Jobjagter-tråden

Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3019

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf vibbsen » 14. okt 2015, 09:31

BlindfullyCool skrev:
vibbsen skrev:Velkommen til, Vibbsen :gogo: Jeg håber, at du snart finder det helt rigtige. Med fare for at være ekstremt irriterende, så husk på, at stress og angst godt kan "smitte" til andre områder af ens liv end bare det, der har sat den igang, så vær meget opmærksom på dig selv og mærk efter. Rigtig god idé med at booke møder gennem a-kassen, netop når du oplever, at du bliver helt blank, når du skal skrive ansøgninger. Det kan hjælpe dig til at få sat ord på dine kernekompetencer og ønsker for fremtiden.

Tak for de søde ord. Du er ikke det mindste irriterende....En del af mit problem har faktisk været at jeg har været enormt dårlig til at "være inde og mærke Vibbsen" som min psykolog siger....Og det er et af de fokuspunkter jeg virkelig har fat i. Og det handler faktisk ikke kun om jobbet men også om mit privatliv.

Min læge er en benhård dame som har min ryg 100 % og hun sagde til mig at jeg måske nok liiige skulle få styr på mig selv før jeg bare drønede videre til et nyt job. For så risikerer man at aben flytter med. Det var faktisk ret klogt sagt.

Mit største problem er at jeg godt ved hvad det er jeg er god til. Og hvad det er for en type job jeg vil passe godt ind i. Jeg kan bare overhovedet ikke formulerer det på skrift....Det håber jeg A-kassen kan få løst lidt op for.

Lige pt. er jeg igang med at lave en kompetance-profil....Det synes jeg faktisk er røvsvært...For jeg synes det bliver så detaljeret....for jeg laver jo rigtig mange små opgaver i løbet af en dag som jeg ikke rigtig synes jeg kan putte ind under "1 pind"
1
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 14. okt 2015, 09:44

Velkommen til, vibbsen. Ked af at høre, at det er så træls for dig i jobbet. Du har tidligere været i forsikringsbranchen, kan jeg huske, men hvor er du nu? Og har du gjort dig tanker om, hvor du gerne vil hen?
0
Tally-ho
Brugeravatar
Garfield
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1308

Indlægaf Garfield » 14. okt 2015, 10:10

vibbsen skrev:Jeg vil gerne være med her.

Er sådan set i job men SKAL have fundet noget andet senest 31/3. Det er den deadline der ligger for hvornår jeg senest kan lægge min opsigelse.

Jeg er pt. sygemeldt med stress og skal tilbage til jobbet 2/11. Men jeg skal IKKE være i det job mere. Det kan gå her hen over vinteren hvor det er lavsæson, men så snart vi når 1/5 så starter højsæsonen. Og det bliver uden mig. Har jeg ikke fået et nyt job pr 31/3, så må jeg lægge min opsigelse og tage de 3 ugers karantæne. For jeg kan IKKE holde til jobbet i højsæsonen. Eller rettere : Jeg vil ikke betale den pris det koster. Det er nok der hunden ligger begravet. Jeg vil ikke knokle mig selv halvt ihjel for en ussel løn. Især ikke når jeg ikke længere synes at det er sjovt. Det gjorde jeg engang. Der blev jeg høj af højsæsonen. I år gik jeg ned med stress og angst.....

Så Jobmarked...Here I come....Jeg har idag booket en røvfuld møder i min a-kasse....For jeg kan ikke engang finde ud af at lave et CV....Og går faktisk lidt i sort når jeg skal skrive en ansøgning (Så det gør min mand faktisk for mig pt.) og er faktisk helt på herrens mark med hvad det egentlig er jeg gerne vil og kan bruge det jeg kan til.....Så det håber jeg de kan hjælpe mig med.

Undskyld, men jeg blev lige lidt glad, da jeg læste dit indlæg og det har jeg det selvfølgelig ret dårligt med for du har det jo ikke godt :ae: . Dét, jeg blev glad for, er, at der er en anden, der har det som jeg.

