Tvunge softwareopdateringer - forbrugerbeskyttelse?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2104

Re: Tvunge softwareopdateringer - forbrugerbeskyttelse?

Indlægaf eks-Maupassant » 15. okt 2016, 22:39

Windows = en verden af lort. Linux = godt.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 704

Indlægaf Tux » 16. okt 2016, 06:07

gnostic skrev:
Tux skrev:
gnostic skrev:
Tux skrev:Skal du virkelig se problemer i alting?

1. Det står dig fri for at slå opdateringer fra, ingen grund til at "hacke" noget som helst.

2. Opdateringer er en god ting da det typisk er lukning af sikkerhedshuller og deslige.

3. Hvis du ikke vil have din software opdateret så benyt software der er undgået.. Det giver så en del andre problemer..

Når jeg går ind under indstillinger og under opdateringer, har jeg ikke muligheden for at fravælge automatiske opdateringer. Jeg kan kun vælge hvornår, ikke om jeg vil opdatere.

For at undgå det, skal jeg lave det lille "hack" som Microsoft ikke fortæller noget om:

Gå til Tjenester (søg på Tjenester i søgefeltet) og find Windows Update i listen. Vælg egenskaber og derefter sæt den fra "Manual" til "Disabled".

Microsoft gør ikke opmærksom på det, og vil af uransaglige årsager ikke lad brugerne gøre det i de almindelige indstillinger.

3 sekunder på Google, så har du løsningen..

Hvis du ikke evner at slå opdateringerne fra på denne måde, så er det et godt tegn på at du heller ikke kan overskue konsekvenserne af at gøre det..

Og hvorfor i himlens navn skulle man være interesseret i det? - Og lad være med at komme med kaffemaskine-analogien, det er noget af det mest forfejlede jeg længe har set. Almindelige Windows opdateringer ændrer ikke på funktionaliteten i programmet.

Udover sikkerhedsmæssige ting (som er en helt anden type opdatering, Windows Defender) så kan jeg ikke se hvad en opdatering skal gøre godt for. Jeg kan godt leve uden.

Og jeg har søgt på Google, men får kun det svar, at det kan man ikke. Medmindre man kører Pro-udgaven.

Du må gerne fortælle mig hvordan man gør, eller henvise mig til ét af de mange links du taler om der skulle være omkring at slå opdateringer fra på almindelig metode.

Du kunne evt. tage et screenshot af den indstilling der viser hvordan man slår automatiske opdateringer fra, så Windows ikke leder efter dem og installerer dem.

Sikkerhed er ikke kun Defender, der kan være sikkerhedshuller alle mulige steder..

Og nej der er ikke nogen knap i indstillinger til at slå det fra, men igen hvorfor skulle man være interesseret i at have et usikkert styresystem?

Det er muligt du selv mener du kan "leve uden" men det understreger bare at det er dårligt at give folk valget, de kam jo tydeligvis ikke administrere det hvis de får det..
0
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 16. okt 2016, 07:58

Tux skrev:
gnostic skrev:
Tux skrev:
gnostic skrev:
Tux skrev:Skal du virkelig se problemer i alting?

1. Det står dig fri for at slå opdateringer fra, ingen grund til at "hacke" noget som helst.

2. Opdateringer er en god ting da det typisk er lukning af sikkerhedshuller og deslige.

3. Hvis du ikke vil have din software opdateret så benyt software der er undgået.. Det giver så en del andre problemer..

Når jeg går ind under indstillinger og under opdateringer, har jeg ikke muligheden for at fravælge automatiske opdateringer. Jeg kan kun vælge hvornår, ikke om jeg vil opdatere.

For at undgå det, skal jeg lave det lille "hack" som Microsoft ikke fortæller noget om:

Gå til Tjenester (søg på Tjenester i søgefeltet) og find Windows Update i listen. Vælg egenskaber og derefter sæt den fra "Manual" til "Disabled".

Microsoft gør ikke opmærksom på det, og vil af uransaglige årsager ikke lad brugerne gøre det i de almindelige indstillinger.

3 sekunder på Google, så har du løsningen..

Hvis du ikke evner at slå opdateringerne fra på denne måde, så er det et godt tegn på at du heller ikke kan overskue konsekvenserne af at gøre det..

Og hvorfor i himlens navn skulle man være interesseret i det? - Og lad være med at komme med kaffemaskine-analogien, det er noget af det mest forfejlede jeg længe har set. Almindelige Windows opdateringer ændrer ikke på funktionaliteten i programmet.

