Om radiatorer, termostater osv.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
IrmaPigen
Kort karma: 74
Likede indlæg: 927

Om radiatorer, termostater osv.

Indlægaf IrmaPigen » 17. okt 2016, 13:10

Jeg har en ældre lejlighed hvor der dels sidder termostat (danfoss) på en radiator og en elektronisk varmemåler. Fra termostaten går et slags kabel, der virker som et tykt stykke ståltråd der går ned til en lille klods placeret på panelet under radiatoren. Der står også Danfoss på den lille klods.

Jeg synes at kunne huske sådanne små "klodser" fra min tidlige barndom, men jeg er faktisk ikke helt klar over om den har en effekt. Og hvis den har kan termostaten så ikke bare udskiftes med en nyere model og "klodsen" kan fjernes?

Nogen der ved det? :genert:

Jeg har vedhæftet billeder for I bedre kan forstå. Termostaten er fotograferet nedefra for at man kan se "kablet".
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 31
Likede indlæg: 343

Re: Om radiatorer, termostater osv.

Indlægaf Daflo » 17. okt 2016, 13:31

Når du har den elektroniske måler, vil jeg mene klodsen er overflødig. Vi fik fjernet klodserne på vores radiatorer for mange år siden da de elektroniske kom til. Jeg ville nok alligevel ikke turde at fjerne den, uden lige at ringe og spørge varmeselskabet først.
0
Brugeravatar
Ondemand
Kort karma: 6
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 264

Indlægaf Ondemand » 17. okt 2016, 15:37

"Klodsen" er et følerelement .. egenlig bare en bulb forbundet med et kapillar rør. I de nyere ventiler er følerelementet indbygget. Hvis du piller termostaten af kan du tage et billede af ventilen som du kan fremvise i din lokale vvs butik eller hvor du nu vil købe en nyere model så er jeg sikker på at de kan finde en der passer.
1
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 17. okt 2016, 16:15

Ondemand skrev:"Klodsen" er et følerelement .. egenlig bare en bulb forbundet med et kapillar rør. I de nyere ventiler er følerelementet indbygget. Hvis du piller termostaten af kan du tage et billede af ventilen som du kan fremvise i din lokale vvs butik eller hvor du nu vil købe en nyere model så er jeg sikker på at de kan finde en der passer.

Forstår jeg dig ret: Du mener at jeg bare kan pille termostaten og føler-boksen af, og så nøjes med at købe en helt ny termostat?

Termostaten er total standardstørrelse, så det burde være til at købe hos et byggemarked. (Jeg står ikke lige og skal bruge en VVS'er så det virker lidt overkill at tilkalde sådan en.)
0
Brugeravatar
Ondemand
Kort karma: 6
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 264

Indlægaf Ondemand » 17. okt 2016, 16:44

IrmaPigen skrev:
Ondemand skrev:"Klodsen" er et følerelement .. egenlig bare en bulb forbundet med et kapillar rør. I de nyere ventiler er følerelementet indbygget. Hvis du piller termostaten af kan du tage et billede af ventilen som du kan fremvise i din lokale vvs butik eller hvor du nu vil købe en nyere model så er jeg sikker på at de kan finde en der passer.

Forstår jeg dig ret: Du mener at jeg bare kan pille termostaten og føler-boksen af, og så nøjes med at købe en helt ny termostat?

Termostaten er total standardstørrelse, så det burde være til at købe hos et byggemarked. (Jeg står ikke lige og skal bruge en VVS'er så det virker lidt overkill at tilkalde sådan en.)

Ja, det kan du men du skal ikke begynde at løsne de 4 skruer der holder ventilen (dem man kan se på dit foto). Jeg kan ikke lige se hvordan termostaten er monteret men typisk holdes den bare med en enkelt skrue, men det er også muligt at den bare er "klikket" på.
0
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 17. okt 2016, 16:49

Den er bare klikket på. Så den er ret let at udskifte.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3296

Indlægaf Hunkat » 20. okt 2016, 14:06

Slettet
Senest rettet af Hunkat 20. okt 2016, 19:12, rettet i alt 2 gange.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 421

Indlægaf Falstria » 20. okt 2016, 18:10

Hunkat skrev:Jeg er håbe det er okay jeg lige stiller et spørgsmål i samme tråd (sorry TS)

Jeg har haft pillet min termostat af og sat på igen efter jeg lige havde trykket lidt på stiften for at få den til at bevæge sig.
Nu er radiatoren til gengæld kampvarm og jeg kan ikke skrue ned igen. the fuck? Hvad gør man så?

Havde du drejet helt op på max. for termostaten da du skruede den fast igen?

Den kan ikke ret godt komme ordentligt på plads, uden været drejet op på max.
0
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 20. okt 2016, 19:07

Hunkat skrev:Jeg er håbe det er okay jeg lige stiller et spørgsmål i samme tråd (sorry TS)

Jeg har haft pillet min termostat af og sat på igen efter jeg lige havde trykket lidt på stiften for at få den til at bevæge sig.
Nu er radiatoren til gengæld kampvarm og jeg kan ikke skrue ned igen. the fuck? Hvad gør man så?

Du må meget gerne oprette din egen tråd, da det sådan set handler om noget andet end mit spørgsmål. Tak.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3296

Indlægaf Hunkat » 20. okt 2016, 19:26

Beklager. Har slettet indlægget (så meget som muligt når det er citeret).
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Falstria

Indlægaf Falstria » 20. okt 2016, 20:22

IrmaPigen skrev:
Du må meget gerne oprette din egen tråd, da det sådan set handler om noget andet end mit spørgsmål. Tak.

Din overskrift lyder: "Om radiatorer, termostater osv."

Så er spørgsmål til termostater stillet af andre end dig selv vel også relevante for tråden?
1
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 20. okt 2016, 21:03

Falstria skrev:
IrmaPigen skrev:

Så er spørgsmål til termostater stillet af andre end dig selv vel også relevante for tråden?

Læs startindlægget. Det er ret klart hvad jeg spørger om.
0
Falstria

Indlægaf Falstria » 20. okt 2016, 21:13

IrmaPigen skrev:
Falstria skrev:
IrmaPigen skrev:

Læs startindlægget. Det er ret klart hvad jeg spørger om.

Læs mit indlæg igen, det er ret klart hvad jeg mener om debat emnet.

Detteher er jo ikke din direkte servicelinie til varmemesterforeningen, når du opretter et emne her, så debatteres der om emnet, også de dele af emnet der ikke handler om lige præcis din private radiator.
Der er jo ikke behov for 20 forskellige tråde om termostater...

Føler du ikke at du har fået svar på dit spørgsmål?
1
Money_man
Kort karma: 5
Likede indlæg: 102

Indlægaf Money_man » 21. okt 2016, 09:19

Tænkte om der var nogle som havde erfaring med Danfoss eco ventiler? Det noget med at man kan sætte en digital temperatur på hver enkelt. Og hvis de oplever en stor temperatur svingning ved fx et åbent vindue lukker de automatisk ned.
0
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 21. okt 2016, 18:05

Money_man skrev:Tænkte om der var nogle som havde erfaring med Danfoss eco ventiler? Det noget med at man kan sætte en digital temperatur på hver enkelt. Og hvis de oplever en stor temperatur svingning ved fx et åbent vindue lukker de automatisk ned.

Opret venligst din egen tråd, da dit indlæg ikke har noget at gøre med mit startindlæg.
0

Tilbage til "Bolig"