Jobjagter-tråden

Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8510

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf 2SHY » 4. nov 2015, 20:32

milisa skrev:
2SHY skrev:Hvad plejer I at spørge til, når I ringer ang. opslag? Jeg tænker på at ringe til det sted jeg var til samtale og der er en ledig stilling. Men hvad skal jeg spørge om? :genert: Ej jeg ved det er et helt blæst spørgsmål. Jeg hader bare at ringe til folk og især fordi jeg føler jeg ikke har noget at spørge om

Jeg ringer kun, hvis jeg har noget ordentlig at spørge om, eller jeg VIRKELIG har lyst til at gøre opmærksom på mig selv. I dit tilfælde ville jeg sige:
"Hej det er 2shy, jeg ringer angående jeres stillingsopslag som xxx. Jeg arbejdede jo for jer i 20XX, og synes jo, det var en fantastisk arbejdsplads, så jeg ville bare høre lidt nærmere om stillingen, er det de samme arbejdsopgaver, som jeg havde dengang, eller hvordan?" Altså kort sagt: Sørg for, at de lige får genopfrisket, hvem du er - eller hvis det er en ny leder, så sørg for at fortælle, at du har været der før, sørg for at fortælle, at du havde en fest, og benyt så det, at du kender til arbejdspladsen indefra som indgangsvinkel.

Jeg har så ikke arbejdet der før og ud fra opslaget kan jeg se det er de samme opgaver der er i spil som sidste gang jeg var til samtale :gruble: Jeg har jo ikke fået mere erfaring indenfor området siden sidst så det kan jeg ikke engang rigtig brilliere med :(
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1015

Indlægaf milisa » 4. nov 2015, 20:43

Dikus skrev:Men milisa... Fortæller du det? Eller forsøger du at skjule det?

Mine personlighedstest er meget svingende til alle sider, fordi jeg den første del af mit liv dyrkede mine præferencer - og mit senere lærte mig at gå mod dem i en anden type job.

Det betyder, at jeg i dag har taget det bedste fra begge verdener og agerer meget kontekstafhængigt frem for afhængigt af min personlighed.

Hvis du har tillært dig en del sociale kompetencer, så vil du vel også flyve rundt i sådan en test?

Det ligner noget rod uden forklaring, men med forklaring... Ligner det personlig udvikling.

Hov, Dikus, jeg har fuldstændig overset det her indlæg, så beklager, du lige var midlertidigt på ignore! Som jeg skrev tidligere, så nej, jeg har aldrig fortalt det, ikke til min daværende mand, ikke til mine forældre og da SLET ikke til en kommende arbejdsgiver. Jeg vil ikke sige, jeg forsøger at skjule det forstået på den måde, at jeg jo er, som jeg er, men nej, jeg skilter bestemt ikke med det.

Jeg ved jo godt, hvad jeg skal svare i de der tests, om end der dog er punkter, hvor jeg nægter at gå på kompromis så at sige - hence, de der ekstremer, jeg før nævnte. Jeg ligger derfor altid ok højt i konsekvens. Når det så er sagt, så ER der ofte lidt rodet flyvning, som du nævner, men der har vi altid kunnet snakke sammen - og oftest skyldes det, at jeg lægger noget HELT andet i ordene end HR-konsulenten. Så når jeg lige har forklaret mig, og de har forklaret deres synspunkt, så finder vi som regel en fælles forståelse, og jeg sidder tilbage med en god følelse.