Jeg er delvist raskmeldt og arbejder ca. 30% pt., men jeg kan mærke på mig selv at jeg godt kunne arbejde mere end det, hvis det var et andet job. I denne uge har jeg ferie og jeg bruger den på, at blive helt afklaret med, at jeg siger op inden udgangen af oktober. Da min opsigelsesfrist er løbende måned + 1 måned vil jeg være arbejdsløs fra 1. december, hvis jeg ikke har fundet noget andet inden da.

Jeg gik ned med stress i maj efter en helt sindsyg belastning både på arbejdet og i privatlivet. Jeg tænkte, at når det i privatlivet var bearbejdet, så ville arbejdet også falde på plads nu hvor jeg er klar på at sige fra overfor samme type arbejdsbelastning igen. Det kan jeg bare mærke at det ikke gør. Det arbejde, jeg har lige nu (gymnasielærer) er kendt for at være stressende de første mange år og tanken om at skulle igennem pædagogikum næste år giver mig hjertebanken. Jeg føler, at jeg sikkert godt kunne varetage arbejdet, hvis jeg ikke lige havde været nede og vende, men lige nu føler jeg at arbejdets vilkår hindrer mig i at blive rask igen.

Det er bare vildt skræmmende at tænke på, at jeg måske kommer til at være arbejdsløs længe....
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
Garfield

Indlægaf Garfield » 14. okt 2015, 10:14

Og så vil jeg også lige sige, at jeg synes det er en ret fantastisk tråd, I har lavet her. Der er SÅ mange gode idéer og tanker. :gogo:
1
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 575
Likede indlæg: 5106

Indlægaf ManicNinja » 14. okt 2015, 10:21

milisa skrev:Jeg vil altså også på kursus. Det kan simpelthen ikke passe, at bare fordi man har en eller anden lang uddannelse, så har man ikke behov for mere uddannelse, træning, feedback, coaching osv. Jeg går sgutte fra det næste a-kasse møde uden et brugbart kursus!! 'De kan ikke slå mig ihjel.....' (Ja, jeg er muligvis lidt høj på ibuprofen og hostesaft..... :syg:)

Kursus i hvad? Mht ansøgninger er min erfaring, at a-kassernes kurser er alt for generelle ift faggrupper og derfor ikke kan bruges til ret meget.
1
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Garfield

Indlægaf Garfield » 14. okt 2015, 10:24

vibbsen skrev:Tak for de søde ord. Du er ikke det mindste irriterende....En del af mit problem har faktisk været at jeg har været enormt dårlig til at "være inde og mærke Vibbsen" som min psykolog siger....Og det er et af de fokuspunkter jeg virkelig har fat i. Og det handler faktisk ikke kun om jobbet men også om mit privatliv.

Det var også noget, jeg hørte fra venner og min mor og efter jeg gik ned med stress, min læge og min psykolog (som jeg ikke ser mere. Havde 10 timer hos hende gennem arbejdets sundhedsforsikring.)

Da jeg snakkede med min egen læge om den stress og belastning, jeg var under, kunne jeg høre på hende, at de ting, hun sagde, havde hun sagt mange gange før. Jeg spurgte om det og hun fortalte, at hun ret ofte har den samtale med kvinder. Der er åbenbart ret mange af os, der ikke er skide gode til at passe på os selv :(

For mit eget vedkommende har jeg de sidste 6 år været rigtig god til at tage mig af andre, særligt min daværende kæreste og hans datter, mens hensynet til mig selv kunne ligge på et meget lille sted. Det har kostet mig rigtig meget på mange områder, men i det mindste er jeg klar over det nu, så jeg kan forsøge at undgå at det sker igen.
0
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 14. okt 2015, 10:25

vibbsen skrev:
BlindfullyCool skrev:
vibbsen skrev:Velkommen til, Vibbsen :gogo: Jeg håber, at du snart finder det helt rigtige. Med fare for at være ekstremt irriterende, så husk på, at stress og angst godt kan "smitte" til andre områder af ens liv end bare det, der har sat den igang, så vær meget opmærksom på dig selv og mærk efter. Rigtig god idé med at booke møder gennem a-kassen, netop når du oplever, at du bliver helt blank, når du skal skrive ansøgninger. Det kan hjælpe dig til at få sat ord på dine kernekompetencer og ønsker for fremtiden.

