Jobjagter-tråden

Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1015

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf milisa » 9. nov 2015, 08:50

English, jeg synes, du skal ringe til din læge med det samme og bede om at komme til før tid. De har akuttider, så det er jo ikke fordi, det ikke kan lade sig gøre. Sig, det du skriver ovenfor med manglende interesse, ikke huske motivation, og at din kæreste ikke kan genkende dig (sig til, hvis jeg skal slette dette, men var lige nødt til at skrive de ting, der får mine alarmklokker til at bimle-bamle med, at det er noget mere alvorligt end som så).

Jeg tror, du har helt ret i, at det ikke løses med et job, og jeg tror bestemt også, at du har ret i, at der er en risiko for forværring. Derfor er det så forbandet vigtigt at få en fagperson ind over, for det her jo netop risikerer at påvirke dit liv på så mange fronter.
2
Tally-ho
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10266

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. nov 2015, 09:00

Jeg tillader mig lige at springe ind fra højre, da jeg føler, at jeg har noget relevant at bidrage med til Englishs indlæg.

For nogle år siden fik jeg en meget eftertragtet projektansættelse, hvor den primære arbejdsindsats ville ligge nogle måneder senere. På det tidspunkt havde jeg et stort mod på opgaven og følte, at jeg godt kunne overskue den. I mellemtiden skete der dog det, at jeg grundet ting i mit privatliv blev meget svækket, både mht. humør, energi og skarphed, og det endte med at gøre mit arbejde til et helvede og give mig decideret stress, hvor jeg tilsidst var så svag, at det blev forvekslet med vitaminmangel. Jeg vil ikke lægge skjul på, at der også var uventede faktorer på min arbejdsplads, som spillede negativt ind, men det var ikke menneskene, der var noget galt med, så havde jeg haft overblikket og overskuddet til det, ville der have været nogen at tale med og finde en løsning sammen med.

Jeg har efterfølgende fået meget stor respekt for hjernens processer og er, baseret på mine egne erfaringer, i dag af den overbevisning, at hvis først de kognitive vanskeligheder sætter ind (huller i hukommelsen, dalende skarphed, etc.), er det et tegn på, at systemet i sig selv skal have opmærksomhed. Man kan ikke belønne det til at blive godt igen med fx. spændende arbejdsopgaver, for det vil bare dræne det yderligere.
Jeg kan om nogen sætte mig ind i, hvad dårlig timing er, når helbred og jobmuligheder kolliderer, men jeg har lært, at selv det mest interessante arbejde kan føles som lort, når man tvinger sig selv til at udføre det "halvt sovende" og kan mærke sine omgivelsers skuffelse, frustration og undren over, at man er sådan og leverer et så dårligt produkt.
Og så er der hele hverdagen generelt, som skal bygges op igen, helt ned til de simpleste praktiske gøremål.

Jeg vil uden tvivl anbefale dig at tale med en læge først og kun tage til en evt. samtale, hvis det er på plads, eller hvis du ved med dig selv, at du vil turde at springe fra, hvis samtalen med lægen peger på, at det vil være det bedste, og vigtigst af alt - hvis du får jobbet og tager det, skal du tillade dig selv at tale åbent om din depression det øjeblik, du måtte mærke en forværring.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. nov 2015, 09:15

Nu læste jeg lige din tilføjelse, og det lyder også som forspillet til min nedtur. Jeg var i forvejen ikke på toppen, hvilket havde vist sig præcis på samme måde, som du beskriver, og så kom nådestødet der for nogle år siden.

Du skal til lægen og være forberedt på en sygemelding. Sådan en fik jeg aldrig, officielt, da jeg ikke formåede at aflæse symptomerne så klogt, som du har gjort og derfor blot blev anbefalet at tage D-vitamin, men i praksis kompenserede jeg efterfølgende helt vildt og gik på alle fronter i hi.
Set i bakspejlet ville en reel sygemelding med ordnede forhold have været så meget bedre.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1134

Indlægaf englishchannel » 9. nov 2015, 09:25

:)
Senest rettet af englishchannel 9. nov 2015, 22:33, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. nov 2015, 09:36

Jeg kan som sagt virkelig godt relatere til det, du skriver. Også din frustration.

Dit mål er, som jeg læser det, og som det også burde være, at:
- blive rask
- få et job
- være i stand til at nyde og passe jobbet

Jeg ser sådan på det, at hvis du, som du skriver, for tiden ingen interesse har i hverken dit fag eller jobjagt, er det, der alligevel "motiverer" dig til at overveje at søge den pågældende stilling, tab af prestige og frygt for omverdenens reaktion, hvis du ikke gør det.
Med al respekt for, at vi mennesker er sociale dyr, giver det ikke rigtig nogen rationel mening, selvom det uden tvivl føles fornuftigt. Du skal ikke gå og spille rask for andres skyld, mens du indeni får det værre. Det er hverken etisk forsvarligt eller særlig klogt, for da alt andet forudsætter, at du får dine gamle kræfter og evner tilbage, må din topprioritet være at nå derhen, og det er ikke via et krævende job, hvor du føler, at der står meget på spil karrieremæssigt.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 9. nov 2015, 09:49

Senest rettet af englishchannel 9. nov 2015, 22:34, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. nov 2015, 10:02

Jeg har oplevet det samme. Ikke i en hånlig tone, men i form af stor undren. Jeg er kommet frem til, at det for nogle pårørende kan føles meget utrygt at erkende, at et menneske, der altid har stået for dem som en klippe, krakelerer, og så lader de hellere være med et indse det.
Men det kan du jo ikke bruge til en skid.

