Jobjagter-tråden

Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8454

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf 2SHY » 19. okt 2015, 07:34

Garfield skrev:Nå, der var et job, jeg pludselig fandt i går aftes, som jeg kunne have tænkt mig at søge, men ansøgningsfristen var udløbet i fredags. Desuden var det en offentlig stilling, den havde kun været opslået 9 dage dér, hvor jeg fandt den og jeg kunne ikke finde jobopslaget andre steder.

Så jeg ringede til kontaktpersonen for at høre om stillingsopslaget. Han skyndte sig at sige, at der var ret mange ansøgere. Jeg spurgte til det med at jobbet ikke havde været slået op særlig længe, men han mente nu at det havde været slået op i hvert fald i tre uger. Nu begyndte det at lugte lidt, så jeg fortalte ham, at jeg tidligere har været ansat på samme sted blot en anden afdeling og at jeg vidste, at de skal slå stillingen op, selvom de har en ansøger, de gerne ser i stillingen. Han svarede så: Øhmm, ja, der har også været interne ansøgere.

Godt så. Jeg håbede det ikke var tilfældet og at jeg kunne få lov at sende en ansøgning her til morgen, men det var ret tydeligt at de allerede havde en ansat, de ønskede at ansætte i den stilling. Så er der jo ingen grund til at bruge mere krudt på det.

Jeg er næsten glad for, at jeg ikke så stillingsopslaget tidligere for så havde jeg brugt en masse krudt på at skrive en ansøgning, der formentlig ikke ville gøre nogen forskel, når de allerede har én, de ønsker at ansætte.

Åh det er så strengt det der :boo: Jeg plejer at kigge på datoerne og når jeg kan se der måske kun er en uge til ansøgningsfrist, så kan jeg regne ud at der ikke er noget at komme efter fordi der så typisk er en intern ansøger der formodentlig er selvskreven til stillingen. Jeg har engang set et opslag med 4 dage til ansøgningsfrist hvoraf 2 af dagene var en weekend, hvor man så ikke havde mulighed for at ringe med eventuelle spørgsmål :rulle:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Garfield
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1308

Indlægaf Garfield » 19. okt 2015, 07:48

2SHY skrev:Åh det er så strengt det der :boo: Jeg plejer at kigge på datoerne og når jeg kan se der måske kun er en uge til ansøgningsfrist, så kan jeg regne ud at der ikke er noget at komme efter fordi der så typisk er en intern ansøger der formodentlig er selvskreven til stillingen. Jeg har engang set et opslag med 4 dage til ansøgningsfrist hvoraf 2 af dagene var en weekend, hvor man så ikke havde mulighed for at ringe med eventuelle spørgsmål :rulle:

Ja, indimellem er det lidt irriterende. Når man nu ved det, så kan man jo netop se på opslagets varighed og andre faktorer, fx. om de er meget specifikke med ønsker og krav til ansøger.

Man kunne godt overveje om det har nogen effekt at loven siger at stillinger i det offentlige skal slås op. Altså, hvis de har en ansøger, de ønsker at ansætte, er det så nogensinde sket at de har ændret mening blot fordi de har fået andre ansøgere? Jeg har ikke oplevet det....

Jeg lægger altså en lille del af mig selv i mine ansøgninger og så det er frustrerende, hvis man slet ikke har en chance.
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 19. okt 2015, 07:54

Garfield skrev:
Ja, indimellem er det lidt irriterende. Når man nu ved det, så kan man jo netop se på opslagets varighed og andre faktorer, fx. om de er meget specifikke med ønsker og krav til ansøger.

Man kunne godt overveje om det har nogen effekt at loven siger at stillinger i det offentlige skal slås op. Altså, hvis de har en ansøger, de ønsker at ansætte, er det så nogensinde sket at de har ændret mening blot fordi de har fået andre ansøgere? Jeg har ikke oplevet det....

Jeg lægger altså en lille del af mig selv i mine ansøgninger og så det er frustrerende, hvis man slet ikke har en chance.

Jeg har i hvert fald ofte tænkt at det må være lige på grænsen men omvendt må der være mange vikariater bl.a. der aldrig blev slået op.

Nogle gange skifter de mening. Både jeg og en kollega blev fravalgt til fordel for nogle med mere erfaring indenfor området, da nogle stillinger blev slået op indenfor hverdagsrehabilitering. Så selvom vi var godt inde i området så blev vi valgt fra.

