Jobjagter-tråden

Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 576
Likede indlæg: 5107

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf ManicNinja » 2. nov 2015, 20:46

englishchannel skrev:Åh Manic, det er virkelig surt, at du skal igennem det. Især når det er med møgchef, hvor der i forvejen er en masse gnidninger. Og det er så ærgerligt, at det ikke gik med den flytning til den anden afdeling, især når det ikke lader til, at der er en reel begrundelse for det? Du kan ikke tage fat i afdelingschefen og bede om en grund til det, eller? Men på den anden side, så kan jeg godt forstå, at du ikke lige har lyst til/orker det, hvis det var et klart nej fra deres side.

Under alle omstændigheder, så krydser jeg fingre for, at det går så godt som det nu kan i morgen og at du får noget afklaring på din situation. Hvor længe har du været sygemeldt nu (hvis du har lyst til at svare, selvfølgelig. Ellers er det også helt ok.)? :)

Knap en måned. Så det er jo ikke SÅ galt. Og du kan tro, jeg bad tillidsrepræsentant spørge efter forklaring (kun fordi det hele er sket igennem hende, ellers havde jeg helt klart selv ringet)! Har hun fået tilbegamelding? Niks! Skulle jeg rykke hende for at få den besked? Ja, da! :rulle: Er jeg derudover træt af, det hele tiden er mig selv, der skal "sætte hende i gang" ("kunne vi ikke spørge dem om?", "skal v ikke lægge en strategi inden samtalen?" osv.). Hun er sød og forstående, men sgu ret tung i røven!

Jep, nu skal det "bare" overstås. Jeg vil regne med, at jeg får en eller anden total kold spand vand i hovedet angående hvorfor det ikke kunne lade sig gøre - og mht alt muligt andet, hvor jeg førhen har følt mig nogenlunde sikker og godt tilpas. For sådan har det hele vejen igennem været med denne chef. Men jeg er forberedt - og fuldstændigt indstillet på (og allerede i gang med) at finde mig noget andet arbejde. ASAP!

Anyway. Tusind tak for din søde besked. :kys: Og for kort, I andre. Det luner - mere end I måske aner. :)
2
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 940
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8517

Indlægaf 2SHY » 2. nov 2015, 21:21

Nå jeg fik da printet lidt jobopslag ud og så vil jeg kigge på dem i løbet af ugen mens jeg håber på at blive indkaldt til nogle af de sidste ansøgninger jeg har ude
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 3. nov 2015, 11:36

Hold.da.op.

Er helt blæst af søvnmangel og af den lange snak med chef, bisidder og HR-konsulent.
Jeg har ikke energi til at redegøre så meget. Men jeg kan bare sige, jeg er ekstremt lettet. Følte mig lyttet til og forstået, og at der foregik en rigtig god proces, hvor parterne nåede hinanden.
Det er planen, at jeg vender - langsomt - tilbage, det er formuleret, hvad både min chef og jeg skal være opmærksom på i vores kommunikation, og TR vil følge op på, hvordan det går med vores samspil ved nogle samtaler i fremtiden.
Havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at den samtale kunne falde sådan ud!

Skal virkelig hjem og slappe af nu. Sove og tænke og sove noget mere, lige tage min tid til at finde ud af, hvornår jeg kan komme tilbage og nyde fornemmelsen af for første gang i meget lang tid at kunne være i min egen krop. Er sgu lige ved at tude af lettelse, altså.

