Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4067

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Confucius » 10. nov 2018, 10:03

fisken80 skrev:Hvorfor ligefrem vanvittigt?

Jeg sov jævnligt i mine forældres seng til jeg var omkring 7 år. Ikke hver nat, men nogle gange vaklede jeg derind nærmest i søvne. Jeg tror ikke jeg som syvårig har haft noget motiv udover at det var hyggeligt og rart.
det er helt fair, hvis man ikke ønsker det, men vanvittigt ligefrem? Det er måske en smule overdrevet.

Det er svært at forklare til en, som selv kunne finde på at gøre det som barn og som voksen. Men hvis man aldrig selv har gjort det som barn, så er det ikke bare ikke normalt - det er fuldstændigt vanvittigt at gøre. Det er ligesom at forklare det "normale" i at fælde et grantræ til jul, slæbe det ind i stuen og pynte det, og så danse rundt om det - til en som ikke er vokset op med det.

Derudover synes jeg bare at det er en intim ting, at dele seng sammen. Intimt på en måde som er forbeholdt voksne mennesker.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 10. nov 2018, 10:12

TinaW skrev:Min søn sover af og til i vores seng, hvis han er syg eller bare har brug for lidt ekstra omsorg. Han bliver snart 10.
Det er ikke ret tit han beder om lov, måske 3-4 gange på et år.
Indtil han var 4 sov han sammen med mig hver nat. Fordi han havde behovet.
Hvorfor skal et lille barn “smides” for sig selv, hvis det har brug for at sove sammen med dets forældre? Menneskeaber sover sammen med deres unger i lang tid og i mange andre kulturer end vores er det heller ikke unormalt at hele familien sover sammen.

Jeg tror ikke på at børn har behovet. Jeg tror at de har lysten på et tidspunkt, og den lyst er så bevaret og forstærket i flere år, fordi forældrene sagde ok til det i starten. Jeg sov ikke selv i mine forældres seng. Det er ikke fordi at de forbød det. Det faldt mig aldrig ind at gøre det, eller spørge, fordi jeg ikke havde noget behov i den retning. Heller ikke mine brødre.

Hvis et barn er syg eller skal have trøst, så kan det jo uden problemer foregå på barnets eget værelse eller i stuen. Forældrenes seng er ikke mere magisk end resten af boligen.

Menneskeaber piller også lus fra pelsen fra hinanden og æder dem, og smider med afføring. Derfor betyder det ikke at mennesker behøver at abe dem efter. I hvilke kulturer er det normalt at hele familien sover i samme seng sammen?
2
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 126
Likede indlæg: 1817

Indlægaf TinaW » 10. nov 2018, 11:11

Confucius skrev:
TinaW skrev:Min søn sover af og til i vores seng, hvis han er syg eller bare har brug for lidt ekstra omsorg. Han bliver snart 10.
Det er ikke ret tit han beder om lov, måske 3-4 gange på et år.
Indtil han var 4 sov han sammen med mig hver nat. Fordi han havde behovet.
Hvorfor skal et lille barn “smides” for sig selv, hvis det har brug for at sove sammen med dets forældre? Menneskeaber sover sammen med deres unger i lang tid og i mange andre kulturer end vores er det heller ikke unormalt at hele familien sover sammen.

Jeg tror ikke på at børn har behovet. Jeg tror at de har lysten på et tidspunkt, og den lyst er så bevaret og forstærket i flere år, fordi forældrene sagde ok til det i starten. Jeg sov ikke selv i mine forældres seng. Det er ikke fordi at de forbød det. Det faldt mig aldrig ind at gøre det, eller spørge, fordi jeg ikke havde noget behov i den retning. Heller ikke mine brødre.

Hvis et barn er syg eller skal have trøst, så kan det jo uden problemer foregå på barnets eget værelse eller i stuen. Forældrenes seng er ikke mere magisk end resten af boligen.

Menneskeaber piller også lus fra pelsen fra hinanden og æder dem, og smider med afføring. Derfor betyder det ikke at mennesker behøver at abe dem efter. I hvilke kulturer er det normalt at hele familien sover i samme seng sammen?

Seriøst? Så det er helt naturligt at man lægger en nyfødt baby i en seng for sig selv og nogle endda ganske hurtigt i et helt andet rum?
Som skrevet, så er der masser af andre kulturer, hvor hele familien sover sammen. Det er vores vestlige kultur der “sygliggøre” dette. Du skal ikke bilde mig ind, at en nyfødt er så bevidst at det er en lyst frem for et behov.
9
fisken80
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9700

Indlægaf fisken80 » 10. nov 2018, 11:36

Confucius skrev:
fisken80 skrev:Hvorfor ligefrem vanvittigt?

Jeg sov jævnligt i mine forældres seng til jeg var omkring 7 år. Ikke hver nat, men nogle gange vaklede jeg derind nærmest i søvne. Jeg tror ikke jeg som syvårig har haft noget motiv udover at det var hyggeligt og rart.
det er helt fair, hvis man ikke ønsker det, men vanvittigt ligefrem? Det er måske en smule overdrevet.

