Jobjagter-tråden

Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf englishchannel » 4. dec 2015, 09:32

Neenah skrev:Jeg har samme dilemma pt., men for mig er beslutningen rimelig nem - forholdene er dårlige, lønnen er ikke nok til at dække mine udgifter, og det giver mig ikke den slags erfaring de efterspørger til jobsamtaler. For mig er det ikke det værd.

Det er sjovt, at du befinder dig i samme situation som mig. Må jeg spørge mere ind til, hvad du mener med "dårlige forhold"? Nu er det nok ikke samme sted, vi potentielt set skulle arbejde, men jeg er alligevel lidt nysgerrig over om der er en eller andet "fælde", jeg har overset og som kunne have indflydelse på mit valg.
0
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Indlægaf Neenah » 4. dec 2015, 09:46

englishchannel skrev:
Neenah skrev:Jeg har samme dilemma pt., men for mig er beslutningen rimelig nem - forholdene er dårlige, lønnen er ikke nok til at dække mine udgifter, og det giver mig ikke den slags erfaring de efterspørger til jobsamtaler. For mig er det ikke det værd.

Det er sjovt, at du befinder dig i samme situation som mig. Må jeg spørge mere ind til, hvad du mener med "dårlige forhold"? Nu er det nok ikke samme sted, vi potentielt set skulle arbejde, men jeg er alligevel lidt nysgerrig over om der er en eller andet "fælde", jeg har overset og som kunne have indflydelse på mit valg.

Jeg har fulgt en del UA'ere/eksterne lektorer imens jeg var studerende, så jeg kender lidt til det. På mit uni er der i hvert fald ikke kontorplads eller løn for overarbejde. Til gengæld er der som regel en del af det. Man skal have mange timer for at få sin økonomi til at hænge sammen, og så er der ikke pensionsbidrag inkluderet, selvfølgelig.
0
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4508

Indlægaf Akehurst2 » 4. dec 2015, 10:11

Jeg kan sagtens følge det principielle i ikke at betale for at gå på arbejde, men hvis jeg kunne få det til at hænge sammen, så ville jeg tage det. Jeg synes så i øvrigt ikke, at ekstern lektor i få timer nødvendigvis er forkasteligt - mange steder er det lagt an på, at underviserne har fast fuldtidsjob og at undervisningen er ekstra.

Du får erfaring, du er i gang, du undgår hul i cv'et og man kan netværke med de andre undervisere. Jeg har selv undervist i flere år ved siden af mit almindelige arbejde, og jeg oplever det som en ubetinget fordel i forhold til arbejdsgivere. De ved, at underviser man, så har man virkelig styr på det fagligt, og man kan også redegøre for det faglige emne for nogen, der ikke kender til det i forvejen, man har et ekstra fagligt netværk og man bliver virkelig god til at fremlægge. Jeg har kun oplevet chefer, der syntes det var virkelig godt at jeg underviste/havde undervist.

Og du kan jo søge job ved siden af, ligesom masser af arbejdspladser godt vil acceptere fravær, hvis det er fordi man underviser.
3
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 4. dec 2015, 10:11

DetSorteCirkus skrev:Konsulentopgaver er kan sagtens være gode, og jeg er stor tilhænger af, at man ikke kun definerer "et job" som "fast fuldtidsstilling", men man skal ikke betale for at gå på arbejde. Det er i virkeligheden endnu værre, synes jeg, end praktik på dagpenge.

Dertil kommer, at jeg lige mht. universiteterne mener, at de skal have lov til at mærke, at de ikke for enhver pris kan få højtkvalificerede medarbejdere på daglejervilkår. Jo, de finder da helt sikkert en anden, der enten er villig til at tage penge med på arbejde eller kan kombinere stillingen med andre ansættelser, men de får ikke deres førstevalg (dig), fordi de ikke kan eller vil betale for det.

Altså, jeg kan godt se, hvad du mener i princippet. Men når jeg tager udgangspunkt i min egen situation, er det jo ikke dem, der kommer til at tabe på, at jeg siger nej. Det gør jeg selv. Det kan godt være, at lønnen ikke er høj, men alternativet er, at jeg bruger af min dagpengeperiode, mens jeg venter på et job, der måske aldrig kommer. Og siden jeg har en relativt stor opsparing stående til udbetaling på en bolig (når det bliver aktuelt), så vil kontanthjælp være rimelig katastrofalt for mig.

Derudover spiller det psykiske også en enorm rolle - næsten større end det økonomiske. Jeg er virkelig ved at gå ned på ledighed, og tanken om at kunne bruge et halvt år udenfor systemet samtidig med at jeg beskæftigede mig med noget spændende, ville faktisk næsten være de ekstra penge værd.
3
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 4. dec 2015, 10:17

Neenah skrev:
englishchannel skrev:

Jeg har fulgt en del UA'ere/eksterne lektorer imens jeg var studerende, så jeg kender lidt til det. På mit uni er der i hvert fald ikke kontorplads eller løn for overarbejde. Til gengæld er der som regel en del af det. Man skal have mange timer for at få sin økonomi til at hænge sammen, og så er der ikke pensionsbidrag inkluderet, selvfølgelig.

