Jobjagter-tråden

Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 575
Likede indlæg: 5105

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf ManicNinja » 3. nov 2015, 23:48

englishchannel skrev:Tak for forslag, 2SHY :kys: Men jeg tænker lidt, at hvis de beder om "svage sider", så kan jeg vel ikke bare liste noget, der også er stærke sider op (som det jo bliver, hvis jeg vender det til noget positivt). De vil vel gerne kende mine problemer, så ved hvad de har med at gøre.

Eller misforstår jeg hele det her HR-game? :gruble:

Hvorfor ikke? Hvis det at du kan være noget dominerende og styrende reelt ér det, der har givet dig flest udfordringer, så ...

Jeg ville være ærlig. Men samtidig vælge noget som reelt ikke bliver for stort et problem i det konkrete job. Sådan synes jeg, HR-gamet er. Svarene på dette spørgsmål handler som de fleste andre fra HR om at vise, at man har forstået, hvad jobbet går ud på. Ikke helt så meget om at præsentere sig selv.
1
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 939
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8516

Indlægaf 2SHY » 3. nov 2015, 23:51

englishchannel skrev:Tak for forslag, 2SHY :kys: Men jeg tænker lidt, at hvis de beder om "svage sider", så kan jeg vel ikke bare liste noget, der også er stærke sider op (som det jo bliver, hvis jeg vender det til noget positivt). De vil vel gerne kende mine problemer, så ved hvad de har med at gøre.

Jeg har altid fået at vide og læst mig til at ens negative/svage sider i virkeligheden bør være skjulte positive sider. For mit vedkommende kan jeg f.eks. finde på at fortælle at jeg tidligere har haft tendens til at tage folk med hjem så arbejdet/patienterne kom til at fylde meget for mig, men at det handler om at jeg dels engagerer mig meget i mine opgaver, at jeg er empatisk og reflekterer over opgaverne. Nu er jeg blevet bedre til at lade det blive på arbejde og at det fortæller noget om at jeg er vokset med opgaven og nu også kan være professionel samtidig med at jeg engagerer mig i opgaverne.

Det kan også være at jeg kan spørge meget i perioder men at det mere handler om at få bekræftet mine overvejelser og ikke at jeg som sådan er i tvivl om hvorvidt jeg er på rette spor
3
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5908

Indlægaf Dikus » 3. nov 2015, 23:55

Men... Bliver du spurgt direkte til svage sider?

I sp fald ville jeg udbasunere den lige så kækt, som du gjorde her. Og fortælle, du heldigvis er klar over det, så dine kollegaer plejer at lære at leve med dig :slem:

Og så krydret med det, du selv fortæller her fra graduate stilling og de dilemmaer du ser i forhold til faste stillinger - ig dine overvejelser om... At så er det tydeligvis heller ikke værre!
1
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1139

Indlægaf englishchannel » 4. nov 2015, 00:15

ManicNinja skrev:

Hvorfor ikke? Hvis det at du kan være noget dominerende og styrende reelt ér det, der har givet dig flest udfordringer, så ...

Jeg ville være ærlig. Men samtidig vælge noget som reelt ikke bliver for stort et problem i det konkrete job. Sådan synes jeg, HR-gamet er. Svarene på dette spørgsmål handler som de fleste andre fra HR om at vise, at man har forstået, hvad jobbet går ud på. Ikke helt så meget om at præsentere sig selv.

Ja, jeg tror, at du har meget ret. Der ender jeg også bare med, at jeg bliver nødt til at søge jobs, der bare går rigtig meget imod det, jeg selv synes, at jeg er god til. Det virker sådan lidt... når vi lige har siddet i en halv time og snakket om et job, der tydeligvis er meget rugbrødsagtigt og hierarkisk, og jeg så kommer der: "Jo, nu skal I høre! Jeg kommer lynhurtigt til at kede mig af rutinearbejde, men jeg prøver at overleve ved at fantasere om det job, jeg forhåbentlig kan få om et par års tid, hvis jeg bare holder ud. Jeg er naturligt dominerende og hader at blive talt ned til, men når det sker forestiller jeg mig bare chefen i underbukser, så jeg ikke lader mig mærke med det udadtil. Og så hader jeg ineffektivitet af et godt hjerte og intet generer mig mere end at vide, at vi allesammen spilder tiden ved at sidde her. Og så er jeg dårlig til at lave kaffe. Harh harh, fik I det sidste? Det var en joke. Nej, seriøst, jeg kan ikke lave kaffe, men jeg er god til at lave te. Se hvor vi hygger os. Haha."

