Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Bruger du cykelhjelm?

Ja
56
54%
Nej
48
46%

Afgivne stemmer: 104
abcd
Kort karma: 13
Likede indlæg: 181

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf abcd » 17. okt 2016, 03:16

Vappepigen skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
sortkaffe skrev:Kører du med hjelm - og hvis ikke hvorfor ikke?

Nej. Jeg synes ikke ulemperne opvejer fordelene.

Hva mener du?????

Hvad er fordelen ved kraniebrud??

Man kan også få kraniebrud som fodgænger. Eller hvis man glider i badet. Hvorfor går du ikke med cykelhjelm de steder?
0
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 506

Indlægaf Luffegås » 17. okt 2016, 05:39

Nej, har aldrig brugt cykelhjelm efter jeg er blevet 10 år eller noget. Jeg vil gerne kunne have mit hår i en knold, og alle de andre forfængelighedsgrunde. Så hellere køre mere opmærksomt og holde tilbage en gang for meget end en gang for lidt.

Min kæreste derimod, kører på en rigtig ryttercykel, og cykler meget stærkt ned af bakker. Der kan jeg godt blive bekymret nu det bliver mere glat måske, så der har jeg set nogle gode billige cykelhjelme jeg synes han snart skal have.

Jeg har lige været ansat et sted, hvor min chef konstant snakkede om cjeg skal bruge cykelhjelm og løftede pegefingre, det var SÅ irriterende at høre på, og så blev jeg fyret med grunden "kemi"... Jae, wonder what that also could be.. Jeg fatter ikke at man ikke bare kan lade det være andres valg.

Den eeeene gang jeg er kommet slemt til skade på cykel fordi jeg væltede fuld, der slog jeg hul på min milt....
0
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1387

Indlægaf D.itsen » 17. okt 2016, 05:52

Hvordan får man ikke dårligt hår af vind osv, når man cykler uden hjelm? Det er endnu aldrig lykkes mig

Jeg kører med hjelm. Jeg har ingen gode undskyldninger for at lade være. Den kommer i låsen, hvis jeg ikke gider slæbe den med.
Jeg fik først taget mig sammen, da jeg lavede et solostyrt og slog hovefet i asfalten.

Og nå ja, så døde en af mine venner for to år siden efter et solostyrt på cykel hvor han slog hovedet i jorden. Ingen siger at hjelm havde reddet ham, men det er for mig endnu en grund til at køre med hjelm.
Jeg vælter for øvrigt væsentligt oftere på cykel end i badet eller på gåben. Badet er jeg vist aldrig væltet i og gående er det væsentligt langsommere og mere kontrolleret styrt
4
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1499

Indlægaf Fuck.exe » 17. okt 2016, 06:07

Jeg er styrtet 2 gange på min cykel: 1 gang uden hjelm hvor jeg efterfølgende blev sygemeldt fra mit nye job i 4 uger pga hjernerystelse. Og 1 gang hvor jeg styrtede noget voldsommere, men hvor eneste konsekvens var, at jeg skulle ud at købe en ny cykelhjelm bagefter.

Jeg har 2 børn, og det er til dels deres skyld at jeg bruger cykelhjelm. Mest fordi jeg rigtig gerne vil se dem vokse op, men også fordi jeg synes det er vildt kikset at se en forælder cykle uden hjelm, når ungerne er fint udstyret med hjelme. Jeg kan godt leve med hjelmhår, men jeg har simpelthen ikke tid til en hjernerystelse :D

Jeg er rigtig glad for min Abus Pedelec cykelhjelm som har indbygget baglygte. Den vejer ingenting og den er behagelig at have på.
5
Gulvaber er også mennesker.
abcd

Indlægaf abcd » 17. okt 2016, 06:30

D.itsen skrev:Jeg vælter for øvrigt væsentligt oftere på cykel end i badet eller på gåben. Badet er jeg vist aldrig væltet i og gående er det væsentligt langsommere og mere kontrolleret styrt

Væsentligt oftere ligefrem. Hvis du sådan kører og vælter jævnligt, vil det nok være en god idé at kigge på hvad du gør forkert, for det er altså ikke nødvendigt.
3
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1499

Indlægaf Fuck.exe » 17. okt 2016, 06:33

abcd skrev:
D.itsen skrev:Jeg vælter for øvrigt væsentligt oftere på cykel end i badet eller på gåben. Badet er jeg vist aldrig væltet i og gående er det væsentligt langsommere og mere kontrolleret styrt

Væsentligt oftere ligefrem. Hvis du sådan kører og vælter jævnligt, vil det nok være en god idé at kigge på hvad du gør forkert, for det er altså ikke nødvendigt.

