Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Daphne
Kort karma: 161
Likede indlæg: 853

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Daphne » 20. sep 2016, 12:50

Daine skrev:Daphne, du har det jo af h til og ikke kun mht til din kærestes sygdom (ihf som jeg læser andre indlæg fra dig). Er der ingen mulighed for, at du kan blive helt eller delvis sygemeldt fra systemet med hjælp fra din læge? Jeg kender intet til reglerne, men har dog en fornemmelse af, at systemet er temmelig firkantet, så det er jo ikke sikkert det kan hjælpe.
Du skal være den stærke lige nu overfor din kæreste og du har andet familiesygdom tæt inde på livet også + det faktum at du er ledig og den stress og pres der følger med der. Jeg er bekymret for, om du knækker. Måske ikke lige nu, men senere :ae:
Har DU en der kan hjælpe dig?

Tak - jeg er også selv bekymret. Jeg har oplevet at gå ned for nogle år siden, og det vil jeg ikke igen. Jeg døjer lidt med at følge med for tiden, og jeg har selv overvejet om sygemelding er vejen frem. Lige nu virker det ikke sådan - mine omgivelser har store forventninger til at jeg snart kommer i arbejde - inkl. min kæreste, selvom han også ved at det bliver en hård omgang. Han har heldigvis fået det lidt bedre i denne omgang kemo, så det hjælper en del på samvittigheden. Men praktisk bliver det stadig hårdt - psykisk kan jeg slet ikke overskue det lige nu, men føler lidt at jeg er nødt til det. Som minimum klare praktikken, for at vise at jeg ikke giver op på forhånd. Det kan jo også være jeg bliver glad for det, men lige nu glæder jeg mig lige så meget til at starte, som hvis jeg havde fået et job som flaskedreng. Men jeg må vist bare hive mig selv op i nakken og om ikke andet forsøge - og så håbe på det bedste.
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 356
Likede indlæg: 3542

Indlægaf Ballademager » 21. sep 2016, 04:02

Daphne skrev:
Ballademager skrev:
Daphne skrev:
2SHY skrev:^ Hvor lang tid varer praktikken? Og kan den evt forlænges mod at du ikke er der på fuld tid og dermed bedre kan få noget tid hjemme? Du kan jo overveje om du vil lægge kortene på bordet omkring at din kæreste er syg og du derfor også må prioritere at være hos ham noget tid og så høre om der kan findes en god løsning for alle parter

En måned efterfulgt af løntilskud og muligvis job...
Jeg har i dag snakket med anden aktør og hun frarådede mig ret så kraftigt at foreslå deltid (ville foreslå 30 timer), da de allerede havde sagt ok til nogle dage (1,5), hvor jeg er nødt til at have fri grundet min kærestes behandling. Og fik også at vide at der siden er kommet andre til som har spurgt til jobbet. Jeg var vist bare "heldig" at være den første...
Lige nu ønsker jeg jobbet hen hvor peberet gror.... og jeg har vildt dårlig samvittighed over det. Føler mig som et møgforkælet barn. Jeg burde være glad, men jeg er tværtimod det modsatte.
Det her er vist ved at udvikle sig til noget, som ikke hører hjemme i jobtråden... :/

Når det er midlertidigt, så synes jeg egentlig, at det er en rigtig god mulighed for at få prøvet det af, uden at du skal være bundet længere end du kan overskue? Og skulle det vise sig at være helt håbløst at kombinere med privatlivet, så er det ikke helt så slemt at skulle stoppe med en praktik, som hvis det var noget fast? De kender oven i købet allerede til din situation (går jeg ud fra, da du har spurgt fri til behandling?), så de ved, hvad de går ind til i forhold til at få dig om bord?

Det er selvfølgelig dig, der skal mærke efter, hvad der er rigtigt, men måske ville det være godt at komme af sted efter noget, der ikke er relateret til sygdom? Håber ikke, at jeg lyder kold i røven i forhold til din kærestes sygdom og vigtigheden af at være der for ham :genert: For det er selvfølgelig vigtigt. Men måske kan jobbet bidrage med noget positivt til hverdagen.

Kan man bare stoppe i en praktik uden konsekvenser fra A-kasse og jobcenter?
Det lyder overhovedet ikke koldt - vi har snakket om det samme - at det måske er en god ting at komme lidt væk hjemmefra. Lige nu kan jeg dog slet ikke finde den mindste glæde frem ved at skulle starte, og det er altså lidt trist. De kan jo ikke gøre for det derude. Lige nu ser jeg det bare som en forhindring, der skal overståes hurtigst muligt...

