan også bekræfte, at det ikke (altid....) er en floskel!
1
Tally-ho
Brugeravatar
Daphne
Kort karma: 208
Likede indlæg: 1292

Indlægaf Daphne » 16. sep 2016, 09:37

Andre der sidder med frygten for rent faktisk at få et arbejde og ikke kunne klare det? Det er jo på en eller anden måde for dumt, for jeg vil gerne tjene penge, bruge mine uddannelser, få noget erfaring osv. På den anden side er jeg bange for, om jeg kan finde ud af det, kan klare et fuldtidsarbejde, få privatlivet til at hænge sammen osv. Er jeg alene med disse tanker? Er ved at drive mig selv lidt til vanvid, må jeg indrømme :panik:
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 10685

Indlægaf 2SHY » 16. sep 2016, 13:20

Daphne skrev:Andre der sidder med frygten for rent faktisk at få et arbejde og ikke kunne klare det? Det er jo på en eller anden måde for dumt, for jeg vil gerne tjene penge, bruge mine uddannelser, få noget erfaring osv. På den anden side er jeg bange for, om jeg kan finde ud af det, kan klare et fuldtidsarbejde, få privatlivet til at hænge sammen osv. Er jeg alene med disse tanker? Er ved at drive mig selv lidt til vanvid, må jeg indrømme :panik:

Ja! Sådan havde jeg det inden jeg startede i min nuværende stilling. Jeg var ved at skide grønne grise over det fordi det også involverede en flytning og jeg derfor ikke bare kunne sige op og droppe det hvis det gik i hårknude. Jeg har ikke brugt min uddannelse i knap et år og med stress og en depression oveni, så er hjernen ikke super gearet til at skulle støve meget gammel og rusten viden af

Men ved du hvad? Det går faktisk rigtig godt. Overraskende godt. Selvfølgelig er der ting jeg ikke kan huske eller ikke ved og der spørger jeg nogle af de mere erfarne og så går det alligevel. Man vokser med opgaven og det vil du også gøre, når du kommer i gang. Man spørger hvis man er i tvivl og man kan altid dækker sig ind under at man er ny i stillingen og arbejdsgangene.

Jeg forstår fuldt ud dine overvejelser og din nervøsitet men du må ikke lade den spænde ben for dig. Du kan godt klare det! Start stille og roligt ud og tag en dag ad gangen. Når du først er i gang så går det hurtigere og lettere med at få det hele til at falde i hak end du tror :)
4
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 681
Likede indlæg: 5612

Indlægaf Rapfisk » 16. sep 2016, 13:51

Daphne skrev:Andre der sidder med frygten for rent faktisk at få et arbejde og ikke kunne klare det? Det er jo på en eller anden måde for dumt, for jeg vil gerne tjene penge, bruge mine uddannelser, få noget erfaring osv. På den anden side er jeg bange for, om jeg kan finde ud af det, kan klare et fuldtidsarbejde, få privatlivet til at hænge sammen osv. Er jeg alene med disse tanker? Er ved at drive mig selv lidt til vanvid, må jeg indrømme :panik:

Den kender jeg rigtig mange, der har, og som du selv siger, så er det jo dumt. Hvis alle andre når tingene, kan man jo også selv, hvis man ikke har nogen særlige udfordringer. Man har ikke så meget tid, men det er godt nok.

Derudover er der det med, om man kan klare opgaverne. Den er en trofast følgesvend for mig.
1
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 33
Likede indlæg: 532

Indlægaf Lucia » 16. sep 2016, 14:05

Sådan har jeg det også :genert: Jeg lider vist lidt af imposter-syndromet, for jeg synes tit at jeg egentlig ikke kan noget særligt, og at alle andre er bedre end mig, selvom vi har samme uddannelse osv. Inderst inde ved jeg jo godt, at jeg ikke er helt håbløs, men det har jeg tit svært ved at overbevise mig selv om.

