Jobjagter-tråden

Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1140

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf englishchannel » 17. okt 2015, 07:30

Det store spørgsmål: Ærlighed eller tilpasning?

Jeg må indrømme, at det over de seneste dage har gået mig mere og mere på, at jeg ikke kommer til samtale. For sagen er, at jeg har en uddannelse, hvor folk generelt får job hurtigt. Derudover er erhvervserfaring alfa og omega, og det har jeg i overflod. Jeg har talt sammen, at jeg har alt i alt 4,5 års studierelevant erfaring, og intet af det har været kaffebrygning og kopiering. Da jeg var studerende kom jeg til samtale på alt, jeg søgte, og der sendte jeg virkelig kedelige ansøgninger fordi jeg vidste, at mit CV var nok til at få mig til samtale. Dengang var det mig, der sagde nej tak til jobs efter jobsamtalerne, hvis ikke jeg syntes, at det lød godt nok.

Og nu. Fuldkommen radiotavshed. Selvom jeg oprindeligt var sikker på, at jeg skulle ud at køre med karriereklatten (ligesom alle mine studiekammerater, der havde karakterer og erhvervserfaring, der tilsvarer min), har jeg indstillet mig på, at det ikke kommer til at ske og nu søger jeg alt. Det næste skridt er, at jeg begynder at søge ting, der ikke er akademiske, og min kæreste sagde, at jeg måske bare havde sat barren for højt. Men helt ærligt så har jeg studiekammerater, der intet havde på CV'et (udover kassedame- og rengøringsjobs), der har landet akademikerjobs nu. Så det forekommer mig absurd, at jeg skulle være underkvalificeret til de samme jobs.

Jeg kan ikke forstå, hvad der er galt med lige netop mig, så derfor kommer jeg til det oprindelige spørgsmål. Skal jeg bare kaste håndklædet i ringen og køre over mit CV med en grønthøster? Slette alt udover min seneste ansættelse og så tone den voldsomt ned? Jeg tror simpelthen ikke på at jeg er underkvalificeret, men måske virker jeg overkvalificeret? Jeg har en masse på mit CV, der virker ret cool (og også var det), men det meste handler om, at jeg på daværende tidspunkt arbejdede i en branche, hvor man grundlæggende ikke blev betalt som studerende. Så mange af mine fede ansættelser skyldtes, at jeg fik fede opgaver mod at arbejde gratis. Men hvis man ikke er inde i den tankegang, virker jeg måske som typen, der har alt for høje forventninger (mens jeg i virkeligheden bare bliver super glad for at få løn, ikke at blive bagtalt og ikke at blive stalket). Men på den anden side set, så blev min erfaring altid fremhævet positivt, når jeg var til samtale (som studerende), fordi jeg har en enormt bred pallet af kompetencer, der slet ikke bliver dækket fuldstændigt af mit studie og mit seneste studiejob.

Åh, I må undskylde, at jeg er så ego i dette indlæg, men er der nogle, der har input? Skal jeg simpelthen slette 3/4 af mit CV og dermed satse på, at det er det, der skal til? Eller skal jeg owne, at jeg har dødmeget erfaring og så bare vente på, at der igen kommer nogen, der vil se det som en force? Hvad synes I?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5928

Indlægaf Dikus » 17. okt 2015, 08:00

Er det muligt, læseren opfatter dit CV for urealistisk? Og derfor antager, du smørrer tykt på - og er sådan en træls selvhævdende type?
0
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1140

Indlægaf englishchannel » 17. okt 2015, 08:18

Dikus skrev:Er det muligt, læseren opfatter dit CV for urealistisk? Og derfor antager, du smørrer tykt på - og er sådan en træls selvhævdende type?

Altså, jeg vil mene, at det meste er muligt på nuværende tidspunkt. Men jeg ved det helt ærligt ikke.

Da jeg kom til samtale som studerende, havde jeg alt på, men efter jeg blev færdiguddannet har jeg beskåret det, så jeg faktisk har fjernet nogle ting, så det netop ikke lød for urealistisk (igen: Hvis man kender til den branche, giver mit CV fuldkommen mening, men jeg har tilpasset mig efter, at jeg søger andre steder nu). Men jeg ved ikke om der skal endnu mere af.