Er ikke helt sikker på reglerne, så dem må du hellere lige tjekke først. Men generelt kan en arbejdsgiver formentlig ikke regne med, at en medarbejder gennemfører en midlertidig ansættelse, hvis vedkommende f.eks. bliver fastansat et andet sted i løbet af perioden.
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 506

Indlægaf Luffegås » 21. sep 2016, 05:55

Ohh snap, jeg skal til jobsamtale!
De seneste 14 dage har jeg været SÅ ked af det med at være arbejdsløs nyuddannet.. Virkelig trist. Er begyndt på flere uopfordrede ansøgninger, men må da opdage at de forventlige afvisninger slår hårdt, man håååbede jo at det blev en af de der gode historier med at man da først fik noget da man begyndte at søge selv.
Så var jeg begyndt at tænke, den eneste løsning er at blive selvstændig. Men jeg vil virkelig ikke. Det er alt for tidligt at blive selvstændig når man faktisk ikke decideret kan noget. Og suuuk, hvordan skulle det nogensinde betale sig økonomiskt.

Men nu har jeg fået invitation til en jobsamtale i et søgt job :D
Men straks så køre drømmene full force fremad. Får jeg det, kan det betyde jeg skal flytte, hvilket jeg gerne vil, jeg kan komme videre i mit liv, og inden for 2 år kan jeg stå både brud uden at det skal være mit plan b-bryllup, og måske få barn..

Men calm down, jeg har jo ingen erfaring :( Men de vil jo gerne høre på mig, det er i det mindste fedt!
3
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 21. sep 2016, 06:07

Luffegås skrev:Ohh snap, jeg skal til jobsamtale!
De seneste 14 dage har jeg været SÅ ked af det med at være arbejdsløs nyuddannet.. Virkelig trist. Er begyndt på flere uopfordrede ansøgninger, men må da opdage at de forventlige afvisninger slår hårdt, man håååbede jo at det blev en af de der gode historier med at man da først fik noget da man begyndte at søge selv.
Så var jeg begyndt at tænke, den eneste løsning er at blive selvstændig. Men jeg vil virkelig ikke. Det er alt for tidligt at blive selvstændig når man faktisk ikke decideret kan noget. Og suuuk, hvordan skulle det nogensinde betale sig økonomiskt.

Men nu har jeg fået invitation til en jobsamtale i et søgt job :D
Men straks så køre drømmene full force fremad. Får jeg det, kan det betyde jeg skal flytte, hvilket jeg gerne vil, jeg kan komme videre i mit liv, og inden for 2 år kan jeg stå både brud uden at det skal være mit plan b-bryllup, og måske få barn..

Men calm down, jeg har jo ingen erfaring :( Men de vil jo gerne høre på mig, det er i det mindste fedt!

Det er virkelig et kæmpe skulderklap at komme til jobsamtale som nyuddannet i det aktuelle arbejdsmarked. Uanset udfaldet kan du være rigtig stolt. Al mulig held og lykke - nyuddannet eller ej, så ser de et potentiale i lige præcis dig.
1
Brugeravatar
Luffegås

Indlægaf Luffegås » 23. sep 2016, 17:07

Øv, det blev ikke mig, men tilgengæld en anden der også var nyuddannet, bare fra en anden uddannelse. Jeg fik et meget høfligt afslag og noget god feedback, og han ville nærmest ikke lade mig lægge på, før han var sikker på jeg havde haft nogle gode samtaler. Han lød næsten trist over at skulle ønske mig god weekend.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4299

Indlægaf Rapfisk » 23. sep 2016, 17:16

Luffegås skrev:Øv, det blev ikke mig, men tilgengæld en anden der også var nyuddannet, bare fra en anden uddannelse. Jeg fik et meget høfligt afslag og noget god feedback, og han ville nærmest ikke lade mig lægge på, før han var sikker på jeg havde haft nogle gode samtaler. Han lød næsten trist over at skulle ønske mig god weekend.

Øv. Men hold fast i det. Du gjorde det godt, og andre vil være fantastisk heldige at få fingre i dig!
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Luffegås

Indlægaf Luffegås » 4. okt 2016, 10:55

Jeg er godt nok ked af det i dag. Skulle aflevere madpakke på min kærestes skole, og da jeg går på gangene ser jeg vejledningskontoret.. Jeg vil bare SÅ GERNE ud og være vejleder nu, så der skulle ikke mere til, end det skide skilt med "vejledning" på til at jeg lige siden har været trist, smågrædt, og lidt depressiv.
Kommunen sagde i går at de synes min jobsøgning går fint, at jeg selvfølgelig selv skal finde min virksomhedspraktik, men der er intet alarmerende, bare sindsygt svært med så mange "konkurrenter".
0
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 646

Indlægaf Buller » 7. okt 2016, 00:19

efter at have skudt et par ansøgninger ud er jeg pludseligt og ganske kommet til en samtale.

