Tvunge softwareopdateringer - forbrugerbeskyttelse?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Tvunge softwareopdateringer - forbrugerbeskyttelse?

Indlægaf gnostic » 15. okt 2016, 18:35

Forleden uge valgte Microsoft at tvinge endnu en opdatering igennem på div. Windows 10 computere. Flere computere er gået ned pga. opdateringen. Min egen computer tog selv lang tid om at opdatere, og jeg stod faktisk og skulle have den med til et andet sted, men måtte pænt vente i mere end end halv time før den var færdig.

Google's Android operativsystem gør det samme. Apple gør det: Tvinger opdateringer igennem. Opdateringer som kan ændre væsentligt på det købte produkt.

Det vil svare til at du køber en kaffemaskine, og du ved hvad du fik, du ved hvad du har, og du ved hvordan den fungerer. Så kommer producenten og tvinger sig vej ind i DIT hjem og tager DIN kaffemaskine og erstatter den med en fancy én du ikke kan finde ud af at betjene, eller på anden vis er utilfreds med.

I sådanne situationer ville der blive ramaskrig, og du kunne lægge sag an og vinde den og få stor erstatning.

Men ikke når det gælder softwareopdateringer til f.eks. Windows.

Er det iorden, eller bør der være forbrugerbeskyttelse så man som forbruger har en JURIDISK ret til at sige nej til opdateringer?

I Windows 10 kan man ikke umiddelbart fravælge opdateringer. Man skal faktisk "hacke" windows 10 før man kan fravælge det. Det mener jeg er fuldstændigt uacceptabelt. Der burde være en klar mulighed for at fravælge opdateringer af Windows, Android, Apple osv.
0
Brugeravatar
Zorglup
Kort karma: 10
Likede indlæg: 61

Re: Tvunge softwareopdateringer - forbrugerbeskyttelse?

Indlægaf Zorglup » 15. okt 2016, 18:43

Jeg syntes det er i orden. Erstat kaffemaskinen i dit eksempel med bil. Den bliver sommetider erstattet af nye versioner. Mere sikker osv., ren win / win :)
0
>>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<<
Brugeravatar
Zorglup
Kort karma: 10
Likede indlæg: 61

Indlægaf Zorglup » 15. okt 2016, 18:44

Og man kan som regel udskyde installationen :)
0
>>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<<
Brugeravatar
paint
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2381

Indlægaf paint » 15. okt 2016, 18:45

Er det iorden, eller bør der være forbrugerbeskyttelse så man som forbruger har en JURIDISK ret til at sige nej til opdateringer?

Det står dig jo frit for at sige nej til Windows, og bruge Linux f.eks. Men Windows, skal jo lægge navn til produktet og har vel også et vist ansvar i forhold til at 'lukke huller' i systemet - så at der løbende kommer opdateringer, ser jeg mere som en service end som et 'indbrud' i privatlivets fred.

En anden mulighed er at installere Windows XP. Windows har lukket supporten til XP.
Senest rettet af paint 15. okt 2016, 18:47, rettet i alt 1 gang.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3339

Indlægaf Hunkat » 15. okt 2016, 18:46

Det står i brugerbetingelserne som du har klikket 'læst og forstået' til.

Det sagt så behandler forbrugerrådet faktisk sager hvor computere har fået installeret Win10 i stedet for et tidligere styresystem. Så der er nogen beskyttelse, og det kan godt resultere i en bøde til MS. Men det må tiden jo vise.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
gnostic

Indlægaf gnostic » 15. okt 2016, 18:47

Zorglup skrev:Jeg syntes det er i orden. Erstat kaffemaskinen i dit eksempel med bil. Den bliver sommetider erstattet af nye versioner. Mere sikker osv., ren win / win :)

Men du vælger trodsalt først en ny bil, når du den gamle går i stykker eller du selv vælger at udskifte den. Derudover vælger du selv hvilken bil på det virvar af marked der end måtte være.

Systemopdateringer er ikke bare irriterende, og de computere der er gået ned viser sig at det var fordi Win10 opdateringen kun kunne køre må NOGLE computere men ikke alle. Det er da fuldstændigt uacceptabelt.