Ej, jeg er nok bare træt, men jeg synes netop, at det er så svært, fordi stort set alle de jobs, jeg er tvunget til at søge, indeholder så store elementer af de ting, jeg bare er rigtig dårlig til, mens det er svært at bringe mine styrker i spil på nuværende tidspunkt i min (ikke-eksisterende) karriere.

Men jeg værdsætter virkelig alle jeres råd, og jeg føler, at jeg er blevet meget klogere her i aften :kys:
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 4. nov 2015, 00:16

Dikus skrev:Men... Bliver du spurgt direkte til svage sider?

I sp fald ville jeg udbasunere den lige så kækt, som du gjorde her. Og fortælle, du heldigvis er klar over det, så dine kollegaer plejer at lære at leve med dig :slem:

Og så krydret med det, du selv fortæller her fra graduate stilling og de dilemmaer du ser i forhold til faste stillinger - ig dine overvejelser om... At så er det tydeligvis heller ikke værre!

Ja, det gør jeg! Hver gang jeg er til samtale. Jeg hader det. Argh.

Kunne jeg i øvrigt få dig til at uddybe de sidste to linjer? Er ikke helt sikker på, at jeg er med :genert:
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 4. nov 2015, 00:21

Men selv det kedeligste rugbrødsarbejde kan effektiveres. Kedeligt tastearbejde kan gøres til en konkurrence med sig selv om øget hastighed...
1
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 575
Likede indlæg: 5105

Indlægaf ManicNinja » 4. nov 2015, 00:32

English:
Nu er det jo ikke helt tilfældigt, at jeg synes, at den her er lidt interessant at gå ind i. ;) JEG fylder også meget (bare lige hvis det ikke fremgår af de alenlange indlæg og svesken på disken-formuleringer, jeg betjener mig af *høhø*). Og jeg har ved gud søgt jobs også langt under mit niveau. Og jeg er godt nok tit blevet spurgt ind til: "Hvordan interagerer du med teamet, når du ankommer til ny arbejdsplads?" Og i starten fattede jeg jo hat. Dels fordi jeg ikke så mig selv som spor dominerende (der må godt grines), dels fordi jeg ikke kendte noget som helst til jobsøgningsgamet.

Men jeg lærte hurtigt at aflæse visse tegn og sammenholde de relevante oplysninger om jobbet. Og hvis man som du har helt styr på, at det her styrende træk potentielt udgør et problem i den pågældende stilling, jamen, så fortæller du, at du er dig meget bevidst, at du har det her træk, som i mange sammenhænge er en rigtig stærk egenskab at tage med sig ind i arbejdet. Men når det kommer til et nyt job, er din strategi normalt at lægge en vis ydmyghed for dagen og liiiige lure på "hvordan man gør her på fabrikken". Så har du kørt dig selv i stilling som spiselig, men stadig skarp og indsigtsfuld snarere end ufarlig og vattet.

Noget andet er: Helt reelt - så kunne du jo udvikle dig rigtig meget i de dér jobs, indtil du engang skal være leder og bestemme og sætte kursen og tage langt større ansvar. Jeg tror, det kunne blive SÅ sund og værdifuld en øvelse for dig at skulle lære ikke bare at køre dit eget løb. :) OGSÅ set ift fremtidige lederjobs - for en god leder skal jo altså stadig ikke bare føre an/motivere, men også have noget erfaring med at skrue på sine personlige egenskaber, så han/hun fx fylder på den rigtige måde og ikke er en elefant i en glasbutik. Du vil jo blive langt stærkere til at både at kende dine kampe og dine besøgstider efter et par år, hvor du har lært at tackle følelsen af at være ved at sprænges af utålmodighed over tempoet i et eller andet team i stats-bureaukratiet. Derefter vil du også bedre kunne guide de medarbejdere, der skal arbejde under dig engang.

