Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 630
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 2808

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Fillie » 12. dec 2015, 14:52

Lemonella skrev:Alt det her snak om kærester/filejser/sheiker og andre betegnelser, kom jeg til, at tænke på engang jeg stod på vores svalegang og hygge-snakkede med min genbo. Hun fortalte, at en af de ældre damer på 3. Sal, havde fået en madkæreste. Jeg spurgte så om hun mente de kærstede når de havde spist. Så kiggede hun genert på mig og udbrød "det ved jeg da ikke noget om" og så fnisede den der søde ældre dame på 80 år som en skolepige. Det var nu lidt sødt. :lol:

Sikke en sød historie. Jeg har nu altid undret mig over, hvad en "madkæreste" er. Jeg tænker, at det er noget i retning af Lærer Andersen i Matador, som gør kur til enlige damer for at blive bespist gratis hos dem. Men måske er det bare et ældre udtryk for "Netflix and chill"? :-D
4
"All you need is love."

- The Beatles
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 275
Likede indlæg: 3832

Indlægaf Lemonella » 12. dec 2015, 14:52

ManicNinja skrev:Haha - hvor kært! Er en madkæreste ikke bare én, man ofte spiser sammen med? Kommer til at tænke på Lærer Andersen i matador - er Violet ikke hans madkæreste?

Jo de var vist madkærester. Altså ind til de giftede sig. Det varede jo så ikke så længe. Hun tog jo livet af ham. Den stakkels mand. :D
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Fillie

Indlægaf Fillie » 12. dec 2015, 14:53

Lemonella skrev:
ManicNinja skrev:Haha - hvor kært! Er en madkæreste ikke bare én, man ofte spiser sammen med? Kommer til at tænke på Lærer Andersen i matador - er Violet ikke hans madkæreste?

Jo de var vist madkærester. Altså ind til de giftede sig. Det varede jo så ikke så længe. Hun tog jo livet af ham. Den stakkels mand. :D

Nej nej, det var MISSE! :-D
3
"All you need is love."

- The Beatles
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 275
Likede indlæg: 3832

Indlægaf Lemonella » 12. dec 2015, 15:15

Fillie skrev:
Lemonella skrev:

Nej nej, det var MISSE! :-D

Åh Gud ja. Det var det da også. :-D
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 346
Likede indlæg: 3810

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2015, 15:24

Fillie skrev:Sikke en sød historie. Jeg har nu altid undret mig over, hvad en "madkæreste" er. Jeg tænker, at det er noget i retning af Lærer Andersen i Matador, som gør kur til enlige damer for at blive bespist gratis hos dem. [...]

Præcis! ;)
0
Jailbird
Kort karma: 58
Likede indlæg: 748

Indlægaf Jailbird » 12. dec 2015, 15:26

Karkluden skrev:Jeg synes, "kæreste" er så fint, fordi det er kønsneutralt, og (for mig) associeres til "den man har kærest".

Det forklarede du meget bedre end mig! Det er derfor jeg var undrende over, at nogen kan have noget imod den omtale af deres partner.
Hvis jeg nogensinde bliver gift, er min kæreste i hvert fald stadig min kæreste, bum.
2
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2015, 15:28

Jailbird skrev:Det forklarede du meget bedre end mig! Det er derfor jeg var undrende over, at nogen kan have noget imod den omtale af deres partner.
Hvis jeg nogensinde bliver gift, er min kæreste i hvert fald stadig min kæreste, bum.

Alt med sprog er jo noget med vaner. Jeg ville stadig kun i yderste nødsfald kalde andre end teenagere for "kærester" :)
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2449

Indlægaf Karkluden » 12. dec 2015, 15:32

dgd2007 skrev:
Jailbird skrev:Det forklarede du meget bedre end mig! Det er derfor jeg var undrende over, at nogen kan have noget imod den omtale af deres partner.

Alt med sprog er jo noget med vaner. Jeg ville stadig kun i yderste nødsfald kalde andre end teenagere for "kærester" :)

Ja, det er da 100% vaner :kys:
Må jeg spørge, helt oprigtigt, hvad du ville omtale min kæreste og mig som så? Vi har været i officielt forhold i lidt over 3,5 år, kendt hinanden i 4 år, og bor sammen, men er ikke gift eller forlovet endnu, og har ikke børn. Vi er 23 og 27. :D Jeg er bare nysgerrig.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5277

Indlægaf ManicNinja » 12. dec 2015, 15:35

Ordet 'snolder' om slik. Har det da aldrig nogensinde heddet? :gruble: :stoned: Hvor jeg er fra, kaldes det 'snold'. Det andet minder også bare alt for meget om 'snuller' - altså sådan noget man finder under sofaen, hvis ikke man er så flink med støvsugeren ...
0
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2015, 15:38

Karkluden skrev:Ja, det er da 100% vaner :kys:
Må jeg spørge, helt oprigtigt, hvad du ville omtale min kæreste og mig som så? Vi har været i officielt forhold i lidt over 3,5 år, kendt hinanden i 4 år, og bor sammen, men er ikke gift eller forlovet endnu, og har ikke børn. Vi er 23 og 27. :D Jeg er bare nysgerrig.