Jeg tror faktisk, at jeg idag ville skære af overfor uvidenheden, især hvis den blev anklagende, ved at henvise til lidt læsestof om emnet, og så sige, at vi kunne snakkes ved bagefter, og at jeg ellers ikke var interesseret i at drøfte min situation med dem.
Denne bog har et godt kapitel til pårørende og er i det hele taget fantastisk.

http://www.psykiatrifonden.dk/guides/me ... heder.aspx

En god online-artikel:
http://www.psykiatrifonden.dk/guides/te ... kerne.aspx
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 9. nov 2015, 12:33

Jeg tror, du kan hjælpe dig selv ved at have en programmeringsplan. Du ved sådan en hvis-så-plan.

Et forslag til en sådan plan kunne være: HVIS du bliver kaldt til samtale, SÅ takker du ja, tager til samtale, gør dit bedste, som dit bedste nu er på nuværende tidspunkt, og afventer. I mellemtiden kimer du din læge ned (!!!), mens du forsøger at mærke efter. Og noget du skal spørge dig selv om er "er det det værd?", hvor "det" er 'muligheden for job'. "Er det risikoen for at skuffe en arbejdsplads værd?" "Er det risikoen for at føle nederlag, hvis jeg ikke klarer det, værd?" "Er det risikoen for total nedsmeltning værd?"

HVIS du vurderer, at denne jobchance er alt det her værd, SÅ takker du ja til jobbet. Er du bare det mindste i tvivl, så sig nej. Sig det som det er: Du er desværre lige blevet diagnosticeret med en alvorlig sygdom og skal være sygemeldt i længere tid, og du antager derfor ikke, de har lyst til at vente 3-4 måneder med at ansætte deres nye medarbejder. Du er selvfølgelig knust, men sygdom er jo ude af ens hænder, ingen af mere ked af det end du, og beklager meget og tusind tak for tilbuddet og hvor er det ærgerligt, men du er klar til næste gang, de har jobåbninger, når du nu er kommet vel gennem forløbet.

På denne måde skal man fanme være en nederdrægtig skidtgrav af en arbejdsplads, hvis ikke man tænker "arj, hvor ærgerligt for os alle sammen" og derfor med glæde vil overveje at ansætte dig en anden gang. Og mere væsentlig: Du har helt elimineret risikoen for at slå dig selv oven i hovedet med, at du sagde nej til en fantastisk chance. Hvorfor? Fordi du jo for pokker vurderede, at den ikke var så fantastisk, at den var alle potentielle dårligdommene værd. Du kan jo ikke vide, hvordan du vil reagere på et evt job. Derfor er man nødt til at lave en risikovurdering og forholde sig til den. Du tager en velovervejet, gennemtænkt beslutning, det bør man aldrig fortryde. Jaaaa, men er det depressionen, der taler??? spørger du så måske. Men kære dig, hvis det er det, ikke? Hvis du virkelig er så ramt, at du i den grad har nej-hatten på, så TRO mig, så VILLE du knække nakken på jobbet.

Så ingen panik nu! Ring til lægen i morgen, som hende gimpen sagde. Forklar dem, hvor meget det her kan påvirke dit liv. At du sgu har brug for hjælp nu her og alt det der, jeg nævnte tidligere. Forsøg at lav en hvis-så-plan, så du har noget at forholde dig til - struktur er godt, når man føler, at livet er uoverskueligt. Og afvent så at se, hvordan tingene spiller ud.

Og i øvrigt, hvad jeg jo burde have skrevet for længst: Kæreste English. Rigtig god bedring! Må du komme vel og hurtigt gennem det her! Og jo, du VIL komme gennem det, før eller siden!
3
Tally-ho
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 9. nov 2015, 13:08

Senest rettet af englishchannel 9. nov 2015, 22:35, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8505

Indlægaf 2SHY » 9. nov 2015, 13:17

I forhold til dagpenge og alt det der, så tror jeg du skal overveje om du skal sygemeldes så du kan fritages fra at skulle søge job. Der er jo ingen der forbyder dig at søge, men du slipper for det der med at søge mindst 2 jobs om ugen og det er ikke så lidt af en lettelse, hvis man knap nok kan overskue at komme ud af sengen. Der er lidt om det her:

http://info.jobnet.dk/sygemeldt/ledig+og+sygemeldt
4
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 9. nov 2015, 19:23

Præcis, 2shy! English, du skal sygemeldes, så du ikke skal tvinges til at tænke job. Så kan du tænke job, hvis og når du vil og har lyst og ikke fordi, nogle skrankepaver beordrer dig til det.
2
Tally-ho
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 9. nov 2015, 19:32

milisa skrev:Præcis, 2shy! English, du skal sygemeldes, så du ikke skal tvinges til at tænke job. Så kan du tænke job, hvis og når du vil og har lyst og ikke fordi, nogle skrankepaver beordrer dig til det.

Der vil naturligvis være nogle møder man skal til og der vil det nok være godt at have en bisidder med. Men i første omgang så er det vigtigt at komme afsted til lægen, for Guds skyld lade være med at spille helt (det tror jeg dog ikke English vil i den her situation), bed om en dobbelt tid og bed om en sygemelding til jobcentret. Det er vigtigt at få ro til at komme ovenpå
2

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 9. nov 2015, 22:56

Ups undskyld englishchannel, har slettet quotet - rigtig god bedring :ae:
1
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 10. nov 2015, 07:23

Jeg ved ikke om man kan læse den her uden at være på LinkedIn, men jeg faldt over den her til morgen og synes egentlig, der var nogle fine ting iblandt

https://www.linkedin.com/pulse/5-fejl-d ... plash=true
0

Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 12. nov 2015, 14:57

Noget nyt, anyone?
0
Tally-ho

Tilbage til "Job"