Tak for de søde ord. Du er ikke det mindste irriterende....En del af mit problem har faktisk været at jeg har været enormt dårlig til at "være inde og mærke Vibbsen" som min psykolog siger....Og det er et af de fokuspunkter jeg virkelig har fat i. Og det handler faktisk ikke kun om jobbet men også om mit privatliv.

Min læge er en benhård dame som har min ryg 100 % og hun sagde til mig at jeg måske nok liiige skulle få styr på mig selv før jeg bare drønede videre til et nyt job. For så risikerer man at aben flytter med. Det var faktisk ret klogt sagt.

Mit største problem er at jeg godt ved hvad det er jeg er god til. Og hvad det er for en type job jeg vil passe godt ind i. Jeg kan bare overhovedet ikke formulerer det på skrift....Det håber jeg A-kassen kan få løst lidt op for.

Lige pt. er jeg igang med at lave en kompetance-profil....Det synes jeg faktisk er røvsvært...For jeg synes det bliver så detaljeret....for jeg laver jo rigtig mange små opgaver i løbet af en dag som jeg ikke rigtig synes jeg kan putte ind under "1 pind"

Vibbsen - vær opmærksom på, at din læge muligvis kan hjælpe dig ift at undgå karantænen: Hvis du sygemeldes på den måde, at man vurderer, at det er arbejdsforhold i dette specifikke job, som gør dig syg, men at du fint vil kunne varetage et andet arbejde ... Så kan hun lave sådan en eller anden attest til din a-kasse.
3
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Garfield

Indlægaf Garfield » 14. okt 2015, 10:27

ManicNinja skrev:
Vibbsen - vær opmærksom på, at din læge muligvis kan hjælpe dig ift at undgå karantænen: Hvis du sygemeldes på den måde, at man vurderer, at det er arbejdsforhold i dette specifikke job, som gør dig syg, men at du fint vil kunne varetage et andet arbejde ... Så kan hun lave sådan en eller anden attest til din a-kasse.

Ved du tilfældigvis, hvad sådan en attest hedder? Jeg vil prøve at google det for jeg står jo i samme situation.
0
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 14. okt 2015, 10:31

Garfield skrev:
ManicNinja skrev:

Ved du tilfældigvis, hvad sådan en attest hedder? Jeg vil prøve at google det for jeg står jo i samme situation.

Åh. Nej, der kan jeg desværre ikke hjælpe. Ring til din fagforening og rådfør dig - dét vil jeg anbefale.
1
Brugeravatar
Garfield

Indlægaf Garfield » 14. okt 2015, 10:35

ManicNinja skrev:
Garfield skrev:
ManicNinja skrev:

Åh. Nej, der kan jeg desværre ikke hjælpe. Ring til din fagforening og rådfør dig - dét vil jeg anbefale.