Gimpen fra i går nægtede bare at fravige sin holdning. "Jamen, nu er du jo en meget pessimistisk tænkende person", nej, jeg er en REALISTISK tænkende person og ikke bare lalleglad naiv. "Nu viser din test jo, at du er typen, der går efter at finde fejl i folks argumenter, og når vi så sammenholder med, at du har en pessimistisk tankegang til tingene, så blablabla" Jeg har IKKE en pessimistisk tankegang til tingene, som jeg lige har forklaret dig.... 5 minutter senere: "Når man så holder det op imod din pessimistiske tilgang til tingene...." ARGH!!!! Hun var så forhippet på sine kasser og sine regler, at hun var ude af stand til at forstå og tro på, at der måske kunne være flere mulige tolkninger. Jeg ville næsten ønske, jeg på et tidspunkt havde sagt til hende, at der åbenbart VAR rigtige og forkerte svar.... Anyways, jeg følte, jeg slog i en dyne og/eller talte til en dør. Måske jeg ovenikøbet slog i dynen MENS jeg talte med døren.... Hun var på ingen måde lydhør for mine argumenter, hvilket gjorde, at jeg følte mig mere og mere grædefærdig, fordi hun fik mig fremstillet som en person, jeg slet ikke er.
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 4. nov 2015, 20:58

2SHY skrev:Jeg har så ikke arbejdet der før og ud fra opslaget kan jeg se det er de samme opgaver der er i spil som sidste gang jeg var til samtale :gruble: Jeg har jo ikke fået mere erfaring indenfor området siden sidst så det kan jeg ikke engang rigtig brilliere med :(

Ah doh, sorry, jeg læste for hurtigt. Nåmen, så står du i en situation, jeg også står i. Kan du måske huske, at jeg i starten af tråden fortalte om en Novo teamleder, der havde ringet efter mig, og som så endte med aldrig at give lyd fra sig? De er to teams i den afdeling, og den anden teamleder, som også havde været med til mine samtaler, slog så en stilling op her for et par uger siden. Jeg gjorde det, at jeg ringede og begyndte med at sørge for, at hun vidste, hvem hun snakkede med. Det gjorde hun - trods alt! Så sagde jeg, at jeg jo havde set det her opslag, og at jeg jo stadig var særdeles interesseret i at arbejde der, men eftersom jeg jo kun kunne tage deres tavshed som et afslag, og fordi jeg jo ikke vidste, hvorfor de afslog, jamen, så ville jeg jo bare lige høre, om hun i det hele taget havde lyst til at se en ansøgning fra mig? Det blev en rigtig god samtale, og jeg har lige fået mail om, at de stadig overvejer deres ansøgerfelt og deriblandt mig, og det til trods for, at hun fortalte, at den stilling, de havde slået op, krævede noget mere erfaring end jeg har.

Skulle du gøre noget lignende, handler det altså om, at få dig selv præsenteret om en, der før har haft i kikkerten og høre, hvad du dog kan gøre for at opveje din manglende erfaring.

Når jeg tænker nærmere over det, tror jeg dog faktisk, at min approach vil være en dårlig ide for dig! Et alternativ kunne være, at du sprænger let og elegant uden om din erfaring og ikke-erfaring. Hvad med bare at spørge om, det godt nok er de samme opgaver som sidst? Er det måske den samme stilling? Hvis ja, nå det var da træls, at I skal søge igen (forsøg at finde ud af, hvad der gik galt med den første), hvis nej, hvad er forskellen? Eller er det to ens stillinger pga travlhed? Altså simpelthen fokuser på, at du jo kender firmaet og stadig er virkelig hooked på at arbejde der.
2
Tally-ho
Brugeravatar
ILY
Kort karma: 9
Likede indlæg: 84

Indlægaf ILY » 5. nov 2015, 07:36

ILY skrev:Hej nogle gode tips, når man har haft 2 ledighedsperioder og er træt af hvor "tomt" CVet ser ud.

jeg har haft noget vikarjob som ikke lige det jeg er uddannet til, men vil dette lyde dumt:

2015 barselsvikariat (6½ måned) (indenfor min uddannelse)

2014 Ledig (har ingen jobs haft overhovedet, så her plejer intet stå for 2014 og det er jeg træt af, og bange for det tækker ned i chancerne)
Det er vigtigt for mig, at udvikle mig og holde mig fagligt skarp, mens jeg leder efter min næste langvarige stilling.
Kursus Fleksibel frontmedarbejder (er uddybet under kurser)
Powerjobmidt, http://www.powerjobmidt.dk, nonprofit-netværk for jobsøgende (er uddybet under frivilligt arbejde)

