Tænder

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
AVY86
Kort karma: 0

Re: Tænder

Indlægaf AVY86 » 18. okt 2016, 09:08

Jamen altså.
Så fik jeg revet en visdomstand ud i går der sad helt skævt over den bagerste tand. Det var nemt, hurtigt og rart at få den væk.
Men vågner selvfølgelig i nat med stærk, nærmest ulidelig smerte i en tidligere rodbehandlet tand. Kombinationen af piller tager en god del af smerten, men må jo få den fikset!
Altså, jeg er godt nok ved at være træt af mine ugentlige tandlægebesøg :puke:
0
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 233
Likede indlæg: 2462
Kontakt:

Indlægaf Annione » 18. okt 2016, 12:26

Jeg har også elendige tænder. For nogle år siden måtte jeg på 1 år få 3 kroner, fordi lortet bare knækkede og flækkede i en uendelighed.
Og så afgik en anden tand ved døden :sarkasme:
Problemer med en rodbehandling kan jeg også nikke genkendende til. Jeg fik lavet en rodbehandling, der måtte laves om, fordi jeg stadig havde ondt. Og efter det måtte de operere rødderne, fordi jeg stadig havde ondt.

Min tandlæge tilbyder en betalingsordning, gør din ikke det? Og så sparede jeg yderligere 3000 på at skifte kasse i sygeforsikringen Danmark. Jeg meldte mig i kasse 2, som er dyrere, men det kunne bedre betale sig i det år. Også selvom jeg var på SU.
Oven i det fik jeg 10% rabat hos min tandlæge, fordi jeg skulle have lavet så meget på én gang.

Jeg har forøvrigt samme historie som dig. På Fyn borer de åbenbart også ens tænder makimalt ud hos børnetandlægen. Og inden jeg blev 18 begyndte vi at skifte mine sølvfyldninger med plastik. Al det arbejde med mine tænder har helt sikkert været med til, at lortet begyndte at flække 10 år efter.
Jeg har stadig nogle tænder, som består af 80% fyldning, og som inden for 5 år skal udskiftes med kroner. Og jeg har også problemer med 2 kroner, hvor 1 gør ondt og 1 opsamler skidt.
Havde jeg levet for 100 år siden havde jeg næppe haft nogen tænder.
0
At rejse er at leve :love2:
Lismaens
Kort karma: 77
Likede indlæg: 467

Indlægaf Lismaens » 18. okt 2016, 12:40

Et af mine største issues med de dårlige tænder er også at jeg konsekvent lugter af røv ud af munden. Uanset hvor ofte/grundigt jeg børster og gør ved, så lugter det bare altid af råddenskab. Det hjalp lidt at få fjernet de fire dårlige tænder sidste år, men ikke nok. Mit tandkød er konvekvent lidt betændt og det kan ikke børstes rask.
Jeg tror ærligt ikke at jeg har ret mange af mine egne tænder tilbage om 5-10. Nogle gange bliver jeg så irriteret over den rokken at jeg hiver i dem for at få dem ud. :genert: Og det er jo ikke ligefrem gavnende. Manner, jeg ville give alt for sunde, flotte tænder!
Jeg glæder mig til at få lavet en plan med tandlægen snart. Og til at få afklaret hvor meget hjælp jeg kan få til behandlingen. Som det er nu har jeg ikke ret meget at afsætte til tænder.
0
AVY86

Indlægaf AVY86 » 18. okt 2016, 14:22

Årh, Øv både Annione og Lismaens!
Det er så unfair, at skulle bøde på så mange måder for behandlingen fra skoletandlægen. Jeg har også haft mange sølvfyldinger der er blevt skiftet, og det har en stor del af sige ifht at jeg sidder så tit i stolen i dag. Alverdens enorme fyldinger der går i nerven og ja, så kræver det også en krone. Min tandlæge er large med budet om at få rykket den ud. Hvilket jeg jo ikke har lyst til, men en rodbehandling og ny krone er nærmest ligeså dyr som en ny tand, som vil holde bedre i længden.
Hvordan gik det så efter operationen, Annione?

Jeg har fundet en enorm billig tandlæge der giver 20% studierabat + ofte lidt ekstra.
I går fik jeg revet min visdomstand ud for 300 kr! Det var fedt :)
Jeg har prøvet at melde mig ind i danmark en gang før, hvor det blev afvist. Nu vil jeg prøve igen med gruppe 2. Det her er simpelthen for dyrt.

Lismaens, Det kan jeg virkelig godt forstå, du har nedtur over. Det må være så surt hele tiden at være i den process hvor man ikke ved hvad der sker hvornår. Bliver godt for dig at få en plan på de tænder, så du måske snart ved, hvad der skal ske.

