Hvad er en sviner?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 187
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4137

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf decibell » 20. sep 2015, 09:23

Hej debat

Moderation er mange ting. Det er ikke kun at slette eller flytte indlæg og tråde, tage imod og besvare anmeldelser, give advarsler og udelukke. Det er også at skulle vurdere, hvad forskellige ting vil medføre på kort og langt sigt.

Det er mennesker, der sidder og modererer, og I vil derfor også uundgåeligt komme ud for, at selv om der er et regelsæt at holde sig til, vil der kunne opstå forskellige opfattelser af, hvordan der skal reageres lige i det givne øjeblik. Især fordi stemningen på det tidspunkt også altid vil påvirke, hvad der sker. Det er aldrig en undskyldning for evt. fejl, der bliver begået, men det er en forklaring på, hvorfor det nogen gange udvikler sig i en retning, som ingen havde forudset.

Vi har snakket meget sammen i moderatorteamet om det, der er sket i går/i nat/i morges, og vi synes, I fortjener et samlet svar omkring det, så der ikke bliver ødelagt flere tråde.

Vi har ikke haft mulighed for at tale med pågældende moderator, da personen ikke har været online. Der er enighed om i blandt os, at der formentlig er tale om, at personen har været træt og har mistet overblikket og derefter temperamentet, hvilket er menneskeligt - men som sagt kommer vi det ikke nærmere, før vi ser personen herinde igen og kan spørge ind til det.

Sletninger af indlæg og moderationen derefter var et forsøg på at begrænse følgerne af lige netop dét indlæg. Det gik tydeligvis ikke efter planen, og det er klart også noget, vi har taget til os og diskuterer internt. Hvis der er noget omkring moderationen, I gerne vil diskutere offentligt med os, så deltager vi altid meget gerne i en tråd omkring moderation, så længe niveauet er generelt og specifikke debattører/moderatorer og indlæg ikke hives med ind.

Vi håber, at dette svar kan gyde olie på oprørte vande, så trådene nu kan komme tilbage på sporet, og I alle kan få en dejlig søndag og fortsat deltage med godt humør på denne debat.

På vegne af moderatorteamet

:wave: decibell
6
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 09:27

Yvooonne skrev:
Elvispop skrev:Undskyld at jeg har trådt på nogen ved at bruge fremhævet skrift og store bogstaver.

Og nu er det vist osse gået for de fleste, at vi ikke ønsker at debatere den moderation som startede lavinen, før vi i teamet kan snakke med Turtle om det.

Selv i det her indlæg som jeg går ud fra er et forsøg på at imødekomme os er der en kommando. Helt ærligt Elvis. "og nu er det vist også gået op for de fleste" - drop det nedladende fis der.

Det var altså slet ikke ment sådan.. Skulle jeg ha' proppet det med smileys?
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 812
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8370
Kontakt:

Indlægaf Ado » 20. sep 2015, 09:30

Elvispop skrev:
Yvooonne skrev:
Elvispop skrev:Undskyld at jeg har trådt på nogen ved at bruge fremhævet skrift og store bogstaver.

Og nu er det vist osse gået for de fleste, at vi ikke ønsker at debatere den moderation som startede lavinen, før vi i teamet kan snakke med Turtle om det.

Selv i det her indlæg som jeg går ud fra er et forsøg på at imødekomme os er der en kommando. Helt ærligt Elvis. "og nu er det vist også gået op for de fleste" - drop det nedladende fis der.

Det var altså slet ikke ment sådan.. Skulle jeg ha' proppet det med smileys?

Du har bare ikke ret meget held med at virke imødekommende på skrift i din moderatorrolle.
4
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 09:38

Jeg har undskyldt og fået likes for det.

Min gennemlæsning af tråden, fra efter jeg gik i seng, viser at folk nu har forstået at vi ikke vil debatere moderators handling, når den moderator ikke er online.
Det var blot det jeg konstaterede.

Jeg vil da heller ikke skydes ting i skoene, som jeg ikke har sagt.
1
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4239

Indlægaf Flora » 20. sep 2015, 09:40

Det er egentlig lidt spøjst, for på det tidspunkt da den der "alle indlæg der omhandler minidramaet vil blive slettet"-kommentar kom fra @Dikus, da oplevede jeg faktisk slet ikke et drama undervejs. Jeg oplever det først blev drama-agtigt da de øvrige moderatorer begyndte på den der "DET TALER VI IKKE MERE OM"-attitude. Havde I ikke begyndt på det, tror jeg faktisk bare debatten om det var ebbet dramaløst ud efter nogle få indlæg. I stedet blev det blæst op.

For en god ordens skyld, så var ovenstående ikke for at jorde mere rundt i den konkrete situation. Blot et indspark til fremtidig moderation. Nogen gange er det måske bedre lige at lade debatten køre lidt længere før man griber ind, for det kan godt have modsat effekt.
5
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Ado
Kontakt:

Indlægaf Ado » 20. sep 2015, 09:43

De griner af "os" på Jubii. Og jeg er helt ked af at skrive, at jeg faktisk godt kan forstå dem.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Ado
Kontakt:

Indlægaf Ado » 20. sep 2015, 09:51

Yvooonne skrev:Og hvis vi snakker i den tråd om moderation, så tænker jeg det er endnu mere forventeligt når det har den afsender som det har.

