Menstruationskop - erfaringer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Juliet
Kort karma: 10
Likede indlæg: 199

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Juliet » 18. sep 2015, 06:47

Fuck.exe skrev:Jeg er gravid, så det er slet ikke aktuelt at flirte med menstruationskopper, men her kommer lige nogle dumme spørgsmål fra mig:

Hvor langt skal den op? Er det ligesom med en tampon?
Hvordan rengør man den? Kogt vand og sprit?
Har man en ekstra med i tasken?
Hvilken kop kan Ii anbefale til en nybegynder (som til den tid lige har født)?
Hvis man har tilbøjelighed til svamp under menstruationen, hvordan så med koppen? Bliver det bedre eller værre?
Hvor ofte skal man skifte i løbet af en dag?
Hvor længe holder sådan en kop? Altså, i år?
Kan man lække ved brug af koppen?

Kan måske ikke svare på det hele, men forsøger.

Den skal op til man ikke mærker den længere, lidt som en tampon.

Ved hvert skift skylles den i varmt vand og vaskes evt med parfumefri sæbe eller intimsæbe. Efter endt menstruation vaskes den, koges og tørres igennem før den pakkes væk. Tror ikke sprit på den er så godt, forestiller mig at det kan ødelægge materialet over tid.

Jeg har ikke en ekstra med i tasken, men tømmer og skyller den jeg har i, og genbruger den så. Det er i den tømmesituation at man skal være sikker på at der er en vask på badeværelset så man ikke behøver stå og vaske den i fuld offentlighed (altså det kan man jo godt, men er nok for blufærdig til selv at gøre det).

Hvilket cup der kan anbefales til nybegynder/nylig født ved jeg desværre. Jeg tror alle cupper kommer i størrelse "har ikke født/under 30" og størrelse "har født/over 30". Sådan er det i hvert fald med divacuppen som er den eneste jeg har prøvet.

Jeg har selv tilbøjelighed til irritation i forbindelse med brug af tampon, og det er helt væk efter jeg begyndte med cuppen. Min slimhinde irriteres slet ikke på samme måde.

Du kan have Cuppen i uden skift op til 12 timer, selv skifter jeg nok 3 gange i løbet af en dag, men det er ikke fordi den er fyldt, bare fordi det ofte passer med der jeg er i nærheden af toiletter hvor jeg er tilpas med at skifte, og så behøver jeg ikke tænke over det i de næste mange mange timer.

Cuppen kan holde i flere år ja.

Du kan godt lække med Cuppen, men så er det fordi den sidder skævt/forkert. Man lærer ret hurtigt hvor den skal sidde for ikke at sidde hverken for højt eller for lavt. Hvis den sidder rigtigt og sidder til, laver den en form for prop der opsamler hvad der kommer forbi den.
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1498

Indlægaf Fuck.exe » 18. sep 2015, 06:56

Juliet skrev:Kan måske ikke svare på det hele, men forsøger.

Den skal op til man ikke mærker den længere, lidt som en tampon.

Ved hvert skift skylles den i varmt vand og vaskes evt med parfumefri sæbe eller intimsæbe. Efter endt menstruation vaskes den, koges og tørres igennem før den pakkes væk. Tror ikke sprit på den er så godt, forestiller mig at det kan ødelægge materialet over tid.

Jeg har ikke en ekstra med i tasken, men tømmer og skyller den jeg har i, og genbruger den så. Det er i den tømmesituation at man skal være sikker på at der er en vask på badeværelset så man ikke behøver stå og vaske den i fuld offentlighed (altså det kan man jo godt, men er nok for blufærdig til selv at gøre det).

Hvilket cup der kan anbefales til nybegynder/nylig født ved jeg desværre. Jeg tror alle cupper kommer i størrelse "har ikke født/under 30" og størrelse "har født/over 30". Sådan er det i hvert fald med divacuppen som er den eneste jeg har prøvet.

Jeg har selv tilbøjelighed til irritation i forbindelse med brug af tampon, og det er helt væk efter jeg begyndte med cuppen. Min slimhinde irriteres slet ikke på samme måde.

