Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 610
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 2587

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Fillie » 12. dec 2015, 16:04

dgd2007 skrev:
Fillie skrev:Jeg kan læse, at vi er ude i spidsfindige krumspring for at undgå at benytte bestemte ord, ligesom når nogen skal forklare et eller andet, der relaterer sig til under- eller sexliv, og ikke kan lide at benytte nogle af de betegnelser, der findes. :-D

Hmm, måske har du lidt ret. Jeg mangler sådan et bredt generelt ord. Men det er også lidt, som jeg sagde før: vane. Jeg kan heller ikke få mig selv til at kalde en direktør for en "sig ih øv" ... fordi det hed ikke, dengang jeg lærte at tale :D

Hvad med "partner"? I nogle situationer synes jeg, det er det helt rette udtryk - f.eks. her på Debatten, når man debatterer parforhold. Men det virker ved siden af, hvis man siger, at "Karkluden tager sin nye partner med til middag på lørdag". :-D
0
"All you need is love."

- The Beatles
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 395
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 12. dec 2015, 16:05

ManicNinja skrev:
Fillie skrev:
ManicNinja skrev:Ordet 'snolder' om slik. Har det da aldrig nogensinde heddet? :gruble: :stoned: Hvor jeg er fra, kaldes det 'snold'. Det andet minder også bare alt for meget om 'snuller' - altså sådan noget man finder under sofaen, hvis ikke man er så flink med støvsugeren ...

Jeg bliver 35 om et øjeblik og voksede op på Sydsjælland, og jeg har hørt begge former, ligesom mange brugte udsagnsordet "at snolde". Jeg var bare sådan et vildt gammelklogt barn, som voksede op blandt voksne, der talte et ret "fint" dansk, så jeg "købte slik" og "havde slik". :-D

Hos os sagde også de voksne "at snolde" og "snold". Det var først for få år siden, at jeg løb på formen "snolder" - og syntes, det lød nogenlunde lige så bøvet og noller (!) som - nåja - ordet 'noller'. Jeg forbinder virkelig 'snolder' med noget jysk. Også selv om jeg for længst har erfaret, at sådan har folk overalt i landet åbenbart rendt rundt og sagde :stoned: Og jeg er ellers glad for det meste jyske. men nøøøj, det her lyder dumt ...

Ah, det lettede! :D

Jeg er fra Sjælland og har hørt om snolder eller at snolde - men aldrig bare snold :gruble:
2
x
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 573
Likede indlæg: 5094

Indlægaf ManicNinja » 12. dec 2015, 16:05

dgd2007 skrev:
Fillie skrev:Jeg kan læse, at vi er ude i spidsfindige krumspring for at undgå at benytte bestemte ord, ligesom når nogen skal forklare et eller andet, der relaterer sig til under- eller sexliv, og ikke kan lide at benytte nogle af de betegnelser, der findes. :-D

Hmm, måske har du lidt ret. Jeg mangler sådan et bredt generelt ord. Men det er også lidt, som jeg sagde før: vane. Jeg kan heller ikke få mig selv til at kalde en direktør for en "sig ih øv" ... fordi det hed ikke, dengang jeg lærte at tale :D

Haha - skøn stavemåde! :lol: Men er CEO noget, man siger? :8: Er det ikke bare skriftsprog i stillingsopslag og måske på visitkort? Jeg har da aldrig hørt nogen præsentere sig som CEO - men det KAN selvfølgelig også handle om, at jeg bare ikke færdes i de "rigtige" kredse ...
1
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 12. dec 2015, 16:07

Fillie skrev:
dgd2007 skrev:

Hvad med "partner"? I nogle situationer synes jeg, det er det helt rette udtryk - f.eks. her på Debatten, når man debatterer parforhold. Men det virker ved siden af, hvis man siger, at "Karkluden tager sin nye partner med til middag på lørdag". :-D

Jeg associerer partner med sexpartner. Det siger nok mere om mig :gruble:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9669

Indlægaf kidkomb » 12. dec 2015, 16:08

ManicNinja skrev:
dgd2007 skrev:

Haha - skøn stavemåde! :lol: Men er CEO noget, man siger? :8: Er det ikke bare skriftsprog i stillingsopslag og måske på visitkort? Jeg har da aldrig hørt nogen præsentere sig som CEO - men det KAN selvfølgelig også handle om, at jeg bare ikke færdes i de "rigtige" kredse ...

