Jobjagter-tråden

Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1015

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf milisa » 23. sep 2015, 06:45

Jeg har vel været til 10-12 samtaler og har ringet på de 3-4 af dem. Hvor mange, jeg har ringet på, som jeg ikke er kommet til samtale hos, kan jeg så overhovedet ikke huske.
0
Tally-ho
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 330

Indlægaf TomKah » 23. sep 2015, 09:04

Jeg har aldrig ringet og jeg er kommet til samtale på alle jobs jeg har søgt de sidste mange år.
0
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 841

Indlægaf lulu-p » 23. sep 2015, 09:23

Neenah skrev:
Aquadorable skrev:Mht. at ringe, så vil jeg lige sige, at jeg er blevet kaldt til samtale stort set alle de gange, jeg har ringet. Så hvis man kan klare det (det er jo ikke det sjoveste i hele verden), så tror jeg altså, det giver en et forspring.

Selvfølgelig skal man have noget interessant at spørge om, det er klart. Jeg har dog endnu ikke haft svært ved at finde på noget - man kan jo altid spørge ind til arbejdsopgaverne, afdelingen/virksomhedens sammensætning osv.

Jeg er ikke kommet til samtale nogle af de gange jeg har ringet. Så det er derfor jeg er en smule tilbageholden med at spilde tid på det. Delvist fordi det kræver ekstraordinært meget energi af mig, da jeg ikke bryder mig om at tale i telefon med fremmede, og delvist fordi jeg jo ikke synes jeg får ret meget ud af det.

Jeg havde samme oplevelse. Men da jeg var ledig for 1000 år siden, fik vi banket ind med 7 tommer søm, at vi SKULLE ringe for at gøre opmærksom på os selv. Alle de stillinger jeg var til samtale på, havde jeg ikke ringet til. Alle dem jeg ringede til, var jeg ikke til samtale på.

Jeg tror ikke den telefonopringning er særlig meget værd. Måske afhænger det af branche.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Aquadorable
Kort karma: 22
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 247

Indlægaf Aquadorable » 23. sep 2015, 10:39

lulu-p skrev:
Neenah skrev:
Aquadorable skrev:Mht. at ringe, så vil jeg lige sige, at jeg er blevet kaldt til samtale stort set alle de gange, jeg har ringet. Så hvis man kan klare det (det er jo ikke det sjoveste i hele verden), så tror jeg altså, det giver en et forspring.

Selvfølgelig skal man have noget interessant at spørge om, det er klart. Jeg har dog endnu ikke haft svært ved at finde på noget - man kan jo altid spørge ind til arbejdsopgaverne, afdelingen/virksomhedens sammensætning osv.

Jeg er ikke kommet til samtale nogle af de gange jeg har ringet. Så det er derfor jeg er en smule tilbageholden med at spilde tid på det. Delvist fordi det kræver ekstraordinært meget energi af mig, da jeg ikke bryder mig om at tale i telefon med fremmede, og delvist fordi jeg jo ikke synes jeg får ret meget ud af det.

Jeg havde samme oplevelse. Men da jeg var ledig for 1000 år siden, fik vi banket ind med 7 tommer søm, at vi SKULLE ringe for at gøre opmærksom på os selv. Alle de stillinger jeg var til samtale på, havde jeg ikke ringet til. Alle dem jeg ringede til, var jeg ikke til samtale på.

Jeg tror ikke den telefonopringning er særlig meget værd. Måske afhænger det af branche.

Det kan sagtens være, det er afhængigt af branche :)

Jeg søgte job i mediebranchen.
0
:love:
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1015

Indlægaf milisa » 23. sep 2015, 12:35

Jeg tror faktisk, det har meget mere at gøre med netop det der med, at alle ledige får tudet ørerne fulde med "I SKAL RINGE I SKAL RINGE I SKAL RINGE"!!!! Dvs at mange ringer uden egentlig at have noget at spørge om. Og jeg tror, det giver et hammer dårligt indtryk, hvis man i bund og grund bare forstyrrer, hvad jeg tror, mange kommer til at gøre, fordi de tror, de pinedød skal ringe.

Især en af de samtaler, jeg har været til, er jeg ret sikker på udelukkende skyldtes telefonsamtalen. Men der havde jeg også noget virkelig relevant at spørge om: De havde skrevet, at de brugte nogle bestemte analysemetoder, men en bestemt metode, som man i mit hoved også burde have, manglede - helt tilfældigvis en metode, jeg er ret god til! Jeg ringede så for at høre, om de ikke også brugte den? Det førte til en mægtig lang snak om fordele og ulemper og cost-benefit osv osv osv, og jeg er slet ikke i tvivl om, at det var det, der gjorde, jeg blev kaldt ind. Så det er sikkert helt fint at ringe, hvis bare man virkelig har noget at spørge om.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Indlægaf Neenah » 23. sep 2015, 12:48

milisa skrev:Jeg tror faktisk, det har meget mere at gøre med netop det der med, at alle ledige får tudet ørerne fulde med "I SKAL RINGE I SKAL RINGE I SKAL RINGE"!!!! Dvs at mange ringer uden egentlig at have noget at spørge om. Og jeg tror, det giver et hammer dårligt indtryk, hvis man i bund og grund bare forstyrrer, hvad jeg tror, mange kommer til at gøre, fordi de tror, de pinedød skal ringe.

