Hvordan har din adfærd på internettet ændret sig?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2411

Hvordan har din adfærd på internettet ændret sig?

Indlægaf Joe » 15. sep 2015, 19:49

Mange af os har været på diverse netmedier og delt alt muligt om os selv, i mere end et årti.
Vi husker en tid inden disse medier, og vi husker måske især, hvordan vi så agerede, da vi fik muligheden for at lægge alt ud på det store internet.

Men hvordan har din fremtoning på nettet ændret sig, siden debatsider, chatsider og sociale medier var i startfasen? Er du stadig den samme, eller har du lært af dine fejl?

I denne tråd er det tilladt at grine lidt af sit fortids-jeg.
0
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10286

Re: Hvordan har din adfærd på internettet ændret sig?

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. sep 2015, 20:00

Jeg har faktisk ikke rigtig ændret mig. At, jeg tidligere kunne skrive om mere personlige ting, skyldtes, at jeg dengang havde et mere problemfyldt liv, som jeg gerne ville vende med andre.

Især min uddannelse har givet mig en enorm skepsis til alt, hvad der er offentligt og/eller hedder noget med "medie", og jeg var desuden voksen, før jeg rigtig begyndte at slå mine folder på nettet, så jeg har altid været temmelig bevidst om, hvad jeg foretog mig online.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Joe

Indlægaf Joe » 15. sep 2015, 20:08

I dag er jeg personligt meget opmærksom på, hvad jeg lægger ud, hvad det siger om mig, og hvad jeg ville sige til det, hvis min chef læste med. Jeg lægger vel egentlig meget bånd på mig selv, og skriver ikke nær så mange indlæg, som dem jeg tænker på at skrive.

... Lad os bare sige, at sådan har jeg ikke altid været.
Jeg kan jo se det på Facebook, hvor jeg hver dag får notifikationer om hvad jeg lavede på denne dag for X antal år siden.
Jeg var tilsyneladende i byen konstant. Og jeg nøjedes ikke bare med at gå i byen, jeg udvekslede også referater af de byture med mine veninder. Som den dag, hvor jeg i ikke særligt diskrete vendinger beskrev hvordan jeg havde kysset en fyr, der havde en kæreste, hvorefter han havde skyndt sig at sende mig hjem i en taxa alene. Den episode kunne så samtlige af mine 500 facebook-venner, eller hvor mange jeg nu havde dengang, læse om på min væg.

Jeg kan også huske nogle af de tråde jeg i mine unge år oprettede på Jubii. Der holdte jeg heller ikke mange hemmeligheder tilbage. I dag kunne jeg ikke engang finde på at fortælle om mine skænderier med kæresten.

Så jeg er nok blevet langt mere selvbevidst og langt mere lukket - måske også fordi jeg er blevet sådan rimeligt voksen i mellemtiden. Jeg ville nok ikke havne i en tråd om kiksede statusopdateringer i dag, men det kunne godt være sket dengang - med det forbehold at de fleste var rimeligt kiksede på Facebook, da det var nyt.
0
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 16. sep 2015, 07:15

Min adfærd har ikke ændret sig specielt. Men jeg begyndte også først at bruge internettet da jeg var midt i 20erne (ha-ha jeg er gammel :-D ). Det der har ændret sig for mig, er at jeg er væsentlig mere på nettet. Og det drejer sig primært om, at det er blevet lettere (i forhold til dengang hvor jeg ringede op via min fastnettelfon (som så duttede optaget i alt den tid jeg surfede...ha-ha---det var tider))
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5035

Indlægaf Aima » 17. sep 2015, 19:23

De eneste steder, jeg har brugt aktivt er, udover stedet her, Dindebat og Facebook. Jeg har været aktiv på Dindebat i omtrent 10 år, de første 5-6 år var jeg ret anonym. Jeg flashede ikke billeder og oplysninger, der kunne gøre mig identificerbar, og sådan havde jeg det primært fordi det var sådan en del af de andre gjorde. Jeg værnede om min anonymitet uden at lægge særligt mange tanker i, hvorfor jeg gjorde det.

