Jobjagter-tråden

Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1142

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf englishchannel » 25. sep 2015, 07:09

Neenah skrev:Hmm.. det er mærkeligt. Er det der kursus din aktivering?

Ja :)
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 357
Likede indlæg: 3567

Indlægaf Ballademager » 26. sep 2015, 06:01

Aquadorable skrev:Mht. at ringe, så vil jeg lige sige, at jeg er blevet kaldt til samtale stort set alle de gange, jeg har ringet. Så hvis man kan klare det (det er jo ikke det sjoveste i hele verden), så tror jeg altså, det giver en et forspring.

Selvfølgelig skal man have noget interessant at spørge om, det er klart. Jeg har dog endnu ikke haft svært ved at finde på noget - man kan jo altid spørge ind til arbejdsopgaverne, afdelingen/virksomhedens sammensætning osv.

Jeg har også gode erfaringer med at ringe. Ikke for at gøre reklame for mig selv (min nuværende chef kan faktisk dårligt huske, at vi talte sammen, da jeg ville søge jobbet), men for at få en fornemmelse for, hvordan arbejdsopgaverne vægter i forhold til hinanden. Jeg spørger også gerne til, hvad der skal til for at blive en succes i jobbet. Det bruger jeg så til at målrette ansøgningen med, så jeg kan vælge, hvilke tidligere arbejdsopgaver, der er særligt relevante.

I min sidste jobsøgningsrunde kom jeg til samtale ca halvdelen af de steder, hvor jeg ringede til først. Kom ikke til samtale nogen af de steder, hvor jeg ikke ringede først.
1
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8529

Indlægaf 2SHY » 27. sep 2015, 18:50

Åh øv altså... jeg har lige en af de der dage hvor jeg synes det er totalt håbløst og sidder nu og kigger efter andre uddannelser også selvom jeg ikke har råd til at tage en anden uddannelse og heller ikke tror det vil sætte mig i en bedre situation :( For de ting der interesserer mig er ikke rigtig noget der er rift om lader det til :( ØV!

Og jeg har slet ikke lyst til at møde ind 4 dage i næste uge fordi der er en skidt stemning der hvor jeg skal være vikar, så det skal bare overstås hurtigst muligt. Godt jeg er meget ude af huset de dage, så jeg forhåbentlig går fri for eventuelle ubehageligheder.

Jeg har sendt en ansøgning afsted i dag og en ansøgning som min mors revisor vil tage med videre til nogle af de steder han kommer, men jeg tror ikke der er gevinst ved det lige umiddelbart. Nu har jeg så 2 ansøgninger liggende, jeg har printet ud. Og helt ærligt... jeg tror virkelig ikke der er noget at komme efter, fordi de ligger indenfor region Midt hvor der er massive spareplaner, så det er klart at man har første prioritet, hvis man allerede er ansat dernede (hvilket jeg ikke er). Så... nu sidder jeg nok og har opgivet lidt på forhånd. Jeg er mest fristet til at dykke under dynen og tude lidt lige for tiden :( Bare de ringer eller skriver i morgen og inviterer mig til samtale ved bare en enkelt af de opslag der havde deadline den 24.
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 28. sep 2015, 19:03

Pernille skrev:Jeg var til første jobsamtale i 3 mdr i dag.

Fik ikke jobbet :( og kun et meget hurtigt afslag.
Opkaldet foregik ca sådan her;
"Hej, det er Pernille"
"Hej det er xx fra xx. Vi har desværre besat stillingen til anden side"
"Okay .." (når ikke at sige mere)
"Såe.. hej igen"

Så, hvorfor fik jeg ikke jobbet? I valgte en mere kvalificeret? En med mere erfaring? Jeg var en tumpe at høre på?
Jeg startede samtalen ok, men mistede så lige tråden et øjeblik. Jeg følte dog at jeg kom okay tilbage på sporet og fik svaret godt og spurgt om de ting jeg ville, men jeg var samtidig ret nervøs.
Æv :(

Ej hvad??? De skal da uddybe deres beslutning hvis de ringer! Alt andet er mega dårlig stil :boo: Hvordan skal man vide hvad man kunne have gjort anderledes?
1

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 28. sep 2015, 19:09

^ Jeg synes det lyder som en god ide med mailen :gogo: og det giver god mening at være helt flad i dag. Man bruger meget energi på at forberede sig og være på og tiden efter er næsten værre end noget andet
1

Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1126

Indlægaf Neenah » 28. sep 2015, 19:10

:ae: til jer begge. Det lyder træls og virkelig ubehøvlet!

