Jobjagter-tråden

Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1140

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf englishchannel » 5. nov 2015, 16:08

Akehurst2 skrev:
englishchannel skrev:
Hm ja. Det er så nu, jeg bliver nødt til at indrømme, at der faktisk er en del mere i det her med personlighedstyper og HR end jeg oprindeligt gav udtryk for.

Jeg er blevet personlighedstestet flere gange på neutral grund og en enkelt gang til et job, og jeg bliver altid en klar ENTJ, hvilket er leder-typen, så at sige. Dvs. at jeg er vildt god til at bevare overblik, få nye visioner, motivere andre, skabe resultater, køre projekter i mål, etc. etc. Til gengæld er jeg vildt dårlig til rutinearbejde, har meget lav tolerance for ineffektivitet og er perfektionistisk og dominerende. Altså meget forsimplet, men nu ville jeg ikke lige bruge en halv side på at tale om mig selv og jeg går ud fra, at I forstår det store billede :D

Problemet er nu, at jeg er nyuddannet og søger introstillinger, hvor jeg føler, at min personlighed er et reelt problem. Hvor jobbet er rutinepræget og halvkedeligt, man er nederst i fødekæden og tingene ikke altid kører så effektivt som jeg gerne ville. Og så sidder jeg der og aner ikke hvad jeg skal gøre med mig selv, for enten er jeg ærlig omkring de her ting og får dermed med sikkerhed ikke jobbet, fordi jeg selvsagt ikke passer ind. Eller også må jeg - som jeg gør nu - lyve om min personlighed med det resultat, at jeg virker usammenhængende, fordi jeg ikke kan være ærlig og må gætte mig til hvad de gerne vil høre.

Jeg ser tit stillinger, der kræver 5-10 års erfaring, jeg ikke har, og tænker: "Hold da kæft, hvor ville jeg være god til dét! Der ville jeg virkelig kunne bringe mine styrker i spil.", men den slags stillinger kommer jeg jo aldrig hen til, hvis jeg ikke kan komme ind på introniveau, fordi de frygter, at jeg lynhurtigt vil kede mig og blive utilfreds (hvilket jeg har fået at vide som en del af et afslag).

Så ja... Hvis det bare handlede om, at jeg skulle owne min introverthed, ville det være noget nemmere. Men det her har jeg sværere ved at greje :gruble:

Det her lyder muligvis helt vildt flabet, men det var, hvad jeg kom til at tænke da jeg læste dine indlæg omkring det her: Er du rent faktisk indstillet på, at når man er den nyeste og den helt nyuddannede, så forventes det at man går til tingene med en eller anden form for ydmyghed - og at man er klar over, at man ved nok ikke altid bedre end dem, der er på arbejdspladsen i forvejen?

Når jeg spørger, så er det fordi, jeg som erfaren styrelsesmedarbejder jævnligt udsættes for de helt nye fuldmægtige i vores departement, og nogen af dem kan næsten ikke være i sig selv, så kloge og vigtige synes de, der er. Og de er utvivlsomt virkelig kloge og med gode uddannelser, men der er bare rigtig meget (også akademisk) arbejde, der også er håndværk og proces, og det er noget man skal lære. Fx er selve det at udforme et lovforslag (for nu at tage noget, som jeg laver) og få det igennem Folketinget noget, man overhovedet ikke lærer på universitetet, uanset om man så er verdens dygtigste jurist med de fineste eksamenspapirer. Så er man nødt til at ofre noget tid på at finde ud af, hvordan processer og tidsplaner og beslutningsprocedurer fungerer, og hvordan man rent faktisk skriver på den rigtige måde - og det er tungt og til tider kedeligt. Men man skal jo ligesom igennem for at lære det. Og for at kunne sætte andre til det, og for senere at have det overordnede ansvar for at kører flere forslag på en gang og så videre.

