Jobjagter-tråden

Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 564
Likede indlæg: 5030

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf ManicNinja » 7. nov 2015, 20:21

Tre linjer om det private og med din alder på allerførst - ligesom når du møder folk personligt, så er dette måden at stikke hånden frem og præsentere dig på. Kedelige persondata sælger dig ikke - dem har de først brug for at kende, hvis de er blevet nysgerrige på dig. Så din adresse osv skal blot stå i sidehoved/sidefod og slet ikke være et punkt. Det er ekstremt vigtigt, at du bruger den første plads, en modtagers øjne falder på, på at sige noget, der får dem til at læse videre. Så lidt personlighed og noget, de kan huske. Ikke noget med at bruge meget plads på at fortælle folk, at "dette er cv for ...". (Ikke at jeg tror, du gør det, men har blot set det mange gange).
Faglig profil/resumé og uddannelse derefter - skarpt vinklet efter det pågældende konkrete job, selvfølgelig. Kortfattet og sammen. Ingen grund til at bruge et helt selvstændigt punkt på at skrive din uddannelse. IT og Sprog sløjfes, med mindre det er absolut relevant ift den konkrete stilling.

Resuméet må meget gerne stå senest midt på den første side (så modtagers øjne hurtigt finder det). Og så skal erhvervserfaringen ellers på. Det er det, de screener efter - men det er personlighed og klar opsætning, de husker dig på.
1
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 936
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8443

Indlægaf 2SHY » 7. nov 2015, 20:37

ILY skrev:
2SHY skrev:Jeg sidder lige og kigger lidt kritisk på mit CV igen. Hvordan har I opstillet rækkefølgen i jeres CV?

For mit vedkommende er det:

Personlige data
    Faglig profil
    Relevant erhvervserfaring
    Uddannelse
    Efteruddannelse
    Kurser
    Andre relevante aktiviteter
    IT
    Sprog
    Kørekort
    Straffe- og børneattest
    Privat/fritid

Under Andre relevante aktiviteter har jeg 2 ansættelser dels som fys/instruktør i et fitnesscenter og dels som frivillig fysioterapeut i Diabetesforeningen. Jeg synes på en eller anden måde at de kommer til at hænge og flagre lidt, når de kommer efter uddannelse, efteruddannelse og kurser. Erfaringen er jo helt reel, så jeg er fristet til at sætte dem op efter relevant erhvervserfaring.

Men hvad tænker I?

rækkefølgen lyder lyder fint, men er nysgerrig over hvordan du sætter straffe og børneattest ind i dit CV ?

Jeg skriver bare at jeg kan fremvise en en ren straffe og børneattest hvis det ønskes :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 7. nov 2015, 20:38

ManicNinja skrev:Tre linjer om det private og med din alder på allerførst - ligesom når du møder folk personligt, så er dette måden at stikke hånden frem og præsentere dig på. Kedelige persondata sælger dig ikke - dem har de først brug for at kende, hvis de er blevet nysgerrige på dig. Så din adresse osv skal blot stå i sidehoved/sidefod og slet ikke være et punkt. Det er ekstremt vigtigt, at du bruger den første plads, en modtagers øjne falder på, på at sige noget, der får dem til at læse videre. Så lidt personlighed og noget, de kan huske. Ikke noget med at bruge meget plads på at fortælle folk, at "dette er cv for ...". (Ikke at jeg tror, du gør det, men har blot set det mange gange).
Faglig profil/resumé og uddannelse derefter - skarpt vinklet efter det pågældende konkrete job, selvfølgelig. Kortfattet og sammen. Ingen grund til at bruge et helt selvstændigt punkt på at skrive din uddannelse. IT og Sprog sløjfes, med mindre det er absolut relevant ift den konkrete stilling.

Resuméet må meget gerne stå senest midt på den første side (så modtagers øjne hurtigt finder det). Og så skal erhvervserfaringen ellers på. Det er det, de screener efter - men det er personlighed og klar opsætning, de husker dig på.

Jeg ved du mener det godt, men stol på mig når jeg fortæller at jeg aldrig har fået kritik på mit CV (ud over for lidt erfaring) siden jeg sidst har fået rettet det til
1

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 7. nov 2015, 20:41

2SHY skrev:
ManicNinja skrev:Tre linjer om det private og med din alder på allerførst - ligesom når du møder folk personligt, så er dette måden at stikke hånden frem og præsentere dig på. Kedelige persondata sælger dig ikke - dem har de først brug for at kende, hvis de er blevet nysgerrige på dig. Så din adresse osv skal blot stå i sidehoved/sidefod og slet ikke være et punkt. Det er ekstremt vigtigt, at du bruger den første plads, en modtagers øjne falder på, på at sige noget, der får dem til at læse videre. Så lidt personlighed og noget, de kan huske. Ikke noget med at bruge meget plads på at fortælle folk, at "dette er cv for ...". (Ikke at jeg tror, du gør det, men har blot set det mange gange).