Udover sikkerhedsmæssige ting (som er en helt anden type opdatering, Windows Defender) så kan jeg ikke se hvad en opdatering skal gøre godt for. Jeg kan godt leve uden.

Og jeg har søgt på Google, men får kun det svar, at det kan man ikke. Medmindre man kører Pro-udgaven.

Du må gerne fortælle mig hvordan man gør, eller henvise mig til ét af de mange links du taler om der skulle være omkring at slå opdateringer fra på almindelig metode.

Du kunne evt. tage et screenshot af den indstilling der viser hvordan man slår automatiske opdateringer fra, så Windows ikke leder efter dem og installerer dem.

Sikkerhed er ikke kun Defender, der kan være sikkerhedshuller alle mulige steder..

Og nej der er ikke nogen knap i indstillinger til at slå det fra, men igen hvorfor skulle man være interesseret i at have et usikkert styresystem?

Det er muligt du selv mener du kan "leve uden" men det understreger bare at det er dårligt at give folk valget, de kam jo tydeligvis ikke administrere det hvis de får det..

Jeg kan sagtens administrere min egen sikkerhed. Jeg har ingen anden antivirus end Windows Defender.

Min sikkerhed består i at køre Mozilla Firefox med NoScript og Adblock. NoScript er til default på alle nye hjemmesider jeg besøger, og iøvrigt flere andre før-besøgte sider. Hvis en side ikke kan vise et billede uden at bruge scripts, så er den hjemmeside pr. definition 'ude på noget suspekt' (hvilket indebærer, at jeg ikke stoler på TV2.dk). Et billede er en JPG-fil, der er ingen grund til at køre scripts for det. Vil man vise mig en video har man værsgo' at uploade til Youtube eller Vimeo og ikke alle mulige andre steder, undtagen hvis det er streaming jeg betaler for eller er fra andet kommercielt indhold f.eks. DR.dk TV.

Det handler om at bruge sin sunde fornuft. Den besidder jeg, og de fleste andre som navigerer på nettet.

NoScript det mest væsentlige og burde efter min mening være standard i alle webbrowsere.
0
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 16. okt 2016, 08:12

eks-Maupassant skrev:Få Linux Ubuntu, problem solved.

Er de kommet sig over deres dårlige vaner med at bruge DOS-lignende tilstande og manuel opsætning af mus og tastatur og andre basale fornødenheder?

Er Linux-programmørerne komme sig over deres dårlige og uoverskuelige brugerflade?

Jeg har installeret Linux for 14 år siden. Jeg er endnu ikke kommet mig over traumet.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 16. okt 2016, 11:20

gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:Få Linux Ubuntu, problem solved.

Er de kommet sig over deres dårlige vaner med at bruge DOS-lignende tilstande og manuel opsætning af mus og tastatur og andre basale fornødenheder?

Er Linux-programmørerne komme sig over deres dårlige og uoverskuelige brugerflade?

Jeg har installeret Linux for 14 år siden. Jeg er endnu ikke kommet mig over traumet.

Ja Ubuntu det ligner Windows XP nu. Det er pænere end Windows i min smag.

Der er self også opdateringer der også, men Linux er ikke anmassende som Windows er - "opdater mig eller vi dør alle i en ildstorm, og har du ikke også lidt til at løbe office og alt muligt andet lort af os".

Linux kommer bare en lille notifikation om at det kan opdateres, hvis du ignorerer den sker der ikke noget. Der er ikke noget med virus, så der sker ikke noget hvis man dropper det eller gør det når man har tid, jeg så i hvert fald ingen problemer i at tage opdateringerne hvad 2-3 måned.

Jeg er desværre tilbage på Windows fordi jeg spildte vand i min gamle computer og er for doven til at fjerne Windows fra den her. Windows 10 har heller ikke irriteret mig så meget endnu.

En små-nørdet ven installerede Linux på den gamle, og det var noget med at formattere harddisken og så kørte man Linux på hva et USB stick med en installationsfil. Han havde bare googlet sig til hvordan man gjorde. Ellers kan man få det gjort for 1-200 kr i en computerbutik.

Forsøge også at installere Linux for 13-14 år siden, og ja det var jo lidt som hvis man pludseligt blev kastet ind i NASAs hovedkvarter og skulle designe en rumraket fra grunden af.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 16. okt 2016, 11:21

Du kunne evt få dual boot så halvdelen af computeren var Windows og noget var Linux, så du stadig har Windows hvis der er et program du partout skal bruge som kun findes til Windows.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"