Jeg joiner nederen-klubben. 5 afslag på fire timer :sarkasme: I det mindste berører det mig ikke rigtig længere. Der var fra 77 til 270 ansøgere, såååh.. det er op ad bakke.

Til gengæld har jeg mødt en lidt sød mand, der tilfældigvis er kick-ass til ansøgninger, og er kommet til samtale på næsten 100 procent af dem han har smidt afsted. Så nu leger jeg igle på hans viden :lol:
1
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 28. sep 2015, 19:14

^ Det er altså også bare røv. De der dage har jeg også haft og der har jeg bare sat mig og tænkt "what the fuck" og så ellers holdt pause fra søgningen en dag eller to

Melder du tilbage hvis du finder de vises sten? :)
0

Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1126

Indlægaf Neenah » 28. sep 2015, 19:17

2SHY skrev:^ Det er altså også bare røv. De der dage har jeg også haft og der har jeg bare sat mig og tænkt "what the fuck" og så ellers holdt pause fra søgningen en dag eller to

Selvfølgelig :gogo: Jeg har lige smidt en ansøgning afsted i dag, som er væsentligt anderledes end de andre jeg har produceret, så nu må vi se.
3
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 29. sep 2015, 07:36

Har lige haft tudetur i et par dage pga afslag. Fuck, jeg hader det her liv!!!

Fik et sødt og meget velmenende grønt kort, som jeg har lidt lyst til at kommentere på i plenum:

Det var til mit indlæg, hvor jeg beskrev, at jeg søgte forskerstillinger hos novo nordisk og novozymes og alt det der med novo nordisk og holden hen osv. Vedkommende skriver så, at øv-øv med den behandling "men at jeg da bare lige skal vide, at der altid er jobs at få i produktionen i Kalundborg".

NEJ DER ER IKKE!!!!!! Det er nu 4. eller 5. gang, jeg får den kommentar. "Jamen, søg da i Kalundborg, der er altid jobs". Ja, de har mange stillinger. Og jeg har sendt guderne må vide hvor mange ansøgninger af sted. Jeg har ikke engang været kaldt til samtale. Så nej, der er ikke altid jobs at få nogen steder. Jeg er åbenbart så jævnt nederen, at jeg ikke engang kan få det, som alle mener, jeg kan få. Skide tak! Ej, jeg ved jo godt - og jeg skrev det også - at det var en særdeles velmenende kiks, men for fanden, hvor er jeg træt af at få at vide, at "jeg da bare lige skal...". Jeg har fanme bare lige en hel masse. Jeg er stadig arbejdsløs!
0
Tally-ho
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1387

Indlægaf D.itsen » 29. sep 2015, 07:54

milisa skrev:Har lige haft tudetur i et par dage pga afslag. Fuck, jeg hader det her liv!!!

Fik et sødt og meget velmenende grønt kort, som jeg har lidt lyst til at kommentere på i plenum:

Det var til mit indlæg, hvor jeg beskrev, at jeg søgte forskerstillinger hos novo nordisk og novozymes og alt det der med novo nordisk og holden hen osv. Vedkommende skriver så, at øv-øv med den behandling "men at jeg da bare lige skal vide, at der altid er jobs at få i produktionen i Kalundborg".

