Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Garfield
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1308

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Garfield » 15. okt 2015, 19:37

2SHY skrev:Jeg skal til samtale :8:

:banan: :banan:
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8520

Indlægaf 2SHY » 15. okt 2015, 19:41

Og jeg har lige fået skippet en ansøgning afsted som har deadline i morgen :gogo: Jeg huskede at fedte lidt med ordstillingen så jeg kommer uden om alle de der "jeg har/jeg kan/jeg vil" osv som alle mine sætninger mere eller mindre startede med før. Og så har jeg prøvet at fjerne alle de der "tidsbegrænset ansættelse" som jeg havde skrevet ved alle stillingerne på mit CV. Puh... lige den del er underligt nok en smule angstprovokerende fordi jeg er bange for at det vil blive læst som "hov hun har godt nok mange korte ansættelser - mon hun er så elendig at de fyrer hende inden prøvetiden er ovre?". Men der skal ske noget og jeg kan ikke forvente at få nye resultater ved at bruge de samme metoder
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 15. okt 2015, 19:45

Hov ja til den der liste må man gerne tilføje at jeg søger i Nord- og Midtjylland :)
0

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 15. okt 2015, 20:04

Hold nu kæft. Jeg har kæmpet en hel dag med én ansøgning. 1. Un. Uno. Ein. One. Jeg tror, jeg har mødt mit nemesis! Nu har jeg kastet mig over rødvinen. Nu har både ManicNinja og jeg proklameret, at rødvin løser alt. Ved ikke helt, hvad der sker. Jeg tror måske, jeg vil det for meget. Jeg PRØVER virkelig at koble hjernen fra, om man så må sige, men jeg kan bare mærke, at den der overanalyseren melder sig. Så som sagt: Rødvin.

Åha, jeg skulle bare have gjort det for længe siden, for har haft linket liggende i et par uger, og nu er der deadline i morgen. Men sagen er jo nok, at jeg ikke er 100% kvalificeret (måske ikke engang 75 eller 50 %), jeg VIL bare virkelig gerne...... Men altså: Rødvin. Hostesaften har jeg sat tilbage i skabet. Ingen Marsellaise i aften.
2
Tally-ho
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 15. okt 2015, 20:04

Ja jeg spammer lidt :genert:

Hvad plejer I at sige når/hvis I bliver spurgt til løn? Jeg siger normalt at jeg ønsker efter overenskomst og kvalifikationer, men nogle gange ved jeg ikke om det er dumt :gruble: Jeg er nok lidt bange for at de vil synes jeg er for dyr, hvis jeg foreslår et eller andet beløb (ikke at jeg lige har et men det kunne jeg måske få) og samtidig er jeg bange for at de vil opfatte mig som om jeg sælger mig selv for billigt (læs: "Jeg synes ikke jeg er dygtig nok til at jeg kan forlange mere"), hvis jeg holder mig til overenskomsten og kvalifikationer :gruble:
0

Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 679
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5921

Indlægaf Dikus » 15. okt 2015, 20:13

2SHY skrev:Ja jeg spammer lidt :genert:

Hvad plejer I at sige når/hvis I bliver spurgt til løn? Jeg siger normalt at jeg ønsker efter overenskomst og kvalifikationer, men nogle gange ved jeg ikke om det er dumt :gruble: Jeg er nok lidt bange for at de vil synes jeg er for dyr, hvis jeg foreslår et eller andet beløb (ikke at jeg lige har et men det kunne jeg måske få) og samtidig er jeg bange for at de vil opfatte mig som om jeg sælger mig selv for billigt (læs: "Jeg synes ikke jeg er dygtig nok til at jeg kan forlange mere"), hvis jeg holder mig til overenskomsten og kvalifikationer :gruble:

Ved du, hvad du gerne vil have? Hvad du bestemt ikke vil gå under? Og hvad der ville gøre dig til en glad og tilfreds medarbejder?

Det har været mit udgangspunkt, når jeg har lønforhandlet. Helt oprigtigt. Så kan de selv vælge sig et interval... Og ind til videre er der ikke nogen, der har brudt sig om at ligge på min smertegrænse :)
1
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 15. okt 2015, 20:22

Dikus skrev:

Ved du, hvad du gerne vil have? Hvad du bestemt ikke vil gå under? Og hvad der ville gøre dig til en glad og tilfreds medarbejder?

