Dengang før www, gps, osv.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 320
Likede indlæg: 3461

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf dgd2007 » 22. sep 2015, 11:41

DetSorteCirkus skrev:Nyhedsdækningen var godt nok også en anden i den analoge tidsalder.
Da Berlinmuren faldt, forlængede DR tv-avisen med ti minutter og supplerede vist næste dag med en ekstra-udsendelse af samme varighed.
Mere havde man ikke stof til, har jeg siden læst.

Nja, jeg husker det nu som, at der var gigantisk dækning - i hvert fald hvis man havde hybridnet (havde vi ikke det dengang ...?) Jeg synes i hvert fald, jeg kunne jeg kunne se både tysk og cnn og bbc. Ellers må det jo have været på dansk tv :gruble: Alle Trabi'erne der gik i stå på de vesttyske veje, og demonstrationerne op til, og den aften det skete.

Mht. rejser må jeg give dig ret i, at det er blevet ulige meget lettere. Især sammenlignet med rejsebureauer osv., da børnene var små og vi skulle på sommerferier osv. Da jeg selv var ung, var det jo bare at tage "Asia on a dollar a day" i baglommen og tage af sted. Det havde nu også sin charme :D
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3272

Indlægaf DD_81 » 22. sep 2015, 12:37

Marott skrev:
I gamle dage kiggede man bare ind ved venner og familie, hvis bilen holdt i indkørslen. Det er vist en uskik i dag og meget uhøfligt uden at have ringet på forhånd. :)

Vi er meget uhøflige i min familie så :D
Det hænder jævnligt at vi kigger forbi mine forældre uden at have annonceret os, og omvendt :)
Mine søstre kan også finde på bare at kigge forbi, - det er dog oftest på aftale, mest fordi det er dumt at gå forgæves faktisk.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3272

Indlægaf DD_81 » 22. sep 2015, 12:38

Mine yngste fandt nogle kassettebånd farmor og farfar havde hidbrag til manden.
De lavede båndsalat til den helt store guldmedalje, og ih hvor de kluklo imens :lun:
Båndsalat, det er altså noget helt særligt :D
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10290

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. sep 2015, 12:46

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Nyhedsdækningen var godt nok også en anden i den analoge tidsalder.
Da Berlinmuren faldt, forlængede DR tv-avisen med ti minutter og supplerede vist næste dag med en ekstra-udsendelse af samme varighed.
Mere havde man ikke stof til, har jeg siden læst.

Nja, jeg husker det nu som, at der var gigantisk dækning - i hvert fald hvis man havde hybridnet (havde vi ikke det dengang ...?) Jeg synes i hvert fald, jeg kunne jeg kunne se både tysk og cnn og bbc. Ellers må det jo have været på dansk tv :gruble: Alle Trabi'erne der gik i stå på de vesttyske veje, og demonstrationerne op til, og den aften det skete.

Mht. rejser må jeg give dig ret i, at det er blevet ulige meget lettere. Især sammenlignet med rejsebureauer osv., da børnene var små og vi skulle på sommerferier osv. Da jeg selv var ung, var det jo bare at tage "Asia on a dollar a day" i baglommen og tage af sted. Det havde nu også sin charme :D

Bemærk at jeg udelukkende nævner DR :)
Som jeg skriver til en anden, kan du inde på DR Bonanza se, hvad der blev sent hvornår, og det er som nævnt her.
0
Je suis un tableau noir.
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 23. sep 2015, 08:11

DD_81 skrev:
Marott skrev:
I gamle dage kiggede man bare ind ved venner og familie, hvis bilen holdt i indkørslen. Det er vist en uskik i dag og meget uhøfligt uden at have ringet på forhånd. :)

Vi er meget uhøflige i min familie så :D
Det hænder jævnligt at vi kigger forbi mine forældre uden at have annonceret os, og omvendt :)
Mine søstre kan også finde på bare at kigge forbi, - det er dog oftest på aftale, mest fordi det er dumt at gå forgæves faktisk.

Men det er jo også meget en familiekultur-ting. Det er, uden pis, den største lettelse ved at bo 250 km væk fra min familie, at de ikke bare kommer forbi. De synes nemlig ALLESAMMEN, det er vildt fedt bare at komme forbi og i øvrigt bare vade ind. Og jeg har altid hadet det som pesten. Jeg er meget privat og introvert, og jeg kan slet ikke ha' det. Og det forstår de andre ikke. De synes fx også, det er sippet, at man låser døren til toilettet til familiefesterne - for det er da lige meget om de lige går ind, og står og snakker, mens man tisser...
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 23. sep 2015, 08:18

Karkluden skrev: De synes fx også, det er sippet, at man låser døren til toilettet til familiefesterne - for det er da lige meget om de lige går ind, og står og snakker, mens man tisser...