Når jeg ser på de enkelte ansættelser, synes jeg bare ikke, at opgaverne i sig selv virker så urealistiske igen, men at det måske bliver overvældende med mængden. Men på den anden side, så synes jeg, at jeg - hvis jeg skærer mere af - kommer til at miste nogle vigtige kompetencer. De ansættelser, hvor kompetencerne allerede er dækket af andre, har jeg fjernet for længst.

Men åh... Jeg har jo hele tiden set det som, at jeg var en foretagsom og arbejdsom type, men hvis jeg virker lidt som en CV-svindler og selvhævdende, er det selvfølgelig et stort problem.
0
Brugeravatar
Garfield
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1308

Indlægaf Garfield » 17. okt 2015, 10:04

English: Jeg ved ikke, hvad løsningen er for dig, men jeg tænkte på, om du har spurgt nogle af de steder, du ikke kom til samtale om hvorfor? Det er jo dit grundlæggende spørgsmål: Hvorfor kommer jeg ikke til samtale?

Hvis ikke du får lidt konkret feedback, så er resten gætværk og så kan det være at dine løsninger har den modsatte virkning...

Jeg har kun prøvet det én gang, det med at bede om feedback og det var inspireret af Milisas indlæg om det, men jeg synes allerede det har gjort en stor forskel. Jeg syntes nemlig at jeg passede SÅ godt til dét de søgte og derfor blev jeg meget usikker, da jeg så ikke kom til samtale.
5
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1126

Indlægaf Neenah » 17. okt 2015, 11:31

englishchannel skrev:Det store spørgsmål: Ærlighed eller tilpasning?

Jeg kan ikke forstå, hvad der er galt med lige netop mig, så derfor kommer jeg til det oprindelige spørgsmål. Skal jeg bare kaste håndklædet i ringen og køre over mit CV med en grønthøster? Slette alt udover min seneste ansættelse og så tone den voldsomt ned? Jeg tror simpelthen ikke på at jeg er underkvalificeret, men måske virker jeg overkvalificeret? Jeg har en masse på mit CV, der virker ret cool (og også var det), men det meste handler om, at jeg på daværende tidspunkt arbejdede i en branche, hvor man grundlæggende ikke blev betalt som studerende. Så mange af mine fede ansættelser skyldtes, at jeg fik fede opgaver mod at arbejde gratis. Men hvis man ikke er inde i den tankegang, virker jeg måske som typen, der har alt for høje forventninger (mens jeg i virkeligheden bare bliver super glad for at få løn, ikke at blive bagtalt og ikke at blive stalket). Men på den anden side set, så blev min erfaring altid fremhævet positivt, når jeg var til samtale (som studerende), fordi jeg har en enormt bred pallet af kompetencer, der slet ikke bliver dækket fuldstændigt af mit studie og mit seneste studiejob.

Åh, I må undskylde, at jeg er så ego i dette indlæg, men er der nogle, der har input? Skal jeg simpelthen slette 3/4 af mit CV og dermed satse på, at det er det, der skal til? Eller skal jeg owne, at jeg har dødmeget erfaring og så bare vente på, at der igen kommer nogen, der vil se det som en force? Hvad synes I?

Der er IKKE noget galt med dig. Du skal virkelig prøve på at slippe den tanke. Det er ikke dig, men der er mange om buddet. Samtidig siger du også selv at du måske har en lidt skæv profil, og dem skal man nogle gange kæmpe lidt hårdere for at passe ind med. 4,5 måneder er ingen tid som nyuddannet - også selvom din studiekammerater har fået jobs. Det er i hvert fald det jeg bliver nødt til at sige til mig selv, for ikke at synke ned i mudderet.

Jeg synes virkelig du skal owne din erfaring. Jeg tror ikke man får noget godt ud af at skjule alt det man kan og indeholder. Du vil jo heller ikke have et job, som du hader efter to uger, og keder dig ihjel ved?

Hvem har du fået til at se på dit CV/ansøgninger? Har du mulighed for at få input fra en, der arbejder indenfor den branche du gerne vil ind i, eller som har erfaring med området? Kan du få tildelt en karrierementor gennem din a-kasse?

