Dengang før www, gps, osv.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10154

Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. sep 2015, 20:40

Min venindes datter er ved at have en alder, hvor hun godt kan forstå, at nogle ting var anderledes i gamle dage, og vi taler en del om, hvordan det var dengang, der ikke fandtes net og diverse elektroniske dimser.
Inspireret heraf synes jeg, at det kunne være sjovt med et tilbageblik på dengang for faktisk ikke så lang tid siden, hvor mange ting var en hel del besværligere i dag.

Jeg fandt i går på at bestille en lille sviptur til Berlin og kunne indenfor kort tid booke fly og hotel, finde info om kvarteret, jeg skal bo i, osv.
Da jeg var barn, var ferieplanlægning noget ganske andet. Mine forældre rekvirerede kataloger med posten og bestilte helst turen via bureau i stedet for selv at skulle foretage dyre opkald til udlandet og på deres bedste skole-engelsk/tysk/fransk forklare, hvad de gerne ville booke.

Når ferien endelig var bestilt, og der ikke var tale om charter, gik turen til boghandleren, hvor der blev købt guidebøger og bilkort på størrelse med papirduge (og jeg overdriver ikke) eller så tykke som telefonbøger, som undervejs fyldte hele forruden og altid gav anledning til flere - uoverensstemmelser.

Hvad kan I huske fra den analoge tidsalder? Man må selvfølgelig også gerne skrive om det, man synes, var bedre.
4
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4232

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Flora » 19. sep 2015, 20:54

Før mobiltelefonen kom til verden og man skulle mødes med nogen som blev forsinkede eller man selv var forsinket, kunne man ikke give eller få besked. Var man selv forsinket kunne man få det helt dårligt over ikke at give besked og stresse helt vildt fordi man vidste at folk stod og ventede og ikke anede hvor langt man var. Eller man stod og ventede og blev mere og mere irriteret over ikke at vide om vedkommende var på vej og hvor lang tid der ville gå. Nu til dags sender man jo bare en sms med "er der om 5 min" f.eks.
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6728

Indlægaf Wizzze » 19. sep 2015, 20:56

Jeg kan også godt huske rejsekatalogerne, de kom typisk i starten af året, det lidt lige som når der kom legetøjs kataloger så bladrede man der igennem og igennem og sat krydser ved de spændene steder :lol:

Før google, var der noget der hed telefonbøger og de gule sider, hvor man kunne finde butikker, håndværkere og den slags. De fyldte som en i helvede, men det var ingen ting imod wikipedias forgænger, leksikonet. Tror der fandtes en kopi af Lademanns Leksikon i næsten alle hjem, 30 bind, et par hyldemeter, typisk i bunden af bogreolen, for de vejede et ondt år.

Der var ingen mulighed for at tale i telefon med nogen på farten, så der var telefonbokse overalt. Os unger havde ofte et par 25-ører i en snor (der var hul i mønten dengang) så man kunne ringe hjem.

I mange biler lå der en kortbog fra krak, så man kunne finde vej, når man var udenfor kendt område.

Før www, havde vi en standard som hed gopher, som de fleste nok har glemt i dag, men meget udbredt i universitetskredse før 1995. Og før det og debatten og lign steder, havde vi bbs´er (bulletin board systems) hvor man kunne ringe op med sit modem, og få adgang til at læse og poste i fora meget som vi kender det herindefra i dag. (arrhh the good old days, mimre mimre :gammel: )
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 19. sep 2015, 21:02

^ah ja. Lademanns Leksikon i 30 bind. Mine forældre har det stadig stående på nederste hylde i bogreolen :D
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. sep 2015, 21:03

Vi havde kun et lille leksikon derhjemme, og de fleste af husets fagbøger var naturvidenskabelige, ligesom mine forældres paratviden også er det, så når jeg blev ved med at stille spørgsmål om ting, min far ikke havde en kinamands chance at svare på (fx. hvad 16. søndag efter trinitatis går ud på, og hvorfor der ikke er en nummer 26), blev jeg gennet ud i bilen, og så kørte vi på biblioteket.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. sep 2015, 21:07