Tak for uddybningen :) Jeg tror at forholdene er lidt bedre på mit sted - der er i hvert fald pension inkluderet.
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 4. dec 2015, 10:19

englishchannel skrev:
DetSorteCirkus skrev:Konsulentopgaver er kan sagtens være gode, og jeg er stor tilhænger af, at man ikke kun definerer "et job" som "fast fuldtidsstilling", men man skal ikke betale for at gå på arbejde. Det er i virkeligheden endnu værre, synes jeg, end praktik på dagpenge.

Dertil kommer, at jeg lige mht. universiteterne mener, at de skal have lov til at mærke, at de ikke for enhver pris kan få højtkvalificerede medarbejdere på daglejervilkår. Jo, de finder da helt sikkert en anden, der enten er villig til at tage penge med på arbejde eller kan kombinere stillingen med andre ansættelser, men de får ikke deres førstevalg (dig), fordi de ikke kan eller vil betale for det.

Altså, jeg kan godt se, hvad du mener i princippet. Men når jeg tager udgangspunkt i min egen situation, er det jo ikke dem, der kommer til at tabe på, at jeg siger nej. Det gør jeg selv. Det kan godt være, at lønnen ikke er høj, men alternativet er, at jeg bruger af min dagpengeperiode, mens jeg venter på et job, der måske aldrig kommer. Og siden jeg har en relativt stor opsparing stående til udbetaling på en bolig (når det bliver aktuelt), så vil kontanthjælp være rimelig katastrofalt for mig.

Derudover spiller det psykiske også en enorm rolle - næsten større end det økonomiske. Jeg er virkelig ved at gå ned på ledighed, og tanken om at kunne bruge et halvt år udenfor systemet samtidig med at jeg beskæftigede mig med noget spændende, ville faktisk næsten være de ekstra penge værd.

Pas på med katastrofetankerne, English :kys: selvfølgelig kommer der et job på et tidspunkt. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg er også selv slem til at havne der, men virkeligheden er altså ikke helt så slem som vi går og frygter, tror jeg :ae:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10150

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. dec 2015, 10:29

Neenah skrev:Jeg har fulgt en del UA'ere/eksterne lektorer imens jeg var studerende, så jeg kender lidt til det. På mit uni er der i hvert fald ikke kontorplads eller løn for overarbejde. Til gengæld er der som regel en del af det. Man skal have mange timer for at få sin økonomi til at hænge sammen, og så er der ikke pensionsbidrag inkluderet, selvfølgelig.

Det er lige præcis derfor, jeg personligt synes, at sådan et job primært giver mening, hvis man har noget andet arbejde samtidig.
Jeg har selv tidligere levet sådan, og jeg tror, at jeg ville have haft svært ved, at én deltidsarbejdsplads, hvor jeg kun var tilknyttet få timer om ugen, skulle have udfyldt hele mit arbejdsliv, hvis det giver mening?
I hvert fald ville jeg forinden aftale med mig selv, at jeg ikke skulle lade mig opsluge så meget af jobbet, at jeg endte med at levere en masse gratis arbejdskraft og være for udmattet til at få søgt andre jobs.

Jeg kan sagtens forstå, at man som nyuddannet meget gerne vil ude og bruge sin viden, og jeg mener heller ikke, at der er noget i vejen for at tage et deltidsarbejde, der giver mindre end dagpenge (men som selvfølgelig følger gældende lønregler), men jeg synes principielt, at det skal kunne løbe rundt for en, om det så bliver på eksistensminimum.
Ser man anderledes på det sidste, er det klart, at svaret vil blive et andet.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. dec 2015, 10:43

englishchannel skrev:Altså, jeg kan godt se, hvad du mener i princippet. Men når jeg tager udgangspunkt i min egen situation, er det jo ikke dem, der kommer til at tabe på, at jeg siger nej. Det gør jeg selv. Det kan godt være, at lønnen ikke er høj, men alternativet er, at jeg bruger af min dagpengeperiode, mens jeg venter på et job, der måske aldrig kommer. Og siden jeg har en relativt stor opsparing stående til udbetaling på en bolig (når det bliver aktuelt), så vil kontanthjælp være rimelig katastrofalt for mig.

