Jobjagter-tråden

Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 564
Likede indlæg: 5034

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf ManicNinja » 15. okt 2015, 13:41

Jeg tror snarere, min udfordring består i at analysere og researche korrekt på virksomheden. Få stillet de spørgsmål, som gør, at jeg får præsenteret, hvad det præcist er, som kun jeg og ingen kan løse rigtig godt for dem. Jeg researcher, men aner ikke, hvordan jeg får det ind i ansøgningen. Altså, jeg kan godt præsentere, hvilke kommunikationsskills jeg har erfaring med og hvorfra og vinkle det, men det fremgår sjældent klart, hvorfor de skal vælge mig frem for alle mulige andre. Jeg forstår ikke at aflæse netop den virksomheds udfordringer. Men i det mindste ved jeg nu, at det nok er problemet.

Glæder mig SÅ meget til mit kursus i research!
Senest rettet af ManicNinja 15. okt 2015, 13:46, rettet i alt 1 gang.
0
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5867

Indlægaf Dikus » 15. okt 2015, 13:44

ManicNinja skrev:Min udfordring er ikke, at jeg ikke kan sælge og vinkle ret præcist, hvad jeg kan, så det også fremstår relevant ift den specifikke stilling. Jeg tror snarere, min udfordring består i at analysere og researche på virksomheden. Få stillet de spørgsmål, som gør at jeg får præsenteret, hvad det præcist er kun jeg og ingen kan løse rigtig godt for dem. Altså jeg kan godt præsentere, hvilke kommunikationsskills jeg har erfaring med og hvorfra, men det fremgår sjældent klart, hvorfor de skal vælge mig frem for alle mulige andre. Jeg forstår ikke at aflæse netop den virksomheds udfordringer. Men i det mindste ved jeg nu, at det nok er problemet.

Jeg ville aldrig som jobansøger indikere, at jeg havde det mindste begreb om virksomhedens udfordringer eller løsningerne på dem. Det kræver insider-viden, som det typisk tager lidt tid at samle op under neglene.

Jeg ville til enhver tid fastholde, at det var det - og den efterfølgende problemløsning - jeg var en stjerne til.

Der er ikke noget værre end bedrevidende jobansøgere. Altså... Som udgangspunkt er der jo ikke idioter ansat i virksomheden i forvejen. Og var det as simple as that, så en udefrakommende på ti minutter lige kunne knipse med fingrene... så...
1
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 15. okt 2015, 13:49

Dikus skrev:
ManicNinja skrev:Min udfordring er ikke, at jeg ikke kan sælge og vinkle ret præcist, hvad jeg kan, så det også fremstår relevant ift den specifikke stilling. Jeg tror snarere, min udfordring består i at analysere og researche på virksomheden. Få stillet de spørgsmål, som gør at jeg får præsenteret, hvad det præcist er kun jeg og ingen kan løse rigtig godt for dem. Altså jeg kan godt præsentere, hvilke kommunikationsskills jeg har erfaring med og hvorfra, men det fremgår sjældent klart, hvorfor de skal vælge mig frem for alle mulige andre. Jeg forstår ikke at aflæse netop den virksomheds udfordringer. Men i det mindste ved jeg nu, at det nok er problemet.

Jeg ville aldrig som jobansøger indikere, at jeg havde det mindste begreb om virksomhedens udfordringer eller løsningerne på dem. Det kræver insider-viden, som det typisk tager lidt tid at samle op under neglene.

Jeg ville til enhver tid fastholde, at det var det - og den efterfølgende problemløsning - jeg var en stjerne til.

Der er ikke noget værre end bedrevidende jobansøgere. Altså... Som udgangspunkt er der jo ikke idioter ansat i virksomheden i forvejen. Og var det as simple as that, så en udefrakommende på ti minutter lige kunne knipse med fingrene... så...

Du misforstår mig lidt. Jeg vil ikke foregive at kunne løse specifikt problem. Men overordnet at forstå hvilket "landskab", de befinder sig i (at fx denne lille kommune kæmper med at spille på alt det, København ikke kan og hvad de kan tilbyde) og give udtryk for det er vigtigt. At jeg forstår, hvilken position jeg skal kommunikere fra så at sige.