Giv mig én begrundelse for at man som forbruger skal tvinges til at opdatere sin software. Sikkerhed kan du ikke sammenligne med biler, idet samfundet hænger på regningen hvis du kører galt. Det er kun dig selv der hænger på regningen, hvis dit IT-system bliver hacket pga. manglende opdateringer.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 15. okt 2016, 18:50

Hunkat skrev:Det står i brugerbetingelserne som du har klikket 'læst og forstået' til.

Men ligesom du ikke kan lave alle slags licenser med alle slags betingelser (du kan f.eks. ikke skrive en licens gældende i Danmark, om at du som forbruger skal hoppe på tungen, idet et sådan krav ikke er foreneligt med dansk lov) så burde det ligeledes være ulovligt for Microsoft at skrive tvunge systemopdateringer ind i licenserne.

Ihvertfald burde de tvinges til på danske versioner af Windows at give forbrugerne mulighed for at sige nej til opdateringer, og det skal naturligvis være på forbrugerens eget ansvar.

Men jeg synes de skal have valgfriheden.
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2961

Indlægaf JoyNips » 15. okt 2016, 19:00

Hunkat skrev:Det sagt så behandler forbrugerrådet faktisk sager hvor computere har fået installeret Win10 i stedet for et tidligere styresystem. Så der er nogen beskyttelse, og det kan godt resultere i en bøde til MS. Men det må tiden jo vise.

Kan du ikke fortælle lidt mere om det? Forbrugerrådet har jo ikke sagsbehandling. Og de kan ikke træffe afgørelser eller udstede bøder.

Hvis du mener Forbrugerklagenævnet, så udsteder forbrugerklagenævnet heller ikke bøder, men behandler udelukkende civilretlige krav. Men det er korrekt at der har været en sag, hvor installationen af Windows10 forårsagede at computeren ikke virkede og windows10 kunne ikke fjernes igen. Den blev dog forligt. Der er ikke truffet nogen afgørelser vedrørende problemstillingen.
1
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 705

Indlægaf Tux » 15. okt 2016, 19:02

Skal du virkelig se problemer i alting?

1. Det står dig fri for at slå opdateringer fra, ingen grund til at "hacke" noget som helst.

2. Opdateringer er en god ting da det typisk er lukning af sikkerhedshuller og deslige.

3. Hvis du ikke vil have din software opdateret så benyt software der er undgået.. Det giver så en del andre problemer..
1
Brugeravatar
Tux

Indlægaf Tux » 15. okt 2016, 19:05

gnostic skrev:
Hunkat skrev:Det står i brugerbetingelserne som du har klikket 'læst og forstået' til.

Men ligesom du ikke kan lave alle slags licenser med alle slags betingelser (du kan f.eks. ikke skrive en licens gældende i Danmark, om at du som forbruger skal hoppe på tungen, idet et sådan krav ikke er foreneligt med dansk lov) så burde det ligeledes være ulovligt for Microsoft at skrive tvunge systemopdateringer ind i licenserne.

Ihvertfald burde de tvinges til på danske versioner af Windows at give forbrugerne mulighed for at sige nej til opdateringer, og det skal naturligvis være på forbrugerens eget ansvar.

Men jeg synes de skal have valgfriheden.

Der har man også, men det er idiotisk ikke at opdatere..
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3339

Indlægaf Hunkat » 15. okt 2016, 19:11

JoyNips skrev:
Hunkat skrev:Det sagt så behandler forbrugerrådet faktisk sager hvor computere har fået installeret Win10 i stedet for et tidligere styresystem. Så der er nogen beskyttelse, og det kan godt resultere i en bøde til MS. Men det må tiden jo vise.

Kan du ikke fortælle lidt mere om det? Forbrugerrådet har jo ikke sagsbehandling. Og de kan ikke træffe afgørelser eller udstede bøder.

Hvis du mener Forbrugerklagenævnet, så udsteder forbrugerklagenævnet heller ikke bøder, men behandler udelukkende civilretlige krav. Men det er korrekt at der har været en sag, hvor installationen af Windows10 forårsagede at computeren ikke virkede og windows10 kunne ikke fjernes igen. Den blev dog forligt. Der er ikke truffet nogen afgørelser vedrørende problemstillingen.

