Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Bruger du cykelhjelm?

Ja
56
54%
Nej
48
46%

Afgivne stemmer: 104
gro71
Kort karma: 16
Likede indlæg: 228

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf gro71 » 17. okt 2016, 08:09

Jeg bruger cykelhjelm (en Abus-hjelm). Jeg cykler gennem Kbh 3-4 gange om ugen, og eftersom folk (især andre cyklister) vitterligt kører som idioter, bliver jeg nødt til at tage nogle forholdsregler.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2294

Indlægaf Studsgaard » 17. okt 2016, 08:23

Jeg cykler meget sjældent. Men når jeg gør har jeg hjelm på.

Min far væltede på cykkel for nogle år siden han slog hovedet og fik en voldsom hjernerystelse som han her flere år efter har meen af og formentligt vil have det altid.

Han kørte bare en lille hyggetur med hunden, derfor havde han ikke hjelm på - han havde altid hjelm på når han kørte til og fra job eller når han kørte cykkelløb. Men han tænkte at det ikke var så vigtigt på sådan en lille langsom kort tur.
Men det var det altså!
0
Brugeravatar
sortkaffe
Kort karma: 41
Likede indlæg: 329

Indlægaf sortkaffe » 17. okt 2016, 09:25

Studsgaard skrev:Jeg cykler meget sjældent. Men når jeg gør har jeg hjelm på.

Min far væltede på cykkel for nogle år siden han slog hovedet og fik en voldsom hjernerystelse som han her flere år efter har meen af og formentligt vil have det altid.

Han kørte bare en lille hyggetur med hunden, derfor havde han ikke hjelm på - han havde altid hjelm på når han kørte til og fra job eller når han kørte cykkelløb. Men han tænkte at det ikke var så vigtigt på sådan en lille langsom kort tur.
Men det var det altså!

det er lige det jeg tænker - det kan lige så let gå galt på en kort tur som på en lang
2
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1824

Indlægaf Sangius » 17. okt 2016, 09:35

Jeg cykler kun korte ture, og cykler altid forsvarligt og forholdsvist langsomt. Begge de gange jeg er væltet og har slået mig, er det fordi biler har overset mig. En gang kom en bil pludselig ud på cykelstien fra en udkørsel, den kørte lige ind i mit forhjul. En anden gang holdte en bil tilbage ved fodgængerfeltet i en rundkørsel, og da fodgængeren havde passeret kørte bilen durk ind i mig, som bilisten havde overset. Bilen var på vej ind i en rundkørsel.

Blot fordi man selv passer på, er man ikke beskyttet mod andres dumheder.
1
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 772

Indlægaf thomassneum » 17. okt 2016, 09:46

Nej.

Der er en kalkuleret risiko ved alt, og denne er en jeg så vælger at tage.
3
Med bov skal man mad lave, men...
abcd
Kort karma: 12
Likede indlæg: 168

Indlægaf abcd » 17. okt 2016, 09:55

Fuck.exe skrev:Jeg har 2 børn, og det er til dels deres skyld at jeg bruger cykelhjelm. Mest fordi jeg rigtig gerne vil se dem vokse op, men også fordi jeg synes det er vildt kikset at se en forælder cykle uden hjelm, når ungerne er fint udstyret med hjelme.

Det er jo ikke anderledes end at børnene kører med støttehjul. Cykelhjelme beskytter primært imod eneulykker hvor man vælter på grund af manglende kontrol, og dem er børn langt mere udsat for fordi de har mindre erfaring.
1
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1498

Indlægaf Fuck.exe » 17. okt 2016, 10:31

abcd skrev:
Fuck.exe skrev:Jeg har 2 børn, og det er til dels deres skyld at jeg bruger cykelhjelm. Mest fordi jeg rigtig gerne vil se dem vokse op, men også fordi jeg synes det er vildt kikset at se en forælder cykle uden hjelm, når ungerne er fint udstyret med hjelme.

Det er jo ikke anderledes end at børnene kører med støttehjul. Cykelhjelme beskytter primært imod eneulykker hvor man vælter på grund af manglende kontrol, og dem er børn langt mere udsat for fordi de har mindre erfaring.