Da jeg oprettede en panik-tråd få timer efter, min bror var død, gav jeg i samme omgang slip på behovet for anonymitet. Jeg blev fuldstændigt ligeglad, og det har jeg så mere eller mindre været siden, fordi det henad vejen satte nogle tanker igang om, hvorfor det i grunden betød noget for mig at være anonym.

Jeg skriver ikke noget på Dindebat, som jeg ikke vil have koblet på min person i virkeligheden. Jeg er bevidst om, at der kan sidde mange mennesker og følge med, men det må de sådan set også gerne. Jeg er et menneske, jeg har opture og nedture, gode og dårlige sider og præferencer for måden at dyrke karse såvel som analsex på. Hvis folk ikke kan tåle at kende til den slags ting, så er det deres hovedpine, for jeg kan godt tåle, at de kender til det.
Det, at jeg gav afkald på min anonymitet, har overvejende påvirket mit engagement positivt, synes jeg. Jeg kan godt lide det personlige islæt det giver, og så kan jeg faktisk også godt lide, at det, at enhver kan finde ud af, hvem jeg er, somehow forpligter en smule. Jeg kan rent faktisk risikere at skulle stå til ansvar eller acceptere potentielle konsekvenser af min online-færden, og det øger kvaliteten af min adfærd, synes jeg. Hvis jeg opfører mig som en voksenmobbende idiot, risikerer det ikke kun at påvirke internettets syn på mig, det risikerer også at påvirke virkelighedens, altså dén, der reelt har betydning for mit liv, så det forsøger jeg i bedste omfang at lade være med. Jeg opfører mig ikke anderledes online, de diskussioner og kontroverser jeg roder mig ud i, var også sket, og sker, i den virkelige verden.

Det seneste års tid har jeg dog droslet gevaldigt ned for de mere private og sårbare bidrag på Dindebat. De der tråde, hvor man konsekvensløst kunne få afløb for sine antipatier, gjorde simpelthen at jeg mistede lysten til at dele på de områder, jeg var sårbar. Jeg har det coolt nok med, når folk konfronterer mig direkte med, at de synes, jeg skriver noget lort, jeg er ok, sålænge jeg får mulighed for at forklare eller forsvare mig, men når folks antipati mod mig, bliver så udtalt, at jeg flere gange om ugen kan finde min person omtalt i diverse passiv-aggressive indlæg, så gider jeg simpelthen ikke. Min tråd om min brors død er mit ømme punkt, og når nogen begynder at insinuere, at jeg udnytter den, og ham, til at få opmærksomhed og øge min egen popularitet, så står jeg af. Da jeg oprettede en profil her, kunne jeg også læse ovre på den anden debat, hvordan to debattører åbenlyst sad og ærgrede sig, for de havde jo overvejet at smutte herover, så de kunne slippe for mig. Den slags giver mig stærke associationer til da jeg blev mobbet i 6. klasse, jeg synes overhovedet ikke det er fedt, og det har klart påvirket min villighed ift. hvor meget jeg havde lyst til, folk på nettet skulle vide.

Jeg er her nu, og jeg har faktisk helt droppet Dindebat. Jeg har også besluttet mig for at droppe de ovennævnte parader (igen), give lidt slip og deltage med tro på, at folk tager den direkte med mig, hvis de på en eller anden måde synes, det er nødvendigt at få afløb for den irritation jeg potentielt skaber i dem. Jeg har det bedre på den måde, og min følelse for de der konsekvensfrie trashtalk-af-andre-debattører-tråde, er, set i retrospekt, nok bare ikke noget, jeg bør negligere hos mig selv.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Joe

Indlægaf Joe » 17. sep 2015, 20:27

Aima skrev:De eneste steder, jeg har brugt aktivt er, udover stedet her, Dindebat og Facebook. Jeg har været aktiv på Dindebat i omtrent 10 år, de første 5-6 år var jeg ret anonym. Jeg flashede ikke billeder og oplysninger, der kunne gøre mig identificerbar, og sådan havde jeg det primært fordi det var sådan en del af de andre gjorde. Jeg værnede om min anonymitet uden at lægge særligt mange tanker i, hvorfor jeg gjorde det.