Jeg synes, det er lidt utopisk at forestille sig, at man kan springe læretiden over. Men det kan godt være, at jeg har misforstået dig. (Og læser en hel masse ind i dine indlæg pga. mine egne oplevelser.)

Ellers så er du i hvert fald ikke alene med tankerne: http://www.djoefbladet.dk/nyheder/2015/ ... comments=y

Altså ja. Jeg bliver ærlig talt lidt ked af det her, for det er slet ikke det, jeg mener (det markerede i indlægget var skrevet tongue in cheek). Jeg har faktisk en meget stor ydmyghed overfor, at jeg selvfølgelig starter nederst i fødekæden, for sådan er det jo at være nyuddannet.

Mit problem er, at selvom jeg er indstillet på det her, har jeg svært ved at overbevise HR om det. For... hver eneste gang, jeg tager sådan en sk*de test, kommer al det her ENTJ-noget jo op. Og det viser, at alle mine svage sider handler om, at jeg mistrives ved ting, der er for rutineprægede, fordi jeg lynhurtigt kommer til at kede mig og blive utålmodig - sådan groft sagt. Og selvom jeg selv 100% mener, at det selvfølgelig er sådan at være voksen og på arbejdsmarkedet, at det ikke kan være sjovt hele tiden, så aner jeg ikke, hvordan jeg skal forklare det uden at jeg kommer til virke som om, at jobbet lyder dødsygt. Hvilket jeg jo ikke engang synes, fordi jeg jo ser en masse udviklingsmuligheder på længere sigt.

Jeg har været på kursus hele dagen, så jeg ved ikke om jeg overhovedet udtrykker mig klart. Men opsummeret, så har jeg en stor ydmyghed overfor arbejdsmarkedet, især nu hvor jeg efterhånden har været ledig lidt halvlænge. Og jeg ved, at jeg - for at komme indenfor - selvfølgelig skal starte på bunden, hvilket indeholder rutineopgaver en masse. Til gengæld så viser hver eneste personlighedstest, jeg får taget, at jeg mistrives med netop den type opgaver, hvilket også er sandt. Og så får jeg selvfølgelig ikke jobbet, fordi de tror, at jeg er sådan en som dem, du beskriver. Men jeg kommer jo aldrig hen til de jobs, hvor mine stærke sider kan bidrage med en masse, fordi de jobs kræver en masse erfaring som jeg kun kan få, hvis jeg kommer ind et eller andet sted og lærer det fra bunden.

Kan du se mit problem nu? Jeg tror ikke, at jeg halvt så meget er træls som at folk ser min personlighed og tænker: "Hey, hun er garanteret træls.".
1
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4572

Indlægaf Akehurst2 » 5. nov 2015, 16:33

englishchannel skrev:Altså ja. Jeg bliver ærlig talt lidt ked af det her, for det er slet ikke det, jeg mener (det markerede i indlægget var skrevet tongue in cheek). Jeg har faktisk en meget stor ydmyghed overfor, at jeg selvfølgelig starter nederst i fødekæden, for sådan er det jo at være nyuddannet.

Mit problem er, at selvom jeg er indstillet på det her, har jeg svært ved at overbevise HR om det. For... hver eneste gang, jeg tager sådan en sk*de test, kommer al det her ENTJ-noget jo op. Og det viser, at alle mine svage sider handler om, at jeg mistrives ved ting, der er for rutineprægede, fordi jeg lynhurtigt kommer til at kede mig og blive utålmodig - sådan groft sagt. Og selvom jeg selv 100% mener, at det selvfølgelig er sådan at være voksen og på arbejdsmarkedet, at det ikke kan være sjovt hele tiden, så aner jeg ikke, hvordan jeg skal forklare det uden at jeg kommer til virke som om, at jobbet lyder dødsygt. Hvilket jeg jo ikke engang synes, fordi jeg jo ser en masse udviklingsmuligheder på længere sigt.