Jeg føler mig pænt dum nu. Jeg sad og sagde "Sig ih øv" og prøvede at få det til, at lyde som direktør....
Det lød faktisk meget sødt, hvis jeg selv skal sige det :lol:
8
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 12. dec 2015, 16:08

Partner er for mig én, som man har et firma sammen med.
4
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 12. dec 2015, 16:10

Jeg er fra Sjælland og hørte først ordet "snold" (og de andre versioner og bøjninger af samme) for nogle år siden.
Jeg synes det lyder ulækkert. Ikke som noget jeg har lyst til, at spise i hvert fald :blush:
Hos os er det bare slik. Hos nogle var det fredags-slik, da jeg var barn. Vildere blev dét ikke.
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3427

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2015, 16:13

ManicNinja skrev:Haha - skøn stavemåde! :lol: Men er CEO noget, man siger? :8: [...]

De gør i finanskredse ... den kan endda bøjes: sig ih øv'en, flere sig ih øv'er ...
0
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 12. dec 2015, 16:18

dgd2007 skrev:
ManicNinja skrev:Haha - skøn stavemåde! :lol: Men er CEO noget, man siger? :8: [...]

De gør i finanskredse ... den kan endda bøjes: sig ih øv'en, flere sig ih øv'er ...

Gyyyyyys ...
1
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 610
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 2587

Indlægaf Fillie » 12. dec 2015, 16:44

dgd2007 skrev:

Det er jo ordvoldtægt! :8:
1
"All you need is love."

- The Beatles
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 554
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10270

Indlægaf icelady » 12. dec 2015, 16:54

Moderen i den hollandske dokumentar "Drengen der lever af rawfood."

Hun er på grænsen til at være fanatisk.

Edit: Kunne være spændende at finde ud af, hvordan det går med ham nu. :gruble:
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 12. dec 2015, 16:54

icelady skrev:Moderen i den hollandske dokumentar "Drengen der lever af rawfood."

På grænsen?
Det er godt nok en gammel dokumentar. Jeg tror lige jeg vil se, om man kan finde noget om, hvordan det er gået dem.
3
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Vira
Kort karma: 497
Likede indlæg: 1907

Indlægaf Vira » 12. dec 2015, 16:58

At skat mener jeg har en formue på 127.830 kr. :gruble:
0
I'm not limited edition, I'm weird.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 12. dec 2015, 17:17

kidkomb skrev:
icelady skrev:Moderen i den hollandske dokumentar "Drengen der lever af rawfood."

På grænsen?
Det er godt nok en gammel dokumentar. Jeg tror lige jeg vil se, om man kan finde noget om, hvordan det er gået dem.

Han er stadig på raw food og holder foredrag om det sammen med sin mor.
Moderen har i øvrigt en søn på 24, som ikke spiser raw mere og hun siger "Jeg er da bekymret for hans helbred, men jeg tror et godt forhold til ham er vigtigt, så jeg accepterer det." :shock:
Holy crap.
3
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 12. dec 2015, 17:22

Nå, on topic.
Hvorfor jeg kun har to kropstemperaturer.
Ishamrende kold og klam-varm og svedig. Helt seriøst. Der er nærmest kun de to.

Lige nu sidder jeg med store sutsko, strømper, cowboybukser, undertrøje, kortærmet tyk t-shirt, langærmet termo-skiundertrøje, stor fleecetrøje og et tykt fleecetæppe og fryser. Min fingre er iskolde, min næse ligeså.
Og her er 21 grader indenfor.
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.

Tilbage til "Generelt"