Jobjagter-tråden

Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf englishchannel » 11. okt 2015, 14:25

Nå, men efter en samtale med en meget dygtig jobkonsulent, har jeg fuldkommen ændret i hele min jobsøgningsstrategi.

Jeg vil stadig helst have et "seriøst" job i en stor offentlig institution, men som jobkonsulenten sagde ligeud, må jeg bare erkende, at jeg ikke har en profil, der er specielt attraktiv. Det er ikke så meget min uddannelse som sådan, men det, at alle mine ansættelser hidtil har været i små, private virksomheder, hvor jeg har siddet med meget ansvar. Det gør, at jeg virker skæv i forhold til et job, hvor man skal indgå lavest i fødekæden i et stort hierarkisk miljø, og til den type stillinger vil min eventuelle faglighed ikke være nok til at ændre det overordnede billede af, at jeg simpelthen er en helt anden profil end de egentlig har brug for. Især når der givetvis er 150 ansøgere med nogenlunde samme faglighed, men erfaring fra et politisk miljø.

Da hun sagde det, kunne jeg jo godt se, at hun havde ret. Og at de der styrelses-ansøgninger har været en pinsel at skrive, fordi jeg blev nødt til at knokle for at få min tidligere erfaring til at virke relevant, selvom den egentlig ikke er det. Og at det hele stadig kom til at virke underligt stift, fordi det faktisk ikke er specielt meget mig. Jeg tror bare, at jeg har været så fikseret på det, fordi jeg har haft en ide om, at jeg ville passe godt ind, selvom jeg egentlig ikke har haft så meget at have det i. Som om, at jeg havde bygget en bestemt forståelse op af, hvordan jeg var som person og hvad jeg ville være god til at arbejde med, men uden rigtigt at holde det op imod virkeligheden. Det hjalp min jobkonsulent mig så med.

Så nu er jeg ved at revampe mit CV og jeg har allerede sendt én ansøgning, der nærmest skrev sig selv, fordi jeg faktisk endelig havde noget reel motivation og faglighed (og humor) at smide i den, frem for en masse floskler, der egentlig ikke er specielt meget mig. Den kom så afsted dagen inden ansøgningsfristen (hvor der havde været løbende samtaler op til), så jeg har afskrevet den allerede, men det var en positiv oplevelse endelig at have følelsen af faktisk at kunne skrive en ansøgning, der kom fra hjertet.
7
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 936
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8440

Indlægaf 2SHY » 11. okt 2015, 14:36

Jeg har tænkt lidt over noget min jobkonsulent sagde til mig da jeg var til samtale hos ham i tirsdags. Han foreslog at jeg ikke skrev hvis mine ansættelser havde været tidsbegrænsede fordi det kunne blive tungt at se på når det stod ved alle ansættelser.

På sin vis kan jeg godt se det. På den anden side ser det ud som om jeg er blevet fyret en helvedes masse gange på meget kort tid og det kan da ikke være positivt.

Hvad tænker I?
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Indlægaf Neenah » 11. okt 2015, 14:47

englishchannel skrev:Nå, men efter en samtale med en meget dygtig jobkonsulent, har jeg fuldkommen ændret i hele min jobsøgningsstrategi.

Jeg vil stadig helst have et "seriøst" job i en stor offentlig institution, men som jobkonsulenten sagde ligeud, må jeg bare erkende, at jeg ikke har en profil, der er specielt attraktiv. Det er ikke så meget min uddannelse som sådan, men det, at alle mine ansættelser hidtil har været i små, private virksomheder, hvor jeg har siddet med meget ansvar. Det gør, at jeg virker skæv i forhold til et job, hvor man skal indgå lavest i fødekæden i et stort hierarkisk miljø, og til den type stillinger vil min eventuelle faglighed ikke være nok til at ændre det overordnede billede af, at jeg simpelthen er en helt anden profil end de egentlig har brug for. Især når der givetvis er 150 ansøgere med nogenlunde samme faglighed, men erfaring fra et politisk miljø.

