Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3885

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 12. dec 2015, 18:59

Jailbird skrev:Og jeg undrer mig over, om der findes en slags modsat placebo effekt, så medicin som normalt virker, ikke virker medmindre man TROR på det virker.

Ja, jeg er syg, hvorfor spørger I?

Det gør der med garanti. Jeg ved dog ikke, om det har et navn.

Tæt på, men en lidt anden betydning, end den du efterspørger, findes også noceboeffekten.

Placebos mørke søster. Men placebos mørke søster, nocebo-effekten, er derimod ikke ret kendt. Nocebo betyder "jeg vil skade". Hvis vi får at vide, at noget kan gør os syge, og vi tror på det, kan vi rent faktisk blive syge af det. Det kaldes nocebo-effekten, der har været kendt i snart 40 år. Begrebet blev introduceret i 1961 af Walter P. Kennedy i tidsskriftet Medical World (Medical World, September 1961. Walter P. Kennedy: "The Nocebo Reaction").http://www.netleksikon.dk/n/no/nocebo_effekten.shtml
2
14 11 14 :banan:
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1017

Indlægaf Sorenspige » 12. dec 2015, 19:34

At i hvert fald hovedpersonen i julekalenderen på TV2 aldrig skifter tøj.
0
Jailbird
Kort karma: 57
Likede indlæg: 656

Indlægaf Jailbird » 12. dec 2015, 20:12

Delfin skrev:
Jailbird skrev:Og jeg undrer mig over, om der findes en slags modsat placebo effekt, så medicin som normalt virker, ikke virker medmindre man TROR på det virker.

Tæt på, men en lidt anden betydning, end den du efterspørger, findes også noceboeffekten.

Placebos mørke søster. Men placebos mørke søster, nocebo-effekten, er derimod ikke ret kendt. Nocebo betyder "jeg vil skade". Hvis vi får at vide, at noget kan gør os syge, og vi tror på det, kan vi rent faktisk blive syge af det. Det kaldes nocebo-effekten, der har været kendt i snart 40 år. Begrebet blev introduceret i 1961 af Walter P. Kennedy i tidsskriftet Medical World (Medical World, September 1961. Walter P. Kennedy: "The Nocebo Reaction").http://www.netleksikon.dk/n/no/nocebo_effekten.shtml

Interessant emne egentlig. Jeg så engang en dokumentar hvor en mandlig person, som i forsøget på at begå selvmord havde slugt kærestens glas piller (som var ufarlige, idet hun var med i sådan et placebo forsøg), og han blev kørt på hospitalet, hvor de ikke kunne stabilisere ham, fordi han virkelig var ved at dø fra dem. Men i dokumentaren kaldte de det stadig for placebo så vidt jeg husker :gruble:
1
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 12. dec 2015, 20:27

Ligesom historien om en matematiker der havde lagt mærke til at han sov mere og mere, og så regnede sig frem til sin dødsdag. Og rent faktisk døde på den dato.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Abraham_de_Moivre
1
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 12. dec 2015, 21:30

Jailbird skrev:
Delfin skrev:

Interessant emne egentlig. Jeg så engang en dokumentar hvor en mandlig person, som i forsøget på at begå selvmord havde slugt kærestens glas piller (som var ufarlige, idet hun var med i sådan et placebo forsøg), og han blev kørt på hospitalet, hvor de ikke kunne stabilisere ham, fordi han virkelig var ved at dø fra dem. Men i dokumentaren kaldte de det stadig for placebo så vidt jeg husker :gruble:

Interessant.

Det kan nok være lidt svært at vælge det rigtige ord, men jeg ville skelne sådan, uden ellers at vide, om det er rigtigt. Men det er heller ikke et begreb, jeg er stødt på ofte, så måske bruges det ikke så meget i daglig tale.

Man har en forventning, om at medicinen virker på den sygdom, man behandler. Det må være placebo.
Hun har en forventning om, at medicinen vil slå hende ihjel = medicinen skader hende, så det må vel være nocebo.
0
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 12. dec 2015, 21:31

Whoosh skrev:Ligesom historien om en matematiker der havde lagt mærke til at han sov mere og mere, og så regnede sig frem til sin dødsdag. Og rent faktisk døde på den dato.

Vildt.
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 12. dec 2015, 21:32

Hvordan denne stavemåde af Stefanie "Stefonknee" dog er blevet konstrureret :tie:.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 12. dec 2015, 21:36

http://ekstrabladet.dk/112/knivoverfald ... ge/5869573

Det her. Jeg cyklede forbi Nørreport, mens der var spærret af, og der vrimlede med politi og ambulancer. På jorden sad en mand med blod i ansigtet. Mere så jeg ikke, for jeg stillede mig selvfølgelig ikke op og gloede, men hvorfor sad han der, når knivstikkeriet var sket i Ørstedsparken?
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 447
Likede indlæg: 3309

Indlægaf Kommodedyret » 12. dec 2015, 21:45

Om jeg måske er allergisk over for æbler.
Det klør i hvert fald..
0
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3454

Indlægaf dgd2007 » 13. dec 2015, 00:07

ShuruQ skrev:Hvordan denne stavemåde af Stefanie "Stefonknee" dog er blevet konstrureret :tie:.

Kan det ikke have været et forsøg på hjemmelavet lydskrift på engelsk? :gruble:
Altså fx, at den sidste stavelse udtales lige som ordet knee?
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3454

Indlægaf dgd2007 » 13. dec 2015, 00:13

Whoosh skrev:Ligesom historien om en matematiker der havde lagt mærke til at han sov mere og mere, og så regnede sig frem til sin dødsdag. Og rent faktisk døde på den dato.

Skræmmende ... Når jeg hører sådan noget, er jeg altid nødt til at tænke på en anden historie.
Kan ikke huske den i detaljer, men det var noget med en indisk konge, hvor hofastrologen havde fået magten over ham ved at forudsige hans snarlige dødsdag.
Kongens tro førsteminister blev klar over, at han bev nødt til at gribe ind, men kongen var blevet helt overbevist ...
Ministeren spurgte derfor i kongens påhør, om astrologen også kunne forudsige sin egen dødsdag?
Ok ja, om så og så mange år den og den dag ...
Ministeren trak derefter sit sværd og huggede hovedet af astrologen og vendte sig om mod kongen og sagde: "Se, han tog fejl!"
:D
9
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8522

Indlægaf 2SHY » 13. dec 2015, 01:37

Hvordan Morten Kok kan bruge SÅ lang tid på at beskrive og forklare noget så simpelt som at lave chokoladeovertrukne mandler med forskelligt pulver. Seriøst hvor svært kan det være? 1 Smelt chokolade, 2 smid mandler i, 3 fisk mandlerne op og rul i pulver, 4 tag mandlerne ud af pulver og børst overskydende pulver af. The end. Det kan man sq da ikke bruge 5 minutter på at vise og forklare?
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 13. dec 2015, 02:14

Sorenspige skrev:At i hvert fald hovedpersonen i julekalenderen på TV2 aldrig skifter tøj.

http://www.avisen.dk/aha-derfor-skifter ... 60034.aspx
1
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4214

Indlægaf Persnikedy » 13. dec 2015, 11:58

The fuck :gruble:
0
Fab-Yule-Ous