Det vil jeg gøre :gogo:

Google gav mig et lidt forvirrende svar om noget, der hed "ophørsattest" og AR 276, så fagforeningen... eller a-kassen? :gruble: ... er nok bedste bud :)
0
Brugeravatar
BlindfullyCool
Kort karma: 41
Likede indlæg: 254

Indlægaf BlindfullyCool » 14. okt 2015, 10:45

vibbsen skrev:
BlindfullyCool skrev:

Til det første markerede: Stress og angst handler nemlig sjældent kun om én ting, men ofte er der et "ground zero" et eller andet sted og jeg tror det er vigtigt at finde frem til, hvad det er og få de nødvendige værktøjer til at håndtere det. Samtidig har din læge helt ret - aben flytter bare med, hvis ikke man når frem til nogle afklaringer omkring årsag-effekt-forholdet i ens stress. Mit personlige "ground zero" var nogle svære problemer i forholdet til min far, men stressen kom til udtryk i mit arbejds-/studieliv, hvor jeg på én og samme tid følte, at alt for mange ville have alt for meget af mig og at ingen formåede at stille klare krav og succeskriterier op for mig. Da jeg så fik værktøjer til at håndtere og acceptere situationen med min far, begyndte jeg også at være i stand til at stille krav til min resterende omverden og sige højt, hvad jeg forventede og ikke mindst: sige nej, når jeg kunne mærke, at "det her, det bliver lige overvældende nok".

Til det andet markerede: Til mit møde med jobkonsulenten i dag blev jeg bedt om at finde frem til fire kernekompetencer, som jeg ville kunne sætte i spil i en given stilling. Jeg synes også, at det var helt vildt svært! Hun bad mig at forestille mig alle mine erfaringer og kompetencer som små bordtennisbolde som blev spredt udover gulvet i en stor pærevælling. Dernæst skulle jeg forestille mig, at jeg kunne hæve mig op over boldene og nu skulle samle de relevante bolde op og komme dem i en af fire kasser. Den visualisering gjorde for mig, at jeg blev bevidst om, at mange af mine kompetencer kredser omkring de samme arbejdsområder og dem fik vi så i fællesskab formuleret som en kernekompetence - det var helt vildt brugbart.

Desuden anbefalede hun faktisk, at jeg tog nogle af de her personlighedstests, som ligger online - det har jeg så gjort i forvejen og jeg fandt i særdeleshed den, som omtales her rigtig brugbar: http://corporatemor.dk/2015/07/09/hvad-er-din-type/. Det hjælper til at afklare nogle af de personlige kompetencer, som man jo også sætter i spil i en arbejdssituation.

EDIT: Hov, jeg glemte lige en ting: Denne bog var jeg selv rigtig, rigtig glad for i mit stress-forløb: http://matzau.dk/stress/stressfri-pa-to ... ler-mer-2/
2
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1126

Indlægaf Neenah » 14. okt 2015, 11:01

Den test har jeg også taget, BC, og fandt den også meget brugbar for at lære mine egne kompetencer og motivation bedre at kende :gogo:
2
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 14. okt 2015, 11:10

ManicNinja skrev:Kursus i hvad? Mht ansøgninger er min erfaring, at a-kassernes kurser er alt for generelle ift faggrupper og derfor ikke kan bruges til ret meget.

Jeps, også min erfaring - dog 2. hånds.

Jeg har nogle lederkurser, jeg gerne vil på, som jeg blev anbefalet, da jeg var tilknyttet 2. aktør. De er godkendte og das ganze, men hidtil har jeg ikke kunnet få det bevilget pga den dersens akademikerregel.
0
Tally-ho
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 14. okt 2015, 11:25

milisa skrev:Velkommen til, vibbsen. Ked af at høre, at det er så træls for dig i jobbet. Du har tidligere været i forsikringsbranchen, kan jeg huske, men hvor er du nu? Og har du gjort dig tanker om, hvor du gerne vil hen?

Tak, Milisa. Jeg er i rejsebranchen nu og har været samme sted i 5 år. d.v.s det her var min 5 højsæson. Så det er ikke engang fordi jeg ikke har prøvet det før.....