Derudover har jeg gode erfaringer med at ringe til arbejdsgiver og spørge på en måde, så jeg får noget lidt mere konkret end et jobopslag nogensinde giver.
1
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 15. okt 2015, 13:58

ManicNinja skrev:
Dikus skrev:

Du misforstår mig lidt. Jeg vil ikke foregive at kunne løse specifikt problem. Men overordnet at forstå hvilket "landskab", de befinder sig i (at fx denne lille kommune kæmper med at spille på alt det, København ikke kan og hvad de kan tilbyde) og give udtryk for det er vigtigt. At jeg forstår, hvilken position jeg skal kommunikere fra så at sige.

Derudover har jeg gode erfaringer med at ringe til arbejdsgiver og spørge på en måde, så jeg får noget lidt mere konkret end et jobopslag nogensinde giver.

Nej. Jeg misforstår dig ikke. Det er ting, jeg netop ville "se an" og analysere, når jeg fik jobbet.

Til en samtale ville jeg finde konkrete ting frem, de har formidlet - og spørge ind til, hvorfor de gjorde det sådan? Hvad deres tanker var omkring det - og om hvordan de forestillede sig, jeg bedst kunne sætte mig ind i deres kommunikationsstrategi? Spørge ind til, om den var formelt formuleret? Eller deres afdeling var mere personafhængig... Og i så fald, hvordan det virkede?

Jeg ville ganske simpelt få dem til at fortælle mig det, jeg havde brug for at vide. Og så overveje, om det var noget, jeg ønskede at deltage i. Var det ikke det... så ville jeg byde ind med, at x og y ikke passer så godt til min personlighed, der er jeg mere til z og d - og så få afklaret, om jeg ville have indflydelse på at foretage ændringer i den retning, når jeg blev ansat.
0
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 15. okt 2015, 14:06

Tja. Gode input til spørgsmål. Men i min branche er en del af sporten jo at researche. Derfor vil jeg vælge at stille dem INDEN en samtale og også omtale det i ansøgningen. Så kan det danne godt afsæt for samtalen.

Kommunikationsstrategier ligger i øvrigt i denne jobtype næsten altid offentligt tilgængelige.
Senest rettet af ManicNinja 15. okt 2015, 14:08, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 15. okt 2015, 14:07

Og det er ikke for at være træls :blush: Du er bare på vej ud i en typisk fælde. Og helt ærligt... så har jeg været med til at småfnise af jobansøgeres forsøg på at lyde kloge. Dem, der holder banen på egen banehalvdel er i langt mindre risiko for at lyde overfladiske og bedrevidende.

Og ja... Vi VED jo godt, det er et ærligt forsøg på at lyde engageret og "klædt på". Præcis som de siger, man skal. Det falder bare sjældent heldigt ud.

Det gør det til gengæld, hvis man spørger ind til ting fra deres hjemmeside, formuleringer de bruger, billeder de har valgt som repræsentative for virksomheden. Så viser man, man har gjort sig nogle tanker - og nu gør sig den ulejlighed at faktatjekke og vurdere, om man nu også ER den rigtige til stillingen.
1
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 15. okt 2015, 14:18

Åh, jeg sidder og bliver noget irriteret på dig, Dikus.

Hvor siger jeg, at jeg ikke spørger ind til ting fra min research ved samtaler? Selvfølgelig gør jeg det! Mit fokus handlede i øvrigt fra start om ansøgningen. Ikke samtalen.

Undskyld mig, men jeg orker ikke lige din nedladende tone lige her. Jeg er helt klar over, at jeg har brug for rådgivning og feedback til nogle bestemte ting i min jobsøgning, og jeg er heldigvis ved at have indkredset mere præcist, hvor udfordringen ligger. Men lad os bare sige, jeg ikke lige orker tage diskussionen i den tone, du her møder mig med. Fx er det vanvittigt arrogant at tro du kan afgøre, hvornår JEG synes, du misforstår.

Du er sikkert velmenende, og jeg vil gerne tage dialoger og forklare herinde i tråden (det er jo det, den er her til), men ikke hvis jeg føler mig åbenlyst talt ned til. Er for energikrævende.
0
Brugeravatar
Garfield
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1308

Indlægaf Garfield » 15. okt 2015, 15:26

ManicNinja skrev:Garfield og Blindfully: Det er altså virkelig godt gået - både at blive ringet op fra Jobindex (anede jeg ikke, de gjorde i og hold op, hvor er det dog fedt, at det var på et opslag, du selv havde overvejet, Garfield! :gogo: ) og at blive kaldt til samtale :worship:

Jeg fik vist formuleret mig forkert. Jeg blev kontaktet af Jobindex via mit CV derinde. De firmaer, man følger derinde, får adgang til et udvidet CV og kan kontakte én via ens CV. Som udgangspunkt følger man Jobindex og de kan således kontakte én. Jeg fik både en sms og en email om, at jeg var blevet kontaktet via mit CV og da jeg loggede ind, var der en besked fra Jobindex om den opslåede stilling.