*jeg ved godt det vil så et andet sted så der jo ikke vil være 100% tomt i 2014, men det er bare det første man ser på foreste side af CV'et, det ville bare være træls hvis jeg bliver droppet pga det*

2013 vikar ved XXX vikarbureau (4 måneder)

2010 - 2013 kontorstilling (indenfor min uddannelse)

2009 Kortvarige vikariater
Gennem 2009 har jeg haft forskellige vikariater. Det er vigtigt for mig at holde mig i gang, mens jeg leder efter mit næste karrierejob.
• XXX vikarbureau-Aps, Sortering af bøtter, Firma XXX A/S. (6 uger)
• Rengøring, XXX Aps (3 måneder)
• Rengøring, Firma xxx (2 måneder)

Ignorer opstillingen den er pænere i mit word. jeg har anonymiseret det.

:wave2: :wave2:
anyone ??? bare en lille smule feed back ??
bare sig hvis det er noget lort, det jo lisom det jeg vil vide :stoned:
0
Ja! jeg ved det, min tegnsætning er sikkert forkert og der nok nogle stavefejl. Jeg har lært at leve med det, så kan du osse :kram:
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5902

Indlægaf Dikus » 5. nov 2015, 09:08

Jeg ville gerne, men jeg forstår ikke, hvad der er forklaringer til os og hvad der er opstilling.

Uddyber du dine arbejdsopgaver/kompetencer under hvert job?
0
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4554

Indlægaf Akehurst2 » 5. nov 2015, 09:32

englishchannel skrev:
Hm ja. Det er så nu, jeg bliver nødt til at indrømme, at der faktisk er en del mere i det her med personlighedstyper og HR end jeg oprindeligt gav udtryk for.

Jeg er blevet personlighedstestet flere gange på neutral grund og en enkelt gang til et job, og jeg bliver altid en klar ENTJ, hvilket er leder-typen, så at sige. Dvs. at jeg er vildt god til at bevare overblik, få nye visioner, motivere andre, skabe resultater, køre projekter i mål, etc. etc. Til gengæld er jeg vildt dårlig til rutinearbejde, har meget lav tolerance for ineffektivitet og er perfektionistisk og dominerende. Altså meget forsimplet, men nu ville jeg ikke lige bruge en halv side på at tale om mig selv og jeg går ud fra, at I forstår det store billede :D

Problemet er nu, at jeg er nyuddannet og søger introstillinger, hvor jeg føler, at min personlighed er et reelt problem. Hvor jobbet er rutinepræget og halvkedeligt, man er nederst i fødekæden og tingene ikke altid kører så effektivt som jeg gerne ville. Og så sidder jeg der og aner ikke hvad jeg skal gøre med mig selv, for enten er jeg ærlig omkring de her ting og får dermed med sikkerhed ikke jobbet, fordi jeg selvsagt ikke passer ind. Eller også må jeg - som jeg gør nu - lyve om min personlighed med det resultat, at jeg virker usammenhængende, fordi jeg ikke kan være ærlig og må gætte mig til hvad de gerne vil høre.

Jeg ser tit stillinger, der kræver 5-10 års erfaring, jeg ikke har, og tænker: "Hold da kæft, hvor ville jeg være god til dét! Der ville jeg virkelig kunne bringe mine styrker i spil.", men den slags stillinger kommer jeg jo aldrig hen til, hvis jeg ikke kan komme ind på introniveau, fordi de frygter, at jeg lynhurtigt vil kede mig og blive utilfreds (hvilket jeg har fået at vide som en del af et afslag).

Så ja... Hvis det bare handlede om, at jeg skulle owne min introverthed, ville det være noget nemmere. Men det her har jeg sværere ved at greje :gruble:

Det her lyder muligvis helt vildt flabet, men det var, hvad jeg kom til at tænke da jeg læste dine indlæg omkring det her: Er du rent faktisk indstillet på, at når man er den nyeste og den helt nyuddannede, så forventes det at man går til tingene med en eller anden form for ydmyghed - og at man er klar over, at man ved nok ikke altid bedre end dem, der er på arbejdspladsen i forvejen?