Og så kommer spørgsmålet om hvilken løn man regner med jo uværgerligt op. Hvordan håndterer i andre det? Det drejer sig om en branche jeg aldrig har været i arbejde i men er uddannet til, for en del år siden. Jeg har så i mellemtiden arbejdet i en anden branche men søger nu tilbage mod min oprindelige uddannelse. Selvfølgelig med et par anderledes talenter i baglommen.

Jeg har tjekket begge fagforeninger som jeg passer ind i mht anbefalede startlønninger. De ligger ca. det samme sted, så det tænker jeg vel at jeg godt kan give som udspil?

Det virker bare virkelig underligt at skulle vurdere sig selv ud fra ingen erfaring. Men jeg gider heller ikke underbyde mig selv i vildskab bare fordi jeg er ny.

ang. den pågældende samtale så virkede de meget begejstrede, men regnede med at i hvert tilfælde nogle af de resterende 5 kandidater ville have erfaring inden for den type stillinger. Og hvis der nu kom en med 3 års erfaring så kunne det være stillingen gik til vedkommende, men de spurgte ind til om jeg kunne være interesseret i en lidt anderledes type stilling hos dem i så fald. Ved ikke om det er normalt at de siger sådan noget?
0
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 7. okt 2016, 02:52

Buller skrev:efter at have skudt et par ansøgninger ud er jeg pludseligt og ganske kommet til en samtale.

Og så kommer spørgsmålet om hvilken løn man regner med jo uværgerligt op. Hvordan håndterer i andre det? Det drejer sig om en branche jeg aldrig har været i arbejde i men er uddannet til, for en del år siden. Jeg har så i mellemtiden arbejdet i en anden branche men søger nu tilbage mod min oprindelige uddannelse. Selvfølgelig med et par anderledes talenter i baglommen.

Jeg har tjekket begge fagforeninger som jeg passer ind i mht anbefalede startlønninger. De ligger ca. det samme sted, så det tænker jeg vel at jeg godt kan give som udspil?

Det virker bare virkelig underligt at skulle vurdere sig selv ud fra ingen erfaring. Men jeg gider heller ikke underbyde mig selv i vildskab bare fordi jeg er ny.

ang. den pågældende samtale så virkede de meget begejstrede, men regnede med at i hvert tilfælde nogle af de resterende 5 kandidater ville have erfaring inden for den type stillinger. Og hvis der nu kom en med 3 års erfaring så kunne det være stillingen gik til vedkommende, men de spurgte ind til om jeg kunne være interesseret i en lidt anderledes type stilling hos dem i så fald. Ved ikke om det er normalt at de siger sådan noget?

Det sidste først, så ville jeg tage det som tegn på, at de syntes om dig, og at du besidder både menneskelige og faglige kvalifikationer, som de kan bruge i virksomheden, men at de sandsynligvis gerne vil have én med mere erfaring til den konkrete stilling.

Hvad angår lønforventning plejer jeg at gøre op med mig selv, hvad jeg er villig til at gå ned til og så spille ud med en blanding af fagforeningernes anbefaling og min hidtidige løn.
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 646

Indlægaf Buller » 7. okt 2016, 03:06

Rapfisk skrev:Det sidste først, så ville jeg tage det som tegn på, at de syntes om dig, og at du besidder både menneskelige og faglige kvalifikationer, som de kan bruge i virksomheden, men at de sandsynligvis gerne vil have én med mere erfaring til den konkrete stilling.

Hvad angår lønforventning plejer jeg at gøre op med mig selv, hvad jeg er villig til at gå ned til og så spille ud med en blanding af fagforeningernes anbefaling og min hidtidige løn.

Tak for svar :)

Ja, de sagde også at fordi de havde travlt lige nu ville de måske kigge efter en med mere erfaring, det er jo fair nok. Men som jeg så svarede kunne de jo altid lære mig det jeg skulle kunne i den stilling, det interessante var det som jeg selv havde med som de ikke kunne lære mig. Det var de enige i. Derfra blev den anden stilling bragt op.

Skal man spille ud med et beløb der indeholder pensionen eller skal man holde den udenfor, det er jo en ret stor forskel. Og hvor meget pension skal man gå efter at få. Det synes jeg er sværere at få oplyst.
0
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 7. okt 2016, 07:24

Buller skrev:
Rapfisk skrev:Det sidste først, så ville jeg tage det som tegn på, at de syntes om dig, og at du besidder både menneskelige og faglige kvalifikationer, som de kan bruge i virksomheden, men at de sandsynligvis gerne vil have én med mere erfaring til den konkrete stilling.