Sorry, men det er et virkelig sært argument :lol:
2
Gulvaber er også mennesker.
abcd
Kort karma: 12
Likede indlæg: 168

Indlægaf abcd » 17. okt 2016, 10:38

Fuck.exe skrev:Sorry, men det er et virkelig sært argument :lol:

Hvorfor er det sært?
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2904

Indlægaf JoyNips » 17. okt 2016, 10:54

Ja. Mit hoved er for værdifuldt til at lade være. Selvfølgelig kan man blive skadet af andet end at cykle og selvfølgelig kan man også dø i et uheld på trods af hjelm, men jeg sætter mig hverken op på hest eller cykel uden hjelm, ligesom jeg ikke kører bil uden sele.
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2344

Indlægaf paint » 17. okt 2016, 11:54

Nej. Jeg bruger heller ikke hjelm, når jeg går på gaden og teoretisk set, kunne falde og få kraniebrud.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 229
Likede indlæg: 1391

Indlægaf Filipai » 17. okt 2016, 12:01

Jeps. Har været dårlig til at huske den. Men efter en veninde styrtede på cykel og endte med grimme skader, heldigvis uden mén, så kommer den på.
Jeg kører steder med meget trafik, og hjelmen generer kun mit hår, og jeg er simpelthen ikke forfængelig nok til at risikere kraniebrud.
1
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Indlægaf Lathyrus » 17. okt 2016, 20:39

Ja - altid. Den er besværlig og giver grimt hår, men jeg har børn som jeg forlanger skal bruge hjelm, så jeg må gå foran som det gode eksempel.
2
Brugeravatar
Lisva
Kort karma: 18
Likede indlæg: 392

Indlægaf Lisva » 17. okt 2016, 21:11

Nej. Jeg er voksen og formår at føre en cykel OG risikoberegne i trafikken. Når min søn bliver gammel nok til at cykle rundt selv, vil jeg insistere på, at han bruger hjelm, fordi han er nybegynder i trafikken og ikke formår at forudse og beregne risici. Jeg synes, det er et sært argument, at man bruger hjelm, fordi man ellers ikke kan kræve det af sine børn. Jeg stiller da ret mange krav til mit barn, som jeg ikke selv efterlever, netop fordi jeg er et voksent menneske med mere erfaring og dermed flere kompetencer.
2
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1824

Indlægaf Sangius » 17. okt 2016, 21:19

Lisva skrev:Nej. Jeg er voksen og formår at føre en cykel OG risikoberegne i trafikken. Når min søn bliver gammel nok til at cykle rundt selv, vil jeg insistere på, at han bruger hjelm, fordi han er nybegynder i trafikken og ikke formår at forudse og beregne risici. Jeg synes, det er et sært argument, at man bruger hjelm, fordi man ellers ikke kan kræve det af sine børn. Jeg stiller da ret mange krav til mit barn, som jeg ikke selv efterlever, netop fordi jeg er et voksent menneske med mere erfaring og dermed flere kompetencer.

Ville du så egentlig bruge hjelm til dine børn, hvis de sad i et børnesæde på din cykel?

Jeg er selv opmærksom i trafikken, men er alligevel blevet rsmt to gange af biler. Nogle situationer kan du ikke beregne dig ud af :)
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3845

Indlægaf Delfin » 17. okt 2016, 21:40

Nej.
Jeg har kørt på cykel i mere end 50 år, og det må vel være sket, da jeg var nybegynder, men jeg kan faktisk kun huske et enkelt styrt. Risikoen er der selvfølgelig, men jeg vurderer ikke den for ret stor med mine cykelvaner og ikke større end så mange andre ting, jeg foretager mig i trafikken.
Jeg nåede så langt som til at overveje det, mens jeg var myldretids-cyklist i indre Kbh en overgang, men nu kører jeg ikke på så tæt trafikerede steder længere.
Jeg overvejer en el-cykel, og hvis jeg køber en, vil der komme en hjelm med hjem, da farten så bliver en ganske anden end det, jeg kan præstere på en almindelig cykel.
0
14 11 14 :banan:

Tilbage til "Livets forhold"