Du kan have Cuppen i uden skift op til 12 timer, selv skifter jeg nok 3 gange i løbet af en dag, men det er ikke fordi den er fyldt, bare fordi det ofte passer med der jeg er i nærheden af toiletter hvor jeg er tilpas med at skifte, og så behøver jeg ikke tænke over det i de næste mange mange timer.

Cuppen kan holde i flere år ja.

Du kan godt lække med Cuppen, men så er det fordi den sidder skævt/forkert. Man lærer ret hurtigt hvor den skal sidde for ikke at sidde hverken for højt eller for lavt. Hvis den sidder rigtigt og sidder til, laver den en form for prop der opsamler hvad der kommer forbi den.

Tak for dit grundige svar :kys: Jeg hælder mere og mere til at en menstruationskop er den rigtige løsning for mig :)
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8452

Indlægaf 2SHY » 18. sep 2015, 08:27

Alternativt kan den også lække hvis den er fyldt. De dage jeg bløder meget tjekker jeg relativt ofte men det er meget på gefühl efterhånden. Nogle menstruationer bløder jeg meget minimalt og så lader jeg være med at tjekke så ofte. Andre gange fatter jeg næsten ikke hvor det alt sammen kommer fra og der tjekker jeg måske hver anden eller tredje time.

Jeg kan ikke huske om det er nævnt, men med en cup kan man jo uden problemer tage ud at svømme :gogo: Det har jeg været rigtig glad for i hvert fald
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Kort karma: 4
Likede indlæg: 38

Indlægaf Dublin-mudslide » 18. sep 2015, 08:46

Fuck.exe skrev:Jeg er gravid, så det er slet ikke aktuelt at flirte med menstruationskopper, men her kommer lige nogle dumme spørgsmål fra mig:

Hvor langt skal den op? Er det ligesom med en tampon?
Hvordan rengør man den? Kogt vand og sprit?
Har man en ekstra med i tasken?
Hvilken kop kan Ii anbefale til en nybegynder (som til den tid lige har født)?
Hvis man har tilbøjelighed til svamp under menstruationen, hvordan så med koppen? Bliver det bedre eller værre?
Hvor ofte skal man skifte i løbet af en dag?
Hvor længe holder sådan en kop? Altså, i år?
Kan man lække ved brug af koppen?

Til dig (og andre der har haft problemer med kop eller søger nogle svar på spm) kan jeg varmt anbefale at se dette klip på Youtube: Menstrual Cups - a Complete Guide for Beginners af Amy Nix. Her forklarer hun rigtig meget nyttigt. Og ja, hun snakker og snakker, men det er faktisk værd at høre det hele.

Jeg er i gang med at følge hendes råd og vil snart prøve at bestille en. Heldigvis har jeg netop fået mens, så kan dermed gå i gang med at øve mig.
Senest rettet af Dublin-mudslide 18. sep 2015, 08:50, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Dublin-mudslide

Indlægaf Dublin-mudslide » 18. sep 2015, 08:49

2
Brugeravatar
Lækre Arne
Kort karma: 114
Likede indlæg: 703

Indlægaf Lækre Arne » 18. sep 2015, 09:39

Fuck.exe. Juliet er så grundig så vil ikke gengive hendes svar, blot knytte en kommentar til ang. svamp osv.

Jeg har ikke haft (mens-udløst) svamp en eneste gang siden jeg skiftede.

Jeg købte min divacup en uge før jeg undfangede min datter, så den lå og ventede længe :lol: har ikke brugt andet, da jeg så fik mens igen.