Da hun sagde det, kunne jeg jo godt se, at hun havde ret. Og at de der styrelses-ansøgninger har været en pinsel at skrive, fordi jeg blev nødt til at knokle for at få min tidligere erfaring til at virke relevant, selvom den egentlig ikke er det. Og at det hele stadig kom til at virke underligt stift, fordi det faktisk ikke er specielt meget mig. Jeg tror bare, at jeg har været så fikseret på det, fordi jeg har haft en ide om, at jeg ville passe godt ind, selvom jeg egentlig ikke har haft så meget at have det i. Som om, at jeg havde bygget en bestemt forståelse op af, hvordan jeg var som person og hvad jeg ville være god til at arbejde med, men uden rigtigt at holde det op imod virkeligheden. Det hjalp min jobkonsulent mig så med.

Så nu er jeg ved at revampe mit CV og jeg har allerede sendt én ansøgning, der nærmest skrev sig selv, fordi jeg faktisk endelig havde noget reel motivation og faglighed (og humor) at smide i den, frem for en masse floskler, der egentlig ikke er specielt meget mig. Den kom så afsted dagen inden ansøgningsfristen (hvor der havde været løbende samtaler op til), så jeg har afskrevet den allerede, men det var en positiv oplevelse endelig at have følelsen af faktisk at kunne skrive en ansøgning, der kom fra hjertet.

Det lyder godt :gogo: hvor har du scoret sådan en konsulent?
0
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1008

Indlægaf milisa » 11. okt 2015, 15:05

english: Jeg kan dælme godt forstå, det er en lettelse at føle, at ansøgningerne skriver sig selv. Det er bestemt også den slags ansøgninger, jeg har haft størst succes med! Selvom jeg måske kan have svært ved at se forskel på juhu-ansøgningerne og meh-ansøgningerne, så må der alligevel skinne et eller andet igennem. I øvrigt, samtalen fra i fredags havde jeg søgt tirsdagen inden om aftenen, hvor der var ansøgningsfrist om onsdagen kl 12. De ringede altså onsdag kl 9.00 og ville have mig til samtale asap! Så ikke opgiv håbet!

2shy: Hm, det er svært at rådgive, når man ikke har set dit konkrete cv. Umiddelbart ville jeg heller ikke skrive tidsbegrænset. Jeg har fx heller ikke skrevet, at det, jeg har nu, er en løntilskudsstilling. Der kan jo være masser af grunde til, du er stoppet: Fyret, ja, men også sagt op, kontraktbaseret, vikariater, firmaet lukket, firmaet flyttet osv.
1
Tally-ho
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 11. okt 2015, 15:18

Neenah skrev:

CA-akasse. Og efter en række "Blabla, jeg har ikke læst dit CV, men du er nyuddannet, så søg praktik eller løntilskud."-samtaler, var det fantastisk forfriskende.
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 11. okt 2015, 15:19

englishchannel skrev:
Neenah skrev:

CA-akasse. Og efter en række "Blabla, jeg har ikke læst dit CV, men du er nyuddannet, så søg praktik eller løntilskud."-samtaler, var det fantastisk forfriskende.

Det kan jeg sgu godt forstå. Det er også mest den type jobkonsulent jeg er ramt ind i.
1
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 11. okt 2015, 15:26

Neenah skrev:
englishchannel skrev:
Neenah skrev:

Det kan jeg sgu godt forstå. Det er også mest den type jobkonsulent jeg er ramt ind i.

Er der egentlig nyt med hensyn til din jobcentersituation, eller hvad man siger? Så vidt, jeg husker, har vi været ledige nogenlunde lige længe, men i mit jobcenter skal alle under 30 år aktiveres inden der er gået 3 mdr. Jeg skal jo så på kursus som min aktivering, men jeg tænkte, om de har tilbudt (/påbudt) dig noget, eller om det kun er i min kommune, at de er så strikse? :genert:
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 11. okt 2015, 15:31

englishchannel skrev:
Neenah skrev:
englishchannel skrev:
Neenah skrev:

Er der egentlig nyt med hensyn til din jobcentersituation, eller hvad man siger? Så vidt, jeg husker, har vi været ledige nogenlunde lige længe, men i mit jobcenter skal alle under 30 år aktiveres inden der er gået 3 mdr. Jeg skal jo så på kursus som min aktivering, men jeg tænkte, om de har tilbudt (/påbudt) dig noget, eller om det kun er i min kommune, at de er så strikse? :genert:

Jeg har faktisk ikke hørt et ord fra dem, siden jeg var til 5 minutters møde dernede i starten af juli :gruble: overvejer lidt om de har glemt mig. Men der er absolut intet nyt - jeg har så heller ikke rigtig gjort noget ved det, må jeg blankt erkende.
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 11. okt 2015, 15:36

Neenah skrev:
englishchannel skrev:
Neenah skrev:
englishchannel skrev:
Neenah skrev:

Jeg har faktisk ikke hørt et ord fra dem, siden jeg var til 5 minutters møde dernede i starten af juli :gruble: overvejer lidt om de har glemt mig. Men der er absolut intet nyt - jeg har så heller ikke rigtig gjort noget ved det, må jeg blankt erkende.

Det er vildt sært. Jeg var til første møde i slutningen af juli, og jeg har været til 4 i alt. Og hvor de altså med det samme prøvede at presse mig ind i forskellige initiativer, som jeg så fik forhandlet over til et kursus i stedet.

Men nyd det endelig så længe, det varer :kys: Jeg er dødmisundelig.
0
Brugeravatar
BlindfullyCool
Kort karma: 41
Likede indlæg: 254

Indlægaf BlindfullyCool » 11. okt 2015, 19:54

Jeg er blevet helt inspireret af din oplevelse, Englishchannel, tror jeg vil bede om en personlig samtale med min jobkonsulent i morgen, når jeg skal til (fælles)møde. Jeg synes faktisk at jobcentret fungerer ret godt her i Frederiksberg Kommune. Alle med uddannelser over bachelorniveau samles i en særlig "gruppe", som de kalder Akademisk Center og så kommer man så hver 5. uge til møde og har mulighed for at sparre med andre i samme situation.

Men jeg er personligt gået lidt død i min jobsøgning. Jeg har søgt rætti mange jobs efterhånden og har intet hørt, andet end den obligatoriske "vi har modtaget din ansøgning, du hører fra os, hej hej"-mail. Og det frustrerer mig grænseløst. Samtidigt er jeg ramt af en pludselig tvivl om hvad jeg overhovedet kan. Jeg mener - jeg er en humanistisk cand.it. :stoned: Så jeg er ikke kodestærk, men jeg er heller ikke den typiske business-profil. Jeg ved, hvad mine interesser er, og jeg ved, hvad jeg har fokuseret på i mine studier. Men det felt er også ret begrænset rent jobmæssigt, så ja... Jeg er nok bare lidt gået kold.
0
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 11. okt 2015, 22:09

Det lyder som om en del sender ansøgninger i forhold til ansøgningsfristen, hvilket jeg også gjorde engang, men er nu blevet opmærksom på at rigtig mange (i hvert fald private virksomheder) tager folk ind til samtale løbende (ansøgningsfrist eller ej) og har de travlt og finder en egnet kandidat eller tre inden ansøgningsfristen - ja, så er det bare ærgerligt.

@englishchannel: Jeg har (lidt som Neenah skrev i et af sine tidligere indlæg) været meget imponeret over den profil du har givet udtryk for at have, så er også overrasket over at der ikke har stået en 5-6 firmaer klar med jobtilbud til dig efter studiet.

Hvad dækker den nye strategi over? At du søger de konsulentjob du ikke mener er dig? For det tror jeg ikke nødvendigvis er en dårlig ide; både fordi at det ikke er min erfaring (som Dikus også nævner) at det nødvendigvis behøver at hedde 60+ timer om ugen med konstante magtkampe med kollegaerne (et par stykker af dem jeg har mødt som har arbejdet for konsulenthuse hvor der vitterlig blev lagt mange timer, nævnte samtidig et fantastisk kollegialt sammenhold, hvor man både arbejdede og var sociale sammen - hvis man altså er til den slags :)) men også fordi at hvis du får et job der - og efterfølgende søger videre - så i det mindste kommer uden om "det er tydeligvis ikke det her hun vil, men hun er nok desperat nyuddannet og søger alt hvad hun kan for ikke at være ledig"-hurdlen som jeg godt kunne forestille mig at man løb ind i, når man søger et helt andet job (hvis alt i ens uddannelse/studiejob peger på hardcore konsulent, tænker jeg at mange ikke tror skiftet til sagbehandlingsarbejde er ren lyst?)