Jeg fik en akut tid i dag til min 5'er (ja, jeg er begyndt at sige tallene på tænderne) :). Det er en længere process.
De indhenter nogle 3d scanninger fra en anden klinik, så de kan se om der eventuelt er en overtallig kanal i tanden. Forhåbentlig er der det, så den kan blive rodbehandlet igen. Alternativet er en operation eller tandudtrækning. Begge dele noget, jeg helst vil undgå.
Det er smertefuldt og jeg skal virkelig huske at tage kobinationen af piller kontinuerligt, så jeg ikke når at mærke smertehelvedet igen.
Og måske er det endda tanden foran der også har en kæmpe fyldning. Jeg krydser fingre for at jeg ikke snart bliver tandløs i højre overmund.
:fløjt:
Dammit!
0
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 233
Likede indlæg: 2462
Kontakt:

Indlægaf Annione » 18. okt 2016, 14:51

AVY86 skrev:Årh, Øv både Annione og Lismaens!
Det er så unfair, at skulle bøde på så mange måder for behandlingen fra skoletandlægen. Jeg har også haft mange sølvfyldinger der er blevt skiftet, og det har en stor del af sige ifht at jeg sidder så tit i stolen i dag. Alverdens enorme fyldinger der går i nerven og ja, så kræver det også en krone. Min tandlæge er large med budet om at få rykket den ud. Hvilket jeg jo ikke har lyst til, men en rodbehandling og ny krone er nærmest ligeså dyr som en ny tand, som vil holde bedre i længden.
Hvordan gik det så efter operationen, Annione?

Det gik okay. Jeg har haft minimalt med gener siden. Men 2xrodbehandling, 1 krone og 1 operation var dælme dyrt :tie: For 1 effing tand!
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
mariannaa
Kort karma: 71
Likede indlæg: 361

Indlægaf mariannaa » 18. okt 2016, 15:14

Jeg føler virkelig med jer som har ondt i tænderne.

Heldigvis har jeg i den henseende gode tænder (har ikke huller osv.) til gengæld har jeg aggressiv paradentose (også kaldet ungdomspardentose).
men med god tandpleje behandling ( hver 3.-4 mdr.) og hurtig indgriben hvis der opstår betændelse i tandkødet, er mine tænder i rigtig god stand i dag. Jeg har dog også mistet tænder over årene, men har fået fornyet disse ved hjælp af en fast bro (jeg mistede en fortand :panik: ) Det har kostet rigtigt mange penge, men min tandlæge er tilmeldt et finanseringsselskab, så har betalt det af i rater. Før i tiden havde jeg også dårlig ånde, men pga. mine tænders gode tilstand i dag ( og den meget pleje) så har jeg heldigvis ikke det mere.
0
AVY86

Indlægaf AVY86 » 18. okt 2016, 18:17

Puh ha! Ja, det var en dyr omgang Annione!
Godt der endte med at lykkes!

Jeg har også en afdragsordning hos min gamle tandlæge. Jeg skiftede fra ham eftersom en del af det han lavede nu bliver lavet om.
Så det går altså langsomt med betalingen der når jeg nu betaler det meste ved kasse 1 ved min nye tandlæge.
0
AVY86

Indlægaf AVY86 » 21. okt 2016, 09:57

Lige en lille update (Ja, jeg skal vist passe på, at dette ikke bliver mit lille tand-terapiforum) :)

Jeg må nok til tandlægen igen idag. Meget smertefuldt øverst højre hvor to tænder er rodbehandlet for 1-2 år siden.
De vil helst have at jeg venter, til tandlægen har fået nogle 3d-scanninger, så de evt kan se om der gemmer sig en ekstra kanal.
Ellers er den måske revnet indeni.
Om eftermiddagen og aftenen bliver smerterne virkelig slemme så selv ikke en pille kombi tager meget.
Hvad har virket bedst som smertestillende for jer? Nogen har har prøvet tramadol?

Samtidig gør kindtand i undermund ondt. Det er lidt kritisk fordi tanden ved siden af, den bagerste, er trukket ud.
Jeg kan mærke det går lige i nerverne ved kontakt.

Jeg er simpelthen så træt af det og virkelig bange for at skulle til at tænke i nye tænder.
0
Brugeravatar
mindrekreativtnavn
Kort karma: 2
Likede indlæg: 18

Indlægaf mindrekreativtnavn » 24. okt 2016, 19:23

AVY86 skrev:Lige en lille update (Ja, jeg skal vist passe på, at dette ikke bliver mit lille tand-terapiforum) :)

Jeg må nok til tandlægen igen idag. Meget smertefuldt øverst højre hvor to tænder er rodbehandlet for 1-2 år siden.
De vil helst have at jeg venter, til tandlægen har fået nogle 3d-scanninger, så de evt kan se om der gemmer sig en ekstra kanal.
Ellers er den måske revnet indeni.
Om eftermiddagen og aftenen bliver smerterne virkelig slemme så selv ikke en pille kombi tager meget.
Hvad har virket bedst som smertestillende for jer? Nogen har har prøvet tramadol?

Samtidig gør kindtand i undermund ondt. Det er lidt kritisk fordi tanden ved siden af, den bagerste, er trukket ud.
Jeg kan mærke det går lige i nerverne ved kontakt.

Jeg er simpelthen så træt af det og virkelig bange for at skulle til at tænke i nye tænder.

Det er garanteret nok lidt sent - men så står det her til en anden gang. 2 x ipren + 2 x panodil tager størstedelen af min tandpine når den har været der.

Jeg har også været meget igennem, dog ikke nogen rodbehandling ENDNU. Jeg er overbevist om at det nok skal komme, da jeg døjer ekstremt meget. Det er vildt frustrerende. Har tilmed tandlægeskræk og kan ikke meldes ind i Sygesikring Danmark, så økonomisk er det bare heller ikke sjovt :(

Tænker på dig :ae:
0
I always carry a knife in my purse, just in case we're having cake. :gris:

Tilbage til "Helbred"