Så de ringede mig ikke op, men kontaktede mig nærmest lige så effektivt :)
1
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
Garfield
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1308

Indlægaf Garfield » 15. okt 2015, 15:37

Henvendelsen fra Jobindex:

"Kære kandidat

Gennem en grundig søgning i vores CV-database, har jeg fundet frem til din profil, og skriver til dig, fordi <firmanavn> har bedt Jobindex opfordre relevante kandidater til at søge stillingen som <jobtitel>. På baggrund af din Ph.d. og din erfaring fra tidligere jobs, hvor du har beskæftiget dig med <stikord fra mit CV>, tænker jeg, at denne stilling kan være noget for dig. Jeg håber du finder stillingen interessant, og har lyst til at søge den eller få mere at vide om den.

Hvis du vil have flere oplysninger om stillingen, er du velkommen til at kontakte <navn> på mobil: <nummer>.

Benyt venligst linkene nedenfor til uforpligtende at indikere, om du finder stillingen interessant eller ej. Vi hos Jobindex bruger denne viden til fremadrettet at målrette vores henvendelser til dig.

Hvis du søger stillingen, vil jeg bede dig om at skrive i din ansøgning, at Jobindex har opfordret dig til at søge den.

Hav en dejlig onsdag!

Med venlig hilsen,
<Medarbejder hos Jobindex>
1
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 15. okt 2015, 15:59

ManicNinja skrev:Åh, jeg sidder og bliver noget irriteret på dig, Dikus.

Hvor siger jeg, at jeg ikke spørger ind til ting fra min research ved samtaler? Selvfølgelig gør jeg det! Mit fokus handlede i øvrigt fra start om ansøgningen. Ikke samtalen.

Undskyld mig, men jeg orker ikke lige din nedladende tone lige her. Jeg er helt klar over, at jeg har brug for rådgivning og feedback til nogle bestemte ting i min jobsøgning, og jeg er heldigvis ved at have indkredset mere præcist, hvor udfordringen ligger. Men lad os bare sige, jeg ikke lige orker tage diskussionen i den tone, du her møder mig med. Fx er det vanvittigt arrogant at tro du kan afgøre, hvornår JEG synes, du misforstår.

Du er sikkert velmenende, og jeg vil gerne tage dialoger og forklare herinde i tråden (det er jo det, den er her til), men ikke hvis jeg føler mig åbenlyst talt ned til. Er for energikrævende.

Det må du altså undskylde. Det var virkelig ikke min mening at tale ned til dig.

Jeg har bare set så mange jobansøgninger, hvor der udvises stor forståelse for virksomheden - og jeg har endnu til gode at se en, der falder i god jord.

Det, der var min mening, var at få dig til ikke at gå i selvsving med, hvor meget, du skal lave om på dine ansøgninger. Den reelle udfordring er jo sandsynligvis, at der er andre, der har anden mere relevant erfaring - og det kan altså være umuligt at skrive sig ud af. Til gengæld kan man sagtens ramle ind i det tilfælde, hvor ens sære samling erfaringer er præcis det, de lige manglede.

Har f.eks. en veninde, der sidder i en styrelse som kommunikationschef. Der landede hun efter utallige forsøg på alskens kommunikationsstillinger - fordi hun engang havde læst samfundsfag og arbejdet på den kinesiske ambassade. Og de var lige i gang med noget, hvor det bare var det mest spændende i verden. Hvor det ellers altid havde fået folk til at spørge til, hvad hun skulle med den BA???

Min kommende eksmand har været tvunget ud i at skulle finde arbejde, fordi han skal skilles :cool: Han blev enig med sig selv om, at et arbejde i en kommunikationsafdeling i en kommune måtte være vejen frem. Han ramlede tilfældigt ind i en kommune, hvor chefen netop har besluttet sig for at udgive en bog, men regnede med at skulle købe sig til forfatterevnerne - og da min mand har udgivet et par bøger, så skyndte manden sig at ansætte ham. Selvom det der forfatterskab alle andre steder medfører en masse negative spørgsmål og tvivl omkring arbejdsglæden.