Den kan godt komme til at lugte lidt gustent synes jeg.
Den lugter i hvert fald ikke af roser.
Jeg har en enkelt gang givet min et rodalonbad, det fungerede ok. Ikke perfekt, men ok.
Ellers tror jeg kogning/skoldning er nok, mellem menstruationer.
1
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8452

Indlægaf 2SHY » 18. sep 2015, 09:42

I forhold til rengøring så bruger jeg en tandbørste (der udelukkende bruges til det her vel at mærke) og giver den en god omgang med noget intimsæbe, når jeg er færdig med at bruge den. Det er ikke altid jeg koger den men som regel skoldes den når den er blevet skrubbet :)
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Medd
Kort karma: 8
Likede indlæg: 73

Indlægaf Medd » 18. sep 2015, 11:38

De gange jeg har oplevet ikke at have en håndvask indenfor rækkevidde, så har det altså også gået fint nok lige at tørre den af med toiletpapir. Den er sådan lidt "vandskyende"-agtigt, så det er ikke sådan at blodet det sætter sig fast på den eller noget - et enkelt strøg med toiletpapir så er alt blod fjernet. Så skyller jeg den bare næste gang jeg tømmer den i stedet :)

Jeg oplever ikke at jeg få blod ud over det hele når jeg tager den ud. Der kan godt komme lidt på hånden hvis den er meget fuld, men synes ikke det er noget problem overhovedet. :)
0
Brugeravatar
Fuck.exe

Indlægaf Fuck.exe » 19. sep 2015, 08:54

Dublin-mudslide skrev:

Virkelig god video! Tak for den :kys:
1
Brugeravatar
Dublin-mudslide

Indlægaf Dublin-mudslide » 19. sep 2015, 09:45

Fuck.exe skrev:
Dublin-mudslide skrev:

Det var så lidt :)

Ermmm... når man skal finde sin livmoder, hvordan gør man så?
Når jeg prøver at føle efter er det hele deroppe bare sådan blødt. Jeg støder ikke rigtig på noget? Det er kun hvis jeg begynder at bøje fingeren ret tidligt "derinde" at jeg støder på noget lidt gnubret... Så er lidt forvirret :forvirret2:
0
Brugeravatar
Fuck.exe

Indlægaf Fuck.exe » 19. sep 2015, 10:12

Dublin-mudslide skrev:
Fuck.exe skrev:
Dublin-mudslide skrev:

Det var så lidt :)

Ermmm... når man skal finde sin livmoder, hvordan gør man så?
Når jeg prøver at føle efter er det hele deroppe bare sådan blødt. Jeg støder ikke rigtig på noget? Det er kun hvis jeg begynder at bøje fingeren ret tidligt "derinde" at jeg støder på noget lidt gnubret... Så er lidt forvirret :forvirret2:

Så skal du længere op :slem: Det er nok skedevæggen du rammer :gruble:
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1147
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9634

Indlægaf kidkomb » 19. sep 2015, 10:22

Jeg var ret sikker på, at man ikke kan nå sin livmoderhals? Det er jo derfor (for) lange pikke gør ondt. Det er fordi de rammer livmoderhalsen. Og det er ikke rart. Hvis man ser billeder af en livmoderhals (shit hvor kan jeg sige det ord mange gange :lol:) så ser den næsten præcis ud som et pikhovede. Og man skal faktisk ikke tampe på et pikhovede. Heller ikke med et andet pikhovede (der var den igen).
Så hvis jeg kunne nå den med en finger.... Min kærestes pik er altså dobbelt så lang som min finger? :shock:

Men nu er jeg så ikke sikker?
2
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 19. sep 2015, 10:43

Ved seksuel ophidselse trækker livmoderen sig opad i kroppen, dermed flytter livmoderhalsen sig også.
Hvilken jo er meget praktisk, da en del penisser er længere end en finger.

I almen tilstand burde du kunne nå livmoderhalsen med fingeren. Men der er selvfølgelig forskel på mennesker.
Feks kan korte fingre eller buttehed ( :genert: ) kan gøre det sværere.
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1147
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9634

Indlægaf kidkomb » 19. sep 2015, 10:45

Whoosh skrev:Ved seksuel ophidselse trækker livmoderen sig opad i kroppen, dermed flytter livmoderhalsen sig også.
Hvilken jo er meget praktisk, da en del penisser er længere end en finger.

I almen tilstand burde du kunne nå livmoderhalsen med fingeren. Men der er selvfølgelig forskel på mennesker.
Feks kan korte fingre eller buttehed ( :genert: ) kan gøre det sværere.

Aah! Ach so. Tak for opklaring :danse:
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 19. sep 2015, 10:46