Jeg har været på kursus hele dagen, så jeg ved ikke om jeg overhovedet udtrykker mig klart. Men opsummeret, så har jeg en stor ydmyghed overfor arbejdsmarkedet, især nu hvor jeg efterhånden har været ledig lidt halvlænge. Og jeg ved, at jeg - for at komme indenfor - selvfølgelig skal starte på bunden, hvilket indeholder rutineopgaver en masse. Til gengæld så viser hver eneste personlighedstest, jeg får taget, at jeg mistrives med netop den type opgaver, hvilket også er sandt. Og så får jeg selvfølgelig ikke jobbet, fordi de tror, at jeg er sådan en som dem, du beskriver. Men jeg kommer jo aldrig hen til de jobs, hvor mine stærke sider kan bidrage med en masse, fordi de jobs kræver en masse erfaring som jeg kun kan få, hvis jeg kommer ind et eller andet sted og lærer det fra bunden.

Kan du se mit problem nu? Jeg tror ikke, at jeg halvt så meget er træls som at folk ser min personlighed og tænker: "Hey, hun er garanteret træls.".

Jeg tror overhovedet ikke, du er træls! Og jeg skriver netop, at jeg meget vel kan læse mine dårlige oplevelser ind i din beskrivelse af dig selv.

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt ved, hvordan du skal komme uden om personlighedstests. Jeg har heldigvis aldrig prøvet det i forbindelse med jobansøgning, fordi det vist ikke rigtig bruges til ikke-chefstillinger i centraladministrationen, men de jobs vil jeg jo ikke anbefale dig at søge, for så er det jo netop du havner i bureaukrati og hierarki og også rutine.

Jeg ved heller ikke, hvordan det bliver set på, at man forklarer at man selvfølgelig har den største respekt for drifts- og rutineopgaver og ser en stor værdi i virkelig at kende til udførelsen af disse, allerhelst ved at have været dem igennem selv, men at man på sigt ser sig selv i en stilling, hvor det handler om udvikling, strategi og ledelse.

Jeg har selv oplevelsen af, at jobsøgning ofte bliver noget med at man fortæller hvordan lige netop det her job er det eneste job i verden og man brænder så meget for det - men det er sgu lidt hult. For hånden på hjertet, så er det jo ikke nogens drømmejob at være yngsteansatte noget sted. Det første år på arbejdsmarkedet som færdig kandidat er jo en stejl læringskurve og det hele bliver lidt sjovere, når man kan noget mere og får lov til noget mere. Men må man sige det til en samtale?
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5924

Indlægaf Dikus » 5. nov 2015, 16:58

Men... Er det så ikke også fokuset på den der stejle læringskurve, der ER det sjove? For den er der jo intet rutinepræget ved, selvom delelementerne isoleret set er rutineprægede.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 5. nov 2015, 16:59

(Og hvad ved jeg. Jeg blev jo netop vraget til et job, fordi de frygtede, jeg ville finde det for statisk... og så valgte de en, de selv beskrev som knap så veluddannet... ej men altså!)
0
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 577
Likede indlæg: 5108

Indlægaf ManicNinja » 5. nov 2015, 17:05

Dikus skrev:Men... Er det så ikke også fokuset på den der stejle læringskurve, der ER det sjove? For den er der jo intet rutinepræget ved, selvom delelementerne isoleret set er rutineprægede.

Afgjort! Og selv om opgaverne måske relativt hurtigt kommer til at føles rutineprægede, hvis man er lidt kvik, så er der jo altså især i de dér politisk styrede organisationer også en helt anden læringskurve (spændingskurve? :D ), som kan gøre livet som nyansat spændende: Den, der handler om at lære kommandoveje og procedurer at kende, dét hele tiden at slibe dømmekraft til ift kolleger og sager. Hvem spørger man om hvad? Hvem skal altid inddrages i denne type sager? Hvornår er noget en alvorlig kritik - og hvordan ser en almindelig irettesættelse ud? Hvor skal man virkelig fare med lempe? Hvilke uskrevne regler og magtkampe skal man kende til for ikke at snuble? Osv, osv.
0
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 577
Likede indlæg: 5108

Indlægaf ManicNinja » 5. nov 2015, 17:17

Dikus skrev:(Og hvad ved jeg. Jeg blev jo netop vraget til et job, fordi de frygtede, jeg ville finde det for statisk... og så valgte de en, de selv beskrev som knap så veluddannet... ej men altså!)