Jo, du har selvfølgelig ret, Forbrugerklagenævnet.

Jeg synes jeg læste at de havde en håndfuld sager, 10 eller 13. Nogle nok mere af princip end andre men så vidt jeg ved er de ikke alle sammen færdigbehandlet endnu. Og de får selvfølgelig kun en bøde hvis de bliver politianmeldt for vildledning. Ellers bliver de bare opfordret til erstatningspligt.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
gnostic

Indlægaf gnostic » 15. okt 2016, 19:25

Tux skrev:Skal du virkelig se problemer i alting?

1. Det står dig fri for at slå opdateringer fra, ingen grund til at "hacke" noget som helst.

2. Opdateringer er en god ting da det typisk er lukning af sikkerhedshuller og deslige.

3. Hvis du ikke vil have din software opdateret så benyt software der er undgået.. Det giver så en del andre problemer..

Når jeg går ind under indstillinger og under opdateringer, har jeg ikke muligheden for at fravælge automatiske opdateringer. Jeg kan kun vælge hvornår, ikke om jeg vil opdatere.

For at undgå det, skal jeg lave det lille "hack" som Microsoft ikke fortæller noget om:

Gå til Tjenester (søg på Tjenester i søgefeltet) og find Windows Update i listen. Vælg egenskaber og derefter sæt den fra "Manual" til "Disabled".

Microsoft gør ikke opmærksom på det, og vil af uransaglige årsager ikke lad brugerne gøre det i de almindelige indstillinger.
0
Brugeravatar
Tux

Indlægaf Tux » 15. okt 2016, 20:57

gnostic skrev:

Når jeg går ind under indstillinger og under opdateringer, har jeg ikke muligheden for at fravælge automatiske opdateringer. Jeg kan kun vælge hvornår, ikke om jeg vil opdatere.

For at undgå det, skal jeg lave det lille "hack" som Microsoft ikke fortæller noget om:

Gå til Tjenester (søg på Tjenester i søgefeltet) og find Windows Update i listen. Vælg egenskaber og derefter sæt den fra "Manual" til "Disabled".

Microsoft gør ikke opmærksom på det, og vil af uransaglige årsager ikke lad brugerne gøre det i de almindelige indstillinger.

3 sekunder på Google, så har du løsningen..

Hvis du ikke evner at slå opdateringerne fra på denne måde, så er det et godt tegn på at du heller ikke kan overskue konsekvenserne af at gøre det..

Og hvorfor i himlens navn skulle man være interesseret i det? - Og lad være med at komme med kaffemaskine-analogien, det er noget af det mest forfejlede jeg længe har set. Almindelige Windows opdateringer ændrer ikke på funktionaliteten i programmet.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 15. okt 2016, 21:32

Tux skrev:
gnostic skrev:

3 sekunder på Google, så har du løsningen..

Hvis du ikke evner at slå opdateringerne fra på denne måde, så er det et godt tegn på at du heller ikke kan overskue konsekvenserne af at gøre det..

Og hvorfor i himlens navn skulle man være interesseret i det? - Og lad være med at komme med kaffemaskine-analogien, det er noget af det mest forfejlede jeg længe har set. Almindelige Windows opdateringer ændrer ikke på funktionaliteten i programmet.

Udover sikkerhedsmæssige ting (som er en helt anden type opdatering, Windows Defender) så kan jeg ikke se hvad en opdatering skal gøre godt for. Jeg kan godt leve uden.

Og jeg har søgt på Google, men får kun det svar, at det kan man ikke. Medmindre man kører Pro-udgaven.

Du må gerne fortælle mig hvordan man gør, eller henvise mig til ét af de mange links du taler om der skulle være omkring at slå opdateringer fra på almindelig metode.

Du kunne evt. tage et screenshot af den indstilling der viser hvordan man slår automatiske opdateringer fra, så Windows ikke leder efter dem og installerer dem.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2115

Indlægaf eks-Maupassant » 15. okt 2016, 22:38

Få Linux Ubuntu, problem solved.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"