Fordi jeg siger det!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
hthy
Kort karma: 7
Likede indlæg: 85

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf hthy » 20. sep 2015, 23:42

vibbsen skrev:
Sophaya skrev:
Whoosh skrev:
Sophaya skrev:... bruns sovs i store mængder og franske kartofler så man kan dyppe dem direkte i sovseskålen.

Eller som det hedder her 3. juledag: Brun dip. :-D

Så længe efter juleaften er sovseskålen tømt for længst herhjemme :D

Det sker så ikke her.....Hver eneste år så går jeg totalt sovseamok juleaften....Rekorden er 4 liter....Til 4 mennesker :fløjt: Sidste år blev min bror faktisk dårlig af sovsen fordi han spiste for meget....

Hvordan får du væske der smager af noget nok til så meget sovs?
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3565

Indlægaf Lemonella » 21. sep 2015, 05:26

hthy skrev:
vibbsen skrev:
Sophaya skrev:
Whoosh skrev:
Sophaya skrev:... bruns sovs i store mængder og franske kartofler så man kan dyppe dem direkte i sovseskålen.

Det sker så ikke her.....Hver eneste år så går jeg totalt sovseamok juleaften....Rekorden er 4 liter....Til 4 mennesker :fløjt: Sidste år blev min bror faktisk dårlig af sovsen fordi han spiste for meget....

De to forskellige steder vi holder jul, vil masser af væske til sovsen ikke være noget problem.
Det ene sted er vi en 10-12 personer og det andet er vi nok en 15-18 stykker.
Mange ænder, flæskesteg og julemedister, giver rigtig meget stegesky/fedt og så er det jo bare, at lave sovs en masse. :savl:
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Indlægaf thomassneum » 21. sep 2015, 06:19

Ninjawho skrev:Der skal ikke sukker i kaffe. :sur:

Der skal så mælk og sukker i den sorte th - Og ja, det må meget gerne være Medova.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 299
Likede indlæg: 3027

Indlægaf vibbsen » 21. sep 2015, 06:34

hthy skrev:
vibbsen skrev:
Sophaya skrev:
Whoosh skrev:

Stegesky fra 2 ænder. Væsken fra bunden af bradepanden hvor jeg altid har et par ekstra andelår og noget rodfrugter til at at ligge - Jeg tager det meget alvorligt når de skriver at der aldrig må være risiko for at den koger tør...Og har derfor altid masser af sky til sovs......Derudover laver jeg som regel fond af indmad /et ekstra andelår og grøntsager kogt på dagen...Overhovedet ikke noget problem at producerer rigelige mængder sovs....især ikke når man ikke er fedtet med piskefløde og kartoffelvand....

Sidste år havde jeg også lavet fond på forhånd...Noget med et andeskrog og nogen ekstra andelår......Det gør jeg igen... :love2:

Mit bedste trick til at få en god andesovs er faktisk at købe nogen af de der billige frosne andelår og stege med i bunden af bradepanden...det giver altså en rigtig god sovs..
3
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Indlægaf thomassneum » 21. sep 2015, 06:50

Ninjawho skrev:
thomassneum skrev:

Der skal så mælk og sukker i den sorte th - Og ja, det må meget gerne være Medova.

Det opvaskevand drikker jeg slet ikke, så det kan du for min skyld hælde salt i hvis du lyster...

Opvaskevand .. næ hør nu.. :ticks:
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 21. sep 2015, 07:18

Jeg nyder indimellem en latte på en café, ellers skal kaffe være sort, skal man alligevel have mælk i fjerner man jo den gode smag af kaffe.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9721

Indlægaf kidkomb » 21. sep 2015, 10:10

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Chokolade med højt kakaoindhold smager surt, skal holdes ude af min mad og egentlig bare dø.