Især en af de samtaler, jeg har været til, er jeg ret sikker på udelukkende skyldtes telefonsamtalen. Men der havde jeg også noget virkelig relevant at spørge om: De havde skrevet, at de brugte nogle bestemte analysemetoder, men en bestemt metode, som man i mit hoved også burde have, manglede - helt tilfældigvis en metode, jeg er ret god til! Jeg ringede så for at høre, om de ikke også brugte den? Det førte til en mægtig lang snak om fordele og ulemper og cost-benefit osv osv osv, og jeg er slet ikke i tvivl om, at det var det, der gjorde, jeg blev kaldt ind. Så det er sikkert helt fint at ringe, hvis bare man virkelig har noget at spørge om.

Se, og det er det jeg ikke rigtig synes jeg har. Kun de der standardspørgsmål som virksomhedens største udfordring, fordeling mellem arbejdsopgaver, osv. Jeg synes ikke jeg får noget ud af det, og jeg tror bestemt ikke det gør et fantastisk stort positivt indtryk heller.
0
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1134

Indlægaf englishchannel » 24. sep 2015, 06:18

Æv, jeg er trist. Der var et job, der ud fra profilen var meget specifik og fuldstændig som skabt til mig. De søgte nyuddannede med min (eller lign.) uddannelse med høje karakterer og allerede der burde man jo mene, at feltet var ret smalt. Derudover har jeg praktisk erfaring med 6/7 ting, de søgte, og et godt udgangspunkt for at lære det sidste. Og jeg har arbejdet i samme branche før.

To dage efter at have sendt ansøgningen, får jeg et afslag med besked om, at de er gået videre med "kandidater, der bedre passede til profilen". Selvfølgelig er det nok et standardsvar, men jeg bliver ærlig talt lidt ked af at blive afvist så hurtigt og med den begrundelse, når jeg faktisk sendte en (synes jeg selv) rigtig god ansøgning og i så høj grad svarede til den profil, de efterspurgte.

Den sved godt nok lidt :(
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 24. sep 2015, 06:24

englishchannel skrev:Æv, jeg er trist. Der var et job, der ud fra profilen var meget specifik og fuldstændig som skabt til mig. De søgte nyuddannede med min (eller lign.) uddannelse med høje karakterer og allerede der burde man jo mene, at feltet var ret smalt. Derudover har jeg praktisk erfaring med 6/7 ting, de søgte, og et godt udgangspunkt for at lære det sidste. Og jeg har arbejdet i samme branche før.

To dage efter at have sendt ansøgningen, får jeg et afslag med besked om, at de er gået videre med "kandidater, der bedre passede til profilen". Selvfølgelig er det nok et standardsvar, men jeg bliver ærlig talt lidt ked af at blive afvist så hurtigt og med den begrundelse, når jeg faktisk sendte en (synes jeg selv) rigtig god ansøgning og i så høj grad svarede til den profil, de efterspurgte.

:ae: Æv! Det er surt sådan noget. Nogle afslag gør lidt mere ondt end andre :/ Kan godt forstå du er skuffet.
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 24. sep 2015, 06:26

Jeg fik skrevet en rigtig god ansøgning i går, til et job med en latterligt lav hyre, men til gengæld med ret spændende område, rejseaktivitet og engelsksproget dagligdag. Er dog bange for jeg fik oversolgt mig selv lidt, og måske er blevet lige kæphøj eller arrogant nok. Tror jeg vil prøve at tage det til mig, at lægge en ansøgning fra mig og kigge den igennem igen. Det fungerer bare ikke så godt, når man er lidt for god til at komme tæt på deadline :blush:
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5895

Indlægaf Dikus » 24. sep 2015, 07:23

englishchannel skrev:Æv, jeg er trist. Der var et job, der ud fra profilen var meget specifik og fuldstændig som skabt til mig. De søgte nyuddannede med min (eller lign.) uddannelse med høje karakterer og allerede der burde man jo mene, at feltet var ret smalt. Derudover har jeg praktisk erfaring med 6/7 ting, de søgte, og et godt udgangspunkt for at lære det sidste. Og jeg har arbejdet i samme branche før.

Her vil jeg gerne slå et slag for, du ringer virksomheden og spørger, om du kan få en uddybning af afslaget, fordi du umiddelbart forestiller dig, du har brug for at skrive anderledes i din ansøgning, hvis de så tidligt i processen når frem til, der er bedre kandidater til et job, der står dit navn på.

Det lyder sikkert både kækt og overmodigt. Men netop i sådan en situation er det altså vigtigt at få fundet ud af, hvad der er gået galt.