Og det er sikkert mere træls at høre om tilfældighedernes spil :genert: Men jeg tror altså også, det er sundt at minde sig selv om - netop så man ikke laver om på en masse, der faktisk virker fint for at bevæge sig ned af nogle veje, der er knap så sandsynlige til at give positive udfald.

Den der jobjagt er jo ret beset lige så tåbelig besværlig som at finde en ny kæreste... Der er så mange ting, der skal gå op i en højere enhed. Og nogle gange gør man altså alting rigtigt... helt uden at få det resultat, man ønsker.
1
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 15. okt 2015, 16:20

Jeg har også tit sammenlignet dating og jobjagt. Selv om jeg synes, at jobjagt er væsentligt mere spændende.

Og hvis jeg er faldet i nogen "fælde", så er det kommunikationsfolkenes numero uno - at tænke jeg ikke behøver hjælp til den særlige kommunikationsdisciplin, der hedder Jobansøgning. Men nu er jeg fast besluttet på at ændre en hel del - og at lære at tale jobsøgningsk. Sagen er: Jeg har været ret snild til det i andre brancher. Men komm-folk gør ting noget anderledes ...

Jeg kender alt til tilfældighedernes spil - mit nuværende job er på mange måder et resultat af det.
2
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 15. okt 2015, 17:20

Garfield skrev:Henvendelsen fra Jobindex:

"Kære kandidat

Gennem en grundig søgning i vores CV-database, har jeg fundet frem til din profil, og skriver til dig, fordi <firmanavn> har bedt Jobindex opfordre relevante kandidater til at søge stillingen som <jobtitel>. På baggrund af din Ph.d. og din erfaring fra tidligere jobs, hvor du har beskæftiget dig med <stikord fra mit CV>, tænker jeg, at denne stilling kan være noget for dig. Jeg håber du finder stillingen interessant, og har lyst til at søge den eller få mere at vide om den.

Hvis du vil have flere oplysninger om stillingen, er du velkommen til at kontakte <navn> på mobil: <nummer>.

Benyt venligst linkene nedenfor til uforpligtende at indikere, om du finder stillingen interessant eller ej. Vi hos Jobindex bruger denne viden til fremadrettet at målrette vores henvendelser til dig.

Hvis du søger stillingen, vil jeg bede dig om at skrive i din ansøgning, at Jobindex har opfordret dig til at søge den.

Hav en dejlig onsdag!

Med venlig hilsen,
<Medarbejder hos Jobindex>

Ah. Den ordning kender jeg udmærket! :)
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8451

Indlægaf 2SHY » 15. okt 2015, 18:30

Jeg skal til samtale :8:
9
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1014

Indlægaf milisa » 15. okt 2015, 19:27

2SHY skrev:Jeg skal til samtale :8:

JAAAAAAAAA!!!!! WHOOOOPWHOOOOOOOOOPWHOOOOOOOOOP!!!! :banan:
0
Tally-ho
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8451

Indlægaf 2SHY » 15. okt 2015, 19:33

milisa skrev:
2SHY skrev:Jeg skal til samtale :8:

JAAAAAAAAA!!!!! WHOOOOPWHOOOOOOOOOPWHOOOOOOOOOP!!!! :banan:

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor de har indkaldt mig. Det er netop i Region Midtjylland hvor der er fortrinsret for "omplaceringsramte medarbejdere" som der så fint står i bunden af alle deres opslag. Og det er indenfor et område jeg ikke er ret skarp til hvis man spørger mig :genert: Men det har jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at sige til samtalen ;) Det er et barselsvikariat og ikke ønskejobbet. Men gud hvor vil det bare være rart at vide man er sikret frem til en bestemt dato og man så kan holde op med at stresse helt så meget over jobsøgningen. For naturligvis vil jeg stadig søge noget andet som gerne er tættere på Aalborg og er fast + fuld tid.

Men vi må se hvad der kommer ud af det her. Jeg skal bare lige have bekræftet om der menes tirsdag den 20. eller onsdag den 21. For i invitationen står der tirsdag den 21. :gruble:
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:

Tilbage til "Job"