Hvis folk nu skulle finde på at sige: "Vi er bange for, du vil komme til at kede dig meget i den her stilling", så kan du så i øvrigt svare, at du ser et rigtig godt og relevant udviklingspotentiale ... :)
4
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1386

Indlægaf D.itsen » 4. nov 2015, 05:27

ManicNinja skrev:

Jeg er ret sikker på at jeg reflekterede over at mine stærke sider også er mine svage, da jeg var inde ved hr. Mange bolde i luften = svært ved at holde fokus f.eks.
2
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 4. nov 2015, 08:47

ManicNinja skrev:English:
Nu er det jo ikke helt tilfældigt, at jeg synes, at den her er lidt interessant at gå ind i. ;) JEG fylder også meget (bare lige hvis det ikke fremgår af de alenlange indlæg og svesken på disken-formuleringer, jeg betjener mig af *høhø*). Og jeg har ved gud søgt jobs også langt under mit niveau. Og jeg er godt nok tit blevet spurgt ind til: "Hvordan interagerer du med teamet, når du ankommer til ny arbejdsplads?" Og i starten fattede jeg jo hat. Dels fordi jeg ikke så mig selv som spor dominerende (der må godt grines), dels fordi jeg ikke kendte noget som helst til jobsøgningsgamet.

Men jeg lærte hurtigt at aflæse visse tegn og sammenholde de relevante oplysninger om jobbet. Og hvis man som du har helt styr på, at det her styrende træk potentielt udgør et problem i den pågældende stilling, jamen, så fortæller du, at du er dig meget bevidst, at du har det her træk, som i mange sammenhænge er en rigtig stærk egenskab at tage med sig ind i arbejdet. Men når det kommer til et nyt job, er din strategi normalt at lægge en vis ydmyghed for dagen og liiiige lure på "hvordan man gør her på fabrikken". Så har du kørt dig selv i stilling som spiselig, men stadig skarp og indsigtsfuld snarere end ufarlig og vattet.

Noget andet er: Helt reelt - så kunne du jo udvikle dig rigtig meget i de dér jobs, indtil du engang skal være leder og bestemme og sætte kursen og tage langt større ansvar. Jeg tror, det kunne blive SÅ sund og værdifuld en øvelse for dig at skulle lære ikke bare at køre dit eget løb. :) OGSÅ set ift fremtidige lederjobs - for en god leder skal jo altså stadig ikke bare føre an/motivere, men også have noget erfaring med at skrue på sine personlige egenskaber, så han/hun fx fylder på den rigtige måde og ikke er en elefant i en glasbutik. Du vil jo blive langt stærkere til at både at kende dine kampe og dine besøgstider efter et par år, hvor du har lært at tackle følelsen af at være ved at sprænges af utålmodighed over tempoet i et eller andet team i stats-bureaukratiet. Derefter vil du også bedre kunne guide de medarbejdere, der skal arbejde under dig engang.

Hvis folk nu skulle finde på at sige: "Vi er bange for, du vil komme til at kede dig meget i den her stilling", så kan du så i øvrigt svare, at du ser et rigtig godt og relevant udviklingspotentiale ... :)

Det der satte helt klart nogle tanker i gang! Sådan havde jeg ikke overvejet at anskue det før.