Jeg gjorde i sin tid det samme til et arbejde, hvor jeg virkelig ikke forstod, jeg slet ikke kom til samtale. Og fik svaret, jeg var overkvalificeret og umiddelbart for moden til at fungere i den gruppe, jeg ville skulle følges med. Og så fik jeg en bedre stilling :afro:

Nogen gange er svaret på, hvorfor man er blevet fravalgt et helt andet, end man forestiller sig...
6
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 24. sep 2015, 15:06

Dikus skrev:
Her vil jeg gerne slå et slag for, du ringer virksomheden og spørger, om du kan få en uddybning af afslaget, fordi du umiddelbart forestiller dig, du har brug for at skrive anderledes i din ansøgning, hvis de så tidligt i processen når frem til, der er bedre kandidater til et job, der står dit navn på.

Det lyder sikkert både kækt og overmodigt. Men netop i sådan en situation er det altså vigtigt at få fundet ud af, hvad der er gået galt.

Jeg gjorde i sin tid det samme til et arbejde, hvor jeg virkelig ikke forstod, jeg slet ikke kom til samtale. Og fik svaret, jeg var overkvalificeret og umiddelbart for moden til at fungere i den gruppe, jeg ville skulle følges med. Og så fik jeg en bedre stilling :afro:

Nogen gange er svaret på, hvorfor man er blevet fravalgt et helt andet, end man forestiller sig...

Ja, jeg ved jo godt, at man burde gøre det, men...

Jeg må indrømme, at jeg ikke har lyst til i værste fald bare at få et standard "Du manglede den ene kompetence, så..."-svar, og i bedste fald få sandheden at vide, hvilket nok er noget med, at min ansøgning var ringe eller min personlighed ikke lod til at passe ind. Desuden har jeg lige fundet ud af, at jeg nok skal opereres inden længe, så alt i alt var det nok for det bedste, at jeg ikke skal starte en ny ansættelse med at skulle sygemeldes og stresse rundt pga det. Så selv hvis de ændrede mening og tilbød mig en samtale/anden stilling, er det ikke optimalt lige nu.

Men jeg takker mange gange for kommentaren, og under andre omstændigheder ville jeg nok have fulgt dit råd :kys:
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 24. sep 2015, 17:33

Hvor ofte bliver I indkaldt til møde hos enten a-kasse eller jobcenter?

Jeg er lige blevet indkaldt til møde i Jobcenteret, ca. 3 uger efter at jeg sidst var der, og jeg synes at det virker meget hurtigt, især når jeg har en jobplan, der ikke engang er startet endnu på det tidspunkt :gruble: Jeg bliver lidt nervøs for om der er et eller andet galt siden jeg allerede skal til møde igen.

Hvad er jeres erfaring?
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 24. sep 2015, 18:36

englishchannel skrev:Hvor ofte bliver I indkaldt til møde hos enten a-kasse eller jobcenter?

Jeg er lige blevet indkaldt til møde i Jobcenteret, ca. 3 uger efter at jeg sidst var der, og jeg synes at det virker meget hurtigt, især når jeg har en jobplan, der ikke engang er startet endnu på det tidspunkt :gruble: Jeg bliver lidt nervøs for om der er et eller andet galt siden jeg allerede skal til møde igen.

Hvad er jeres erfaring?

Jeg har kun været på jobcenteret én gang, og hos a-kassen to gange (sidste gang for et par uger siden). Det lyder mærkeligt at du bliver indkaldt til jobcenteret så ofte :gruble: Jeg kunne forstå hvis du havde været på a-kassen for tre uger siden, og nu skulle til jobcenteret, for jeg har lidt indtryk af at de to enheder ikke rigtig snakker sammen. Måske de har et aktiveringstilbud?
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 24. sep 2015, 18:39

Neenah skrev:
englishchannel skrev:Hvor ofte bliver I indkaldt til møde hos enten a-kasse eller jobcenter?

Hvad er jeres erfaring?

Jeg har kun været på jobcenteret én gang, og hos a-kassen to gange (sidste gang for et par uger siden). Det lyder mærkeligt at du bliver indkaldt til jobcenteret så ofte :gruble: Jeg kunne forstå hvis du havde været på a-kassen for tre uger siden, og nu skulle til jobcenteret, for jeg har lidt indtryk af at de to enheder ikke rigtig snakker sammen. Måske de har et aktiveringstilbud?

Men jeg er aktiveret fra midten af oktober, og jeg skal derhen 30. september. Så der er jo ikke rigtigt noget, der er forandret siden sidst :gruble:
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 24. sep 2015, 20:14

englishchannel skrev:

Men jeg er aktiveret fra midten af oktober, og jeg skal derhen 30. september. Så der er jo ikke rigtigt noget, der er forandret siden sidst :gruble:[/quote]

Hmm.. det er mærkeligt. Er det der kursus din aktivering?
0

Tilbage til "Job"