Da jeg oprettede en panik-tråd få timer efter, min bror var død, gav jeg i samme omgang slip på behovet for anonymitet. Jeg blev fuldstændigt ligeglad, og det har jeg så mere eller mindre været siden, fordi det henad vejen satte nogle tanker igang om, hvorfor det i grunden betød noget for mig at være anonym.

Jeg skriver ikke noget på Dindebat, som jeg ikke vil have koblet på min person i virkeligheden. Jeg er bevidst om, at der kan sidde mange mennesker og følge med, men det må de sådan set også gerne. Jeg er et menneske, jeg har opture og nedture, gode og dårlige sider og præferencer for måden at dyrke karse såvel som analsex på. Hvis folk ikke kan tåle at kende til den slags ting, så er det deres hovedpine, for jeg kan godt tåle, at de kender til det.
Det, at jeg gav afkald på min anonymitet, har overvejende påvirket mit engagement positivt, synes jeg. Jeg kan godt lide det personlige islæt det giver, og så kan jeg faktisk også godt lide, at det, at enhver kan finde ud af, hvem jeg er, somehow forpligter en smule. Jeg kan rent faktisk risikere at skulle stå til ansvar eller acceptere potentielle konsekvenser af min online-færden, og det øger kvaliteten af min adfærd, synes jeg. Hvis jeg opfører mig som en voksenmobbende idiot, risikerer det ikke kun at påvirke internettets syn på mig, det risikerer også at påvirke virkelighedens, altså dén, der reelt har betydning for mit liv, så det forsøger jeg i bedste omfang at lade være med. Jeg opfører mig ikke anderledes online, de diskussioner og kontroverser jeg roder mig ud i, var også sket, og sker, i den virkelige verden.

Det seneste års tid har jeg dog droslet gevaldigt ned for de mere private og sårbare bidrag på Dindebat. De der tråde, hvor man konsekvensløst kunne få afløb for sine antipatier, gjorde simpelthen at jeg mistede lysten til at dele på de områder, jeg var sårbar. Jeg har det coolt nok med, når folk konfronterer mig direkte med, at de synes, jeg skriver noget lort, jeg er ok, sålænge jeg får mulighed for at forklare eller forsvare mig, men når folks antipati mod mig, bliver så udtalt, at jeg flere gange om ugen kan finde min person omtalt i diverse passiv-aggressive indlæg, så gider jeg simpelthen ikke. Min tråd om min brors død er mit ømme punkt, og når nogen begynder at insinuere, at jeg udnytter den, og ham, til at få opmærksomhed og øge min egen popularitet, så står jeg af. Da jeg oprettede en profil her, kunne jeg også læse ovre på den anden debat, hvordan to debattører åbenlyst sad og ærgrede sig, for de havde jo overvejet at smutte herover, så de kunne slippe for mig. Den slags giver mig stærke associationer til da jeg blev mobbet i 6. klasse, jeg synes overhovedet ikke det er fedt, og det har klart påvirket min villighed ift. hvor meget jeg havde lyst til, folk på nettet skulle vide.

Jeg er her nu, og jeg har faktisk helt droppet Dindebat. Jeg har også besluttet mig for at droppe de ovennævnte parader (igen), give lidt slip og deltage med tro på, at folk tager den direkte med mig, hvis de på en eller anden måde synes, det er nødvendigt at få afløb for den irritation jeg potentielt skaber i dem. Jeg har det bedre på den måde, og min følelse for de der konsekvensfrie trashtalk-af-andre-debattører-tråde, er, set i retrospekt, nok bare ikke noget, jeg bør negligere hos mig selv.

