Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Neenah » 18. sep 2015, 11:13

2SHY skrev:Jeg tager kun ud fra det der er fagligt relevant. Og jeg HADER når det er de der intervaller der hedder 1-2 år frem for 2-3 år. Jeg ligger lige på vippen til at være over de 2 år med fagligt relevant job, men kan trods alt ikke tillade mig at skrive 3-4 år. Men når du spørger så får du mig faktisk til at reflektere lidt over om jeg i virkeligheden burde tælle mit studiejob med. Jeg havde lidt træningsrelevant arbejde, men det er 10 år siden og på de jobsøgningskurser jeg har været på, har vi altid fået at vide, at alt der ligger mere end 10 år tilbage i tiden skal ikke med på CV'et. Så kommer det til at se ud som om jeg pynter på mit CV eller ikke kan finde ud af at tælle måneder :lol:

Men her skriver de først samlet arbejdslivserfaring, og bagefter "erfaring relevant for dette job (din mening)" :gruble: Man kan endda selv udfylde - ingen intervaller her.
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 936
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8443

Indlægaf 2SHY » 18. sep 2015, 11:16

Ah nej det har jeg aldrig set før :gruble: Hmm... jamen så tror jeg da jeg ville tælle alt med incl avis/reklame ruter, rengøringstjanser osv.
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1014

Indlægaf milisa » 18. sep 2015, 13:03

^Det ville jeg også. Hvis de skriver arbejdslivserfaring, så har jeg altså arbejdet siden jeg var 14 år gammel, og det ville jeg dælme skrive på - alt fra jordbærplukning til rengøring til postbud, you name it. Jeg har aldrig stødt på formuleringen, men har kun været vant til at skulle svare på fagligt relevant. Og der skriver jeg 3 år pga phd'en - også selvom det jo egentlig er en uddannelse.

I øvrigt. Livet sucks. Klokken er nu 15.00 fredag eftermiddag. Og jeg har hverken hørt fra 3. samtale, 2. samtale, eller 1. samtale. Permission to say 'cock'?
0
Tally-ho
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 18. sep 2015, 13:08

milisa skrev:^Det ville jeg også. Hvis de skriver arbejdslivserfaring, så har jeg altså arbejdet siden jeg var 14 år gammel, og det ville jeg dælme skrive på - alt fra jordbærplukning til rengøring til postbud, you name it. Jeg har aldrig stødt på formuleringen, men har kun været vant til at skulle svare på fagligt relevant. Og der skriver jeg 3 år pga phd'en - også selvom det jo egentlig er en uddannelse.

I øvrigt. Livet sucks. Klokken er nu 15.00 fredag eftermiddag. Og jeg har hverken hørt fra 3. samtale, 2. samtale, eller 1. samtale. Permission to say 'cock'?

Det er fandme også træls når folk ikke giver lyd fra sig. Jeg hader det der med at være til samtale en mandag og så først få svar om fredagen. Jamen så lang tid kan de da ikke bruge på at finde ud af om de vil ansætte en eller ej? Og man vil jo heller ikke rykke for svar, hvis de har sagt de vender tilbage. Det endte jeg dog med at gøre med en samtale hvor jeg ikke havde fået svar en måned senere. Jeg var blevet advaret om at det kunne være der gik længe før jeg fik svar men det var jo grotesk
0

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 18. sep 2015, 13:31

milisa skrev:^Det ville jeg også. Hvis de skriver arbejdslivserfaring, så har jeg altså arbejdet siden jeg var 14 år gammel, og det ville jeg dælme skrive på - alt fra jordbærplukning til rengøring til postbud, you name it. Jeg har aldrig stødt på formuleringen, men har kun været vant til at skulle svare på fagligt relevant. Og der skriver jeg 3 år pga phd'en - også selvom det jo egentlig er en uddannelse.

Du har lov til at råbe ligeså meget cock som du orker. Det er fandme træls :ae:
1
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Indlægaf englishchannel » 18. sep 2015, 14:27

Neenah skrev:
englishchannel skrev:
Jeg ved ikke, om det er en mulighed for at prøve at lægge mere fokus på det internationale aspekt af din uddannelse (og måske også tone det lidt op i forhold til hvad det reelt var), sådan at du kan slå dig på noget lidt cand.ling.merc-agtigt? Der er jo meget stor fokus på globalisering og internationale markeder i disse år, så selvom det ikke er perfekt, kunne der måske være en åbning ved simpelthen at rebrande din uddannelse i den retning? Derudover så har jeg fået tilbudt et 6-ugers kursus som led i min aktivering, så jeg ved ikke, om det eventuelt kunne være en mulighed hos dig, så du kunne få nogle ikke-humanistiske kompetencer at supplere med? Hvis det var muligt, ville jeg nok prøve at finde virksomheder, der handler med USA, eller kunne have interesse for det, og så sælge dig selv på, at der ikke er nogen, der ved mere om USA end dig :D Eventuelt som løntilskud til at begynde med, hvis det kan åbne nogle døre.