Også fordi jeg er fucking stolt af, at jeg turde stå fast på, hvad der havde været min oplevelse af tingene og også korrigere, når jeg i samtalen følte mig misforstået.
12
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 3. nov 2015, 15:46

Hvor dejligt, Ninja. Hvor virkelig, virkelig, virkelig dejligt!! Du er måske ikke længere jobsøgende så? Eller er det lige vel tidligt til den slags beslutninger?! :-) Sov godt - og drik en god flaske rødvin!
1
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 3. nov 2015, 15:49

Min samtale gik lort. Jeg hader HR-konsulenter. Hader dem. Fuck, jeg følte mig misforstået fra jeg kom til jeg gik. Første del af samtalen, den UDEN den der skide HR-konsulent, gik fremragende. Så kom hun på og så skulle hun da ellers lige fortælle mig, hvordan jeg er, og hvordan jeg arbejder, for det kunne hun jo tolke ud fra sin test. Nå. Næppe noget job i denne omgang.

Konsulentjobbet er dog i hus, så det er da altid noget. Bliver månedslønnet, om end det ikke er fuldtidsarbejde - han må have penge nok! Første omgang for 3 måneder, vel vidende, at jeg tager noget fast i industrien, hvis jeg får det tilbudt. Så det er dejligt. Men øv, hvor ville jeg gerne være i stand til at være lidt mere glad. Lige nu føler jeg mig bare ydmyget, misforstået og mere psykisk syg, end jeg nogensinde før har følt mig. Lorte handicap altså!!!!!! :trist:

Men rødvin løser alt, som vi jo siger, så har taget hul på mit første glas her i lufthavnen, mens jeg venter på at komme hjem til min kærestes stærke arme og et smil fra min trold.
0
Tally-ho
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1139

Indlægaf englishchannel » 3. nov 2015, 16:30

milisa skrev:Min samtale gik lort. Jeg hader HR-konsulenter. Hader dem. Fuck, jeg følte mig misforstået fra jeg kom til jeg gik. Første del af samtalen, den UDEN den der skide HR-konsulent, gik fremragende. Så kom hun på og så skulle hun da ellers lige fortælle mig, hvordan jeg er, og hvordan jeg arbejder, for det kunne hun jo tolke ud fra sin test. Nå. Næppe noget job i denne omgang.

Konsulentjobbet er dog i hus, så det er da altid noget. Bliver månedslønnet, om end det ikke er fuldtidsarbejde - han må have penge nok! Første omgang for 3 måneder, vel vidende, at jeg tager noget fast i industrien, hvis jeg får det tilbudt. Så det er dejligt. Men øv, hvor ville jeg gerne være i stand til at være lidt mere glad. Lige nu føler jeg mig bare ydmyget, misforstået og mere psykisk syg, end jeg nogensinde før har følt mig. Lorte handicap altså!!!!!! :trist:

Men rødvin løser alt, som vi jo siger, så har taget hul på mit første glas her i lufthavnen, mens jeg venter på at komme hjem til min kærestes stærke arme og et smil fra min trold.

Åh Milisa, det er jeg simpelthen dødked af at høre. Godt at du trods alt har familien og rødvin (trådens evige problemknuser) klar derhjemme.

Angående det med HR-folk vil jeg bare sige, at jeg ved hvordan du har det. Alle mine failede samtaler følger nemlig præcis det mønster med, at det går super godt så længe, vi taler faglighed og lignende, men så kommer HR-folkene til de der "Hvordan er du i den og den situation?"-spørgsmål med deres smarte skemaer og deslige, og så går det altid galt for mig. Først var jeg selvstændig og udadvendt, men det var et issue, for så var jeg ikke teamplayer nok. Til næste samtale prøvede jeg at virke mere fællesskabsorienteret for at passe bedre ind i en introstilling, men så var jeg pludselig lidt for blød. Og til den sidste stilling her i ministeriet sagde de direkte, at jeg virkede for indadvendt og usikker, så nu er vi ligesom kommet full circle i ting, der er galt med min personlighed :rulle: Og måske er jeg da bare grundlæggende uansættelsesværdig siden det altid er min personlighed, der er dealbreakeren, men alligevel...