Jeg ved du mener det godt, men stol på mig når jeg fortæller at jeg aldrig har fået kritik på mit CV (ud over for lidt erfaring) siden jeg sidst har fået rettet det til

Nu spurgte du, hvad vi andre ville gøre/tænkte. Det svarede jeg på. :)
0
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 7. nov 2015, 20:42

^ Ah jeg spurgte til rækkefølgen og ikke indholdet netop fordi jeg ikke er i tvivl om indholdet
0

Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 7. nov 2015, 20:44

2SHY skrev:^ Ah jeg spurgte til rækkefølgen og ikke indholdet netop fordi jeg ikke er i tvivl om indholdet

Ikke for at være pisseirriterende :D Men det er også, ikke kun, men også, din rækkefølge, jeg kommenterer på.

EDIT: Men hvis ingen har kritiseret dit cv, og du jævnligt bliver kaldt til samtale, så er der vel dybest set ingen grund til at ændre noget på dén front?
0
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 7. nov 2015, 20:49

ManicNinja skrev:
2SHY skrev:^ Ah jeg spurgte til rækkefølgen og ikke indholdet netop fordi jeg ikke er i tvivl om indholdet

Ikke for at være pisseirriterende :D Men det er også, ikke kun, men også, din rækkefølge, jeg kommenterer på.

EDIT: Men hvis ingen har kritiseret dit cv, og du jævnligt bliver kaldt til samtale, så er der vel dybest set ingen grund til at ændre noget på dén front?

Fair enough. Det er nu lige så meget for at forsøge at ryste posen lidt og fordi det kan virke som om det er erfaring der på en eller anden måde virker ligegyldig når det kommer så meget senere
0

Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 7. nov 2015, 21:08

2SHY skrev:
ManicNinja skrev:

Fair enough. Det er nu lige så meget for at forsøge at ryste posen lidt og fordi det kan virke som om det er erfaring der på en eller anden måde virker ligegyldig når det kommer så meget senere

Okay. Forstår vist ikke rigtigt, hvad det egentlig var, du ville så. Du vil "ryste posen", men ikke ændre noget? :gruble:

Aj, det er også ligegyldigt. Måske bare min hjerne, der filtrer lige nu. :)
0
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 7. nov 2015, 21:16

En lille status herfra:

Jeg har haft en tre dage, hvor jeg har sovet VIRKELIG meget. Efter samtalen med chef, bisidder osv forleden, slappede min krop endelig af og gav sig hen til trætheden og lettelsen. Har følt mig godt tilpas, men som sagt træt, nærmest udaset. Også opsøgt selskab, men helst kun 1-2-3 personer ad gangen. For mig et typisk tegn på, at der har været mentalt (over)tryk på. Nu er jeg lige så stille ved at finde op til overfladen igen.

Har fået bestilt tid hos en coach med speciel forstand på og erfaring fra kommunikations-/skribentbranchen. Hun har både arbejdet og rekrutteret meget i den. Jeg håber, at jeg nu kan få formuleret en strategi for, hvordan hulen jeg får drejet min jobsøgning ind på rette spor. Har selv en idé om, at det vil være en rigtig god idé at krabbe mig ind på noget frivilligt arbejde af en slags. Noget journalistisk, ulønnet for at få mit cv til at lugte mere af presse og journalistik. Et eller andet må der ske. Jeg er virkelig ved at blive sindssyg af ikke at være det ringeste i tvivl om, at jeg sagtens ville kunne bestride den type job, jeg drømmer om, men at det cv, jeg slæber rundt på (bemærk ordvalget), forhindrer, at jeg nogensinde får muligheden.

Har tænkt mig bede hende være ærlig: Er det overhovedet realistisk? Og hvad vil mellemstationerne inden "drømmejobbet" være for sådan én himstregims som mig? Bare hun ikke siger, jeg skal melde mig til diverse dyre kurser eller efteruddanne mig. Det er ikke en mulighed, da jeg ingen penge har til den slags.
1
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Indlægaf englishchannel » 9. nov 2015, 07:57

:)
Senest rettet af englishchannel 9. nov 2015, 22:33, rettet i alt 1 gang.
0
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 9. nov 2015, 08:13

englishchannel skrev:
....

Jeg ved intet om at have en depression, hvad der udløser det eller om jeg reelt er i gang med at forveksle det med stress: Men er det muligt at det til dels skyldes at du kæmper med at få et job i øjeblikket og at det derfor rent faktisk ville hjælpe at få/tage jobbet?
Senest rettet af avdotja 9. nov 2015, 22:48, rettet i alt 1 gang.
0
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 9. nov 2015, 08:16

2SHY skrev:Jeg sidder lige og kigger lidt kritisk på mit CV igen. Hvordan har I opstillet rækkefølgen i jeres CV?