Dydig/Achillaxed? Ej, hun er sgu da skøn. Jeg synes det er trist, at hun ikke vil være med her.
2
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 20. sep 2015, 09:52

Yvooonne skrev:
Flora skrev:Det er egentlig lidt spøjst, for på det tidspunkt da den der "alle indlæg der omhandler minidramaet vil blive slettet"-kommentar kom fra @Dikus, da oplevede jeg faktisk slet ikke et drama undervejs. Jeg oplever det først blev drama-agtigt da de øvrige moderatorer begyndte på den der "DET TALER VI IKKE MERE OM"-attitude. Havde I ikke begyndt på det, tror jeg faktisk bare debatten om det var ebbet dramaløst ud efter nogle få indlæg. I stedet blev det blæst op.

For en god ordens skyld, så var ovenstående ikke for at jorde mere rundt i den konkrete situation. Blot et indspark til fremtidig moderation. Nogen gange er det måske bedre lige at lade debatten køre lidt længere før man griber ind, for det kan godt have modsat effekt.

Ja - og det virker voldsomt når der pludseligt står 4-5 mods i samme tråd og skriver det samme.

Det her har jeg tænkt over før også. Måske skulle I i mod-teamet også overveje nogle retningslinjer internt, såsom at den, der lægger ud med at moderere et eller andet, også selv følger den pågældende sag til dørs. 3-4 moderatorer der er inde at kommentere samme konkrete emne, virker nemlig lige præcis lidt overvældende, og det burde i øvrigt slet ikke være nødvendigt.
4
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 20. sep 2015, 10:04

Vi griner jo i allerhøjeste grad også af moderationen på Jubii. Forskellen er nok, at når der grines af den herovre, føles det mere personligt fordi mod-teamet er mennesker, mange hver især har et vist tilhørsforhold til.

Jeg synes, de skal have lov til at hygge sig med, at alt ikke er lyserødt herovre, hvis det da er det, de gør. Let it be, og lad os forsøge at vende det her til noget, vi kan bruge fremadrettet. Under alle omstændigheder viser det jo trods alt et vist engagement, og det er da noget. :)

Fnidder på et helt nyt forum med 400 profiler oprettet indenfor den første måned, ER uundgåeligt. Hvis denne debat fortsætter succesen, er det her, uanset hvor meget vi allesammen kan lide hinanden, ikke sidste gang. Vi er mennesker med holdninger og følelser og grænser og stuff, og det er jo netop de ting, vi skal bruge, når vi skriver indlæg og fortæller om, hvad vi synes og føler om alt muligt fra flødeskum på kage til asylpolitik. Der vil opstå kontroverser, også omhandlende de vilkår, vi er her på. Det er måske ikke ligefrem det der skal udgøre størstedelen af stedets identitet, men det vil altid være en del af pakken, når den indeholder så meget dynamik som et online social forum gør. Og bør gøre.
11
Brugeravatar
Ultraviolet
Kort karma: 83
Likede indlæg: 335

Indlægaf Ultraviolet » 20. sep 2015, 10:04

Aima skrev:
Yvooonne skrev:

Ja - og det virker voldsomt når der pludseligt står 4-5 mods i samme tråd og skriver det samme.

Det her har jeg tænkt over før også. Måske skulle I i mod-teamet også overveje nogle retningslinjer internt, såsom at den, der lægger ud med at moderere et eller andet, også selv følger den pågældende sag til dørs. 3-4 moderatorer der er inde at kommentere samme konkrete emne, virker nemlig lige præcis lidt overvældende, og det burde i øvrigt slet ikke være nødvendigt.

Har i mod på at oprette en tråd hvor der kan diskuteres moderation generelt (måske oppe i forslags-foraet)? For det her er et godt forslag og er noget som der skal snakkes om (og vi er flere der har haft samme tanke). Vi vil meget gerne have input fra debattørerne, det kan hjælpe moderatorene rigtig meget. Jeg synes det er synd hvis gode forslag skal drukne i en tråd der handler om noget andet og så måske bliver overset.

Dette er forresten ikke en henstilling - jeg er ikke moderator :afro:
5
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 20. sep 2015, 10:06

Yes, jeg opretter den nu :)
4
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9658

Indlægaf kidkomb » 20. sep 2015, 10:12

Præcis, @aima. Det her vil formentlig hurtigt være vand under broen.
Vi finder ud af det. Som voksne mennesker jo :)

Jeg vil gerne præcisere at mit indlæg om min øvfølelse ingenlunde var en trussel om at skride. Jeg ville bare gerne fortælle, hvordan situationen fik mig til at have det indeni og at det fik mig til at overveje tingene.

Og lad nu Elvis'en være. Jeg er sikker på, at han gør sit bedste. Jeg er egentlig også sikker på, at resten af teamet gør deres bedste.
Det tror jeg faktisk også, at de fleste synes, men derfor er der jo stadig en masse tænderfølen og kantsliben at gøre. Og det skal der være.
Vi finder ud af det :)
Det er det vi er igang med nu :jule:

(Jeg er ikke helt sikker på den nissemand der. Jeg følte bare virkelig for den. Jeg er allerede i julestemning :lol:)
Senest rettet af kidkomb 20. sep 2015, 10:24, rettet i alt 1 gang.
5
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1016
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9210

Indlægaf Fru Sunshine » 20. sep 2015, 10:14

Nisser er altid velkomne hele året rundt.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 187
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4137

Indlægaf decibell » 20. sep 2015, 10:20

Fru Sunshine skrev:Nisser er altid velkomne hele året rundt.

Det kan diskuteres. :deer:
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1016
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9210

Indlægaf Fru Sunshine » 20. sep 2015, 10:29

decibell skrev:
Fru Sunshine skrev:Nisser er altid velkomne hele året rundt.

Det kan diskuteres. :deer:

Næh, for de gør det alligevel. Så kan man ligeså godt byde dem velkomne :jule:
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Generelt"