Og nu, hvor jeg har fået afløb for min egen kæphest, så ville jeg lige spørge ind til det med dit handikap? Var det noget, der viste sig i personlighedstesten eller hvordan (igen må du undskylde, hvis jeg spørger for meget :kys:)?
0
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 3. nov 2015, 16:35

milisa skrev:Hvor dejligt, Ninja. Hvor virkelig, virkelig, virkelig dejligt!! Du er måske ikke længere jobsøgende så? Eller er det lige vel tidligt til den slags beslutninger?! :-) Sov godt - og drik en god flaske rødvin!

Allerførst: Rigtigt mange tak! Det er fandeme rørende, som den her tråd bare fungerer med både opbakning og solide, men konstruktive spark i måsen! :gogo:

Dernæst: Haha - jo, det er nok lidt tidligt. :D Omvendt så mener jeg det jo stadig: Jeg VIL have et job, der både løn- og opgavemæssigt passer til mine kvalifikationer. Også selv om jeg stadig ikke aner, hvordan jeg skal få mit CV til at se attraktivt ud efter års strejfen omkring ...

Så egentlig er der ikke så meget, der er ændret på overfladen: Jeg fortsætter i nuværende job - og må så bide i mig, at jeg snildt kunne finde noget fladpandet kundeservice til nogle tusinde mere om måneden. Det nuværende job giver en hel del flere faglige udfordringer, min titel "smager af kommunikationsfugl", og jeg har mulighed for at bakse en del med pressehåndtering. Det ville aldrig ske i kundeservicejob. Med andre ord: Jeg tror, at hvis jeg bare for lidt flere penges skyld søgte kundeservice, ville jeg sætte mig selv et par skridt tilbage karrieremæssigt.

Så hellere rende rundt på smal løn nogen tid endnu og så ellers gå efter deciderede kommunikationsjob - om end måske ikke de allermest attraktive. Det er trods alt skæggest, hvis jeg bare nu og da kommer til samtale. ;)

Har dog lige spottet, at bureau, hvor jeg "fra gammel tid" kender en af gutterne i ledende stilling, søger rådgivere. Ham må jeg nok hellere liiiige ringe til meget snart. Selv om stillingen er hamrende attraktiv og nok for en yngre person end mig. Det er ikke min bekendt, der skal ansætte. Så det ville ikke føles "farligt" at kontakte ham. :)

Hvad angår rødvin, er det da et herligt mantra, vi har fået os dér :D Og jeg havde skam allerede tænkt, at et godt glas og noget af den superlækre pizza fra italieneren nede om hjørnet ville være velfortjent på en dag som i dag! :D
Senest rettet af ManicNinja 3. nov 2015, 17:08, rettet i alt 2 gange.
2
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1139

Indlægaf englishchannel » 3. nov 2015, 16:50

ManicNinja skrev:
milisa skrev:Hvor dejligt, Ninja. Hvor virkelig, virkelig, virkelig dejligt!! Du er måske ikke længere jobsøgende så? Eller er det lige vel tidligt til den slags beslutninger?! :-) Sov godt - og drik en god flaske rødvin!

Allerførst: Rigtigt mange tak! Det er fandeme rørende, som den her tråd bare fungerer med både opbakning og solide, men konstruktive spark i måsen! (y)

Dernæst: Haha - jo, det er nok lidt tidligt. :D Omvendt så mener jeg det jo stadig: Jeg VIL have et job, der både løn- og opgavemæssigt passer til mine kvalifikationer. Også selv om jeg stadig ikke aner, hvordan jeg skal få mit CV til at se attraktivt ud efter års strejfen omkring ...

Så egentlig er der ikke så meget, der er ændret på overfladen: Jeg fortsætter i nuværende job - og må så bide i mig, at jeg snildt kunne finde noget fladpandet kundeservice til nogle tusinde mere om måneden. Det nuværende job giver en hel del flere faglige udfordringer, min titel "smager af kommunikationsfugl", og jeg har mulighed for at bakse en del med pressehåndtering. Det ville aldrig ske i kundeservicejob. Med andre ord: Jeg tror, at hvis jeg bare for lidt flere penges skyld søgte kundeservice, ville jeg sætte mig selv et par skridt tilbage karrieremæssigt.