Når jeg spørger, så er det fordi, jeg som erfaren styrelsesmedarbejder jævnligt udsættes for de helt nye fuldmægtige i vores departement, og nogen af dem kan næsten ikke være i sig selv, så kloge og vigtige synes de, der er. Og de er utvivlsomt virkelig kloge og med gode uddannelser, men der er bare rigtig meget (også akademisk) arbejde, der også er håndværk og proces, og det er noget man skal lære. Fx er selve det at udforme et lovforslag (for nu at tage noget, som jeg laver) og få det igennem Folketinget noget, man overhovedet ikke lærer på universitetet, uanset om man så er verdens dygtigste jurist med de fineste eksamenspapirer. Så er man nødt til at ofre noget tid på at finde ud af, hvordan processer og tidsplaner og beslutningsprocedurer fungerer, og hvordan man rent faktisk skriver på den rigtige måde - og det er tungt og til tider kedeligt. Men man skal jo ligesom igennem for at lære det. Og for at kunne sætte andre til det, og for senere at have det overordnede ansvar for at kører flere forslag på en gang og så videre.

Jeg synes, det er lidt utopisk at forestille sig, at man kan springe læretiden over. Men det kan godt være, at jeg har misforstået dig. (Og læser en hel masse ind i dine indlæg pga. mine egne oplevelser.)

Ellers så er du i hvert fald ikke alene med tankerne: http://www.djoefbladet.dk/nyheder/2015/ ... comments=y
2
Brugeravatar
ILY

Indlægaf ILY » 5. nov 2015, 10:05

Dikus skrev:Jeg ville gerne, men jeg forstår ikke, hvad der er forklaringer til os og hvad der er opstilling.

Uddyber du dine arbejdsopgaver/kompetencer under hvert job?

jeg udbyder arbejds opgaver, men ikke under de små vikarjob rengøring behøver vel ikke yderligere forklaring ?
(alt i parentes står ikke i mit cv)

det er primært om det er en bedre måde at liste vikarjob op på. end liste dem op enkeltvis. Specielt når jobbe intet har at gøre med min uddannelse, som er kontorassistent.
0
Ja! jeg ved det, min tegnsætning er sikkert forkert og der nok nogle stavefejl. Jeg har lært at leve med det, så kan du osse :kram:
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8510

Indlægaf 2SHY » 5. nov 2015, 10:33

milisa skrev:
2SHY skrev:Jeg har så ikke arbejdet der før og ud fra opslaget kan jeg se det er de samme opgaver der er i spil som sidste gang jeg var til samtale :gruble: Jeg har jo ikke fået mere erfaring indenfor området siden sidst så det kan jeg ikke engang rigtig brilliere med :(

Ah doh, sorry, jeg læste for hurtigt. Nåmen, så står du i en situation, jeg også står i. Kan du måske huske, at jeg i starten af tråden fortalte om en Novo teamleder, der havde ringet efter mig, og som så endte med aldrig at give lyd fra sig? De er to teams i den afdeling, og den anden teamleder, som også havde været med til mine samtaler, slog så en stilling op her for et par uger siden. Jeg gjorde det, at jeg ringede og begyndte med at sørge for, at hun vidste, hvem hun snakkede med. Det gjorde hun - trods alt! Så sagde jeg, at jeg jo havde set det her opslag, og at jeg jo stadig var særdeles interesseret i at arbejde der, men eftersom jeg jo kun kunne tage deres tavshed som et afslag, og fordi jeg jo ikke vidste, hvorfor de afslog, jamen, så ville jeg jo bare lige høre, om hun i det hele taget havde lyst til at se en ansøgning fra mig? Det blev en rigtig god samtale, og jeg har lige fået mail om, at de stadig overvejer deres ansøgerfelt og deriblandt mig, og det til trods for, at hun fortalte, at den stilling, de havde slået op, krævede noget mere erfaring end jeg har.