Jeg synes altså stadig, det lyder sært, Dikus - det dér med uddannelsesniveauet. Havde bedre kunnet forstå forstå, hvis de havde sagt, at det handlede om jeres personligheder. At din personlighed måske virker mere energisk og nysgerrig og som én, der har svært ved at holde sig i ro.
0
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8524

Indlægaf 2SHY » 5. nov 2015, 20:12

Så fik jeg losset mig selv bagi og sendt 2 uopfordrede ansøgninger. Jeg har printet en masse opslag og lagt i bunke efter deadline dato og er ved at planlægge hvordan jeg vil gribe det an og hvor mange der skal skrives om dagen. Jeg brainstormer stadig lidt over opkaldet jeg vil lave i morgen, men jeg behøver jo ikke have en lang samtale med hende. Bare lige et par opklarende spørgsmål i forhold til om det er de helt samme opgaver, om det er en anden stilling end den jeg var til samtale om sidst og måske hvad jeg bør slå på i ansøgningen for at stå stærkere i forhold til en ny samtale
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 5. nov 2015, 21:45

ManicNinja skrev:
Dikus skrev:(Og hvad ved jeg. Jeg blev jo netop vraget til et job, fordi de frygtede, jeg ville finde det for statisk... og så valgte de en, de selv beskrev som knap så veluddannet... ej men altså!)

Jeg synes altså stadig, det lyder sært, Dikus - det dér med uddannelsesniveauet. Havde bedre kunnet forstå forstå, hvis de havde sagt, at det handlede om jeres personligheder. At din personlighed måske virker mere energisk og nysgerrig og som én, der har svært ved at holde sig i ro.

jeg har en svag mistanke om, det er en sammenhæng til, at den tilsvarende stilling i moderselskabet var besat af en, der spurgte ind til, hvad de sidste års overbygning efter kandidatniveau var - og at hun selv var kontoruddannet, men ikke akademiker.
0
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 6. nov 2015, 08:03

Åh jeg kvindede mig op og fik ringet om stillingen der jeg var til samtale i september og fik stillet nogle spørgsmål. Det gik heldigvis rigtig fint selvom jeg frygtede at kaste op undervejs (jeg hader virkelig at tale i telefon) og jeg fik da trods alt at vide et par gange, at jeg helt sikkert skulle søge igen og også at det var fint nok hvis jeg sendte den samme ansøgning som sidst, fordi den havde været rigtig god

Men det kan jo godt være jeg piller lidt ved den alligevel. Om ikke andet så bare lige dato og lidt på cv'et
5

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Brugeravatar
BlindfullyCool
Kort karma: 41
Likede indlæg: 254

Indlægaf BlindfullyCool » 6. nov 2015, 23:41

2SHY skrev:Åh jeg kvindede mig op og fik ringet om stillingen der jeg var til samtale i september og fik stillet nogle spørgsmål. Det gik heldigvis rigtig fint selvom jeg frygtede at kaste op undervejs (jeg hader virkelig at tale i telefon) og jeg fik da trods alt at vide et par gange, at jeg helt sikkert skulle søge igen og også at det var fint nok hvis jeg sendte den samme ansøgning som sidst, fordi den havde været rigtig god

Men det kan jo godt være jeg piller lidt ved den alligevel. Om ikke andet så bare lige dato og lidt på cv'et

Hvor dejligt, at du fik god feedback, sejt at du kvindede dig op! :gogo:
1
Brugeravatar
BlindfullyCool
Kort karma: 41
Likede indlæg: 254