NEJ DER ER IKKE!!!!!! Det er nu 4. eller 5. gang, jeg får den kommentar. "Jamen, søg da i Kalundborg, der er altid jobs". Ja, de har mange stillinger. Og jeg har sendt guderne må vide hvor mange ansøgninger af sted. Jeg har ikke engang været kaldt til samtale. Så nej, der er ikke altid jobs at få nogen steder. Jeg er åbenbart så jævnt nederen, at jeg ikke engang kan få det, som alle mener, jeg kan få. Skide tak! Ej, jeg ved jo godt - og jeg skrev det også - at det var en særdeles velmenende kiks, men for fanden, hvor er jeg træt af at få at vide, at "jeg da bare lige skal...". Jeg har fanme bare lige en hel masse. Jeg er stadig arbejdsløs!

Undskyld men jo der er. De er endda ude i medierne at de ikke kan få akademikere nok. Du kan låne min ansøgning og mit cv som jeg brugte for 3,5 år siden, og som mange andre har haft succes med.
Kan sgu godt forstå det er træls, men det er ikke dig den er gal med. Har du aldrig været til samtale herude, så vil jeg altså tro det er din ansøgning der skal kigges på i forhold til det her sted
0
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1142

Indlægaf englishchannel » 29. sep 2015, 10:25

milisa skrev:Har lige haft tudetur i et par dage pga afslag. Fuck, jeg hader det her liv!!!

Først og fremmest :ae:

Derefter kom jeg til at tænke på, om du har prøvet at få noget jobsamtale coaching og/eller en personlighedstest hos din a-kasse? Grunden til, at jeg spørger er, at når du kommer til så mange samtaler, så kan det ikke være dit cv, den er gal med - for så havde de aldrig brugt ressourcer på dig i første omgang.

Nu vil jeg lynhurtigt indskyde, at jeg ikke tror, at det er fordi du virker usympatisk, inkompetent eller andet til jobsamtalerne. Men fordi samtalerne ofte går på at screene folks personlighed - ikke for at se om de er søde mennesker, men for at se om de vil passe ind i miljøet på arbejdspladsen. Især de store virksomheder som Novo har HR-folk, der er toptrænede i lynhurtigt at gennemskue folk for at se om deres grundlæggende personlighed vil passe ind i den medarbejdergruppe, de allerede har. Og hvis du gang på gang bliver afvist efter en samtale, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at du måske ikke passer ind i den type miljø, hvilket igen ikke behøver at være negativt. Det kan f.eks. være ellers positive træk, såsom at du virker for sød eller intellektuel (hvilket også kunne forklare, hvorfor de har ansat nogle af de klaphatte, du nævnte i et tidligere indlæg).

Åh, jeg håber ikke, at ovenstående lyder som om, at jeg prøver at sige, at du nok bare har en personlighed, der er forkert. Men snarere at det ikke er alle, der passer ind alle steder, og hvis din uddannelse hovedsageligt retter sig mod store medicinalvirksomheder, er det måske ikke det mest varierede miljø. For jeg tror helt klart på, at du har en masse rigtig positive sider, der vil være attraktive for den helt rigtige virksomhed :kys:
2
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 29. sep 2015, 12:27

D.itsen skrev:Undskyld men jo der er. De er endda ude i medierne at de ikke kan få akademikere nok. Du kan låne min ansøgning og mit cv som jeg brugte for 3,5 år siden, og som mange andre har haft succes med.
Kan sgu godt forstå det er træls, men det er ikke dig den er gal med. Har du aldrig været til samtale herude, så vil jeg altså tro det er din ansøgning der skal kigges på i forhold til det her sted

Taget i betragtning af, at jeg kommer til samtale på hver 4. ansøgning, jeg sender af sted, så er det jo ret mærkeligt, hvis det er min ansøgning, den er gal med. Nok nærmere, at min profil bare ikke passer til Kalundborg.
1
Tally-ho
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 29. sep 2015, 12:35

englishchannel skrev:

Først og fremmest :ae:

Derefter kom jeg til at tænke på, om du har prøvet at få noget jobsamtale coaching og/eller en personlighedstest hos din a-kasse? Grunden til, at jeg spørger er, at når du kommer til så mange samtaler, så kan det ikke være dit cv, den er gal med - for så havde de aldrig brugt ressourcer på dig i første omgang.