Så det sker af og til men det er mit indtryk at det er sjældent
1

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Brugeravatar
Garfield

Indlægaf Garfield » 19. okt 2015, 08:04

Jeg kom til at tænke på, hvor mange portaler, jeg burde bruge til jobsøgningen. Pt. har jeg oprettet CV, profil og jobagenter på jobindex og jobfinder.

Burde jeg oprette mig så mange steder som muligt? Eller er det de samme jobs, der bliver oprettet på de store portaler? :gruble:
0
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 114
Likede indlæg: 1114

Indlægaf englishchannel » 19. okt 2015, 09:35

Tak for alle jeres input på min problemstilling :kys: Jeg har haft en lidt hård weekend (ikke jobrelateret), så jeg har først fået kigget på det nu. Jeg kan ikke finde ud af at multiquote herinde, så jeg prøver lige at svare samlet.

Angående det med at kontakte de steder, jeg får afslag fra, så har jeg nok hidtil været meget præget af, at jeg egentlig altid godt kan forstå hvorfor jeg ikke får det enkelte job, sådan isoleret set. Altså, man passer jo aldrig perfekt på det hele og når afslaget så er kommet, har jeg altid tænkt: "Nå, men de har nok vægtet de få ting, jeg ikke kunne." og så har jeg ikke tænkt mere over den enkelte ansøgning. Mens det, der går mig på, efterhånden er mængden af afslag frem for afslaget på det enkelte job, hvis det giver mening? Altså, at der ikke bare er en eller anden, der bider på :D Men ja, næste gang der kommer en, hvor jeg selv føler, at jeg er spot on, må jeg jo tage mig sammen og kontakte dem.

Jeg ville ønske, at jeg kunne tage fat i nogen og sparre med dem, få en mentor eller lignende. Men jeg ved vitterligt ikke rigtigt, hvor jeg skal begynde, når jeg ikke engang har en klart defineret profil endnu. På nuværende tidspunkt kunne jeg tage fat i en management konsulent, en projektleder, en kommunikationskonsulent, en universitetslektor, en marketingdirektør eller en specialkonsulent, og det ville et eller andet sted give det samme, fordi jeg på papiret er lige kvalificeret til det hele, hvilket også er problemet med uopfordrede ansøgninger. Hvis man sigter for bredt, rammer man aldrig målet.

Alt i alt tror jeg, at det må være alfa og omega at finde en fast profil, og så målrette mit CV benhårdt til det og sende en milliard ansøgninger. Jeg kom også til at tænke på, at min ansøgningsfrekvens er ret lav, fordi jeg skal genopfinde ansøgning og CV (jeg har seriøst over 10 CV'er!) hver gang, jeg søger en ny stilling. Hvis jeg kunne bruge samme CV og klippe og klistre fra tidligere ansøgninger, kunne jeg nok sende 4-5 ud om ugen, i stedet for 2 som jeg gør nu. Så bliver jeg bare nødt til at finde ud af hvad den profil skal være.

Endnu engang tusind tak for jeres input! Jeg elsker altså denne tråd :love:
1
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Indlægaf Neenah » 19. okt 2015, 09:49

englishchannel skrev:Tak for alle jeres input på min problemstilling :kys: Jeg har haft en lidt hård weekend (ikke jobrelateret), så jeg har først fået kigget på det nu. Jeg kan ikke finde ud af at multiquote herinde, så jeg prøver lige at svare samlet.

Angående det med at kontakte de steder, jeg får afslag fra, så har jeg nok hidtil været meget præget af, at jeg egentlig altid godt kan forstå hvorfor jeg ikke får det enkelte job, sådan isoleret set. Altså, man passer jo aldrig perfekt på det hele og når afslaget så er kommet, har jeg altid tænkt: "Nå, men de har nok vægtet de få ting, jeg ikke kunne." og så har jeg ikke tænkt mere over den enkelte ansøgning. Mens det, der går mig på, efterhånden er mængden af afslag frem for afslaget på det enkelte job, hvis det giver mening? Altså, at der ikke bare er en eller anden, der bider på :D Men ja, næste gang der kommer en, hvor jeg selv føler, at jeg er spot on, må jeg jo tage mig sammen og kontakte dem.