Indlægaf BlindfullyCool » 7. nov 2015, 00:02

Jeg har fået 50 ekstra timer på uni her frem til januar, hvilket er ret fedt. Det er en koordinator-/redaktørtjans på en forskningsrapport, hvilket jeg synes er ret spændende. Samtidig har den forskningsassistent, som er ansat på fuldtid, fået et Ph.D-stipendie, så der kunne måske være en mulighed for at blive fuldtidsansat derude for et år, hvilket både ville give mig noget forskning på CV'et og en mulighed for at finde ud af, om jeg har lyst til at gå efter en PhD selv :gruble:
Et eller andet sted har det hele tiden været mit ønske at være tæt på forskning og undervisning og nu, hvor jeg er kommet lidt mere ind i kulturen, så har jeg også nemmere ved at tilpasse mig den "flydende" måde, tingene kører på. Så jeg tror egentligt, jeg kunne blive glad for miljøet, for det er nogle super søde kolleger, som både er sociale og samtidigt dagligt udfordrer mig på nørderiet :-D Det er ikke noget, jeg bliver rig af, men jeg kan faktisk godt se det for mig :gruble:
3
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 7. nov 2015, 18:45

Jeg sidder lige og kigger lidt kritisk på mit CV igen. Hvordan har I opstillet rækkefølgen i jeres CV?

For mit vedkommende er det:

Personlige data
    Faglig profil
    Relevant erhvervserfaring
    Uddannelse
    Efteruddannelse
    Kurser
    Andre relevante aktiviteter
    IT
    Sprog
    Kørekort
    Straffe- og børneattest
    Privat/fritid

Under Andre relevante aktiviteter har jeg 2 ansættelser dels som fys/instruktør i et fitnesscenter og dels som frivillig fysioterapeut i Diabetesforeningen. Jeg synes på en eller anden måde at de kommer til at hænge og flagre lidt, når de kommer efter uddannelse, efteruddannelse og kurser. Erfaringen er jo helt reel, så jeg er fristet til at sætte dem op efter relevant erhvervserfaring.

Men hvad tænker I?
0

Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 7. nov 2015, 19:00

Jeg ville helt klart slå det sammen i færre punkter
1
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 7. nov 2015, 19:12

Dikus skrev:Jeg ville helt klart slå det sammen i færre punkter

Det bliver noget miskmask hvis jeg gør det. Selve indholdet har jeg heller aldrig fået kritik på. Så det er kun selve rækkefølgen jeg spekulerer over
1

Brugeravatar
ILY
Kort karma: 9
Likede indlæg: 84

Indlægaf ILY » 7. nov 2015, 20:16

2SHY skrev:Jeg sidder lige og kigger lidt kritisk på mit CV igen. Hvordan har I opstillet rækkefølgen i jeres CV?

For mit vedkommende er det:

Personlige data
    Faglig profil
    Relevant erhvervserfaring
    Uddannelse
    Efteruddannelse
    Kurser
    Andre relevante aktiviteter
    IT
    Sprog
    Kørekort
    Straffe- og børneattest
    Privat/fritid

Under Andre relevante aktiviteter har jeg 2 ansættelser dels som fys/instruktør i et fitnesscenter og dels som frivillig fysioterapeut i Diabetesforeningen. Jeg synes på en eller anden måde at de kommer til at hænge og flagre lidt, når de kommer efter uddannelse, efteruddannelse og kurser. Erfaringen er jo helt reel, så jeg er fristet til at sætte dem op efter relevant erhvervserfaring.

Men hvad tænker I?

rækkefølgen lyder lyder fint, men er nysgerrig over hvordan du sætter straffe og børneattest ind i dit CV ?
0
Ja! jeg ved det, min tegnsætning er sikkert forkert og der nok nogle stavefejl. Jeg har lært at leve med det, så kan du osse :kram:

Tilbage til "Job"