Nu vil jeg lynhurtigt indskyde, at jeg ikke tror, at det er fordi du virker usympatisk, inkompetent eller andet til jobsamtalerne. Men fordi samtalerne ofte går på at screene folks personlighed - ikke for at se om de er søde mennesker, men for at se om de vil passe ind i miljøet på arbejdspladsen. Især de store virksomheder som Novo har HR-folk, der er toptrænede i lynhurtigt at gennemskue folk for at se om deres grundlæggende personlighed vil passe ind i den medarbejdergruppe, de allerede har. Og hvis du gang på gang bliver afvist efter en samtale, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at du måske ikke passer ind i den type miljø, hvilket igen ikke behøver at være negativt. Det kan f.eks. være ellers positive træk, såsom at du virker for sød eller intellektuel (hvilket også kunne forklare, hvorfor de har ansat nogle af de klaphatte, du nævnte i et tidligere indlæg).

Åh, jeg håber ikke, at ovenstående lyder som om, at jeg prøver at sige, at du nok bare har en personlighed, der er forkert. Men snarere at det ikke er alle, der passer ind alle steder, og hvis din uddannelse hovedsageligt retter sig mod store medicinalvirksomheder, er det måske ikke det mest varierede miljø. For jeg tror helt klart på, at du har en masse rigtig positive sider, der vil være attraktive for den helt rigtige virksomhed :kys:

Tusind tak for dit indlæg og dine mange gode råd og input! Jeg er ret sikker på, at jeg har læst det helt i den ånd, det er ment, så bare rolig! :-D

Jeg har ikke fået samtale coaching, men har taget en del personlighedstest, og de er alle sammen mere eller mindre enige, så den tror jeg, jeg har styr på! Jeg kan jo selvfølgelig ikke vide, om de bare spinder mig en historie på ærmet, men jeg falder som oftest på erfaringsgrundlaget, dvs ikke personlighed. 75% af mine 1. samtaler resulterer i 2. samtaler, så jeg tror ikke, det er personlighed. Her ved Novozymes faldt jeg på, at den præsentation, jeg skulle give, havde været for pædagogisk og lærer-agtig. Det er jævnt træls, for jeg var 100% klar over, at den var meget pædagogisk, men jeg troede, de ville synes, det var en god ting! Det gjorde de så ikke! Jeg kunne da godt have ønsket, at de havde spurgt lidt mere ind til mine præsentationserfaringer, så jeg kunne have fortalt dem, at jeg har fremlagt resultater på alle mulige niveauer og jo godt er klar over, at jeg skal stile til gruppen af tilhørere. Denne gang stilede jeg så helt forkert, og det er jo træls. Men det var første gang, jeg er blevet bedt om at præsentere til en samtale, så nu har jeg jo så lært, at jeg måske til en anden gang bagefter skal sørge for at få pointeret, hvad mine hensigter var og til hvilken målgruppe, jeg havde sigtet efter, så de er klar over, at jeg ikke bare har en standard måde at gøre tingene på. Fordelen ved at være til mange samtaler er, at man dælme lærer hele tiden. De sidste 4 samtaler, jeg har været til, har alle resulteret i 2. samtaler, f.eks., hvilket jeg tolker som, at jeg er blevet meget bedre og mere sikker til at være til samtale.

Men når det så er sagt, så sætter du da nogle tanker i gang, for hvad nu, hvis jeg bare ikke passer ind i de miljøer, jeg har uddannet mig til at være i?! Hvad pokker gør man så?
1
Tally-ho
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 29. sep 2015, 12:37

Neenah skrev:
2SHY skrev:^ Det er altså også bare røv. De der dage har jeg også haft og der har jeg bare sat mig og tænkt "what the fuck" og så ellers holdt pause fra søgningen en dag eller to

Selvfølgelig :gogo: Jeg har lige smidt en ansøgning afsted i dag, som er væsentligt anderledes end de andre jeg har produceret, så nu må vi se.

Mega spændende! :pompom:
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 29. sep 2015, 12:38

PS. Man kan da ikke multi quote på den her debat, kan man.............? Hvis ja, så rundstyk for de mange milliarder indlæg! :blush:
0
Tally-ho

Tilbage til "Job"