Hmm ... det ved jeg ikke. :gruble:
Nu sladrer jeg heldigvis ikke så meget, så det er sjældent, jeg ville have brug for det. Men jeg ville nok snarere sige et eller andet om, at I boede sammen.
0
Brugeravatar
Fillie

Indlægaf Fillie » 12. dec 2015, 15:40

ManicNinja skrev:Ordet 'snolder' om slik. Har det da aldrig nogensinde heddet? :gruble: :stoned: Hvor jeg er fra, kaldes det 'snold'. Det andet minder også bare alt for meget om 'snuller' - altså sådan noget man finder under sofaen, hvis ikke man er så flink med støvsugeren ...

Jeg bliver 35 om et øjeblik og voksede op på Sydsjælland, og jeg har hørt begge former, ligesom mange brugte udsagnsordet "at snolde". Jeg var bare sådan et vildt gammelklogt barn, som voksede op blandt voksne, der talte et ret "fint" dansk, så jeg "købte slik" og "havde slik". :-D
0
"All you need is love."

- The Beatles
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2449

Indlægaf Karkluden » 12. dec 2015, 15:43

dgd2007 skrev:

Nu sladrer jeg heldigvis ikke så meget, så det er sjældent, jeg ville have brug for det. Men jeg ville nok snarere sige et eller andet om, at I boede sammen.

Haha, jeg mente nu heller ikke i sladderregi, men man kunne jo godt få brug for at omtale folk, man kender. Altså fx "ja, vi skal besøge min nevø/ven/søn/nabo og hans kæreste/samlever/kone/kæleabe imorgen". Men tak for svar :kys: :D
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1222
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 10401

Indlægaf kidkomb » 12. dec 2015, 15:45

For nogle ældre mennesker er "kæreste" lidt nedladende. Det forfladiger det forhold man omtaler og antyder, at det bare er sådan noget, som vi idag ville kalde "fling". Sådan lidt løst, uengageret pjank.
Hvis man har det forhold til ordet, så kan jeg godt forstå man søger et alternativ :lol:
Samlevende indikerer netop, at det er "alvor", så måske det er et udtryk for respekt omkring forholdet tænker jeg.

Jeg bruger selv kun kæreste om sådan noget. Det er et dejligt vidt begreb (for de fleste andre end ældre mennesker.)
Jeg vil dog indrømme, at jeg glæder mig lidt til, at jeg en dag kan kalde min kæreste for "min mand".
Det vil jeg sige med utilsløret stolthed i stemmen :lun:
4
Walk tall and cry with dignity.
Jeg kan ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.
Brugeravatar
Fillie

Indlægaf Fillie » 12. dec 2015, 15:47

dgd2007 skrev:

Jeg kan læse, at vi er ude i spidsfindige krumspring for at undgå at benytte bestemte ord, ligesom når nogen skal forklare et eller andet, der relaterer sig til under- eller sexliv, og ikke kan lide at benytte nogle af de betegnelser, der findes. :-D
0
"All you need is love."

- The Beatles
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1222
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 10401

Indlægaf kidkomb » 12. dec 2015, 15:48

ManicNinja skrev:
Jailbird skrev:Jeg undrer mig over personer, som midt i en samtale har brug for at afbryde mig når jeg kommer til at omtale deres partner som "kæreste". "KONE" bliver der fluks rettet. Jamen, er det så vigtigt? Føler de, at jeg nedgraderer deres forhold ved at kalde konen for kæreste? I så fald føler jeg de nedgraderer mit forhold, eftersom jeg har været sammen med min kæreste mere end 3 gange så lang tid som de har med deres "kone". (Og det er sket flere gange at jeg bliver rettet i den sammenhæng).

Jeg fatter det heller ikke. But then again: Hvis det er vigtigt for dem, så kan vi vel ofre os og bruge den betegnelse, de foretrækker? Jeg fatter heller ikke hele diskussionen med, om man nu er "Bedste" eller "Mormor" eller whatnot. Men jeg retter bare ind. For min skyld kunne familiens unger i øvrigt kalde mig Onkel, selv om jeg er af hunkøn ... :)

Da jeg skulle være moster første gang, bad jeg udtrykkeligt om at blive kaldt "onkel XXX" fordi "moster XXX" lyder som en overvægtig, gangbesværet trunte.
Jeg er nu kommet til, at holde af det alligevel, for når det bliver sagt med "mine" børns kærlighed i stemmen, så er det noget helt andet! :dåne:
6
Walk tall and cry with dignity.
Jeg kan ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.

Tilbage til "Generelt"