For mit vedkommende er det:

Personlige data
    Faglig profil
    Relevant erhvervserfaring
    Uddannelse
    Efteruddannelse
    Kurser
    Andre relevante aktiviteter
    IT
    Sprog
    Kørekort
    Straffe- og børneattest
    Privat/fritid

Under Andre relevante aktiviteter har jeg 2 ansættelser dels som fys/instruktør i et fitnesscenter og dels som frivillig fysioterapeut i Diabetesforeningen. Jeg synes på en eller anden måde at de kommer til at hænge og flagre lidt, når de kommer efter uddannelse, efteruddannelse og kurser. Erfaringen er jo helt reel, så jeg er fristet til at sætte dem op efter relevant erhvervserfaring.

Men hvad tænker I?

Hvis det e lønnet skal det klart op under erhvervserfaring, hvis det alt sammen er frivilligt, ville jeg nok flytte punktet op, så det kom lige under "andre relevante aktiviteter" (og evt omdøbe det til "frivilligt arbejde")
0
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1014

Indlægaf milisa » 9. nov 2015, 08:32

avdotja skrev:Jeg ved intet om at have en depression, hvad der udløser det eller om jeg reelt er i gang med at forveksle det med stress: Men er det muligt at det til dels skyldes at du kæmper med at få et job i øjeblikket og at det derfor rent faktisk ville hjælpe at få/tage jobbet?

Jeg ved ret meget om at have en depression, men jeg tænker stadig det samme som dig: Kunne det måske ikke faktisk bringe meningen med det hele tilbage i dit liv, English, hvis du fik jobbet?

Måske jeg projicerer mit eget liv og tanker over på dig, men jeg har også depressionslignende tendenser og har haft det længe: Sover ikke, spiser ikke, laver ingenting, kan ikke tage mig sammen til noget, er opgivende, ingen tro på noget som helst, osv osv osv. Men jeg er 100% sikker på, at det skyldes min arbejdsløshed, og at det vil gå over skulle jeg nogensinde lande et job.

Så English, du skal selvfølgelig holde fast i din aftale med lægen, men indtil da tror jeg for det første, at du skal lade være med at bekymre dig om ting, før de bliver relevante. Dvs, ringer de i morgen og tilbyder dig en samtale, siger du selvfølgelig ja tak. Så kan du dernæst begynde at spekulere på, hvad du så skal gøre. Og her tror jeg, du skal forsøge så godt, du nu kan, at se indad. Kan din tilstand skyldes din arbejdsløshed og stressen heraf, som avdotja er inde på, så tror jeg virkelig, jeg ville tage chancen. Ligger der noget andet og mere til grund, så tror jeg, jeg ville ringe og tigge og bede lægen om at få aftalen fremskyndet, så du kan få hendes/hans vurdering.

PS. avdotja, husk at slette quotet! :)
1
Tally-ho
Peanutbutt
Kort karma: 10
Likede indlæg: 141

Indlægaf Peanutbutt » 9. nov 2015, 08:39

englishchannel skrev:
Så nu ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, hvis de tilbyder mig en samtale. Jeg ved ikke om jeg skal sige nej med det samme, men hvilken begrundelse skal jeg så bruge? Skal jeg tage til samtale med den risiko at efterlade et dårligt indtryk, fordi jeg ikke kører på normal kapacitet pt., og derudover føle at jeg har spildt deres tid? Skal jeg satse på at jeg alligevel kan klare jobbet (da der er flekstid og arbejdsopgaverne er relativt nemme), og bide tænderne sammen?

Hvad ville I gøre?

Hvis din depression i hvert fald til dels skyldes arbejdsløshed, så kan det jo hjælpe at få et job, hvor du beviser overfor dig selv og andre, at du er dygtig og en god kollega.

Det kan jo sagtens være, at du kun kan præstere 70% af, hvad du normalt kunne, men du virker som en person, hvor det er mere end rigeligt. Så er det bare, at du skal affinde dig med det - dine kollegaer og chefer ved jo ikke, hvad du ville kunne, hvis tingene var anderledes. Noget af din usikkerhed og 'spilde deres tid'-retorik er jo nok også depressionen som taler, skal du huske.

Jeg ville gøre hvad jeg kunne for at få jobbet, og så arbejde med at sænke forventningerne til mig selv og mærke godt efter, hvad jeg kan og ikke hvad jeg burde kunne.
Og så håber jeg, at du hurtigt får det bedre. Husk at få nok d-vitamin, fiskeolie, magnesium, søvn og lys.
0
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Indlægaf englishchannel » 9. nov 2015, 08:45

:)
Senest rettet af englishchannel 9. nov 2015, 22:33, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Job"