Så hellere rende rundt på smal løn nogen tid endnu og så ellers gå efter deciderede kommunikationsjob - om end måske ikke de allermest attraktive. Det er trods alt skæggest, hvis jeg bare nu og da kommer til samtale. ;)

Har dog lige spottet, at bureau, hvor jeg "fra gammel tid" kender en af gutterne i ledende stilling, søger rådgivere. Ham må jeg nok hellere liiiige ringe til meget snart. Selv om stillingen er hamrende attraktiv og nok for en yngre person end mig. Det er ikke min bekendt, der skal ansætte. Så det ville ikke føles "farligt" at kontakte ham. :)

Hvad angår rødvin er det da et herligt mantra, vi har fået os dér :D Og jeg havde skam allerede tænkt, at et godt glas og noget af den superlækre pizza fra italieneren nede om hjørnet ville være velfortjent på en dag som i dag! :D

Jeg har egentlig ikke specielt meget konstruktivt at tilføje til det ovenstående, men jeg vil bare sige, at det altså er så spændende at læse om andres karriereovervejelser, for og imod, etc. Så jeg elsker indlæg som det her, også selvom jeg ikke kan give særlig meget respons på det.

(Andet end at give dig ret i, at rødvin og italienerpizza bestemt er velfortjent :kys: )
1
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 3. nov 2015, 16:52

milisa skrev:Min samtale gik lort. Jeg hader HR-konsulenter. Hader dem. Fuck, jeg følte mig misforstået fra jeg kom til jeg gik. Første del af samtalen, den UDEN den der skide HR-konsulent, gik fremragende. Så kom hun på og så skulle hun da ellers lige fortælle mig, hvordan jeg er, og hvordan jeg arbejder, for det kunne hun jo tolke ud fra sin test. Nå. Næppe noget job i denne omgang.

Der er efterhånden få erhvervsgrupper, jeg afskyr så meget som HR. :genert: De er lidt ligesom mennesker, der har datet i BUNKER, ikke? De er blevet så fuldstændigt ødelagt oppe i hovedet af at læse aaaaalt for mange profiler og cv'er og ansøgninger, at de ikke længere vælger efter mavefornemmelse, sund fornuft og dømmekraft, men derimod alverdens underlige teser og øjeblikkelige management-religioner. De (over)tester desuden deres ofre til ukendelighed. Er min tese. Sagtens forstå, du er frustreret!

Når dét er sagt, skal du være klar over, at HR tit er med som djævlens advokat til samtaler - det ved du selvfølgelig allerede. Men skriv dig det alligevel bag øret. Fordi de indtager den rolle, synes jeg ofte, deres "prikken" til kandidaten virker ... hvad skal jeg kalde det? Påtaget voldsom og striks. Og det påtagede gør, at jeg nemmere kan distancere mig og dermed slappe af. De er så gennemskuelige.

Altså, det er min erfaring, at ind imellem handler det ikke så meget om, HVAD du præcist svarer til deres spørgsmål, men nok mere om at se, hvordan du performer, hvis man "prøver dig lidt af" og presser dig. Har oplevet nogle samtaler med hele TO HR-konsulenter til stede på én gang, hvor den ene af dem så var "bad cop" og den anden "good cop". Det var til at blive skingrende vanvittig af, og da jeg kom ud efter de samtaler, havde jeg de første par gange en fuldstændigt rundtosset, splittet oplevelse af mig selv. I den ene fik jeg i øvrigt tilbudt jobbet. I den anden gjorde jeg ikke.