@Dikus: Hvordan gik det med din samtale? Hvis jeg husker rigtigt i forhold til din gamle profil (det begynder at dæmre :-D), så får du problemer med at hive din nuværende hyre hjem medmindre det drejer sig om et chefjob? Mange i min bekendtskabskreds i det offentlige stopper vist deromkring 40 tusinde (plus pension) medmindre de kan få en specialkonsulentstilling - så kan man vist komme lidt længere op :gruble:

og så ved jeg ikke rigtig om jeg er glad for den nye debat: Havde ellers så småt vænnet mig til at sige farvel til overspringshandler nummer 1, da der alligevel aldrig skete noget længere det gamle sted. Skulle aldrig have tjekket den nye debat ud :s
2
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 11. okt 2015, 22:16

englishchannel skrev:
Det er vildt sært. Jeg var til første møde i slutningen af juli, og jeg har været til 4 i alt. Og hvor de altså med det samme prøvede at presse mig ind i forskellige initiativer, som jeg så fik forhandlet over til et kursus i stedet.

Men nyd det endelig så længe, det varer :kys: Jeg er dødmisundelig.

What? Det er da vildt mange!
Mine virker pænt ligeglade :genert: Jeg ved ikke helt om jeg synes det er fedt - det betyder jo også rigtig at jeg ikke får nogle muligheder for opkvalificering el.lign. Jeg kunne selvfølgelig opsøge det selv, men må indrømme at jeg ikke rigtig har lyst, efter at have hørt lidt rygter om hvor ringe jobcenterets afdeling for akademikere er. I hvert fald det i Odense.
0
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 11. okt 2015, 22:18

Åh ja og så er jeg en af dem der ikke fik specielt gode karakterer på studiet, mødte uforberedt op til timerne (dem jeg kom til) og i øvrigt festede en del :blush: Gik dog ikke på et studie præget af gruppearbejde og dovnede den aldrig mens andre klarede arbejdet.

Jeg fik mit første job (og efterfølgende for den sags skyld) pga mit helt fantastiske studiejob (som jeg til gengæld fik ved et tilfælde; tror simpelthen ikke at de fik andre ansøgninger!) og måske pga alle de frivillige aktiviteter jeg var involveret i.
På trods af at mine ikke-eksisterende evner som studerende er jeg åbenbart en ret fantastisk arbejdskraft. Så det kan rent faktisk godt være at nogle af alle de trælse, dovne, mindre-dygtige medstuderende, ekskærester, m.m. rent faktisk har gjort sig fortjent til deres forfremmelser/karriere på trods af en ringe indsats under studiet :)
1
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 11. okt 2015, 22:21

BlindfullyCool skrev:Jeg er blevet helt inspireret af din oplevelse, Englishchannel, tror jeg vil bede om en personlig samtale med min jobkonsulent i morgen, når jeg skal til (fælles)møde. Jeg synes faktisk at jobcentret fungerer ret godt her i Frederiksberg Kommune. Alle med uddannelser over bachelorniveau samles i en særlig "gruppe", som de kalder Akademisk Center og så kommer man så hver 5. uge til møde og har mulighed for at sparre med andre i samme situation.

Men jeg er personligt gået lidt død i min jobsøgning. Jeg har søgt rætti mange jobs efterhånden og har intet hørt, andet end den obligatoriske "vi har modtaget din ansøgning, du hører fra os, hej hej"-mail. Og det frustrerer mig grænseløst. Samtidigt er jeg ramt af en pludselig tvivl om hvad jeg overhovedet kan. Jeg mener - jeg er en humanistisk cand.it. :stoned: Så jeg er ikke kodestærk, men jeg er heller ikke den typiske business-profil. Jeg ved, hvad mine interesser er, og jeg ved, hvad jeg har fokuseret på i mine studier. Men det felt er også ret begrænset rent jobmæssigt, så ja... Jeg er nok bare lidt gået kold.