Jeg ville ønske, at jeg kunne tage fat i nogen og sparre med dem, få en mentor eller lignende. Men jeg ved vitterligt ikke rigtigt, hvor jeg skal begynde, når jeg ikke engang har en klart defineret profil endnu. På nuværende tidspunkt kunne jeg tage fat i en management konsulent, en projektleder, en kommunikationskonsulent, en universitetslektor, en marketingdirektør eller en specialkonsulent, og det ville et eller andet sted give det samme, fordi jeg på papiret er lige kvalificeret til det hele, hvilket også er problemet med uopfordrede ansøgninger. Hvis man sigter for bredt, rammer man aldrig målet.

Alt i alt tror jeg, at det må være alfa og omega at finde en fast profil, og så målrette mit CV benhårdt til det og sende en milliard ansøgninger. Jeg kom også til at tænke på, at min ansøgningsfrekvens er ret lav, fordi jeg skal genopfinde ansøgning og CV (jeg har seriøst over 10 CV'er!) hver gang, jeg søger en ny stilling. Hvis jeg kunne bruge samme CV og klippe og klistre fra tidligere ansøgninger, kunne jeg nok sende 4-5 ud om ugen, i stedet for 2 som jeg gør nu. Så bliver jeg bare nødt til at finde ud af hvad den profil skal være.

:ae:

Til det markerede: jeg sender ikke mere end 2 (nogle gange 3) ansøgninger ud om ugen, og jeg kender ikke andre nyuddannede bekendtskaber der sender mere end det, heller. :kys:
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 19. okt 2015, 09:54

Neenah skrev:
englishchannel skrev:Tak for alle jeres input på min problemstilling :kys: Jeg har haft en lidt hård weekend (ikke jobrelateret), så jeg har først fået kigget på det nu. Jeg kan ikke finde ud af at multiquote herinde, så jeg prøver lige at svare samlet.

Til det markerede: jeg sender ikke mere end 2 (nogle gange 3) ansøgninger ud om ugen, og jeg kender ikke andre nyuddannede bekendtskaber der sender mere end det, heller. :kys:

Jeg ved heller ikke om det er realistisk overhovedet (det er det nok ikke), men jeg trænger bare sådan til at der snart sker et eller andet.
0
Brugeravatar
Garfield

Indlægaf Garfield » 19. okt 2015, 09:57

Til dét med om man burde finde en fast profil og så kun have ét CV:

Jeg har tænkt, at det egentligt er fint nok at søge flere forskellige stillingstyper. Jeg har pt to jobtitler, hvor mit CV er fast, så det ikke skal laves om. Jeg kan også genbruge det meste af ansøgningen, men omskriver en smule alt efter, hvad de lægger vægt på i opslaget og hvad jeg kan evt kan læse på hjemmesiden.

Andre jobtitler er jeg nødt til at skrive fra bunden og overveje CV'et, men kommer der et opslag senere i samme kategori, så kan jeg igen genbruge lidt af ansøgningen og måske også CV'et.

Men hvad synes I andre? Jeg var egentlig af den opfattelse at man netop bør lave sit CV forskelligt alt efter stillingstypen, men at man kan genbruge til samme type stilling...
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 19. okt 2015, 10:00

englishchannel skrev:Jeg ved heller ikke om det er realistisk overhovedet (det er det nok ikke), men jeg trænger bare sådan til at der snart sker et eller andet.

Det kan jeg virkelig godt forstå :ae: Tror du, at flere ansøgninger vil give bedre resultater? Den ene uge jeg sendte fem ansøgninger ud, endte jeg med bare at få flere afslag (sorry, jeg er så optimistisk).

Selvom du ikke ved hvilken retning du vil gå, så synes jeg du skal overveje at hive fat i en af dem du kender, til at være en form for mentor. I virkeligheden tænker jeg, det måske ikke er profileringen du decideret skal fokusere på, men mere selve indtrykket af det materiale du sender ud, og det kan en mentor måske være behjælpelig med? Du må sige til hvis jeg går over grænsen, eller du er træt af at høre på velmenende råd :kys:

Hvad med dine studiekammerater der har fået job? Kender du nogen af dem godt nok til at finde ud af hvad de gjorde, hvordan de profilerede sig, og hvad de fik job på?