Det er svært at forklare til en, som selv kunne finde på at gøre det som barn og som voksen. Men hvis man aldrig selv har gjort det som barn, så er det ikke bare ikke normalt - det er fuldstændigt vanvittigt at gøre. Det er ligesom at forklare det "normale" i at fælde et grantræ til jul, slæbe det ind i stuen og pynte det, og så danse rundt om det - til en som ikke er vokset op med det.

Derudover synes jeg bare at det er en intim ting, at dele seng sammen. Intimt på en måde som er forbeholdt voksne mennesker.

Men det er jo hverken usundt eller noget, så jeg synes stadig det er et mærkeligt ord at bruge om det.
Og jo, der findes børn, der har behovet og lysten, hvordan du så end vil adskille de to ord i netop denne sammenhæng. At du ikke havde det er ikke det samme som at andre ikke har. Det havde jeg jo f.eks.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 10. nov 2018, 15:30

TinaW skrev:
Seriøst? Så det er helt naturligt at man lægger en nyfødt baby i en seng for sig selv og nogle endda ganske hurtigt i et helt andet rum?
Som skrevet, så er der masser af andre kulturer, hvor hele familien sover sammen.

Jamen, hvis der er så mange andre kulturer, hvor det er normalt at familien sover sammen i samme seng, så nævn da hvilke, når jeg direkte spørger dig om hvilke, i stedet for bare at gentage at det finder sted? For jeg kender visse kulturer, hvor de måske sover i samme rum - som regel fordi det er et shithole eller de er så fattige, at det er den eneste mulige løsning - ligesom en lerhytte på landet i Afghanistan. Men jeg kender ingen kulturer hvor familien sover i samme seng som udgangspunkt, og hvor det skyldes et bevidst ønske, og ikke nødvendighed pga. livssituationen.

TinaW skrev: Det er vores vestlige kultur der “sygliggøre” dette. Du skal ikke bilde mig ind, at en nyfødt er så bevidst at det er en lyst frem for et behov.

Det har jeg så heller ikke gjort. Læs hvad jeg egentlig skriver! Den del af det handler om børn, der er 3-4 år gamle, og ikke om babyer.
1
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 10. nov 2018, 15:42

fisken80 skrev:
Men det er jo hverken usundt eller noget, så jeg synes stadig det er et mærkeligt ord at bruge om det.

Det samme kan du sige om at danse om juletræet, og så er vi tilbage ved forrige argument. Det er måske normalt, hvis du er opvokset med det. Det er vanvittigt for én, der ikke er vokset op med det.

fisken80 skrev:Og jo, der findes børn, der har behovet og lysten, hvordan du så end vil adskille de to ord i netop denne sammenhæng. At du ikke havde det er ikke det samme som at andre ikke har. Det havde jeg jo f.eks.

Det er netop dét, at nogen har "behovet", mens andre ikke har, der gør at jeg skelner mellem behov og lyst. Hvis det var noget som alle havde behov for, så ville jeg (og mine brødre... og andre, der er opvokset uden at sove i forældrenes seng) jo bede om det på eget initiativ på den ene eller anden måde. Det er ikke tilfældet. Tanken har ikke engang strejfet mig. Det var først i løbet af folkeskolen, at jeg blev klar over at det overhovedet var en ting hos nogle af klassekammeraterne.

Derfor er det for mig at se en lyst, og ikke et behov.
0
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 265
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4767

Indlægaf Mistermor » 10. nov 2018, 17:15

Confucius skrev:Det er netop dét, at nogen har "behovet", mens andre ikke har, der gør at jeg skelner mellem behov og lyst. Hvis det var noget som alle havde behov for, så ville jeg (og mine brødre... og andre, der er opvokset uden at sove i forældrenes seng) jo bede om det på eget initiativ på den ene eller anden måde. Det er ikke tilfældet. Tanken har ikke engang strejfet mig. Det var først i løbet af folkeskolen, at jeg blev klar over at det overhovedet var en ting hos nogle af klassekammeraterne.

Derfor er det for mig at se en lyst, og ikke et behov.

Du ved jo rent faktisk ikke, om du har haft behovet, men at det er blevet "kvalt". Man bliver jo påvirket lige fra fødslen. Man lærer, hvordan "vi" gør i "vores" familie.

F.eks. lærte mine børn, at når man var blevet puttet i sengen, stod man ikke op. Så når de vågnede om natten og havde brug for os, kaldte de på os. Det vil der også være nogen, der synes, er sært. Jeg synes, at det forhindrede en masse bøvl, når de var kommet i seng, - omend det jo gav mere arbejde til forældrene.

Hvis nogen havde spurgt mine børn, vidste de næppe heller, hvorfor de blev i sengen. De var hverken blevet truet eller skældt ud; de havde bare lært det fra de var helt små.