Hvis jeg kunne vælge om havde jeg nok læst jura, psykologi eller statskundskab i stedet for. Jeg er meget interesseret i samfundsforhold og ville næsten arbejde med hvad som helst, der handlede mere om det end det gjorde om big business, hvorfor jeg også er så meget på fuldmægtigstillinger og søger nærmest alle generaliststillinger, der bliver slået op hos Politiet, etc. Det virker bare umuligt, fordi jeg på papiret er den præcis modsatte type: Jeg har arbejdet i modebranchen (som helt ung) og derefter konsulentbranchen, og har en jakkesætsuddannelse. Jeg prøver altid at vinkle hvorfor netop min erfaring er relevant, selvom den ikke er, og min motivation bliver hurtigt sådan noget "Jeg synes, at det er herrespændende..."-agtigt fordi jeg jo ikke kan underbygge det med noget fra hverken min uddannelse eller min erhvervserfaring. Jeg har tænkt over at vinkle min uddannelse i mit CV, og har også gjort forsøget, men jeg det er svært at ændre fokus i en cand.merc over på noget samfundsfagsagtigt, når jeg ikke har et eneste fag på mit eksamensbevis (som jeg ofte skal vedlægge), der underbygger det.

Tjoh, det kunne godt være :gruble: Rent ud sagt, så har jeg lagt meget lidt vægt på min uddannelse i mine ansøgninger, for jeg føler jo ikke rigtig jeg kan bruge den konstruktivt. Men det kan godt være jeg skal ind og læse lidt om cand.ling.merc. Jeg har ikke fået tilbudt noget kursus endnu - jeg troede faktisk slet ikke akademikere havde den mulighed længere. Hvilket kursus har du fået tilbudt? Jeg har faktisk lige set en stilling hos en virksomhed der er ved at etablere sig i USA, men de leder efter en Key Account manager, og jeg er ikke sikker på jeg vil være en ret god sælger. Overvejer at sende dem en uopfordret ansøgning og reklamere for mine kompetencer indenfor interkulturel kommunikation med amerikanere.

Hvis jeg var dig ville jeg nok kigge meget kritisk på mit CV i forhold til din tidligere erfaring, og måske undlade at oplyse nogle af de ting, der fremstiller dig på en meget bestemt måde. Jeg plejer at underbygge min motivation for kommunikationsjobs med min vejleder-erfaring, selvom det ikke er superrelevant. Til gengæld lærer man at stille de gode spørgsmål, og at sætte sig ind i andre menneskers tankegang, og det er jo relevant for kommunikationsstillinger. Kan du gøre det på den måde? Altså, trække nogle af dine erfaringer fra jobs ud, og så "re-brande" dem som relevante ifht. noget samfundsmæssigt?

Jeg kunne virkelig godt bruge din hjerne til at blive lidt mindre humanist-agtig i det her jobsøgning :lol: Føler mig totalt på bar bund.

Jeg synes ikke, at du skal hænge sig så meget i om du ville være en god sælger eller ej. Nu låner jeg dig lige lidt af min business-hjerne ( :D ), men jeg synes bare, at du skal søge stillingen med fokus på din viden om USA og din entusiasme for at opbygge netværk og relationer, og skulle du så få det, må du tage det med sælgergenet derfra. Hvis du beslutter dig for at søge stillingen, vil jeg gerne læse din ansøgning igennem og dehumanistificere den lidt, hvis det er?