Men hvis man sådan tumler rundt som en 2-årig på fortorvet og i badet, så skal man måske også overveje, om der ikke er noget man gør forkert.
3
Gulvaber er også mennesker.
abcd

Indlægaf abcd » 17. okt 2016, 06:37

Fuck.exe skrev:
abcd skrev:

Men hvis man sådan tumler rundt som en 2-årig på fortorvet og i badet, så skal man måske også overveje, om der ikke er noget man gør forkert.

Det gør jeg ikke, så jeg bruger heller ikke hjelm i de situationer. Jeg cykler hver dag, og det er vel 10 år siden jeg er væltet sidst. Jeg går heller ikke og vælter alle mulige andre steder, så jeg har svært ved at se hvordan man kan indsamle statistik nok til at udtale sig om hvor ofte man vælter på cykel kontra på gåben medmindre man har store problemer med klodsethed.
0
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 506

Indlægaf Luffegås » 17. okt 2016, 06:49

Jeg mistede for 7 år siden en kammerat der væltede i badet. Han var i starten af 20'erne. Slog sit hoved i faldet og fik en blødning i hjernen der ikke kunne stoppes.

Selv vælter jeg også på knallert og cykel, men på cykel beder jeg selv om det hvis jeg ikke er heeeelt appelsinfri, men på knallert er jeg beskyttet over hele kroppen.
Tilgengæld har jeg købt en flot bademåtte til badet, jeg skal ikke risikere noget. Vi lærer vel alle af hver vores traumer :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 428
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6122

Indlægaf LadyFox » 17. okt 2016, 06:54

Luffegås skrev:

Jeg mistede for 7 år siden en kammerat der væltede i badet. Han var i starten af 20'erne. Slog sit hoved i faldet og fik en blødning i hjernen der ikke kunne stoppes.

Selv vælter jeg også på knallert og cykel, men på cykel beder jeg selv om det hvis jeg ikke er heeeelt appelsinfri, men på knallert er jeg beskyttet over hele kroppen.
Tilgengæld har jeg købt en flot bademåtte til badet, jeg skal ikke risikere noget. Vi lærer vel alle af hver vores traumer :)

Jeg væltede i et fyldt badekar for en del at siden - og slog baghovedet ind i kanten på vejen, DET føltes godt nok voldsomt. Min badeglæde er aldrig blevet den samme siden da.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1017

Indlægaf Sorenspige » 17. okt 2016, 07:03

Her bruger både min mand, jeg og vores søn cykelhjelm.

De fleste af bedsteforældrene bruger det også.

Jeg havde en kollega for nogle år siden, som blev påkørt af en af cyklist og styrtede. Hun fik kraniebrud, lå i kunstig koma, svævede mellem liv og død og har i dag en mindre hjerneskade (heldigvis er hun stadig rimelig velfungerende). Hun har fået at vide af lægerne, at en hjelm ville have taget det værste, hvis hun havde haft en på.

Siden har jeg altid brugt hjelm, og jeg forstår ikke, at man vil lade være.
0
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 292
Likede indlæg: 4473

Indlægaf Rosa Espinosa » 17. okt 2016, 07:09

ManicNinja skrev:
Rosa Espinosa skrev:Ja altid. Elsker min hjerne for meget til ikke at køre med en.

... Hjerne, altså? Aij, sorry ... Skal nok liste i seng nu. :engel:

Kører aldrig hjemmefra uden den :afro:
0
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 496
Likede indlæg: 1607

Indlægaf Spjaerten » 17. okt 2016, 07:21

Har stemt nej. Men cykler virkelig også sjældent, har ikke rørt min cykel i min. 14 mdr.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1641

Indlægaf dykkersild » 17. okt 2016, 07:39

https://www.cyklistforbundet.dk/Alt-om- ... -med-hjelm

Ja - jeg har altid hjelm på - pg.a. ovenstående og personlig oplevelse på job med cyklist der blev kørt ned og kun reddede livet pg.a. hjelm.
0
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1387

Indlægaf D.itsen » 17. okt 2016, 07:41

abcd skrev:

Jeg tror jeg som nogenlunde voksen er væltet 2 gange gående, og over 10 gange på cykel - oftest pga. Glatte veje eller procenter.
Det er væsentligt oftere. Jeg tænker det er acceptabelt på 15-20 år, når man tager i betragtning hvor mange kilometer og under hvilke forhold jeg har cyklet. Når man på cykel bliver overhalet af er bæltekøretøj, som er ude pga. Mængden af sne, så har man taget sin del af spændende cykelture.
0
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 357
Likede indlæg: 3567

Indlægaf Ballademager » 17. okt 2016, 08:08

Ja, altid. Mine københavnske medcyklister kører så vanvittigt, at jeg ikke tør andet :genert:

Har en hjelm, hvor der står "I love ny brain" bag på. Den er svær at argumentere imod :D
Senest rettet af Ballademager 17. okt 2016, 09:30, rettet i alt 2 gange.
2
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...

Tilbage til "Livets forhold"