Mange voksne singler savner en at sove med - og jeg mener SOVE, - voksne i parforhold, har svært ved at sove, hvis deres partner er ude at rejse, -hvorfor skulle børn være så anderledes, at de ikke også kan have behov for nærhed?
11
Brugeravatar
Vira
Kort karma: 701
Geografisk sted: Slagelse
Likede indlæg: 4715

Indlægaf Vira » 10. nov 2018, 19:03

Hvordan et helt almindeligt moppesæt med spand kan koste over 200 kroner i Bilka :gruble:
0
I'm not limited edition, I'm weird.
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 10. nov 2018, 19:23

Mistermor skrev:
Du ved jo rent faktisk ikke, om du har haft behovet, men at det er blevet "kvalt".

Jo, det ved jeg rent faktisk godt. Jeg har hverken haft lysten eller behovet. Når tanken aldrig nogensinde har strejfet mig fra jeg var 3-4 år til jeg hørte om det som ca. 10-årig, og når jeg i samme periode aldrig har ytret eller haft ønsket om det, så ved jeg udmærket om jeg har haft behovet/lysten til det.

Mistermor skrev:Mange voksne singler savner en at sove med - og jeg mener SOVE, - voksne i parforhold, har svært ved at sove, hvis deres partner er ude at rejse, -hvorfor skulle børn være så anderledes, at de ikke også kan have behov for nærhed?

Jeg anfægter ikke at børn har behov for nærhed. Jeg anfægter at det er et behov som kun kan opfyldes ved at de sover i samme seng som de voksne. De kan fint få den nærhed i dagligdagen i boligens andre rum.
0
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 48
Likede indlæg: 1234

Indlægaf Lucia » 10. nov 2018, 19:42

At min computer pludselig beder mig om at aktivere Windows. Den er 3 år gammel og har haft Windows fra starten :forvirret:
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 565
Likede indlæg: 12059

Indlægaf Sangius » 10. nov 2018, 20:08

Jeg under mig oprigtigt over, at man kan synes det er vanvittigt at have sine børn sovende i sengen. Det er en super nem og effektiv måde at få en masse kropskontakt og nærhed med de små, som i en travl hverdag hurtig kan glemmes.

Det er desuden helt sikkert et behov for min datter at sove i samme seng som far eller mor, uden tvivl.
Senest rettet af Sangius 10. nov 2018, 20:17, rettet i alt 2 gange.
9
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 27
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 1136

Indlægaf Raenil » 10. nov 2018, 20:16

Lucia skrev:At min computer pludselig beder mig om at aktivere Windows. Den er 3 år gammel og har haft Windows fra starten :forvirret:

https://www.pcworld.com/article/3319697 ... -2018.html

Det løser sig selv, de skal bare lige have fikset deres server.
3
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 446
Likede indlæg: 8211

Indlægaf HappyPaww » 10. nov 2018, 20:16

Sangius skrev:Jeg under mig oprigtigt over, at man kan synes det er vanvittigt at have sine børn sovende i sengen. Det er en super nem og effektiv måde at få en masse kropskontakt og nærhed med de små, som i hverdagen hurtigt kan i en travl hverdag hurtig kan glemmes.

Det er desuden helt sikkert et behov for min datter at sove i samme seng som far eller mor, uden tvivl.

Helt enig. Min søn på 5 år trisser ind i vores seng hver nat - og han er hjertens velkommen. Er manden ude en aften, lader jeg oftest vores dreng komme direkte i vores seng.

Jeg elsker samsovning og nyder at have min “flok” tæt på. Jeg sover bedre og synes det er det mest naturlige i verden. Min seng er ikke forbeholdt “intimitet” med min kæreste, og altså, det lykkedes da at lave en lillesøster, så helt galt er det da ikke, selvom vi har børn i sengen :)

Jeg synes til gengæld, at det er helt forrykt at nægte sit eget kød og blod adgang til ens seng - især dem der har vildt travlt med at børnene skal på eget værelse. Og så er det altså noget nemmere at håndtere natteuro, når de sover his en, kontra end hvis de sov på eget værelse.
10
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 824
Likede indlæg: 11760

Indlægaf dgd2007 » 10. nov 2018, 20:39

Lucia skrev:At min computer pludselig beder mig om at aktivere Windows. Den er 3 år gammel og har haft Windows fra starten :forvirret:

Kan du så ikke komme ind i den eller hvordan? :gruble:
0
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 27
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 1136

Indlægaf Raenil » 10. nov 2018, 21:11

dgd2007 skrev:

Kan du så ikke komme ind i den eller hvordan? :gruble:

Microsoft anbefaler at man bare ignorerer problemet til de har fået det løst. "Problemet" er en gennemsigtig tekst i nederste højre hjørne om at man skal aktive.
1

Tilbage til "Generelt"