Under alle omstændigheder hjælper det mig i dag en hel del, at se HR-konsulenter som nogle, der med vilje "tester" mig lidt og prikker til mig. Med den grundpræmis på plads kan jeg ligesom nemmere håndtere dem. Og så spørger de tit på samme måde som en kommunikationsrådgiver (dvs én som mig ;) ) ville gøre, nemlig meget "vinklet" og hele tiden, hvor man vender det positive til noget negativt-agtigt eller i hvert fald finder nye vinkler. - Alt efter hvordan du formulerer dig. Du kan tit mærke det dér ved, at du får lyst til at sidde og sige: "Når jeg sagde "...", mente jeg nu altså ikke...". Den trang og den situation kan man imødegå på nogle andre måder, der ikke giver dem den samme irriterende magt over samtalen.

Det kan være vanvittigt ubehageligt, hvis man ikke ved, at det er sådan en "spiller i gamet", man sidder over for. Dér har jeg så en fordel, fordi min baggrund gør, at deres spørgsmål bliver lidt nemmere at forudse indholdet af. Men den del ser jeg altså som et håndværk, der kan læres. Med andre ord: Der er håb!

P.s. Skål! :D
Senest rettet af ManicNinja 3. nov 2015, 17:03, rettet i alt 3 gange.
3
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 3. nov 2015, 16:54

englishchannel skrev:
ManicNinja skrev:

Allerførst: Rigtigt mange tak! Det er fandeme rørende, som den her tråd bare fungerer med både opbakning og solide, men konstruktive spark i måsen! (y)

Hvad angår rødvin er det da et herligt mantra, vi har fået os dér :D Og jeg havde skam allerede tænkt, at et godt glas og noget af den superlækre pizza fra italieneren nede om hjørnet ville være velfortjent på en dag som i dag! :D

Jeg har egentlig ikke specielt meget konstruktivt at tilføje til det ovenstående, men jeg vil bare sige, at det altså er så spændende at læse om andres karriereovervejelser, for og imod, etc. Så jeg elsker indlæg som det her, også selvom jeg ikke kan give særlig meget respons på det.

(Andet end at give dig ret i, at rødvin og italienerpizza bestemt er velfortjent :kys: )

Nu behøver man jo heldigvis heller ikke altid at have noget konstruktivt og/eller spændende at sige. :)

... Sagde hunden.

Og tak! :kys:
1
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 3. nov 2015, 17:11

milisa skrev:
englishchannel skrev:Og her er den største nyhed, at jeg har fået mit livs hurtigste afslag. Jeg sendte ansøgningen i går aftes og knap en time senere lå der en mail med afslag. En søndag aften, 14 dage inden ansøgningsfristen.

De havde virkelig ikke lyst til at ansætte mig, åbenbart :lol:

HA, det har jeg også prøvet!!! Fuck, jeg grinte!!!! Jeg troede kun, det var mig, der var i stand til at skrive så ekstremt ubehøvlet, at man bliver afvist nærmest inden, man har søgt - og så endda helt uden at vide det! :-D

Eller også - mere sandsynligt - screener de for noget helt bestemt, som de ikke har nævnt i opslaget, men som de hurtigt kan konstatere, du ikke har, og vælger dig dermed fra. Kan være et bestemt kursus, eller de vil ikke have nyuddannede, eller de gider ikke kvinder i den fødedygtige alder eller hvad det nu er for noget tilfældigt snot, man desværre kan ryge ud i. Afslag skal aldrig tages personligt - så hurtigt afslag skal slet ikke. :)
1
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 3. nov 2015, 17:53