Min skole investerede forresten i nye atlasser i efteråret 1989...:rulle:
Så indtil vi fik internet, hvilket vist lige akkurat skete det år, jeg gik i 9., måtte man klare sig på bedste beskub med USSR.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 19. sep 2015, 21:08

Og skulle man sende et brev til nogen før www, så måtte man fatte papir og pen og derefter i kuvert, frimærke på og ned til postkassen. Og så måtte man pænt vente til dagen efter på at folk havde fået brevet. Det er liiiiidt nemmere i dag hvor man bare kan sende en mail som modtageren har et splitsekund efter :D
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3457

Indlægaf Ballademager » 20. sep 2015, 07:42

Den gang før mobilen måtte de fyre, jeg datede, pænt ringe til vores fastnet, hvis de ville ses - med risiko for at få min mor i røret! :shock:

Før gps'en kunne man køre længe rundt uden at kunne finde frem. Da jeg boede hjemme skulle den, der sad på forsædet, altid sidde med kortet og hjælpe med at finde vej, hvis min mor ikke kendte vejen. Har faktisk stadig et gammelt eksemplar af Kraks kort i bilen, just in case.

Før www havde man altid et tomt bånd i ghettoblasteren, så man kunne trykke record og optage de yndlingssange, som man ikke lige havde på cd, direkte fra radioen. Det var jo ikke til at vide, hvornår man lige hørte dem igen. Nogle af dem var uden starten af sangen, fordi man ikke lige bar hurtig nok :-D
4
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 20. sep 2015, 08:07

Jeg kan huske hvordan væggene i mit barndomshjem var fuldstændig beklædte med leksika. Dyreleksika og lægeleksika fx. Vi havde også både små håndbøger og hele serier i flere bind om fisk, fugle, planter, træer, sommerfugle, svampe, bær osv. osv. Én væg var kun til ordbøger og grammatikker. Da mine forældre flyttede fra huset holdt de op med at tælle ved omkring 5000 bøger, og ca. halvdelen var opslagsværker af forskellig art.

Jeg kiggede meget i dyreleksika som barn (der var fantastiske billeder i) og syntes at det var så spændende at have alle de informationer lige ved hånden hele tiden. I dag kan man bare google og så står det der. Man behøver ikke hive tunge bøger ned fra hylderne og bladre og bladre før man finder det rigtige. :lol: Det var nu ellers hyggeligt. Meeeen jeg er også ret glad for Wikipedia...
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. sep 2015, 08:13

Ballademager skrev:Den gang før mobilen måtte de fyre, jeg datede, pænt ringe til vores fastnet, hvis de ville ses - med risiko for at få min mor i røret! :shock:

Før gps'en kunne man køre længe rundt uden at kunne finde frem. Da jeg boede hjemme skulle den, der sad på forsædet, altid sidde med kortet og hjælpe med at finde vej, hvis min mor ikke kendte vejen. Har faktisk stadig et gammelt eksemplar af Kraks kort i bilen, just in case.

Før www havde man altid et tomt bånd i ghettoblasteren, så man kunne trykke record og optage de yndlingssange, som man ikke lige havde på cd, direkte fra radioen. Det var jo ikke til at vide, hvornår man lige hørte dem igen. Nogle af dem var uden starten af sangen, fordi man ikke lige bar hurtig nok :-D

Eller fordi værten snakkede indover :/

Jeg kan godt huske det med telefonen. Jeg havde godt nok telefon på værelset, men hvis mine forældre, med god grund, fornemmede, at samtalen havde været rigelig lang, kunne de i yderste konsekvens finde på at løfte røret et andet sted i huset og gøre opmærksom på, at nu var det slut. Altså hvis jeg havde ringet op, selvfølgelig.