TAK! :kys:
2
Brugeravatar
ILY
Kort karma: 9
Likede indlæg: 84

Indlægaf ILY » 4. nov 2015, 14:05

Hej nogle gode tips, når man har haft 2 ledighedsperioder og er træt af hvor "tomt" CVet ser ud.

jeg har haft noget vikarjob som ikke lige det jeg er uddannet til, men vil dette lyde dumt:

2015 barselsvikariat (6½ måned) (indenfor min uddannelse)

2014 Ledig (har ingen jobs haft overhovedet, så her plejer intet stå for 2014 og det er jeg træt af, og bange for det tækker ned i chancerne)
Det er vigtigt for mig, at udvikle mig og holde mig fagligt skarp, mens jeg leder efter min næste langvarige stilling.
Kursus Fleksibel frontmedarbejder (er uddybet under kurser)
Powerjobmidt, http://www.powerjobmidt.dk, nonprofit-netværk for jobsøgende (er uddybet under frivilligt arbejde)

*jeg ved godt det vil så et andet sted så der jo ikke vil være 100% tomt i 2014, men det er bare det første man ser på foreste side af CV'et, det ville bare være træls hvis jeg bliver droppet pga det*

2013 vikar ved XXX vikarbureau (4 måneder)

2010 - 2013 kontorstilling (indenfor min uddannelse)

2009 Kortvarige vikariater
Gennem 2009 har jeg haft forskellige vikariater. Det er vigtigt for mig at holde mig i gang, mens jeg leder efter mit næste karrierejob.
• XXX vikarbureau-Aps, Sortering af bøtter, Firma XXX A/S. (6 uger)
• Rengøring, XXX Aps (3 måneder)
• Rengøring, Firma xxx (2 måneder)

Ignorer opstillingen den er pænere i mit word. jeg har anonymiseret det.
0
Ja! jeg ved det, min tegnsætning er sikkert forkert og der nok nogle stavefejl. Jeg har lært at leve med det, så kan du osse :kram:
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 4. nov 2015, 14:13

Det kommer til udtryk i sociale relationer, hvor jeg jo til stadighed kan være lidt FOR direkte og ligefrem. Hvor jeg måske ikke helt har den empati, der forventes. Men fordi jeg jo som regel godt kan se, når jeg har trådt ved siden af, har jeg jo lært at undskylde - også de gange, hvor jeg måske ikke helt er med på, hvorfor hulen folk blev så trådt på. Og de fleste mennesker er så fantastiske, at de tilgiver det meste, når bare man lægger sig fladt ned og undskylder. Så på den led, kan man sige, at det, i hvert fald med årene, ikke er det store problem i hverdagen.

Jeg kommer aldrig til at melde det ud. Jeg kan sagtens se din pointe, og jeg tror ovenikøbet, du har ret i, at det ville være en god ide, men. Ja. Jeg har ikke engang sagt det til mine forældre. Jeg føler mig ret anonym her, om end jeg godt er klar over, at jeg nemt kan findes, hvis nogen skulle få den ide, men det føles stadig trygt og sikkert. Så her kan jeg godt. Men det kommer aldrig til at ske IRL. Ikke engang min eksmand ved det. Min kæreste ved det, fordi vi snakkede om børn, og han skulle vide, hvad han risikerede med mine gener. Men det var en giga overvindelse.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 4. nov 2015, 14:23

milisa skrev:Det kommer til udtryk i sociale relationer, hvor jeg jo til stadighed kan være lidt FOR direkte og ligefrem. Hvor jeg måske ikke helt har den empati, der forventes. Men fordi jeg jo som regel godt kan se, når jeg har trådt ved siden af, har jeg jo lært at undskylde - også de gange, hvor jeg måske ikke helt er med på, hvorfor hulen folk blev så trådt på. Og de fleste mennesker er så fantastiske, at de tilgiver det meste, når bare man lægger sig fladt ned og undskylder. Så på den led, kan man sige, at det, i hvert fald med årene, ikke er det store problem i hverdagen.

Jeg kommer aldrig til at melde det ud. Jeg kan sagtens se din pointe, og jeg tror ovenikøbet, du har ret i, at det ville være en god ide, men. Ja. Jeg har ikke engang sagt det til mine forældre. Jeg føler mig ret anonym her, om end jeg godt er klar over, at jeg nemt kan findes, hvis nogen skulle få den ide, men det føles stadig trygt og sikkert. Så her kan jeg godt. Men det kommer aldrig til at ske IRL. Ikke engang min eksmand ved det. Min kæreste ved det, fordi vi snakkede om børn, og han skulle vide, hvad han risikerede med mine gener. Men det var en giga overvindelse.