Tak for dine tanker.
Det er lidt sjovt, for den tid hvor du begyndte at åbne mere op og droppe anonymiteten, det var der hvor jeg begyndte at holde mig mere og mere tilbage. Jeg tror det opstod lidt som en eller anden modperiode efter de tre år, hvor jeg havde hældt ud af mine inderste tanker, flashet i det hedengangne Babes, og jeg ved ikke hvad.
I dag er jeg lettere paranoid, og bange for, at min ekskæreste, min chef, min fysioterapeut, og alle mulige andre folk, der stensikkert ikke kunne være mere ligeglade, læser med.
Jeg ved ikke hvad mine planer for fremtidige internetageren nu er. Jeg droppede egentlig at skrive under Johan-profilen på Jubii, efter at have fået at vide, det var paradoksalt at jeg kommenterede andres ageren på Jubii (til deres ansigt) , når jeg nu selv havde hældt min pubertet ud over debatten, eller hvad der nu blev sagt. Jeg føler simpelthen ikke for, at blive mødt med de der holdninger til mig, baserer på hvordan jeg var, da jeg var teenager.

Nu er jeg så her, og kan mærke at jeg igen har lyst til at dele mere af mig selv. Nok ikke hverken min dybeste hemmelighed eller billeder af mine bryster, men gerne alt muligt, jeg ikke har noget problem med at dele med bekendte i virkeligheden.
Og hvis min fysioterapeut så læser, at jeg synes han er det lækreste menneske, jeg længe er stødt på, så får han vel bare en bedre dag.
1
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5035

Indlægaf Aima » 17. sep 2015, 21:22

Nåja, Jahon! Jeg læste oplægget til tråden her, og fik i øvrigt lyst til at knytte en kommentar til dét, du skriver om dig selv. Jeg kom bare fra det igen, fordi jeg lod indlægget summe, inden jeg fik det skrevet.

Men jeg kan godt huske dig fra din 'teenageperiode', det var før, jeg fik profileret mig selv ( :D ), men jeg læste med dengang, og bemærkede dig også ret hurtigt. Og seriøst, den der måde, du opfatter din yngre debatpersona på, kan jeg ikke genkende. Overhovedet. Du var aktiv og du debatterede og bidrog, men du var ikke nederen, synes jeg. Eller, måske var du ind i mellem, men ikke på en måde der farvede mit generelle indtryk af dig. Jeg mener, alle er vel lidt nederen i andres øjne, sommetider? Jeg kan i hvert fald godt læse et indlæg af en af min favoritdebattører og tænke "Ej, det svar der var da lidt nederen", og jeg kan læse indlæg, jeg selv har skrevet for et halvt år siden og tænke "Ej, det svar det var da lidt nederen", men hvis man på den måde lader hele sit generelle indtryk farve af enkeltstående indlæg eller holdninger, skulle man måske selv overveje, at få lidt flere nuancer til den tilgang, man har til andre mennesker.

Nå, men point being, når nogen har sagt den slags til dig, altså kylet en eller anden semi-ubekendt episode/episoder i dit fjæs efter så mange år, og brugt det i sin personlige agenda, så tænker jeg, hvor kliché det end lyder, at det ikke har en skid med dig at gøre, men at det slet og ret handler om, at vedkommende måske bare selv har det nicest med at have et fastforankret, unuanceret syn på dig. Ærgerligt, men mest for vedkommende selv, i virkeligheden, for den slags irrationelt nag, handler oftest om alt muligt andet, end dét, det umiddelbart peger på. Jeg kan godt forstå, det påvirker dig, dog, jeg har jo selv været påvirket af andres måde at omtale mig på, det er bare altid nemmere at rationalisere på andres vegne end egne :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9255