Kan asti eller rosévin bruges i stedet for rødvin? :genert:
3

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 3. nov 2015, 17:53

englishchannel skrev:Angående det med HR-folk vil jeg bare sige, at jeg ved hvordan du har det. Alle mine failede samtaler følger nemlig præcis det mønster med, at det går super godt så længe, vi taler faglighed og lignende, men så kommer HR-folkene til de der "Hvordan er du i den og den situation?"-spørgsmål med deres smarte skemaer og deslige, og så går det altid galt for mig. Først var jeg selvstændig og udadvendt, men det var et issue, for så var jeg ikke teamplayer nok. Til næste samtale prøvede jeg at virke mere fællesskabsorienteret for at passe bedre ind i en introstilling, men så var jeg pludselig lidt for blød. Og til den sidste stilling her i ministeriet sagde de direkte, at jeg virkede for indadvendt og usikker, så nu er vi ligesom kommet full circle i ting, der er galt med min personlighed :rulle: Og måske er jeg da bare grundlæggende uansættelsesværdig siden det altid er min personlighed, der er dealbreakeren, men alligevel...

Og nu, hvor jeg har fået afløb for min egen kæphest, så ville jeg lige spørge ind til det med dit handikap? Var det noget, der viste sig i personlighedstesten eller hvordan (igen må du undskylde, hvis jeg spørger for meget :kys:)?

Ja, jeg spammer så lige tråden ... ahem. I kunne også bare lade være med at skrive så mange gode indlæg, som jeg har lyst til at svare på ;)

Jeg ved ikke, om du kan bruge det følgende til noget. Men min erfaring angående indadvendt/udadvendt-problematikken og egentlig dét at afsøge personlighed helt generelt ifm jobsamtaler er, at mange job ikke som sådan fordrer, at du SKAL være den ene af delene, og at HR-folk også godt kan løsne op omkring deres forestillinger, hvis du på forhånd analyserer korrekt på, hvad deres skepsis vil gå på og på eget initiativ adresserer den.

Med mindre man skal være sælger eller spindoktor, så går en almindelig lad midtervariant på indadvendt/udadvendt-aksen sgu nok fint an. Men det, der "bekymrer" HR-typerne, er hvis din personlighedstest viser én ting, og dine svar på de efterfølgende spørgsmål spadserer i den modsatte retning, ELLER hvis det virker, som om du har mange "blindvinkler" på dig selv. Derfor er det bedste, man kan gøre, egentlig at demonstrere, at man kender sig selv rigtigt godt.

Altså, måske er det ikke så vigtigt, at du er lidt mere indadvendt, end hvad de havde forestillet sig. Hvis du selv tager fat i det og viser, at du ved, hvordan netop det personlighedsklaviatur, som er dit, kan spilles i nogle specifikke situationer, så de ikke bliver en udfordring, eller så din personligheds-kombi måske ligefrem bliver en fordel, så er du godt kørende.

Så hvis du fx ved, du er indadvendt, så er det jo bare med at få flashet, at "det viser sig især, når ..." og "i de situationer er jeg særligt opmærksom på, at det er en god idé, hvis jeg ... " og "jeg bruger med fordel min evne til eftertænksomhed/ro/analyse/nærvær til at lægge mærke til andre i teamet og gøre en indsats for at inkludere dem ..." Så er du pludselig en indadvendt teamplayer! :)
Senest rettet af ManicNinja 3. nov 2015, 17:57, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 3. nov 2015, 17:55

2SHY skrev:Kan asti eller rosévin bruges i stedet for rødvin? :genert:

Er blevet for gammel og vindtør til asti, men rosé er da skønt!

Kh Ninjaen medlem af de sure, bitre kvinders klub (det vil sige dem, der normalt bedst kan lide tørre, syrlige, bitre smage frem for de søde).
0
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 3. nov 2015, 18:38

ManicNinja skrev:
2SHY skrev:Kan asti eller rosévin bruges i stedet for rødvin? :genert:

Er blevet for gammel og vindtør til asti, men rosé er da skønt!

Kh Ninjaen medlem af de sure, bitre kvinders klub (det vil sige dem, der normalt bedst kan lide tørre, syrlige, bitre smage frem for de søde).

Jeg vil nok under alle omstændigheder helst drikke mojitos, hvis det skulle være :D Rødvin og hvidvin er jeg bare ikke rigtig til
2

Tilbage til "Job"