Skulle du gøre noget lignende, handler det altså om, at få dig selv præsenteret om en, der før har haft i kikkerten og høre, hvad du dog kan gøre for at opveje din manglende erfaring.

Når jeg tænker nærmere over det, tror jeg dog faktisk, at min approach vil være en dårlig ide for dig! Et alternativ kunne være, at du sprænger let og elegant uden om din erfaring og ikke-erfaring. Hvad med bare at spørge om, det godt nok er de samme opgaver som sidst? Er det måske den samme stilling? Hvis ja, nå det var da træls, at I skal søge igen (forsøg at finde ud af, hvad der gik galt med den første), hvis nej, hvad er forskellen? Eller er det to ens stillinger pga travlhed? Altså simpelthen fokuser på, at du jo kender firmaet og stadig er virkelig hooked på at arbejde der.

Puh jeg tror jeg vil tage udgangspunkt i det du har foreslået og så brainstorme nogle flere spørgsmål til det. Så vil jeg se om jeg ikke kan overvinde min nervøsitet/angst for at ringe og så få gjort lidt opmærksom på mig selv inden de får en ansøgning igen. Er det ikke også noget med at det er godt at ringe på en fredag? :lol:
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5902

Indlægaf Dikus » 5. nov 2015, 11:51

ILY

Jeg ville ikke skrive alt det der tekst med, det er vigtigt for dig at holde dig skarp.

Jeg ville heller ikke skrive Ledig i 2014 - det giver sig selv, når der ikke er nogen jobs.

Jeg ville til gengæld sørge for at uddybe kurser, frivilligt arbejde m.m. så det let kan ses, at du netop holder dig i gang til trods for ledighed.

I CV'et ville jeg gøre alt for at undgå tekst og holde mig til en let skimmet opsætning i punktform.
1
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 575
Likede indlæg: 5102

Indlægaf ManicNinja » 5. nov 2015, 12:20

milisa skrev:
Dikus skrev:Men milisa... Fortæller du det? Eller forsøger du at skjule det?

Mine personlighedstest er meget svingende til alle sider, fordi jeg den første del af mit liv dyrkede mine præferencer - og mit senere lærte mig at gå mod dem i en anden type job.

Det betyder, at jeg i dag har taget det bedste fra begge verdener og agerer meget kontekstafhængigt frem for afhængigt af min personlighed.

Hvis du har tillært dig en del sociale kompetencer, så vil du vel også flyve rundt i sådan en test?

Det ligner noget rod uden forklaring, men med forklaring... Ligner det personlig udvikling.

Hov, Dikus, jeg har fuldstændig overset det her indlæg, så beklager, du lige var midlertidigt på ignore! Som jeg skrev tidligere, så nej, jeg har aldrig fortalt det, ikke til min daværende mand, ikke til mine forældre og da SLET ikke til en kommende arbejdsgiver. Jeg vil ikke sige, jeg forsøger at skjule det forstået på den måde, at jeg jo er, som jeg er, men nej, jeg skilter bestemt ikke med det.

Jeg ved jo godt, hvad jeg skal svare i de der tests, om end der dog er punkter, hvor jeg nægter at gå på kompromis så at sige - hence, de der ekstremer, jeg før nævnte. Jeg ligger derfor altid ok højt i konsekvens. Når det så er sagt, så ER der ofte lidt rodet flyvning, som du nævner, men der har vi altid kunnet snakke sammen - og oftest skyldes det, at jeg lægger noget HELT andet i ordene end HR-konsulenten. Så når jeg lige har forklaret mig, og de har forklaret deres synspunkt, så finder vi som regel en fælles forståelse, og jeg sidder tilbage med en god følelse.