Det lyder faktisk ret fedt :gogo: Gid der var det samme tilbud her. Eller bare noget af det samme, som der er andre steder. I Kbh har min fagforening f.eks. joblab hver tirsdag og torsdag for dimittender, hvor man kan komme og få sparring imens man skriver ansøgninger. Men jeg har ikke råd til at tage derover (ret ofte) på dagpenge, så det er lidt lukket land for mig. Min egen afdeling kommer bare ikke med ret god rådgivning eller inputs, synes jeg. De er sådan lidt "det går jo godt nok, og du har jo været til en samtale, så der skal nok ske noget," men reelt ved jeg jo ikke en skid.

Det jeg er mest frustreret over, er at jeg vitterligt føler at jeg ikke aner en skid om det arbejdsmarked der venter. Jeg aner intet om hvad jeg kan lave, hvor eller hvordan. Og selv på universitetsstillingerne, hvor jeg føler mig ret hjemme, bliver jeg vraget pga. manglende erfaring og forkert profil. Som om jeg har en profil :mellow:

Det er seriøst som at vandre gennem Sahara i blinde, det her. Jeg hader det. Dybt og inderligt. Og jeg har lyst til snart bare at give op. :boo:
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5859

Indlægaf Dikus » 11. okt 2015, 23:55

avdotja skrev:Det lyder som om en del sender ansøgninger i forhold til ansøgningsfristen, hvilket jeg også gjorde engang, men er nu blevet opmærksom på at rigtig mange (i hvert fald private virksomheder) tager folk ind til samtale løbende (ansøgningsfrist eller ej) og har de travlt og finder en egnet kandidat eller tre inden ansøgningsfristen - ja, så er det bare ærgerligt.

@englishchannel: Jeg har (lidt som Neenah skrev i et af sine tidligere indlæg) været meget imponeret over den profil du har givet udtryk for at have, så er også overrasket over at der ikke har stået en 5-6 firmaer klar med jobtilbud til dig efter studiet.

Hvad dækker den nye strategi over? At du søger de konsulentjob du ikke mener er dig? For det tror jeg ikke nødvendigvis er en dårlig ide; både fordi at det ikke er min erfaring (som Dikus også nævner) at det nødvendigvis behøver at hedde 60+ timer om ugen med konstante magtkampe med kollegaerne (et par stykker af dem jeg har mødt som har arbejdet for konsulenthuse hvor der vitterlig blev lagt mange timer, nævnte samtidig et fantastisk kollegialt sammenhold, hvor man både arbejdede og var sociale sammen - hvis man altså er til den slags :)) men også fordi at hvis du får et job der - og efterfølgende søger videre - så i det mindste kommer uden om "det er tydeligvis ikke det her hun vil, men hun er nok desperat nyuddannet og søger alt hvad hun kan for ikke at være ledig"-hurdlen som jeg godt kunne forestille mig at man løb ind i, når man søger et helt andet job (hvis alt i ens uddannelse/studiejob peger på hardcore konsulent, tænker jeg at mange ikke tror skiftet til sagbehandlingsarbejde er ren lyst?)

@Dikus: Hvordan gik det med din samtale? Hvis jeg husker rigtigt i forhold til din gamle profil (det begynder at dæmre :-D), så får du problemer med at hive din nuværende hyre hjem medmindre det drejer sig om et chefjob? Mange i min bekendtskabskreds i det offentlige stopper vist deromkring 40 tusinde (plus pension) medmindre de kan få en specialkonsulentstilling - så kan man vist komme lidt længere op :gruble:

og så ved jeg ikke rigtig om jeg er glad for den nye debat: Havde ellers så småt vænnet mig til at sige farvel til overspringshandler nummer 1, da der alligevel aldrig skete noget længere det gamle sted. Skulle aldrig have tjekket den nye debat ud :s

Du husker godt :D

Det er nu et chefjob, jeg har søgt, så det ligger heldigvis en del over 40. De vidste det også godt til samtalen... For de er jo klar over, hvad de betaler mig i timen som konsulent.

Til samtalen hev de selv chefpuljen for svært besættelige jobs på bordet - så jeg forestiller mig, vi nok skal lande pånoget spiseligt.

Jeg har dog en forsikrings-ting, de skal have undersøgt, som jeg er i tvivl om, hvorvidt den vil spænde ben for for meget. Nu får vi se.

Jeg håber stadig på et skifte til det offentlige...
0

Tilbage til "Job"