Hvis du kan se jobbet som en form for opkvalificering, som du måske et andet sted skulle have betalt en kursusafgift for, giver det straks bedre mening. Her tog jeg mest udgangspunkt i, at du skrev, at du følte, at din økonomi kommer til at bløde, og at du tvivlede på, at jobbet ville gøre noget godt for dit cv.
Hvis det er sådan, man føler, synes jeg ikke, at man skal tage et arbejde bare for at kunne være "ikke-ledig", da der så formodentlig blot vil dukke andre bekymringer op.

Jeg har selv i perioder finansieret hele min løn, fordi der var noget, jeg bare ville gøre eller lære, men der har jeg aldrig følt, at min økonomi blødte, eller at jeg måske befandt mig i en faglig blindgyde, der ikke ville gøre noget godt for fremtiden.

Hvis du kan trives bedre, end du gør nu , med den foreslåede løsning, hvor du arbejder deltid og dækker nogle af dine leveomkostninger med din opsparing, synes jeg, at det er det, du skal gøre.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 4. dec 2015, 10:54

Neenah skrev:Pas på med katastrofetankerne, English :kys: selvfølgelig kommer der et job på et tidspunkt. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg er også selv slem til at havne der, men virkeligheden er altså ikke helt så slem som vi går og frygter, tror jeg :ae:

Jeg er bare ikke helt sikker på, at jeg er enig længere - i hvert fald med hensyn til min egen situation. Jeg søger rigtig meget, og har gjort det i et halvt år, men jeg er kun kommet til tre samtaler, hvor jeg efter alle tre har vidst med det samme, at jeg ikke ville få det (eller bare gå videre til anden runde). Så jeg har overhovedet ikke den der "lige ved og næsten"-følelse omkring det. Tværtimod.

Men tak for omsorgen :kys:
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 936
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8442

Indlægaf 2SHY » 4. dec 2015, 10:59

Så er jeg hjemme igen fra samtale. Jeg tror det er gået udemærket men igen er det svært at spå om resultatet. Jeg får besked i dag eller mandag. Jeg huskede i øvrigt at droppe en bemærkning til lederen om at jeg jo kendte stedet lidt fra da jeg havde et Vanebryder hold. Så skulle hun lige høre hvornår det var for det stod ikke på cv'et. Børn har ikke helt så stor relation til +75 år målgruppen så derfor var det ikke med

I mellemtiden er følgende mail dumpet ind i indbakken:

Hej Charlotte

Trillium søger en ny fysioterapeut hurtigst muligt, som selvstændig indlejer. Det vil sige at du dels arbejder i Trilliums regi, dels arbejder som selvstændig i vores lokaler.
Vores hovedbeskæftigelse er virksomhedsaftaler med en blanding af massage og fysioterapibehandlinger og vi er pt. 3 fysioterapeuter.

Jeg er faldet over dit CV på jobnet og kan se du har mange af de kvalifikationer, som vi søger. Jeg vedhæfter vores sidste annonce fra Jobnet, som er det samme som vi søger nu.
Kunne dette have din interesse eller vil du høre mere er du velkommen til at kontakte mig pr. tlf 2212 5254 eller komme til en samtale på onsdag den 9/12 kl. 19.

Håber at høre fra dig.

De bedste hilsner

Mette Andersen
Indehaver

Det er en anelse surrealistisk med alle de samtaler jeg bliver kaldt til for tiden. I forhold til hvor ofte jeg tidligere har grædt og syntes det hele var skide ligemeget fordi jeg altid blev valgt fra. Umiddelbart ser det ud til kun at være 15 timer men altså... Det er her i byen og man har god tid til at søge noget andet og det er noget på cv'et. Så jeg tror jeg tager til samtalen og hører lidt mere omkring hvad hendes tanker er
6
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 4. dec 2015, 11:03

englishchannel skrev:
Neenah skrev:Pas på med katastrofetankerne, English :kys: selvfølgelig kommer der et job på et tidspunkt. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg er også selv slem til at havne der, men virkeligheden er altså ikke helt så slem som vi går og frygter, tror jeg :ae:

Jeg er bare ikke helt sikker på, at jeg er enig længere - i hvert fald med hensyn til min egen situation. Jeg søger rigtig meget, og har gjort det i et halvt år, men jeg er kun kommet til tre samtaler, hvor jeg efter alle tre har vidst med det samme, at jeg ikke ville få det (eller bare gå videre til anden runde). Så jeg har overhovedet ikke den der "lige ved og næsten"-følelse omkring det. Tværtimod.