EDIT: Og så synes jeg virkelig det er vigtigt at huske, at ofte så handler det virkelig om HELD. Det hjælper mig til at fortælle mig selv, at jeg ikke er hverken ubrugelig eller dum. Den samtale jeg skal til, er så skræddersyet til min profil, at det er rent svineheld at den var slået op, og der kommer nok ikke en som den igen de næste år.
Senest rettet af Neenah 19. okt 2015, 10:03, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Garfield

Indlægaf Garfield » 19. okt 2015, 10:02

englishchannel skrev:
Neenah skrev:

Jeg ved heller ikke om det er realistisk overhovedet (det er det nok ikke), men jeg trænger bare sådan til at der snart sker et eller andet.

Jeg kan godt forstå, at du ønsker at der sker et eller andet. Det er så frustrerende, når man ikke føler man kommer nogen vegne. :ae:

Jeg regner heller ikke med at sende mere end 2-3 ansøgninger per uge. Da jeg var ledig for 5 år siden, var der endda nogle uger, jeg slet ikke fik sendt en ansøgning til specifikke job. Dengang accepterede a-kassen at man som jobsøgningsaktivitet også kunne oprette sig hos rekrutteringsfirmaer og så selvfølgelig sende uopfordrede ansøgninger.
1
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 19. okt 2015, 10:04

I øvrigt prøvede jeg at lave noget statistik over de jobs, jeg har søgt som færdiguddannet, og de samtaler jeg har været til siden jeg startede på kandidaten. Og så lavede jeg nogle ostediagrammer med forskellige farver over det :D

Der kunne jeg se, at omkring halvdelen af de ting, jeg har søgt, kunne klassificeres som marketingrelaterede (af varierende grad). Derefter kom fuldmægtigjobbene, der gjorde det ud for omkring 35%. Og så har jeg søgt tre konsulentjobs, et kommunikationsjob og et i efterretningstjenesten ( :D ). Min samtalestatistik viste til gengæld, at jeg har været til 6 samtaler i alt (altså inkl. studiejobs), som dækkede over to kommunikationsjobs, et konsulentjob, et fuldmægtigjob, en graduatestilling og et job som analytiker.

Så selvom det er et ret småt datagrundlag at arbejde med, gav det egentlig lidt et andet billede end jeg hidtil havde tænkt over. Især at jeg historisk set ligger så godt på kommunikationsfronten, men stort set ikke har skænket det en tanke eller en ansøgning efter, at jeg blev færdiguddannet. Og at jeg omvendt har søgt en hulens masse marketing, men aldrig har været til samtale på den type job.

Jeg tror, at jeg vil prøve at lave et kommunikations-CV og så se om det kan give noget.
4
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 19. okt 2015, 10:07

Garfield skrev:Til dét med om man burde finde en fast profil og så kun have ét CV:

Jeg har tænkt, at det egentligt er fint nok at søge flere forskellige stillingstyper. Jeg har pt to jobtitler, hvor mit CV er fast, så det ikke skal laves om. Jeg kan også genbruge det meste af ansøgningen, men omskriver en smule alt efter, hvad de lægger vægt på i opslaget og hvad jeg kan evt kan læse på hjemmesiden.

Andre jobtitler er jeg nødt til at skrive fra bunden og overveje CV'et, men kommer der et opslag senere i samme kategori, så kan jeg igen genbruge lidt af ansøgningen og måske også CV'et.

Men hvad synes I andre? Jeg var egentlig af den opfattelse at man netop bør lave sit CV forskelligt alt efter stillingstypen, men at man kan genbruge til samme type stilling...

Jeg søger nok en håndfuld, eller flere, forskellige stillingstyper og jobtitler. Jeg ændrer meget lidt på mit CV fra job til job - men jeg laver et nyt hver gang, hvor jeg omskriver lidt af mine arbejdsopgaver, kernekompetencer og personprofil så det passer til opslaget. Men ikke noget der tager mere end 15-20 minutter. Så jeg laver vel nyt hver gang. Selvom det er samme stillingstype, så synes jeg stadig der kan være væsentlige forskelle på jobindhold og de kompetencer de efterspørger.

Jeg skriver en ny ansøgning til hver eneste stilling, men genbruger struktur og formuleringer fra mine tidligere ansøgninger. Nogle kan helt klippe-klistres sammen alt efter kompetencerne de efterspørger.
0
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 19. okt 2015, 10:07

Jeg har et brutto cv og så et jeg klippe klistrer i i forhold til kurser og jobs og enkelte ordvalg (kunder/klienter/borger/beboer f.eks.). Det gør det så meget hurtigere og lettere at gå til cv'et :gogo:
0

Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 19. okt 2015, 10:20

Neenah skrev:
englishchannel skrev:Jeg ved heller ikke om det er realistisk overhovedet (det er det nok ikke), men jeg trænger bare sådan til at der snart sker et eller andet.