Du har bare ikke smagt de rigtige endnu, Friis Holm og Bojesen laver utrolig god chokolade, og selv med meget høje procenter, smager det ikke bittert eller "hårdt", men blødt og chokoladet :lun:

http://shop.oialla.com/pages/om-oialla

http://www.friis-holm.dk/da/

Jeg tvivler. Jeg har smagt det i mange forskellige kvaliteter og prislag, og den sure bismag er der altid.
Det er det samme med kaffe.

Jeg har smagt Friis Holm og den er rigtig nok meget anderledes end billigere chokolade. Men eftersom rigtig kakao ER bitter, så kan det aldrig blive ikke-surt.
Friis Holm er tæt på, fordi kakaoen ikke bliver maltrakteret, men det fjerner jo ikke den naturlige bitterhed/surhed.
Og til 89,- kr for en plade (I kid you not!) bliver mit maveindhold alligevel surt... :deer:
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9241

Indlægaf Fru Sunshine » 21. sep 2015, 10:22

Jeg kan godt drikke kaffe sort, men jeg elsker smagen af kaffe og mælk.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9721

Indlægaf kidkomb » 21. sep 2015, 10:25

Fru Sunshine skrev:Jeg kan godt drikke kaffe sort, men jeg elsker smagen af kaffe og mælk.

Jeg elsker smagen af kaffe og Baileys :dåne:
2
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9241

Indlægaf Fru Sunshine » 21. sep 2015, 10:30

kidkomb skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg kan godt drikke kaffe sort, men jeg elsker smagen af kaffe og mælk.

Det er også lækkert. :sol:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 21. sep 2015, 10:32

kidkomb skrev:

Algerian kaffe, mener det er æggelikør, fik jeg engang i Prag for mange år siden, det var virkelig også godt, selvom jeg havde mine tvivl.

Galiano i kaffe er også :gogo:.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 21. sep 2015, 10:47

Wizzze skrev:Man kan da ikke lave forloren Pilskade uden fiskeboller :8:
ej ej ej, I er jo fuldstændig ude på et sideplan, hvad skal der dog blive af jer :stoned:

Man kan da ikke lave forloren skildpadde. Punktum.

.....!
0
Tally-ho
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1640

Indlægaf dykkersild » 21. sep 2015, 11:45

Skumfidusen skrev:Man serverer IKKE hverken lipton eller lignende skod-teer for gæster. Heller ikke selv om man synes den der træ-æske er ååååååå-så-pæææææææææn! Det er elendigt bras og det er ikke bedre værd end at fyre op med i brændeovnen. Køb ordentlig te. Det er billigere og smager bedre. Man serverer heller ikke pulverkaffe for gæster. Med mindre man hader dem og gerne vil have de går igen.

Jeg så engang et program om Herrods - der var et interview med den mand der stod for deres te-afdelingen. Han blev spurgt om hans mening om teposer contra løs te. Han sagde at de små blade kom i poser og; tea is tea - no matter the size.
1
Brugeravatar
dykkersild

Indlægaf dykkersild » 21. sep 2015, 11:49

Frugt hører til i dessert og bagværk og rå som snacks. Alt det andet pjat med frugt i forretter og hovedretter - vig bort og det med det samme!
2
Brugeravatar
dykkersild

Indlægaf dykkersild » 21. sep 2015, 11:50

Skumfidusen skrev:
dykkersild skrev:
Jeg så engang et program om Herrods - der var et interview med den mand der stod for deres te-afdelingen. Han blev spurgt om hans mening om teposer contra løs te. Han sagde at de små blade kom i poser og; tea is tea - no matter the size.

Det har han jo ret i, men de teer man typisk køber i breve er ikke god te der bare er pakket praktisk. Det er elendig møgte, pakket praktisk. Man kan godt få god brevte, men det meste er så rædderligt at det virkelig understreger ironien i at det koster 1000 kroner kiloet, hvor god te kan købes for en fjerdedel.

Jeg skal til Kina næste år - og har læst, at man skal virkelig se sig for hvad angår te - specielt grøn te som kan koste et mindre rækkehus inden man får set sig om.
0

Tilbage til "Mad og drikke"