Gimpen fra i går nægtede bare at fravige sin holdning. "Jamen, nu er du jo en meget pessimistisk tænkende person", nej, jeg er en REALISTISK tænkende person og ikke bare lalleglad naiv. "Nu viser din test jo, at du er typen, der går efter at finde fejl i folks argumenter, og når vi så sammenholder med, at du har en pessimistisk tankegang til tingene, så blablabla" Jeg har IKKE en pessimistisk tankegang til tingene, som jeg lige har forklaret dig.... 5 minutter senere: "Når man så holder det op imod din pessimistiske tilgang til tingene...." ARGH!!!! Hun var så forhippet på sine kasser og sine regler, at hun var ude af stand til at forstå og tro på, at der måske kunne være flere mulige tolkninger. Jeg ville næsten ønske, jeg på et tidspunkt havde sagt til hende, at der åbenbart VAR rigtige og forkerte svar.... Anyways, jeg følte, jeg slog i en dyne og/eller talte til en dør. Måske jeg ovenikøbet slog i dynen MENS jeg talte med døren.... Hun var på ingen måde lydhør for mine argumenter, hvilket gjorde, at jeg følte mig mere og mere grædefærdig, fordi hun fik mig fremstillet som en person, jeg slet ikke er.

Oh. Hende HR'eren lavede det, man kalder "stråmandsargument" på dig. Kender du det begreb? At man i en diskussion sammenfatter det, modparten har sagt med en overskrift, som så forvandsker talers ord rimelig meget. Herefter forsøger modparten at diskutere ud fra den fortolkning og det indhold, hun har lagt ind i dine ord.

Jeg ved godt, du ikke har bedt om det her. Men jeg kommer lige med et råd. For sådan et billigt trick skal ikke have lov at styre hele din samtale!

Hvis damen får dig provokeret med ordet "pessimistisk", og du (om end med god grund) derefter fremstår kritisk, usamarbejdsvillig ved samtalen, fordi du naturligvis bliver provokeret - så er du røget i "fælden" og understreger med din adfærd, at du ER pessimistisk og negativ (ved jeg godt, du ikke er). Men hendes "anklage" bliver selvopfyldende.

Du kunne i stedet vælge at sige: "Hvis du med 'pessimistisk' mener (og så sætte dine egne ord på), tjo, så kan vi da godt blive enige om at kalde mig pessimistisk."
Så får hun ikke lov at se dig sprælle og vride dig.

Til sidst i samtalen kunne jeg sagtens finde på under "evt-punktet" at sige noget i retning af, at for mig har det at finde fejl altid handlet om at sikre den højeste kvalitet (eller hvad det nu er, hun har set som pessimistisk), og dét efter din bedste overbevisning da er både engageret, samvittighedfuldt og kvalificeret, og at det er lovligt pessimistisk for din smag at kalde dét pessimistisk. Husk at smile bagefter :D

Lidt flabet, ja. Men så er hun pludselig den pessimistiske - fordi det bliver tydeligt, at HUN ser det negative i din analytiske sans ...

Hvis folk endelig skal manipulere mig, så må de altså tage sig lidt sammen og gøre det med stil. :rulle:
Senest rettet af ManicNinja 5. nov 2015, 12:42, rettet i alt 1 gang.
3
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
ILY

Indlægaf ILY » 5. nov 2015, 12:34

Dikus skrev:ILY

Jeg ville ikke skrive alt det der tekst med, det er vigtigt for dig at holde dig skarp.

Jeg ville heller ikke skrive Ledig i 2014 - det giver sig selv, når der ikke er nogen jobs.

Jeg ville til gengæld sørge for at uddybe kurser, frivilligt arbejde m.m. så det let kan ses, at du netop holder dig i gang til trods for ledighed.

I CV'et ville jeg gøre alt for at undgå tekst og holde mig til en let skimmet opsætning i punktform.

Det er så det jeg får at vide nogen steder at man ikke må skjule man har været ledig.
Der har jeg så samme tankegang som dig, at at det giver sig selv. Men hører flere og flere steder at det svarer til at "skjule" sin ledighed :stoned: :stoned: :stoned: Men når der intet job står så har man nok ikke haft noget.