Det kan jeg virkelig godt forstå :ae: Tror du, at flere ansøgninger vil give bedre resultater? Den ene uge jeg sendte fem ansøgninger ud, endte jeg med bare at få flere afslag (sorry, jeg er så optimistisk).

Selvom du ikke ved hvilken retning du vil gå, så synes jeg du skal overveje at hive fat i en af dem du kender, til at være en form for mentor. I virkeligheden tænker jeg, det måske ikke er profileringen du decideret skal fokusere på, men mere selve indtrykket af det materiale du sender ud, og det kan en mentor måske være behjælpelig med? Du må sige til hvis jeg går over grænsen, eller du er træt af at høre på velmenende råd :kys:

Hvad med dine studiekammerater der har fået job? Kender du nogen af dem godt nok til at finde ud af hvad de gjorde, hvordan de profilerede sig, og hvad de fik job på?

EDIT: Og så synes jeg virkelig det er vigtigt at huske, at ofte så handler det virkelig om HELD. Det hjælper mig til at fortælle mig selv, at jeg ikke er hverken ubrugelig eller dum. Den samtale jeg skal til, er så skræddersyet til min profil, at det er rent svineheld at den var slået op, og der kommer nok ikke en som den igen de næste år.

Altså, jeg ved det ikke helt. Men logisk set må der vel være større chance for at ramme et eller andet rigtigt, hvis man sender 20 ansøgninger ud om måneden end hvis man sender 8. Hvis det er så baseret på held som jeg også har indtryk af, så er der vel større chance for at sende det til lige netop dem, der tænker: "Fedt!", hvis jeg sender til flere. Men igen: Det kan også være, at det bliver dumt at skyde med spredehagl.

Du går overhovedet ikke over grænsen :kys: Men jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med "materiale", om det er ansøgningerne eller hvordan? For jeg har da tænkt tanken, at jeg skriver elendige ansøgninger og at det "bare" er det, men det har to jobkonsulenter fortalt mig ikke er tilfældet. Men, ligesom alt andet i min jobsøgning, veksler det også fra stilling til stilling med hvilken tilgang, jeg tager. Men jeg er klart ikke specielt tryg ved at skulle sælge mig selv, og jeg hader at skulle være sådan: "Hey, mangler I mig? Det tror jeg da lige, at I gør!"-agtig, så jeg kan ikke udelukke, at jeg måske ender med at virke lidt halvkedelig? Hm... det sætter i hvert fald nogle tanker i gang :)

Og angående det med mine tidligere studiekammerater, så er det lidt svært at sammenligne med hinanden, fordi vi jo er et hybridstudie, hvor folk kommer ind med forskellige baggrunde og så får noget business smækket ovenpå. Der er rigtig mange, der har ingeniørbaggrunde eller lignende, så jeg kan ikke rigtigt sammenligne. Og dem, der har en baggrund lig min, lader til at have været heldige mere end noget andet. Jeg talte i hvert fald med min tidligere læsegruppemakker, der ikke havde noget som helst på CV'et, og hun var mest af alt benovet over overhovedet at være kommet til samtale i første omgang, hvilket hun ikke havde regnet med.

Og det er jo egentlig også det. Især som nyuddannet bliver man jo typisk kaldt til samtale, fordi der er et eller andet ved en, der virker sympatisk eller spændende. Og det er jo ekstremt individuelt fra HR-person til HR-person, hvad der lige trigger det.
0
Brugeravatar
BlindfullyCool
Kort karma: 41
Likede indlæg: 254

Indlægaf BlindfullyCool » 19. okt 2015, 10:24

Jeg er på vej hjem fra jobsamtalen hos ATP og jeg synes det gik rigtig godt. Jeg har været sindssygt nervøs og har næsten ikke sovet i nat. Men jeg kunne styre nervøsiteten til samtalen og jeg tror virkelig godt at rekrutteringskonsulenten kunne lide mig, så jeg håber selvfølgelig på, at hun anbefaler mig videre til afdelingslederen og at jeg dermed kommer videre til 2.samtale.
6

Tilbage til "Job"