Det er et projektlederkursus som jeg skal have. Reglerne er ændret, så man ikke længere har "ret til opkvalificering", men det betyder ikke, at man ikke kan få bevilget et kursus, hvis de vurderer at det vil give bedre mening for en end eksempelvis en praktik. De er dog lidt tilbageholdende med at bevilge det til akademikere fordi det er dyrere end alternativet, men hvis man har et konkret kursus i tankerne og man kan argumentere for, hvorfor det vil give en bedre chance for job end en praktikplads ville, er det muligt. De har i øvrigt en liste over godkendte kurser, der hedder positivlisten, som man kan få godkendt kurser fra. Du kan se den her (scroll lidt ned på siden, så er der link til en pdf): http://star.dk/da/Indsatser-og-ordninge ... nelse.aspx

Ang. mit CV er mit problem nok, at der er så meget konkurrence, så selv hvis jeg har erfaring med kommunikation fra modebranchen, bliver det svært at argumentere for, hvorfor netop jeg skal arbejde med kommunikation i en styrelse - især når jeg er oppe imod scient.pol'er, der har været i kommunikationsmedarbejdere i en politisk organisation eller lignende. Selvom vi givetvis kan meget af det samme, så er det mit indtryk, at man især i det offentlige tænker meget traditionelt i forhold til, at man ikke tager en chance på en utraditionel kandidat, hvis de har 89 velkvalificerede statskundskabere at vælge imellem :skeptisk: :nej:
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 18. sep 2015, 14:30

milisa skrev:I øvrigt. Livet sucks. Klokken er nu 15.00 fredag eftermiddag. Og jeg har hverken hørt fra 3. samtale, 2. samtale, eller 1. samtale. Permission to say 'cock'?

Det synes jeg virkelig er dårligt, når de bør vide, at man sidder på nåle og venter på det opkald. Til min seneste jobsamtale fik jeg at vide, at de ville ringe om mandagen, og jeg ventede hele ugen før jeg fik en hurtig standardmail med et afslag fredag eftermiddag :sarkasme: Selvfølgelig kan der ske forsinkelser pga. sygdom eller lignende, men så ville det egentlig være god stil at sende en mail til ansøgerne og informere dem om det.
1
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 18. sep 2015, 14:47

englishchannel skrev:Jeg synes ikke, at du skal hænge sig så meget i om du ville være en god sælger eller ej. Nu låner jeg dig lige lidt af min business-hjerne ( :D ), men jeg synes bare, at du skal søge stillingen med fokus på din viden om USA og din entusiasme for at opbygge netværk og relationer, og skulle du så få det, må du tage det med sælgergenet derfra. Hvis du beslutter dig for at søge stillingen, vil jeg gerne læse din ansøgning igennem og dehumanistificere den lidt, hvis det er?

Det er et projektlederkursus som jeg skal have. Reglerne er ændret, så man ikke længere har "ret til opkvalificering", men det betyder ikke, at man ikke kan få bevilget et kursus, hvis de vurderer at det vil give bedre mening for en end eksempelvis en praktik. De er dog lidt tilbageholdende med at bevilge det til akademikere fordi det er dyrere end alternativet, men hvis man har et konkret kursus i tankerne og man kan argumentere for, hvorfor det vil give en bedre chance for job end en praktikplads ville, er det muligt. De har i øvrigt en liste over godkendte kurser, der hedder positivlisten, som man kan få godkendt kurser fra. Du kan se den her (scroll lidt ned på siden, så er der link til en pdf): http://star.dk/da/Indsatser-og-ordninge ... nelse.aspx

Ang. mit CV er mit problem nok, at der er så meget konkurrence, så selv hvis jeg har erfaring med kommunikation fra modebranchen, bliver det svært at argumentere for, hvorfor netop jeg skal arbejde med kommunikation i en styrelse - især når jeg er oppe imod scient.pol'er, der har været i kommunikationsmedarbejdere i en politisk organisation eller lignende. Selvom vi givetvis kan meget af det samme, så er det mit indtryk, at man især i det offentlige tænker meget traditionelt i forhold til, at man ikke tager en chance på en utraditionel kandidat, hvis de har 89 velkvalificerede statskundskabere at vælge imellem :skeptisk: :nej:

Du er sød :kys: Jeg ved ikke helt om jeg skal søge den. Jeg googlede lidt rundt og fandt et par anmeldelser fra tidligere medarbejdere der havde meget lidt positivt at sige om virksomheden. Bl.a. noget med at der ikke var plads til kreativitet og selvstændig tænkning, og at det hele var alt for automatiseret og standardiseret, og mest mindede om telesalg. Det tror jeg slet ikke jeg vil trives med. Slet ikke når der går 9-18 måneder før man var færdig med træningen og klar til at tage til USA.