Så jeg ville bare godt forsøge at skrive noget?

Måske skulle jeg hoppe på endnu et ansøgning / cv kursus når jeg bliver ledig igen her i december :tie:
0
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 5. nov 2015, 13:46

ManicNinja skrev:Oh. Hende HR'eren lavede det, man kalder "stråmandsargument" på dig. Kender du det begreb? At man i en diskussion sammenfatter det, modparten har sagt med en overskrift, som så forvandsker talers ord rimelig meget. Herefter forsøger modparten at diskutere ud fra den fortolkning og det indhold, hun har lagt ind i dine ord.

Jeg ved godt, du ikke har bedt om det her. Men jeg kommer lige med et råd. For sådan et billigt trick skal ikke have lov at styre hele din samtale!

Hvis damen får dig provokeret med ordet "pessimistisk", og du (om end med god grund) derefter fremstår kritisk, usamarbejdsvillig ved samtalen, fordi du naturligvis bliver provokeret - så er du røget i "fælden" og understreger med din adfærd, at du ER pessimistisk og negativ (ved jeg godt, du ikke er). Men hendes "anklage" bliver selvopfyldende.

Du kunne i stedet vælge at sige: "Hvis du med 'pessimistisk' mener (og så sætte dine egne ord på), tjo, så kan vi da godt blive enige om at kalde mig pessimistisk."
Så får hun ikke lov at se dig sprælle og vride dig.

Til sidst i samtalen kunne jeg sagtens finde på under "evt-punktet" at sige noget i retning af, at for mig har det at finde fejl altid handlet om at sikre den højeste kvalitet (eller hvad det nu er, hun har set som pessimistisk), og dét efter din bedste overbevisning da er både engageret, samvittighedfuldt og kvalificeret, og at det er lovligt pessimistisk for din smag at kalde dét pessimistisk. Husk at smile bagefter :D

Lidt flabet, ja. Men så er hun pludselig den pessimistiske - fordi det bliver tydeligt, at HUN ser det negative i din analytiske sans ...

Hvis folk endelig skal manipulere mig, så må de altså tage sig lidt sammen og gøre det med stil. :rulle:

Det er sikkert helt rigtigt det hele, men det kan jeg ikke. Jeg forstår slet ikke det der spil. Og seriøst: Hvis det virkelig er sådan i dag, at arbejdsgivere stoler mere på en skide test, end det, man sidder og siger, og direkte forsøger at sætte fælder, så kan det fandengaleme også bare være fuldstændig lige meget det hele.
0
Tally-ho
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 5. nov 2015, 14:11

ILY skrev:Det er så det jeg får at vide nogen steder at man ikke må skjule man har været ledig.
Der har jeg så samme tankegang som dig, at at det giver sig selv. Men hører flere og flere steder at det svarer til at "skjule" sin ledighed :stoned: :stoned: :stoned: Men når der intet job står så har man nok ikke haft noget.

Så jeg ville bare godt forsøge at skrive noget?

Måske skulle jeg hoppe på endnu et ansøgning / cv kursus når jeg bliver ledig igen her i december :tie:

Der er nok desværre ikke noget entydigt svar på det dér. :) Forskellige brancher har forskellige jobsøgningsprocedurer og uskrevne regler. I håndværkerfag er det stadig ofte ret velset at dukke op i egen kød og knogler-person med en standardansøgning. I de kundeservicejobs, jeg ind imellem har haft, har de været tæskeligeglade med, om jeg vidste noget som sådan om virksomheden på forhånd - bare jeg demonstrerede, at jeg vidste hvilke arbejdsopgaver, det især handlede om hos dem, og jeg kunne henvise til en lang solid erfaring. I kommunikationsjobs går det simpelthen ikke bare at kvittere på et jobopslag eller at man ikke aner, hvem arbejdsgiveren er. Det forventes, at man researcher og bagefter viser i ansøgningen, at man ud fra researchen kan lægge to og to sammen angående virksomheden og dens behov.