Det har været mit udgangspunkt, når jeg har lønforhandlet. Helt oprigtigt. Så kan de selv vælge sig et interval... Og ind til videre er der ikke nogen, der har brudt sig om at ligge på min smertegrænse :)

Jeg er nok desværre blevet så vant til at være på dagpenge eller arbejdsmarkedsydelse, at jeg vil være lykkelig for alt over det :genert: Langt de fleste steder er det efter overenskomst, så derfor har det normalt ikke været noget, der var værd at snakke om. Men de sidste par samtaler er der blevet spurgt til det, og så bliver jeg alligevel i tvivl om hvorvidt jeg bør tage stilling til det alligevel :gruble: Det er bare så sjældent at jeg ser opslag hvor der ikke står "Løn- og ansættelsesforhold efter gældende overenskomst"
1

avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 15. okt 2015, 20:30

Hvis det er normalt at blive aflønnet efter overenskomst i de stillinger du søger, så synes jeg det er et fint svar :) Har du mulighed for selv at tjekke hvad du ligger på ifølge overenskomsten? Så kan du komme med et konkret (ca) tal hvis de spørger mere ind til det.
3
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 15. okt 2015, 20:38

Lige præcis dét, vil jeg nok ikke sige, og det skyldes udelukkende, at jeg har en ide (fordom?), at de færreste chefer har lyst til at få smidt paragraffer og fagforeninger og arbejdskamp i hovedet. Og forstå mig ret her, jeg siger bestemt ikke, at det er det, du mener med din formulering, men min ide (fordom....) er, at det er det, cheferne TÆNKER, når de hører det.

Når det så er sagt, så har jeg ikke selv fundet de vises sten. Jeg synes faktisk, det er et herre unfair spørgsmål at stille. Jeg plejer at sige, at jeg ikke har noget lønkrav, men måske nok et lønhåb, og så sørger jeg for at understrege, at jeg meget kraftigt tvivler på, at det bliver lønnen, der skiller os ad. Alt i alt, forsøger jeg altså at undgå at sige noget som helst. Og om det er en god ide eller ej, det ved jeg som sagt ikke. Måske er det en dårlig ide, eftersom jeg endnu ikke har landet et job.... Men min taktik er som sagt at gøre opmærksom på, at jeg ikke stiller urimelige krav og bestemt er forhandlingsvillig.

De gange, jeg er blevet afkrævet et konkret svar, har jeg taget udgangspunkt i min fagforenings lønstatistik. Jeg gør naturligvis ikke opmærksom på, at det er det, jeg gør, men siger noget i retningen af "jeg forestillinger mig et eller andet i nærheden af xx.000 plus pension".
1
Tally-ho
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 15. okt 2015, 20:40

2SHY skrev:
Dikus skrev:

Jeg er nok desværre blevet så vant til at være på dagpenge eller arbejdsmarkedsydelse, at jeg vil være lykkelig for alt over det :genert: Langt de fleste steder er det efter overenskomst, så derfor har det normalt ikke været noget, der var værd at snakke om. Men de sidste par samtaler er der blevet spurgt til det, og så bliver jeg alligevel i tvivl om hvorvidt jeg bør tage stilling til det alligevel :gruble: Det er bare så sjældent at jeg ser opslag hvor der ikke står "Løn- og ansættelsesforhold efter gældende overenskomst"

Men så er svaret "overenskomsten har jeg det faktisk fint med på nuværende tidspunkt" også et svar :) Eventuelt suppleret med: Eller forhandler man kun tillæg på ansættelsestidspunktet? For så bør jeg nok sætte mig ind i det?

Og så simpelthen spørge ind til, hvad de gerne forhandler om.

Jeg ved godt, det er en "omvendt" måde at gøre det på. Men hvis man ikke er sådan hardcore lønforhandler, så tror jeg simpelthen på, man kommer længst ved ærlighed. De er sjældent interesserede i at snyde en... For lønnen skal jo helst ramme noget, hvor du ikke ender med at blive en muggen, utilfreds medarbejder.
2
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 15. okt 2015, 20:52

Jeg er bestemt ikke hardcore forhandler men gid jeg var af og til. Men jeg kan da gå ind på min fagforenings side og se på løn og alt det der. Så har jeg i hvert fald noget at referere til. Jeg kan se at der også er noget aften- og helligdags arbejde så der må da være nogle tillæg man måske skal forhandle om på en eller anden måde
0

Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 15. okt 2015, 20:54

2SHY skrev:Jeg er bestemt ikke hardcore forhandler men gid jeg var af og til. Men jeg kan da gå ind på min fagforenings side og se på løn og alt det der. Så har jeg i hvert fald noget at referere til. Jeg kan se at der også er noget aften- og helligdags arbejde så der må da være nogle tillæg man måske skal forhandle om på en eller anden måde

Typisk er der mulighed for kvalifikationstillæg og funktionstillæg i overenskomsterne. Og så forhandler man sig til dem. Derudover kan man tit slå lidt om indplaceringen på et højere løntrin ved at få noget talt med, som måske ikke heeeeelt skulle med - og vupti, så får man mere i løn.