Alternativt, så ville jeg igen, hvis jeg var dig, overveje de uopfordrede ansøgninger, eller "invitation til dialog" som min jobkonsulent så fint kaldte det. Hende jeg lige har mødtes med var vildt sød og enormt dygtig til at hive det ud af min erfaring, som jeg kunne vinkle på hendes område, selvom hun ikke havde et job at kunne tilbyde. Jeg synes i hvert fald du skal give det en chance før du begynder at massakrere dit CV. Der sidder nogen derude der mangler lige netop DIG. De ved det bare ikke endnu. :kys:
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5928

Indlægaf Dikus » 17. okt 2015, 12:24

englishchannel skrev:
Dikus skrev:Er det muligt, læseren opfatter dit CV for urealistisk? Og derfor antager, du smørrer tykt på - og er sådan en træls selvhævdende type?

Altså, jeg vil mene, at det meste er muligt på nuværende tidspunkt. Men jeg ved det helt ærligt ikke.

Da jeg kom til samtale som studerende, havde jeg alt på, men efter jeg blev færdiguddannet har jeg beskåret det, så jeg faktisk har fjernet nogle ting, så det netop ikke lød for urealistisk (igen: Hvis man kender til den branche, giver mit CV fuldkommen mening, men jeg har tilpasset mig efter, at jeg søger andre steder nu). Men jeg ved ikke om der skal endnu mere af.

Når jeg ser på de enkelte ansættelser, synes jeg bare ikke, at opgaverne i sig selv virker så urealistiske igen, men at det måske bliver overvældende med mængden. Men på den anden side, så synes jeg, at jeg - hvis jeg skærer mere af - kommer til at miste nogle vigtige kompetencer. De ansættelser, hvor kompetencerne allerede er dækket af andre, har jeg fjernet for længst.

Men åh... Jeg har jo hele tiden set det som, at jeg var en foretagsom og arbejdsom type, men hvis jeg virker lidt som en CV-svindler og selvhævdende, er det selvfølgelig et stort problem.

Da jeg i sin tid valgte den branche, jeg er i nu, ringede jeg til den partner, der sad i den største virksomhed og spurgte, om han ville bruge ti minutter på at tale med mig om, hvorvidt det mon var et realistisk skifte for mig.

Det ville han meget gerne - og vi brugte vel en times tid i telefon sammen, hvor jeg var helt ærlig om mine tvivl og især at jeg ikke vidste, hvordan nit sære CV ville blive modtaget.

Vi drøftede det frem og tilbage, og han gav mig en række råd, jeg satte stor pris på. Og. Endnu vigtigere, så gav han mig selvtillid til at finde den elevplads, jeg fik. Til at kaste mig ud i det.

Måske det ville give mening for dig simpelthen at tage en sådan kontakt? Få at få kvalificerede øjne på dit CV/din ansøgning?
2
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 17. okt 2015, 15:42

Jeg må indrømme, at det over de seneste dage har gået mig mere og mere på, at jeg ikke kommer til samtale. For sagen er, at jeg har en uddannelse, hvor folk generelt får job hurtigt. Derudover er erhvervserfaring alfa og omega, og det har jeg i overflod. Jeg har talt sammen, at jeg har alt i alt 4,5 års studierelevant erfaring, og intet af det har været kaffebrygning og kopiering. Da jeg var studerende kom jeg til samtale på alt, jeg søgte, og der sendte jeg virkelig kedelige ansøgninger fordi jeg vidste, at mit CV var nok til at få mig til samtale. Dengang var det mig, der sagde nej tak til jobs efter jobsamtalerne, hvis ikke jeg syntes, at det lød godt nok.

Og nu. Fuldkommen radiotavshed. Selvom jeg oprindeligt var sikker på, at jeg skulle ud at køre med karriereklatten (ligesom alle mine studiekammerater, der havde karakterer og erhvervserfaring, der tilsvarer min), har jeg indstillet mig på, at det ikke kommer til at ske og nu søger jeg alt. Det næste skridt er, at jeg begynder at søge ting, der ikke er akademiske, og min kæreste sagde, at jeg måske bare havde sat barren for højt. Men helt ærligt så har jeg studiekammerater, der intet havde på CV'et (udover kassedame- og rengøringsjobs), der har landet akademikerjobs nu. Så det forekommer mig absurd, at jeg skulle være underkvalificeret til de samme jobs.

