Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Bruger du cykelhjelm?

Ja
56
54%
Nej
48
46%

Afgivne stemmer: 104
computermus
Kort karma: 41
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 893

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf computermus » 17. okt 2016, 21:48

Ja, det gør jeg. Jeg skal ikke have flere hovedtraumer end de 2 jeg fik som barn. Det var godt nok ikke i forbindelse med cykling, men et fald fra en hest, hvor jeg fik en kraftig hjernerystelse, selvom jeg havde en godkendt ridehjelm på, og et sammenstød med en bil, da jeg var knapt 12 år.
Selvom jeg kører ordentligt , er det ikke ensbetydende med at andre også gør det.
0
Brugeravatar
Elefanne
Kort karma: 5
Likede indlæg: 68

Indlægaf Elefanne » 20. okt 2016, 06:33

Nej, det gør jeg ikke - selvom jeg faktisk har en liggende :tie:
0
Every experience, no matter how bad it seems, holds within it a blessing of some kind. The goal is to find it.
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 45
Likede indlæg: 187

Indlægaf Little_Woman » 20. okt 2016, 07:31

Jeg har stemt ja; dog ikke 100% konsekvent på småture - det skal jeg lige have ind i vanen igen. Jeg cykler daglige igennem og rundt i centrum af København, dér kommer den på - hver gang. Det er mere herude på ydre Amager og ved stranden at det kniber..
0
Nu med fugl
Oveditlevsen
Kort karma: 20
Likede indlæg: 384

Indlægaf Oveditlevsen » 20. okt 2016, 07:37

Nej, da effekten af cykelhjelme er tvivlsom.
http://videnskab.dk/kultur-samfund/cyke ... om-vi-tror
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5679

Indlægaf Animi » 20. okt 2016, 08:02

Oveditlevsen skrev:Nej, da effekten af cykelhjelme er tvivlsom.
http://videnskab.dk/kultur-samfund/cyke ... om-vi-tror

Personligt vil jeg stadigvæk gerne reducere risikoen for skader med 33% end 0% :P

Jeg begyndte faktisk først at bruge hjelm for et års tid siden. Men bror var faldet på cyklen, og hans cykelhjelm var flækket fuldkommen. Derefter købte han en hjelm til mig, da han vidste jeg ikke havde nogen og "hans lillesøster skulle ikke køre rundt i KBH uden cykelhjelm" :lun:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 334

Indlægaf Fræksak » 20. okt 2016, 08:06

Jeg cykler igennem København 10 gange om ugen. Jeg er en god cyklist, glimrende til at risikoberegne (som én så fint skrev) og virkelig erfaren i bykørsel. Men jeg bruger hjelm alligevel, for især Christianshavn og Indre By vrimler seriøst med turister, der vader ud på cykelstien uden at se sig for, turister der har hørt, at København skal opleves på cykel og derfor vælter rundt på deres lejecykler alle mulige steder, og især vrimler det med fartglade københavnere, der gerne vil komme 93 sekunder hurtigere på arbejde og derfor liiige laver en rask overhaling på den meget smalle cykelsti på Torvegade hvor der i øvrigt konstant er fulde folk, der dingler ud på stien, folk der vælter ud af busserne og nogen, der glemmer at markere, at de da lige skal ind og have en morgenbolle i Lagkagehuset og derfor tvinger 55 mennesker til at klodse bremserne.

Det dér argument med, at man jo også kan falde over sine egne ben på fortovet eller i badet, giver jeg altså ikke meget for. Det minder mig lidt om "ja, da jeg var barn, da røg vi allesammen fra vi var seks et halvt, spiste farvekridt til morgenmad og kom kun i bad hver september, og jeg lever da endnu".

Edit: nu jeg tænker efter, har jeg faktisk kun brugt hjelm det sidste halve års tid. Før da har jeg nok følt mig en slags usårlig, for jeg har virkelig styr på cykleriet. Men efter at have set et par ret så grimme ulykker er det gået op for mig, at det er direkte dumt at køre rundt uden. Der er jo også en grund til, at mine børn ikke får lov at cykle nogen steder uden ...
Senest rettet af Fræksak 20. okt 2016, 08:35, rettet i alt 1 gang.
6
Brugeravatar
momuh
Kort karma: 1
Likede indlæg: 21

Indlægaf momuh » 20. okt 2016, 08:16

Det kommer an på hvilken cykel jeg cykler på om jeg har hjelm på. Kører altid med cykelhjelm når jeg cykler på min racer, men aldrig når jeg cykler almindelig hverdags transportcykling.
På raceren kører jeg i så høje hastigheder at jeg føler mig mest tryg med den på, og så skal man også have det på hvis man deltager i motionsløb. Og så er man jo ude for at cykle, så der er ikke besværet med at slæbe den med, som nok er en af hovedårsagerne til jeg ikke bruger den på hverdagscyklen. Og så er tempoet også lidt lavere, så jeg føler også jeg har bedre "kontrol".
1
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 10
Likede indlæg: 270

Indlægaf Lucia » 20. okt 2016, 08:26

Jeg har altid brugt cykelhjelm, når jeg cykler, uanset turens længde. Jeg har glemt den en enkelt gang for nogle år siden og det syntes jeg var virkelig ubehageligt, så det var en engangsforeteelse. Og mit hår sad ikke engang godt, fordi det var blæst helt ud af frisure :D
Så for mig er der ingen god grund til at lade være.