Hvis jeg var dig, ville jeg spørge ind til det. Med fokus på, hvornår du får lov til at forhandle de her ting, som ikke umiddelbart betyder noget - men som jo kan have betydning på sigt.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 15. okt 2015, 20:55

Og altså... Det løntrin, man indplaceres på "binder" jo i hele ansættelsesperioden. Så det er vigtigt at komme ind på det rigtige.
3
avdotja

Indlægaf avdotja » 15. okt 2015, 21:16

milisa skrev:

Lige præcis dét, vil jeg nok ikke sige, og det skyldes udelukkende, at jeg har en ide (fordom?), at de færreste chefer har lyst til at få smidt paragraffer og fagforeninger og arbejdskamp i hovedet. Og forstå mig ret her, jeg siger bestemt ikke, at det er det, du mener med din formulering, men min ide (fordom....) er, at det er det, cheferne TÆNKER, når de hører det.

Når det så er sagt, så har jeg ikke selv fundet de vises sten. Jeg synes faktisk, det er et herre unfair spørgsmål at stille. Jeg plejer at sige, at jeg ikke har noget lønkrav, men måske nok et lønhåb, og så sørger jeg for at understrege, at jeg meget kraftigt tvivler på, at det bliver lønnen, der skiller os ad. Alt i alt, forsøger jeg altså at undgå at sige noget som helst. Og om det er en god ide eller ej, det ved jeg som sagt ikke. Måske er det en dårlig ide, eftersom jeg endnu ikke har landet et job.... Men min taktik er som sagt at gøre opmærksom på, at jeg ikke stiller urimelige krav og bestemt er forhandlingsvillig.

De gange, jeg er blevet afkrævet et konkret svar, har jeg taget udgangspunkt i min fagforenings lønstatistik. Jeg gør naturligvis ikke opmærksom på, at det er det, jeg gør, men siger noget i retningen af "jeg forestillinger mig et eller andet i nærheden af xx.000 plus pension".

I dit tilfælde tror jeg at jeg ville forsøge at komme med et lidt mere konkret lønudspil allerede i starten, da jeg tænker at de stillinger du søger, varierer mere lønmæssigt end de stillinger en fysioterapeut søger? Eller er det helt normal at man bliver ansat på overenskomst indenfor dit område (det er det nemlig ikke indenfor mit)?

Har du en ide om hvad de folk du har læst med (evt dem du var sammen med på kandidaten hvis der ikke er så mange phd studerende) er blevet ansat til? Vi betragtede generelt vores - djøf's- statistikker som urealistisk høje, så det var rart at have nogle faktiske lønniveauer at sammenligne med.

Jeg er bestemt heller ikke en fan af lønsnakken. Især når man ikke har et job i forvejen, er det en balancekunst: på den ene side er man ikke interesseret i at blive fravalgt pga lønnen, på den anden side er det en slet skjult sandhed at det er væsentlig lettere at få 10% ekstra til ansættelsessamtalen end ved de årlige lønstigninger :wacko:

Men ellers synes jeg ikke det er nogen skam (især ikke som nyuddannet) simpelthen at erkende at det er svært at danne sig et realistisk overblik over lønniveauet som udefrakommende (for det er det!) og i din situation sige noget i stil med "Jeg kender ikke lønniveauet indenfor yyy, men som phd ansat lå jeg på xx om måneden, hvilket er min smertegrænse - ideelt set ville jeg dog gerne have omkring zz"

Under min nuværende søgning, har jeg kun været interesseret i at skifte hvis alt, inklusiv lønnen, var rigtig; så der har jeg simpelthen regnet min samlede nuværende løn sammen, lagt 10% til og sagt Jeg havde forestillet mig at vi skulle over 60. Da jeg søgte job forrige gang var jeg en anelse mere fleksibel og gav et interval (mener det var jeg havde forestillet mig noget i intervallet 40-46).
1
avdotja

Indlægaf avdotja » 15. okt 2015, 21:20

Dikus skrev:Og altså... Det løntrin, man indplaceres på "binder" jo i hele ansættelsesperioden. Så det er vigtigt at komme ind på det rigtige.

Ja, ikke bare er det det niveau man ender på der er udgangspunktet for de næste mange års lønudvikling. Ved rigtig mange stillinger er der også kun en meget begrænset pulje at tage af (medmindre man er en virkelig dygtig forhandler eller allerede står med den ene ben ude af døren...), så man risikerer at ens løn kun stiger med 1-2-måske 3% de næste mange år.
3

Tilbage til "Job"