Indlægaf Fru Sunshine » 17. sep 2015, 21:51

Jeg har i hvert fald lært, at det er meget nemt at give et indtryk på skrift og så være en helt anden i virkeligheden.
Så jeg har udviklet mere skepsis.
Jeg deler stadig mig selv, men der er ting, der aldrig mere bliver luftet offentligt, da det har givet et gevaldigt bagslag.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2121

Indlægaf Danseprinsesse » 18. sep 2015, 06:17

Egentlig tror jeg ikke, min adfærd på internettet har ændret sig specielt meget. Det er omkring 12 år siden jeg tilmeldte mig på debatten, og jeg har fra starten ikke gjort det store for at skjule min virkelige identitet. Jeg har hele tiden haft en grænse for, hvad jeg havde lyst til at dele offentligt, og den grænse har ikke rigtigt rykket sig. Jeg har dog med min nuværende kæreste været ret opmærksom på, at han ikke skulle være genkendelig ud fra mine indlæg, da han i sit tidligere job værnede meget om sit privatliv.

Jeg har til gengæld personligt ændret mig meget i de 12 år, og dermed er det også nogle helt andre ting, jeg har brug for at vende/lyst til at debattere i dag.
0
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1065

Indlægaf KinderBueno » 18. sep 2015, 08:24

Fru Sunshine skrev:Jeg har i hvert fald lært, at det er meget nemt at give et indtryk på skrift og så være en helt anden i virkeligheden.
Så jeg har udviklet mere skepsis.
Jeg deler stadig mig selv, men der er ting, der aldrig mere bliver luftet offentligt, da det har givet et gevaldigt bagslag.

Gud, hvor sjovt. Det har jeg også lært, men jeg har aldrig tænkt over det før. Det er virkelig påfaldende, hvor anderledes folk både ser ud og er, når man møder dem i virkeligheden, hvis man efter lang tid har dannet sig et billede af, hvem de er, via skriblerier på debatten.

Nå, men jeg har også tænkt lidt over min ageren for 8-10 år siden på sociale medier. Jeg skrev flere ligegyldige ting på Facebook. Små personlige observationer, oplevelser eller humør. Ting, som jeg nok ville synes var kiksede i dag, men igen, der er også sket meget i den måde, man bruger det medie på. Der var flere personlige udmeldinger dengang, synes jeg. I begyndelsen af Facebook-tiden mindes jeg også, at alle (og jeg vil understrege, at det inkluderede mine forældres generation) skrev lange, personlige beskeder til hinanden - på hinandens væg! :nerve: Jeg gjorde det også selv. *gys* *mimre*

Jeg skriver stadigvæk updates i ny og næ, og jeg synes det er skægt at gøre dem kantede, finurlige og/eller sjove. Men jeg er meget mere kritisk - og privat.
1
hej hest, hestehest
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3577

Indlægaf Lemonella » 18. sep 2015, 09:04

Jeg har haft to profiler før denne. Den første profil blev slettet fordi jeg blev genkendt af en dengang god veninde.
Den anden røg fordi jeg i den grad brændte nallerne og blev svinet godt og grundigt til.
Det var så på den anden debat.

Denne profil, har slået sine folder på den anden debat i over 12 år og nu er jeg så her. :)

Jeg har vel ændret min måde, at formulerer mig på, samt lært, at nogen gange skal man ikke tage tingene så seriøst.
Jeg har nok været mere åben på debatterne, end på Facebook. Jeg poster ikke, hvad som helst der. Jeg ved jo, der er både, venner og familie og de behøver ikke vide alt om mig. :D

På debatterne skriver jeg ikke noget jeg ikke kan stå ved og lukker jeg op for de mere personlige ting, er det nok fordi jeg har erfaring for, at der faktisk findes en del søde og seriøse mennesker der gerne lytter og hjælper.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.

Tilbage til "Livets forhold"