:dåne:

De må da have opdaget at det er lidt småprivat for de fleste, siden der er lås på så mange døre. :-D

Jeg tror i hvert øvrigt den slags kan kureres ved at bøje sig forover, sprede sine baller med hænderne og spørge om de vil tørre, det er jo nemmere nu de allerede lige er der...:devil:
2
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 23. sep 2015, 08:32

Whoosh skrev:
:dåne:

De må da have opdaget at det er lidt småprivat for de fleste, siden der er lås på så mange døre. :-D

Jeg tror i hvert øvrigt den slags kan kureres ved at bøje sig forover, sprede sine baller med hænderne og spørge om de vil tørre, det er jo nemmere nu de allerede lige er der...:devil:

Jojo, men vi er jo FAMILIE. Og så kan man ikke have grænser. Jeg kan såmænd sagtens tisse med min mor eller min kæreste i rummet, hvis det er nødvendigt, men hell no, om jeg gider 3-4 familiemedlemmer.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 23. sep 2015, 08:43

DetSorteCirkus skrev:Bemærk at jeg udelukkende nævner DR :)
Som jeg skriver til en anden, kan du inde på DR Bonanza se, hvad der blev sent hvornår, og det er som nævnt her.

Ja, som sagt er jeg ikke 100% sikker på, om vi havde hybridnet allerede dengang - jeg tror det faktisk, men ellers må det jo have været på TV2, at jeg har set alt det der.

Men fx , hvis man spoler tilbage til fx WWII, så var der jo dengang meget bedre muligheder for at udbrede alternative forklaringer angående krigslykken. Faktisk så jeg en udsendelse med interviews med tidligere tyske Stalingrad-soldater. Det var meget sigende - de sagde, at en ting var, at de sad og frøs og sked sig ihjel i udbombede kældre rundt omkring. Men da de hørte julebudskabet hjemmefra, med lovsang om, hvordan den heltemodige tyske soldat stod vagt ved Volga ... da var det, de for alvor knækkede. Det gik op for dem, at deres ledere derhjemme var p....ligeglade med dem, og kun tænkte på selv at tage sig godt ud i befolkningens øjne. :nerve:

Gud og hvermand kan selvfølgelig lave meget mere propaganda nu via internet osv. for alverdens skrækkelige ting. Men formentlig har det gjort det meget sværere at undertrykke sandheden om den reelle situation.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10290

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. sep 2015, 08:54

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Bemærk at jeg udelukkende nævner DR :)

Ja, som sagt er jeg ikke 100% sikker på, om vi havde hybridnet allerede dengang - jeg tror det faktisk, men ellers må det jo have været på TV2, at jeg har set alt det der.

Men fx , hvis man spoler tilbage til fx WWII, så var der jo dengang meget bedre muligheder for at udbrede alternative forklaringer angående krigslykken. Faktisk så jeg en udsendelse med interviews med tidligere tyske Stalingrad-soldater. Det var meget sigende - de sagde, at en ting var, at de sad og frøs og sked sig ihjel i udbombede kældre rundt omkring. Men da de hørte julebudskabet hjemmefra, med lovsang om, hvordan den heltemodige tyske soldat stod vagt ved Volga ... da var det, de for alvor knækkede. Det gik op for dem, at deres ledere derhjemme var p....ligeglade med dem, og kun tænkte på selv at tage sig godt ud i befolkningens øjne. :nerve:

Gud og hvermand kan selvfølgelig lave meget mere propaganda nu via internet osv. for alverdens skrækkelige ting. Men formentlig har det gjort det meget sværere at undertrykke sandheden om den reelle situation.

Du er inde på noget meget interessant, synes jeg.
På den ene side er det blevet meget sværere at komme igennem med lodrette løgne og få folk til at hoppe på den kollektive limpind i længere tid ad gangen, men samtidig er det for de fleste privatpersoner blevet næsten umuligt at navigere i informationssumpen, og som historielærer oplever jeg helt klart et øget behov for kildekritik.
Jeg talte engang med en 5. klasse om, hvad man skal være særlig opmærksom på, når man samler information på nettet, og de bedyrede allesammen, at de overhovedet ikke var i tvivl om, at der havde eksisteret KZ-lejre, hvilket ellers er noget, visse okkeenokker spekulerer i at få skolebørn til at tvivle på, når de sidder og researcher til en opgave, men der er så uendelig mange andre ting, de ikke ved nok om til at kunne danne sig en selvstændig holdning til. Ja, det gælder selvfølgelig også de fleste voksne.
Det er naturligvis fantastisk at have adgang til så meget information om alting, men ingen har tiden til at gå i dybden med alt, og så bliver det alligevel ofte magthavernes eller mediernes udgave, man ender med at sluge råt.

Ang. hybridnet kan jeg huske, at der kørte nogle store kampagner med tre måenders gratis prøvetid omkring 92-93, men at der på det tidspunkt allerede var nogle, der havde fået det installeret.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 23. sep 2015, 09:45

DetSorteCirkus skrev:Ang. hybridnet kan jeg huske, at der kørte nogle store kampagner med tre måenders gratis prøvetid omkring 92-93, men at der på det tidspunkt allerede var nogle, der havde fået det installeret.

Øjensynlig 1985-95: http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Elektronik,_teletrafik_og_kommunikation/Kommunikationsteori_og_teletrafikteori/hybridnet
0

Tilbage til "Livets forhold"