Hvis man antager, at du har ret i det markerede, kunne en løsning så være, at du laver et underpunkt i din "erfaringsrubrik", eller hvad du nu har kaldt den, og stopper alt frivilligt/ikke-betalt arbejde deri? Altså sådan, at der under erhvervserfaring kun står "reelle" jobs? Jeg synes umiddelbart, det lyder som en dårlig ide at skære det hele væk - og også at kaste håndklædet i ringen! Dikus's forslag er også super godt, jeg har selv fået rigtig meget ud af den slags samtaler.
4
Tally-ho
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 24
Likede indlæg: 330

Indlægaf Tilly » 17. okt 2015, 16:09

Dikus skrev:
Garfield skrev:
Dikus skrev:
Tilly skrev:Jeg vil egentlig godt kunne undlade at fortælle min leder det, og bare aftale det med mine kollegaer. Det er nok et godt bud, at sige at årsagen til at jeg har behov for fri er privat.

Åh, kan bare mærke at jeg nok har det lidt mærkeligt med at skulle holde det skjult for mine kollegaer, da jeg faktisk er rigtig glad for dem, men samtidig har jeg alligevel ikke lyst til at fortælle dem noget før jeg måske får tilbudt en anden stilling.

Det er da vildt mærkeligt!

Øhm, Dikus, hvad mener du her? (For dit indlæg giver mig en masse, sikkert forkerte, idéer, og de er ikke gode, så det er nok bare, fordi du mener noget andet end dét, jeg lige læser)

Faktisk mener jeg det stik-modsatte. Det er altså ikke mig, der er idioten, der har skrevet det der :cool:

(Og tak for du spørger. Ville være ked af, Tilly tror jeg kalder hende mærkelig for at være helt almindelig.)

Må indrømme at jeg ikke helt vidste hvordan jeg skulle læse din kommentar, så er glad for at høre at det ikke var ment negativt :)
1
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1126

Indlægaf Neenah » 17. okt 2015, 17:00

Jeg rendte lige ind i en af mine universitetsbekendtskaber i Føtex, og fik et par tips til min samtale på tirsdag. Og så kunne hun lige supplere med at hun da kendte hende direktøren jeg skal til samtale med, og at min bachelorvejleder er ret gode venner med hende også. Så hun ville lige nævne det for ham, så han kunne give det videre inden samtalen :D

Jeg begynder så småt at tro at jeg har en reel chance på det her drømmejob :love:
8
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 18. okt 2015, 17:50

Åh jeg ville ønske jeg kunne komme med noget brugbart, men jeg er fuldstændig på bar bund :mellow: Jeg havde jo egentlig samme forventninger (til dig) som du selv havde i starten og undrer mig ligeledes over at man kan være så eftertragtet til studiejob (hvorfor man af samme grund har masser af relevant erfaring, ovenikøbet kombineret med gode karakterer) og så ikke engang komme i betragtning til samtale. Hvis det på nogen måde gav nogen mening ville jeg tilbyde at læse cv/ansøgning eller tage et møde med dig, men vi er inden for vidt forskellige brancher og jeg sidder ikke med noget der ligner rekruttering, så tvivler stærkt på at jeg kan bidrage med noget nyt på den front.

Det eneste jeg kan komme i tanke om (og som andre vist allerede har nævnt) er at prøve at kontakte firmaet bag næste afslag (altså et sted hvor du ville forvente at komme til samtale) og spørge om de ikke er søde at komme med en hudløs ærlig begrundelse hvorfor du ikke kom med i samtalepuljen. Hvis du har nogle HR folk i din omgangskreds, kunne du evt også prøve at hive fat i dem og spørge om de ville være villig til at give noget feedback (evt i bytte for en kurv et eller andet hvis det er et perifert bekendtskab)
2
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8526

Indlægaf 2SHY » 18. okt 2015, 18:33

Jeg sidder og er ved at forsøge at indhente efterslæbet med ansøgningerne og har fået sendt 2 indtil videre. Jeg har 2 jeg gerne vil have skippet afsted i dag eller i morgen med deadline den 20. og 21. og begge er til et sted, jeg tidligere har været ansat. Jeg synes jeg har sendt SÅ mange gange til de stillinger der har været opslået i denne kommune, så et eller andet sted ved jeg ikke om jeg nærmest gider/orker at blive ved med at forsøge. Jeg tror måske lederen er træt af mig eller på en eller anden måde føler sig truet af mig. Hun har i hvert fald stillet spørgsmål til hvorfor jeg har været forbi af og til efter jeg er stoppet dernede, hvor jeg kun lige har været forbi for at sige hej til en kollega eller noget i den stil.