Fedt! Det vil jeg kigge på. Jeg ved bare ikke lige hvor jeg skal kigge på listen :gruble: Tror ikke jeg vil egne mig godt på et smedekursus :D Og så er jeg lidt i tvivl om hvilket område jeg skal satse på. Jeg tvivler på opkvalificering inden for kommunikation kan gøre ret meget. Hvad tænkte du på, da du foreslog en ikke-humanistisk opkvalificering? Som du nok kan høre er jeg lidt på bar bund indenfor alt der ikke er humaniora :lol:
0
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 18. sep 2015, 14:54

Har I snakket med andre end a-kassen om mulighed for opkvalificerende kurser? Ellers vil jeg anbefale en snak med jobcenteret. Man skal selvfølgelig have noget helt konkret og argumentere fornuftigt for det men de er som regel til at snakke med. Jeg har da i hvert fald fået en del hjælp fra deres side men jeg ved ikke om det er fordi jeg "kun" har en mellemlang videregående uddannelse
1

Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1014

Indlægaf milisa » 18. sep 2015, 15:29

2SHY skrev:Har I snakket med andre end a-kassen om mulighed for opkvalificerende kurser? Ellers vil jeg anbefale en snak med jobcenteret. Man skal selvfølgelig have noget helt konkret og argumentere fornuftigt for det men de er som regel til at snakke med. Jeg har da i hvert fald fået en del hjælp fra deres side men jeg ved ikke om det er fordi jeg "kun" har en mellemlang videregående uddannelse

Der er i hvert fald ingen hjælp til noget som helst fra hverken a-kasse eller jobcenter, når man er akademiker. For vi får jo bare job så nemt og har jo ikke behov for opkvalificering/videreudannelse/efteruddannelse/omskoling. Jo. Eller noget.
0
Tally-ho
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 18. sep 2015, 15:33

milisa skrev:
2SHY skrev:Har I snakket med andre end a-kassen om mulighed for opkvalificerende kurser? Ellers vil jeg anbefale en snak med jobcenteret. Man skal selvfølgelig have noget helt konkret og argumentere fornuftigt for det men de er som regel til at snakke med. Jeg har da i hvert fald fået en del hjælp fra deres side men jeg ved ikke om det er fordi jeg "kun" har en mellemlang videregående uddannelse

Der er i hvert fald ingen hjælp til noget som helst fra hverken a-kasse eller jobcenter, når man er akademiker. For vi får jo bare job så nemt og har jo ikke behov for opkvalificering/videreudannelse/efteruddannelse/omskoling. Jo. Eller noget.

Det er jo det der er så åndssvagt for bare fordi man har læst i længere tid er det ikke ensbetydende med at man har lettere ved at få job. Lidt på samme måde med at der er lukket land hvis man er røget på arbejdsmarkedsydelse
1

Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 18. sep 2015, 15:47

Neenah skrev:
englishchannel skrev:Jeg synes ikke, at du skal hænge sig så meget i om du ville være en god sælger eller ej. Nu låner jeg dig lige lidt af min business-hjerne ( :D ), men jeg synes bare, at du skal søge stillingen med fokus på din viden om USA og din entusiasme for at opbygge netværk og relationer, og skulle du så få det, må du tage det med sælgergenet derfra. Hvis du beslutter dig for at søge stillingen, vil jeg gerne læse din ansøgning igennem og dehumanistificere den lidt, hvis det er?

Du er sød :kys: Jeg ved ikke helt om jeg skal søge den. Jeg googlede lidt rundt og fandt et par anmeldelser fra tidligere medarbejdere der havde meget lidt positivt at sige om virksomheden. Bl.a. noget med at der ikke var plads til kreativitet og selvstændig tænkning, og at det hele var alt for automatiseret og standardiseret, og mest mindede om telesalg. Det tror jeg slet ikke jeg vil trives med. Slet ikke når der går 9-18 måneder før man var færdig med træningen og klar til at tage til USA.

Fedt! Det vil jeg kigge på. Jeg ved bare ikke lige hvor jeg skal kigge på listen :gruble: Tror ikke jeg vil egne mig godt på et smedekursus :D Og så er jeg lidt i tvivl om hvilket område jeg skal satse på. Jeg tvivler på opkvalificering inden for kommunikation kan gøre ret meget. Hvad tænkte du på, da du foreslog en ikke-humanistisk opkvalificering? Som du nok kan høre er jeg lidt på bar bund indenfor alt der ikke er humaniora :lol:

Okay, det kan jeg godt forstå. Hvis det mest af alt bare er en undskyldning for at få nogle (billige?) telesalgsarbejdere, så er det ikke den vej, du skal gå :kys:

Jeg har lige kigget lidt på listen, og det mest relevante for dig er klart "Kontor, etc."- og "IT"-kategorierne (se på de kurser, der hedder noget med 'ECTS' frem for 'dage'). Indenfor kontorkategorien ville jeg enten gå efter noget erhvervsøkonomi eller coaching - førstnævnte fordi det giver nogle helt basale forretningskompetencer, der kan lære dig mere om hvordan det private erhvervsliv tænker, hvilket gør det nemmere at målrette dine nuværende kompetencer i det rette sprog. Coaching fordi det spiller godt sammen med den vejledende rolle, du allerede har haft - den ville jeg dog ikke vælge som første prioritet, da det nok er sværere at få oversat til nogle reelle jobmuligheder, men det kan være at jobcenteret ville være mere åbne overfor den, fordi du kan bygge videre på eksisterende erfaring. Indenfor IT-kategorien ville jeg vælge et online marketingkursus, enten digital markedsføring eller e-handel. Det ville jeg gøre, fordi jeg kender flere, der har de kurser, og ved, at man kommer ret langt med de værktøjer, man får. Mange virksomheder, også de helt små, lægger mere fokus på online markedsføring i disse år, så der er mulighed for at få nogle meget erhvervsrettede kompetencer, der er brugbare i nærmest alle virksomheder.

Der er sikkert flere, men det var dem, der umiddelbart sprang mig i øjnene som mest relevante for din profil :)
1
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 18. sep 2015, 16:03

englishchannel skrev:
Okay, det kan jeg godt forstå. Hvis det mest af alt bare er en undskyldning for at få nogle (billige?) telesalgsarbejdere, så er det ikke den vej, du skal gå :kys:

Jeg har lige kigget lidt på listen, og det mest relevante for dig er klart "Kontor, etc."- og "IT"-kategorierne (se på de kurser, der hedder noget med 'ECTS' frem for 'dage'). Indenfor kontorkategorien ville jeg enten gå efter noget erhvervsøkonomi eller coaching - førstnævnte fordi det giver nogle helt basale forretningskompetencer, der kan lære dig mere om hvordan det private erhvervsliv tænker, hvilket gør det nemmere at målrette dine nuværende kompetencer i det rette sprog. Coaching fordi det spiller godt sammen med den vejledende rolle, du allerede har haft - den ville jeg dog ikke vælge som første prioritet, da det nok er sværere at få oversat til nogle reelle jobmuligheder, men det kan være at jobcenteret ville være mere åbne overfor den, fordi du kan bygge videre på eksisterende erfaring. Indenfor IT-kategorien ville jeg vælge et online marketingkursus, enten digital markedsføring eller e-handel. Det ville jeg gøre, fordi jeg kender flere, der har de kurser, og ved, at man kommer ret langt med de værktøjer, man får. Mange virksomheder, også de helt små, lægger mere fokus på online markedsføring i disse år, så der er mulighed for at få nogle meget erhvervsrettede kompetencer, der er brugbare i nærmest alle virksomheder.

Der er sikkert flere, men det var dem, der umiddelbart sprang mig i øjnene som mest relevante for din profil :)

Jeg ved ikke om det er en undskyldning for det, men det virker sådan lidt.. standardiseret. Det er hos firmaet der hedder JS World Media. Ved ikke om du kender dem?

Jeg kan ikke se nogen steder der står ECTS, men jeg går ud fra du mener akademiuddannelserne? :gruble: Jeg tænkte også på sådan noget som digital markedsføring, international markedsføring og analyse, erhvervsøkonomi eller projektstyring i praksis. Det sjove er jo at jeg har de (meget) basale ting på plads - jeg har en HHX i bagagen med erhvervsøkonomi på A-niveau :blush: Jeg har bare aldrig rigtig haft ret stor interesse for det private arbejdsmarked indenfor salg og markedsføring, og har det nok stadig ikke. Jeg er mere ude i noget med forvaltning, udveksling, udvikling, internationale relationer og netværk. Der tænker jeg at de alle tre faktisk er ret relevante. Jeg må på jobcentret og tale med dem :D
1
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 20. sep 2015, 13:39

Argh! Selvfølgelig vælger Jobnet at opdatere deres side hele friggin weekenden, når man har deadline på tre ansøgninger i morgen! :rulle:
0
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 20. sep 2015, 13:46

Neenah skrev:Argh! Selvfølgelig vælger Jobnet at opdatere deres side hele friggin weekenden, når man har deadline på tre ansøgninger i morgen! :rulle:

Ligger de ikke også på Jobindex? Det kan være du er heldig at finde dem der :)
0

Tilbage til "Job"