Men tak for omsorgen :kys:

Jeg har også kun været til fire samtaler, og sidder heller ikke overhovedet med lige ved og næsten følelsen. Men altså.. På et eller andet tidspunkt må det vel blive vores tur, statistisk set. Det er i hvert fald sådan jeg holder mig selv oppe. Det er jo ikke ualmindeligt at gå ledig i et år som nyuddannet akademiker.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. dec 2015, 11:03

2SHY skrev:Så er jeg hjemme igen fra samtale. Jeg tror det er gået udemærket men igen er det svært at spå om resultatet. Jeg får besked i dag eller mandag. Jeg huskede i øvrigt at droppe en bemærkning til lederen om at jeg jo kendte stedet lidt fra da jeg havde et Vanebryder hold. Så skulle hun lige høre hvornår det var for det stod ikke på cv'et. Børn har ikke helt så stor relation til +75 år målgruppen så derfor var det ikke med

Hej Charlotte

Trillium søger en ny fysioterapeut hurtigst muligt, som selvstændig indlejer. Det vil sige at du dels arbejder i Trilliums regi, dels arbejder som selvstændig i vores lokaler.
Vores hovedbeskæftigelse er virksomhedsaftaler med en blanding af massage og fysioterapibehandlinger og vi er pt. 3 fysioterapeuter.

Jeg er faldet over dit CV på jobnet og kan se du har mange af de kvalifikationer, som vi søger. Jeg vedhæfter vores sidste annonce fra Jobnet, som er det samme som vi søger nu.
Kunne dette have din interesse eller vil du høre mere er du velkommen til at kontakte mig pr. tlf 2212 5254 eller komme til en samtale på onsdag den 9/12 kl. 19.

Håber at høre fra dig.

De bedste hilsner

Mette Andersen
Indehaver

Det er en anelse surrealistisk med alle de samtaler jeg bliver kaldt til for tiden. I forhold til hvor ofte jeg tidligere har grædt og syntes det hele var skide ligemeget fordi jeg altid blev valgt fra. Umiddelbart ser det ud til kun at være 15 timer men altså... Det er her i byen og man har god tid til at søge noget andet og det er noget på cv'et. Så jeg tror jeg tager til samtalen og hører lidt mere omkring hvad hendes tanker er

Det lyder da rigtig godt! Og de 15 timer er vel kun basis, hvor du kan have dine egne kunder ved siden af?
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 936
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8442

Indlægaf 2SHY » 4. dec 2015, 11:14

DetSorteCirkus skrev:
2SHY skrev:Så er jeg hjemme igen fra samtale. Jeg tror det er gået udemærket men igen er det svært at spå om resultatet. Jeg får besked i dag eller mandag. Jeg huskede i øvrigt at droppe en bemærkning til lederen om at jeg jo kendte stedet lidt fra da jeg havde et Vanebryder hold. Så skulle hun lige høre hvornår det var for det stod ikke på cv'et. Børn har ikke helt så stor relation til +75 år målgruppen så derfor var det ikke med

Hej Charlotte

Håber at høre fra dig.

De bedste hilsner

Mette Andersen
Indehaver

Det lyder da rigtig godt! Og de 15 timer er vel kun basis, hvor du kan have dine egne kunder ved siden af?

Det ser i hvert fald ud til at man godt kan få flere timer men om man kan leve af det ved jeg ikke. Det kommer også an på hvad huslejen ligger på. Vesterbro tror jeg er expensive :( Men altså... Til marts hedder det kontanthjælp og 15 timer er bedre end ingenting. Man optjener jo også til en ny dagpengeperiode, så der var også noget motivation lige der. Og man ville trods alt kunne prale af mere end 3 ugers klinikerfaring.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. dec 2015, 11:23

2SHY skrev:Det ser i hvert fald ud til at man godt kan få flere timer men om man kan leve af det ved jeg ikke. Det kommer også an på hvad huslejen ligger på. Vesterbro tror jeg er expensive :( Men altså... Til marts hedder det kontanthjælp og 15 timer er bedre end ingenting. Man optjener jo også til en ny dagpengeperiode, så der var også noget motivation lige der. Og man ville trods alt kunne prale af mere end 3 ugers klinikerfaring.

Som jeg læser annoncen, og med forbehold for at jeg ikke kender din branche, virker det, som om man skal være interesseret i at arbejde som selvstændig vedsiden af de 15 timer.
Det ville jeg i hvert fald spørge grundigt ind til ved samtalen :)
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
BlindfullyCool
Kort karma: 41
Likede indlæg: 254

Indlægaf BlindfullyCool » 4. dec 2015, 11:30

Englishchannel, jeg kan virkelig godt forstå dit dilemma. Jeg stod i det samme, da jeg blev tilbudt stillingen på mit gamle uni. Min erfaring er, at det ofte er nemmere at få tilkendt flere timer (fx ved deltagelse i forskningsprojekter som redaktør eller assistent eller lignende), når man allerede er tilknyttet forskningsmiljøet, så det er ikke usandsynligt, at du vil kunne hægte dig på flere projekter og dermed få en lidt større indkomst end forventet. Taget i betragtning, hvor træt du er af dagpengeverden og at dit undervisningsområde virkelig er noget, du brænder for, så ville jeg helt sikkert kaste mig ud i det :gogo:
3

Tilbage til "Job"