Men fandme nej om hun skal få mig til at afholde mig fra at søge de 2 stillinger. Det værste der kan ske er at jeg ikke kommer til samtale eller de vælger en anden, men så er der heldigvis så mange andre steder at søge.

Jeg er i øvrigt så heldig at der er røget et ophæng på min bil, så den står og skal akut til mekaniker. Så nu er jeg spændt på hvad det løber op i og hvor hurtigt det kan blive lavet. Jeg skulle jo gerne køre både til og fra Hammel på tirsdag/onsdag (alt efter hvilken dag samtalen viser sig at være)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 19. okt 2015, 06:02

Jeg er rykket i køkkenet med bærbar og ansøgninger mens jeg venter på Tophjælp. Eftersigende kan de måske lave min bil på stedet, men det tror jeg nu gerne jeg vil se før jeg tror det. Jeg synes nemlig mest det ligner noget der skal svejses og jeg ved ikke hvad, men de skal da være mere end velkomne til at forsøge. Imens kan jeg da så benytte tiden til at få skrevet til ansøgninger og forsøge at abstrahere lidt fra hvad der kommer af anbefalinger for dagpenge :( Jeg tror desværre ikke der kommer noget omkring optjening via virksomhedspraktik/jobrotation/løntilskud, men håbet er lysegrønt
0

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 19. okt 2015, 07:28

Ja jeg spammer lidt :blush2: Bilen kan vist laves + olieskift for 750 kr ca, så jeg er meget lettet. Og så fik jeg ringet og spurgt til samtalen og det er faktisk allerede i morgen, så det var dælme godt at jeg fik ringet. Sæt jeg først havde stået der onsdag! :shock:
4

Brugeravatar
Garfield

Indlægaf Garfield » 19. okt 2015, 07:30

Nå, der var et job, jeg pludselig fandt i går aftes, som jeg kunne have tænkt mig at søge, men ansøgningsfristen var udløbet i fredags. Desuden var det en offentlig stilling, den havde kun været opslået 9 dage dér, hvor jeg fandt den og jeg kunne ikke finde jobopslaget andre steder.

Så jeg ringede til kontaktpersonen for at høre om stillingsopslaget. Han skyndte sig at sige, at der var ret mange ansøgere. Jeg spurgte til det med at jobbet ikke havde været slået op særlig længe, men han mente nu at det havde været slået op i hvert fald i tre uger. Nu begyndte det at lugte lidt, så jeg fortalte ham, at jeg tidligere har været ansat på samme sted blot en anden afdeling og at jeg vidste, at de skal slå stillingen op, selvom de har en ansøger, de gerne ser i stillingen. Han svarede så: Øhmm, ja, der har også været interne ansøgere.

Godt så. Jeg håbede det ikke var tilfældet og at jeg kunne få lov at sende en ansøgning her til morgen, men det var ret tydeligt at de allerede havde en ansat, de ønskede at ansætte i den stilling. Så er der jo ingen grund til at bruge mere krudt på det.

Jeg er næsten glad for, at jeg ikke så stillingsopslaget tidligere for så havde jeg brugt en masse krudt på at skrive en ansøgning, der formentlig ikke ville gøre nogen forskel, når de allerede har én, de ønsker at ansætte.
1
Brugeravatar
Garfield

Indlægaf Garfield » 19. okt 2015, 07:31

2SHY skrev:Ja jeg spammer lidt :blush2: Bilen kan vist laves + olieskift for 750 kr ca, så jeg er meget lettet. Og så fik jeg ringet og spurgt til samtalen og det er faktisk allerede i morgen, så det var dælme godt at jeg fik ringet. Sæt jeg først havde stået der onsdag! :shock:

:banan: til både bil og dét, at du fik ringet.
1

Tilbage til "Job"