Jeg prøver at berolige mig selv ved at tænke at man jo som nyansat nok ikke forventes at kunne alting til perfektion fra allerførste dag. Jeg tror alligevel det er de færreste, der bare kan det. Nogen er så bare bedre til at fake det end andre :D

Lidt i relation til det her, så er jeg lige blev kaldt til samtale på et job, jeg egentlig ikke føler mig særlig godt rustet til, fordi jeg kun har erfaring med det område fra et enkelt semester for tre år siden. Det gør det ikke ligefrem nemmere at overbevise mig selv om, at jeg kan finde ud af det... De har endda bedt mig om at forberede et præsentation, der viser mine bedste sider og hvilke kvaliteter, de skal fokusere på, og jeg er ved at gå helt i baglås over det :panik: Også fordi jeg egentlig ikke har mere materiale at vise end det, jeg allerede har sendt til dem.
2
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 10685

Indlægaf 2SHY » 16. sep 2016, 14:23

Jeg tror man skal tænke på de der 3 måneders prøvetid, man som oftest har, som en slags buffer. Ingen arbejdsgiver forventer at man kommer ind ad døren 1. dag og bare er the shit til det hele. Det tager gerne 2-3 måneder at komme ind i det før man er nogenlunde godt kørende, og det er fuldstændig normalt. Det tager tid at komme ind i opgaver og arbejdsgange og man laver fejl i starten, og det er okay. Ellers lærer man der heller ikke.

Så de der første 3 måneder er der hvor man får sporet sig ind på det hele lidt hen ad vejen og bliver fortrolig med det
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Lucia

Indlægaf Lucia » 17. sep 2016, 08:36

Hvad ville I gøre, hvis I var forhindret i at komme til 2. samtalerunde pga. ferie?

Nu er det selvfølgelig slet ikke sikkert det bliver aktuelt, men jeg bliver vel nødt til at gøre dem opmærksom på, at jeg er på ferie i den uge, hvor de holder 2. samtale (og ugen efter)? Hvordan håndterer man det bedst?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 681
Likede indlæg: 5612

Indlægaf Rapfisk » 17. sep 2016, 09:01

Lucia skrev:Hvad ville I gøre, hvis I var forhindret i at komme til 2. samtalerunde pga. ferie?

Nu er det selvfølgelig slet ikke sikkert det bliver aktuelt, men jeg bliver vel nødt til at gøre dem opmærksom på, at jeg er på ferie i den uge, hvor de holder 2. samtale (og ugen efter)? Hvordan håndterer man det bedst?

Den er svær, fordi det er 2. samtale. Var det første samtale, ville jeg ringe og spørge, men det kan virke overdrevent selvsikkert, når det er 2. samtale. Omvendt er det også svært at komme med til 1. samtale, fordi de på det tidspunkt har tilrettelagt forløbet og nok ikke er så fleksible.

Jeg ville nok hælde mod at ringe at spørge. Alternativt er det måske noget, man kan sige, hvis de ringer og inviterer til 1. samtale.
0
Brugeravatar
Lucia

Indlægaf Lucia » 17. sep 2016, 09:51

Rapfisk skrev:
Lucia skrev:Hvad ville I gøre, hvis I var forhindret i at komme til 2. samtalerunde pga. ferie?

Den er svær, fordi det er 2. samtale. Var det første samtale, ville jeg ringe og spørge, men det kan virke overdrevent selvsikkert, når det er 2. samtale. Omvendt er det også svært at komme med til 1. samtale, fordi de på det tidspunkt har tilrettelagt forløbet og nok ikke er så fleksible.

Jeg ville nok hælde mod at ringe at spørge. Alternativt er det måske noget, man kan sige, hvis de ringer og inviterer til 1. samtale.

Ja, præcis. Det er nok lidt urealistisk at de har mulighed for at forhale processen så meget, at jeg kan nå at komme hjem fra ferie før de går videre. Og jeg har sådan set vist det hele tiden, da tidsplanen var angivet i opslaget. Men havde overhovedet ikke regnet med at jeg ville blive kaldt til samtale, så tænkte det var ligegyldigt.

Første samtale er på tirsdag, så synes også det virker mærkeligt at ringe på mandag for at gøre opmærksom på, at jeg er forhindret i 2. samtale, som jeg jo slet ikke ved om jeg skal til. Lige nu hælder jeg nok mest til at bare sige det til samtalen, når vi kommer til at tale om det videre forløb og så må de jo vælge mig fra på den baggrund, hvis logistikken ikke kan komme til at passe.
0

Tilbage til "Job"