Så hvis du søger kontorjobs ... Dér er sikkert en helt fjerde kultur angående jobsøgning. Tal med dem, det handler om. Folk, der skal sidde og ansætte derude: Hvad vil de helst have i cv'et? Hvad giver det bedste indtryk? Hvad stejler de over for?

Umiddelbart ville jeg slet ikke skrive, hvad der har været vikariater og heller ikke, hvor mange måneder de har varet. Det kan de spørge ind til ved en eventuel samtale. Selv havde jeg i lang tid angivet start- og slutmåned for mine ansættelser - jeg blev anbefalet at pille dem af og blot nøjes med årstal. Både ved kortere og længere ansættelser.

Derudover er jeg grundlæggende enig med Dikus: Punktform med allervigtigste arbejdsopgaver under hver ansættelse. De skulle gerne selv nå til den konklusion, at du gør en masse for at holde dig skarp og i gang. Hvis du selv skriver det, kan det snildt få den modsatte effekt - det virker lidt, som om du er i gang med at skulle overbevise dig selv om noget, du dybest set ikke tror på: At du holder dig skarp. Den slags bliver nemt lidt for villet og - undskyld ordvalget - desperat.

Jeg synes sagtens, man kan have en begrænset mængde tekst i sit cv - fx lige præsentere sig selv allerførst på 3-5 linjer: Alder og lidt, der viser, at du rent faktisk er et menneske-agtigt: "33 år, bor sammen med min kæreste i bofællesskab på Nørrebro. har en datter på 4 år"-agtigt. Fordi det giver modtager et billede af personen bag. Bor man alene med sine 22 katte, bør man nok finde et andet fokus. Uanset om vi kan lide det eller ej, så er det ikke positivt at være single i den her sammenhæng. Vi taler inden for den allermest primitive fordomsramme her - HR bruger nogle få minutter på dit cv, så hvis de kan huske nogle træk fra personlighedsbeskrivelsen også, er det bare fint. Så er man single, kunne man i stedet nævne noget særligt og positivt i kraft af sin boform eller sine fritidsinteresser. Uanset - gør det personligt og sørg for, at de her kan se en person for sig. Hvis du dyrker hækkeløb eller spiller sækkepibe, så nævn dét. For dét kan de huske. :)
3
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 5. nov 2015, 14:19

milisa skrev:Det er sikkert helt rigtigt det hele, men det kan jeg ikke. Jeg forstår slet ikke det der spil. Og seriøst: Hvis det virkelig er sådan i dag, at arbejdsgivere stoler mere på en skide test, end det, man sidder og siger, og direkte forsøger at sætte fælder, så kan det fandengaleme også bare være fuldstændig lige meget det hele.

Kan sagtens forstå, du synes, det er fæle betingelser. Men jeg synes, det er rigtigt ærgerligt, hvis du lader dig slå ud af den slags billige tricks. Du er åbenlyst for kvik til, at det skal være et problem. Og helt ærligt, hvis man er forberedt, så er det slet ikke så vanskeligt at lægge sådan en amatør ned. Gi' gas, Milisa! Hep!
4
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 5. nov 2015, 15:49

ManicNinja skrev:
milisa skrev:Det er sikkert helt rigtigt det hele, men det kan jeg ikke. Jeg forstår slet ikke det der spil. Og seriøst: Hvis det virkelig er sådan i dag, at arbejdsgivere stoler mere på en skide test, end det, man sidder og siger, og direkte forsøger at sætte fælder, så kan det fandengaleme også bare være fuldstændig lige meget det hele.

Kan sagtens forstå, du synes, det er fæle betingelser. Men jeg synes, det er rigtigt ærgerligt, hvis du lader dig slå ud af den slags billige tricks. Du er åbenlyst for kvik til, at det skal være et problem. Og helt ærligt, hvis man er forberedt, så er det slet ikke så vanskeligt at lægge sådan en amatør ned. Gi' gas, Milisa! Hep!

:kys: Skal nok!! Lover!
2
Tally-ho

Tilbage til "Job"