Tak for svar :)

Ja, de sagde også at fordi de havde travlt lige nu ville de måske kigge efter en med mere erfaring, det er jo fair nok. Men som jeg så svarede kunne de jo altid lære mig det jeg skulle kunne i den stilling, det interessante var det som jeg selv havde med som de ikke kunne lære mig. Det var de enige i. Derfra blev den anden stilling bragt op.

Skal man spille ud med et beløb der indeholder pensionen eller skal man holde den udenfor, det er jo en ret stor forskel. Og hvor meget pension skal man gå efter at få. Det synes jeg er sværere at få oplyst.

Jeg plejer at spille ud med eks. pension, for hvis det så er helt skævt, er der noget at forhandle om på pensionsdelen. De steder, jeg har været til samtale, har der dog været et ret fast tilbud pension, og der er det måske relevant at sige, hvad man er vant til, så det kan inddrages i forhandlingerne om den samlede lønpakke.
0
Brugeravatar
Elefanne
Kort karma: 5
Likede indlæg: 72

Indlægaf Elefanne » 19. okt 2016, 19:54

Jeg vil gerne melde mig under fanerne :D

Jeg er nyuddannet. Forsvarede mit speciale den 29. august og har været ledig siden. Jeg synes - indtil videre - det er sjovt at være ledig. At lære at sætte ord på, hvad det så rent faktisk er jeg kan og samtidig være selektiv i forhold til, hvad det er jeg gerne vil. Det generer mig - endnu - ikke at rende til møder og workshops hos A-kassen :)

Jeg var til min første jobsamtale i fredags - er gået videre til 2. samtalerunde, som foregår i næste uge. Det bliver spændende :klap:
2
Every experience, no matter how bad it seems, holds within it a blessing of some kind. The goal is to find it.
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 11
Likede indlæg: 276

Indlægaf Lucia » 20. okt 2016, 07:22

Velkommen til :D

Nyd at du synes det er sjovt, så længe det varer, for det kan hurtigt vende har jeg fundet ud af. Jeg har været ledig i knap 4 mdr. (også nyuddannet) og jeg er ret træt af det for tiden. Ikke så meget møder i a-kasse/jobcenter (der har kun været 3 indtil videre), men mere at der ikke er så meget relevant at søge og at de 3 samtaler, jeg har været til, ikke er blevet til mere. Selvom jeg egentlig ikke tror, jeg ville passe særlig godt ind de steder.

Men sejt med 2. samtale! Krydser fingre :D
1
Brugeravatar
Elefanne
Kort karma: 5
Likede indlæg: 72

Indlægaf Elefanne » 29. okt 2016, 11:56

Æv, jeg fik desværre ikke jobbet. De gik med én der havde erfaring med et specifikt program fra en anden stilling. Som hun sagde - det var jo, desværre påpegede hun, lettere for dem at vælge en med erfaring, for så behøvede de ikke oplære vedkommende, som hvis de havde valgt mig ;)
0
Every experience, no matter how bad it seems, holds within it a blessing of some kind. The goal is to find it.
Brugeravatar
Luffegås

Indlægaf Luffegås » 29. okt 2016, 13:51

Lucia skrev:Velkommen til :D

Nyd at du synes det er sjovt, så længe det varer, for det kan hurtigt vende har jeg fundet ud af. Jeg har været ledig i knap 4 mdr. (også nyuddannet) og jeg er ret træt af det for tiden. Ikke så meget møder i a-kasse/jobcenter (der har kun været 3 indtil videre), men mere at der ikke er så meget relevant at søge og at de 3 samtaler, jeg har været til, ikke er blevet til mere. Selvom jeg egentlig ikke tror, jeg ville passe særlig godt ind de steder.

Men sejt med 2. samtale! Krydser fingre :D

Ja, folk skal nyde de har det sådan, jeg blev uddannet i januar, og er stadig ledig, bortset fra 2 mdrs. job jeg nåede at have et sted før de fejlagtigt fyrede mig :( Og det er virkelig ikke sjovt mere ikke at have erfaring, og skrive de ansøgninger.. Og der er skam nok af jobs for mig, men det er svært at få dem :( Nu er jeg nået dertil jeg nok snart bliver nød til at finde noget fabriksarbejde, eller ufaglært, noget som min krop ikke før har haft det godt med.. Og det piner mig at have taget en uddannelse, jeg måske skal opgive nogensinde at få brugt.
0

Tilbage til "Job"