Problemet med at man så skal slæbe rundt på sin cykelhjelm løser jeg bare ved at lægge den i cykelkurven. Sværere er det ikke.

Argumentet med at man altid selv kører forsvarligt, er god til at holde sig orienteret i trafikken osv. synes jeg ikke holder, for man kan jo ikke gardere sig mod at andre kører uansvarligt/får et ildebefindende/hvad ved jeg og pludselig kører en ned, selvom man kører nok så forsigtigt og ansvarligt.
1
Brugeravatar
musel
Kort karma: 27
Likede indlæg: 233

Indlægaf musel » 20. okt 2016, 11:40

Jeg har brugt hjelm i to måneder nu, og kan ikke forestille mig at stoppe igen!
- Jeg får grimt hår af at cykle - uanset om jeg har hjelm på eller ej
- Hvis vejret tillader det, ligger jeg bare cykelhjelmen i kurven når jeg parkerer cyklen
- Jeg ligner generelt en idiot i forvejen, så en paddehat på toppen gør sgu ikke meget fra eller til... :D

Jeg fatter ikke, at jeg ikke har brugt hjelm før nu!
0
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 418

Indlægaf Falstria » 20. okt 2016, 20:54

Kunne jeg ikke drømme om.
0
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3684

Indlægaf Novella » 21. okt 2016, 04:03

Jeg kan ikke komme i tanke om et eneste argument for at lade være.
3
abcd
Kort karma: 11
Likede indlæg: 166

Indlægaf abcd » 21. okt 2016, 04:27

Filipai skrev:Jeps. Har været dårlig til at huske den. Men efter en veninde styrtede på cykel og endte med grimme skader, heldigvis uden mén, så kommer den på.
Jeg kører steder med meget trafik, og hjelmen generer kun mit hår, og jeg er simpelthen ikke forfængelig nok til at risikere kraniebrud.

Du ved det helt sikkert, men jeg kan ikke lade være med alligevel at præcisere: Du risikerer altid kraniebrud når du cykler. Cykelhjelmen reducerer måske risikoen en smule, men det er det. Du har faktisk mulighed for at beskytte dig endnu bedre, du kan tage en motorcykelhjelm på, den er meget stærkere. Hvorfor gør du ikke det? Dit svar på det spørgsmål vil utvivlsomt være det samme svar som andre har på hvorfor de ikke kører med hjelm overhovedet.

For de fleste er det uklart hvilken risiko man løber i forskellige situationer, f.eks. når man cykler, og de forholdsregler man vælger, er i højere grad kulturbestemte end de er risikobestemte. Det er blevet normalt at køre med cykelhjelm, og derfor vælger mange det fordi kulturen siger at det er sådan man beskytter sit hoved når man cykler, hverken mere eller mindre. Man kunne også køre med rygskjold, knæbeskyttere, motorcykelhjelm og en masse andet grej, men det er der ingen der gør fordi det er ikke den kulturelle norm.
0
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3684

Indlægaf Novella » 21. okt 2016, 04:41

Der er også mennesker, der drukner iført redningsvest, og folk der omkommer i bilulykker, selv om de har sele på. Det er da ikke et argument for at lade være. Man kommer noget mere til skade med hovedet end med knæet.
5
abcd
Kort karma: 11
Likede indlæg: 166

Indlægaf abcd » 21. okt 2016, 05:00

Novella skrev:Der er også mennesker, der drukner iført redningsvest, og folk der omkommer i bilulykker, selv om de har sele på. Det er da ikke et argument for at lade være. Man kommer noget mere til skade med hovedet end med knæet.

Bestemt. Der er bare mange der er helt uforstående over for at man fravælger cykelhjelmen hvortil jeg svarer at man jo altid kan gå et sikkerhedsniveau op - f.eks. ved at iføre sig motorcykelhjelm - og det vil der også være gode sikkerhedsmæssige argumenter for. Der vil også være gode sikkerhedsmæssige argumenter for at have hjelm på når man kører bil - der er mange i biler der får hovedskader. Det er en kulturel ting præcis hvor man sætter niveauet.
1
Nomnom
Kort karma: 1
Likede indlæg: 9

Indlægaf Nomnom » 21. okt 2016, 05:26

Jeg gør. Jeg har ikke gjort førhen, men nu hvor jeg henter min søn i vuggestuen på cykel gør jeg. Jeg var ude og købe cykelstol og cykelhjelm til min søn og synes det virkede ret sært at vi gik meget op i at få den barnestol til cyklen som var bedst i test og virkede mest sikker og det samme med cykelhjelm, men at vi voksne ikke skulle være beskyttet ekstra på nogen måde. Så vi købte nogle gode hjelme til os selv også. :)
0

Tilbage til "Livets forhold"