Jeg har oplevet at køre vild i Sverige, fordi det store træ, vi skulle dreje ved, åbenbart var blevet fældet i mellemtiden :træt2:
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6728

Indlægaf Wizzze » 20. sep 2015, 08:14

Flora skrev:^ah ja. Lademanns Leksikon i 30 bind. Mine forældre har det stadig stående på nederste hylde i bogreolen :D

Også mine :D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3457

Indlægaf Ballademager » 20. sep 2015, 08:19

DetSorteCirkus skrev:
Ballademager skrev:Den gang før mobilen måtte de fyre, jeg datede, pænt ringe til vores fastnet, hvis de ville ses - med risiko for at få min mor i røret! :shock:

Eller fordi værten snakkede indover :/

Jeg kan godt huske det med telefonen. Jeg havde godt nok telefon på værelset, men hvis mine forældre, med god grund, fornemmede, at samtalen havde været rigelig lang, kunne de i yderste konsekvens finde på at løfte røret et andet sted i huset og gøre opmærksom på, at nu var det slut. Altså hvis jeg havde ringet op, selvfølgelig.

Jeg har oplevet at køre vild i Sverige, fordi det store træ, vi skulle dreje ved, åbenbart var blevet fældet i mellemtiden :træt2:

:lol: med træet.

Kvaliteten af sangene fra radioen var sjældent særlig god, men som regel ok til at understøtte teenagemelankolien :D
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. sep 2015, 08:25

Ballademager skrev:
:lol: med træet.

Kvaliteten af sangene fra radioen var sjældent særlig god, men som regel ok til at understøtte teenagemelankolien :D

Det var vildt sjovt med træet, fordi der samtidig i bilradioen kørte den der Peter Belli-sang med omkvædet (citeret efter hukommelsen):
"Hvad gør man, når alting kikser totalt? Så spørger man, hvad der gik galt"
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 392
Likede indlæg: 3770

Indlægaf Sophaya » 20. sep 2015, 08:38

Jeg er født i 93 og min far er IT-direktør, så jeg er flasket op med computere og internet. Min første mobil fik jeg da jeg var 6- en klods med antenne, men trods alt en mobil :D Jeg husker dog tydeligt mine bedsteforældres hjem med leksika i lange baner, fastnettelefon og en helt anden ro end den man kan have i dag hvor smartphonen bipper konstant.
Nu er jeg 80 indeni, hvilket ikke helt matcher de 22 udenpå, men jeg får altså ofte lyst til at tage mine veninders mobiler og drukne dem i deres drinks - for der er godt nok mange, der ikke bare kan være sammen med andre mennesker, men lige skal have et par samtaler kørende på sms også. Så lad da vær!

Og så havde jeg altså en walkman. Som jeg hørte Troldepus og Prop og Berta bånd på i stor stil. Og senere en discman, hvilket nok var det vildeste. Min Blå Øjne cd var konstant i brug.
0
x
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 116
Likede indlæg: 2132

Indlægaf sigge » 20. sep 2015, 15:56

Før GPS'ens tid var vi på familieferie ved Balatonsøen i Ungarn - feriehuset dernede var i øvrigt fundet i et katalog i papirudgaven og booket over telefon, og vi brugte "Turen går til Ungarn" til at finde ud af, hvad vi skulle se dernede.
Nå, men vi blev lidt pressede, da bilen uplanlagt endte på værksted i Prag, og vi skulle finde fra værkstedet inde midt i et boligkvarter tilbage til motorvejen. Vi havde kun et Europakort i 1:1.000.000 (eller sådan noget) i bilen, og vejskilte gjorde de ikke så meget i der i Prag. Der ville det have været rart med en GPS. Men vi fandt da tilbage til ruten med lidt held, og så guidede jeg os ellers fra vi kørte af motorvejen i Ungarn og direkte ned til feriehuset med hjælp fra et gammeldags papirkort - uden omveje.

Jeg har godt nok også brugt Lademans Leksikon meget som barn. Der var nu noget hyggeligt over det at skulle hen og hive det rigtige bind ned fra hylden og bladre rundt. Så fik man også nogle gange læst om noget helt andet, som begyndte med samme bogstav, når man nu var i gang.
0

Tilbage til "Livets forhold"