Tanken om at skifte til et job i en anden branche hvor der ikke er den der sindssyge arbejds mængde hen over sommeren har længe ligget og luret. Jeg synes ikke at det er helt så sjovt mere. Især ikke efter en meget nær kollega som jeg har haft en nærmest mentoragtigt forhold til stoppede sidste år i August. Jeg savner ham rigtig meget. Og jeg synes at dynamikken i teamet har rykket sig. Men så var det vinter og det gik jo meget godt. Så jeg fik ikke lige gjort så meget. Og så blev det pludselig sæson igen. Og desværre så er jeg også sindssyg pligtopfyldende. Og da jeg kunne se at det ville give min chef et MEGA problem hvis jeg kom og sagde op før efter sæsonen så valgte jeg at blive hængende. :gisp: Jeg kan sågar huske at jeg sad i slutningen af Maj og sagde til min mand "Hvis ikke det var fordi det vil være virkelig tarveligt, så ville jeg sige op idag og så fratræde 1/7. Men det kan jeg simpelthen ikke imod hende (Altså min teamleder)" Og så lod jeg det blive ved det.

Jeg tænker at jeg måske gerne vil dyrke min meget organisatoriske side lidt mere...Jeg er kendt som lidt af en struktur-hitler på min arbejdsplads. Og jeg har med hård og bestemt hånd styret både arkiver, kundedatabaser, kontrakter, manualer, forretningsgange og den slags. Og det er nok den vej jeg gerne vil.
1
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 14. okt 2015, 11:42

Garfield skrev:
vibbsen skrev:
Undskyld, men jeg blev lige lidt glad, da jeg læste dit indlæg og det har jeg det selvfølgelig ret dårligt med for du har det jo ikke godt :ae: . Dét, jeg blev glad for, er, at der er en anden, der har det som jeg.

Jeg er delvist raskmeldt og arbejder ca. 30% pt., men jeg kan mærke på mig selv at jeg godt kunne arbejde mere end det, hvis det var et andet job. I denne uge har jeg ferie og jeg bruger den på, at blive helt afklaret med, at jeg siger op inden udgangen af oktober. Da min opsigelsesfrist er løbende måned + 1 måned vil jeg være arbejdsløs fra 1. december, hvis jeg ikke har fundet noget andet inden da.

Jeg gik ned med stress i maj efter en helt sindsyg belastning både på arbejdet og i privatlivet. Jeg tænkte, at når det i privatlivet var bearbejdet, så ville arbejdet også falde på plads nu hvor jeg er klar på at sige fra overfor samme type arbejdsbelastning igen. Det kan jeg bare mærke at det ikke gør. Det arbejde, jeg har lige nu (gymnasielærer) er kendt for at være stressende de første mange år og tanken om at skulle igennem pædagogikum næste år giver mig hjertebanken. Jeg føler, at jeg sikkert godt kunne varetage arbejdet, hvis jeg ikke lige havde været nede og vende, men lige nu føler jeg at arbejdets vilkår hindrer mig i at blive rask igen.

Det er bare vildt skræmmende at tænke på, at jeg måske kommer til at være arbejdsløs længe....

Hvor er du sød....Det er faktisk rigtig rart for mig at høre fra nogen som kan nikke genkendende til det man står midt i.

I lang tid havde jeg det sådan at bare jeg tænkte på min arbejdsplads eller på så meget som at nærme mig den bydel hvor min arbejdsplads ligger. Så fik jeg åndenød. Jeg fik det simpelthen fysisk dårligt. Det var SÅ ubehageligt. Og det er først inden for de seneste 14 at jeg har kunnet tale om hvordan jeg havde det uden at bryde grædende sammen. Det var faktisk først da min psykolog viste mig hvordan jeg kunne styre angsten ved at rumme den at det begyndte at vende. Alle min instinkter sagde "Løøøøøøøøøøøøøb" så snart min arbejdsplads kom op. Og den eneste grund ti lat jeg ikke er løbet er at der et eller andet sted i mig er en lille stemme der siger "Du skal tilbage og se det i øjnene. Og så skal du smække med døren". Og det er det jeg er godt på vej hen imod nu.
0

Tilbage til "Job"