:ae:

Nu træder vi lidt ud fra emnet... Men måske du skulle arbejde lidt med det? Det er ikke pinligt at have sådan en diagnose. Tværtimod står du jo på listen over seje, velfungerende personer. Du må besidde en styrke, der reelt er et kæmpe aktiv!

Jeg er selv fysisk handikappet. Og det har givet mig huller i CV'et, sært skift af job og begrænser mig i hverdagen - herunder i forhold til mødetidspunkter og overarbejde, hvor jeg har brug for at arbejde liggende, hvis der bliver for meget.

Det lyder da også virkeligt skidt på papiret. Men jeg er hudløst ærligt omkring det. Og det eneste, jeg oplever er respekt for at have overvundet mine udfordringer. Det er typisk tegn på en personlig, indre styrke, når man kan det. Og det er faktisk et aktiv. Et af de helt store.
3
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 4. nov 2015, 20:06

Dikus skrev::ae:

Nu træder vi lidt ud fra emnet... Men måske du skulle arbejde lidt med det? Det er ikke pinligt at have sådan en diagnose. Tværtimod står du jo på listen over seje, velfungerende personer. Du må besidde en styrke, der reelt er et kæmpe aktiv!

Jeg er selv fysisk handikappet. Og det har givet mig huller i CV'et, sært skift af job og begrænser mig i hverdagen - herunder i forhold til mødetidspunkter og overarbejde, hvor jeg har brug for at arbejde liggende, hvis der bliver for meget.

Det lyder da også virkeligt skidt på papiret. Men jeg er hudløst ærligt omkring det. Og det eneste, jeg oplever er respekt for at have overvundet mine udfordringer. Det er typisk tegn på en personlig, indre styrke, når man kan det. Og det er faktisk et aktiv. Et af de helt store.

Jeg ved det godt. Men det er et gigantisk "traume" (i mangel af bedre ord) af flere årsager, og nu trækker jeg hertil-og-ikke-længere-kortet! :-D Jeg hører og læser og tager til mig, hvad du og english siger. Måske jeres ord bliver det sidste skub til at få taget hul på bylden, for jeg kan jo sagtens se jeres pointer.
1
Tally-ho
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 939
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8516

Indlægaf 2SHY » 4. nov 2015, 20:11

Hvad plejer I at spørge til, når I ringer ang. opslag? Jeg tænker på at ringe til det sted jeg var til samtale og der er en ledig stilling. Men hvad skal jeg spørge om? :genert: Ej jeg ved det er et helt blæst spørgsmål. Jeg hader bare at ringe til folk og især fordi jeg føler jeg ikke har noget at spørge om
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 4. nov 2015, 20:20

2SHY skrev:Hvad plejer I at spørge til, når I ringer ang. opslag? Jeg tænker på at ringe til det sted jeg var til samtale og der er en ledig stilling. Men hvad skal jeg spørge om? :genert: Ej jeg ved det er et helt blæst spørgsmål. Jeg hader bare at ringe til folk og især fordi jeg føler jeg ikke har noget at spørge om

Jeg ringer kun, hvis jeg har noget ordentlig at spørge om, eller jeg VIRKELIG har lyst til at gøre opmærksom på mig selv. I dit tilfælde ville jeg sige:
"Hej det er 2shy, jeg ringer angående jeres stillingsopslag som xxx. Jeg arbejdede jo for jer i 20XX, og synes jo, det var en fantastisk arbejdsplads, så jeg ville bare høre lidt nærmere om stillingen, er det de samme arbejdsopgaver, som jeg havde dengang, eller hvordan?" Altså kort sagt: Sørg for, at de lige får genopfrisket, hvem du er - eller hvis det er en ny leder, så sørg for at fortælle, at du har været der før, sørg for at fortælle, at du havde en fest, og benyt så det, at du kender til arbejdspladsen indefra som indgangsvinkel.
1
Tally-ho

Tilbage til "Job"