Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ShuruQ » 30. dec 2015, 13:05

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:At en del tror at bare fordi man er muslim så kan man bekæmpe ISIS.

Jeg forstår ikke den tankegang. Hvorfor tror nogle at man som muslim kan gøre noget ved en gruppe der er alt andet end religiøse? Vi har ikke en eller anden hemmelig eliksir der forvandler deres tankegang, vi kan som individer gøre lige så lidt som hr og fru Jørgensen.

Og jeg undrer mig over at nogle faktisk mener jeg har pligt til det pga min tro. Jeg har ikke mere pligt til det end alle andre. Jeg undres.

Ah, men du må da indrømme, at mange af de præster og/eller repræsentanter for diverse foreninger, der er blevet interviewet i tidens løb, lader til at have livslang erfaring i tvetungethed mht. IS og middelalder-straffe og ytringsfrihed og seksuelle minoriteter og kvinderettigheder og ... og ... :genert:

Uden tvivl.

Men jeg kan som menig muslim gør ligeså lidt mod ISIS som den 57-årise indremissionske Leif kan. Hvis den menige muslim kunne klsre ISIS havde vi ikke stået med den massive migrantstrøm vi ser :).
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
didas
Kort karma: 223
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2271

Indlægaf didas » 30. dec 2015, 13:41

ShuruQ skrev:
dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:At en del tror at bare fordi man er muslim så kan man bekæmpe ISIS.

Jeg forstår ikke den tankegang. Hvorfor tror nogle at man som muslim kan gøre noget ved en gruppe der er alt andet end religiøse? Vi har ikke en eller anden hemmelig eliksir der forvandler deres tankegang, vi kan som individer gøre lige så lidt som hr og fru Jørgensen.

Og jeg undrer mig over at nogle faktisk mener jeg har pligt til det pga min tro. Jeg har ikke mere pligt til det end alle andre. Jeg undres.

Ah, men du må da indrømme, at mange af de præster og/eller repræsentanter for diverse foreninger, der er blevet interviewet i tidens løb, lader til at have livslang erfaring i tvetungethed mht. IS og middelalder-straffe og ytringsfrihed og seksuelle minoriteter og kvinderettigheder og ... og ... :genert:

Uden tvivl.

Men jeg kan som menig muslim gør ligeså lidt mod ISIS som den 57-årise indremissionske Leif kan. Hvis den menige muslim kunne klsre ISIS havde vi ikke stået med den massive migrantstrøm vi ser :).

Det fik mig altså til at tænke på denne her :lol:

Billede
5
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 30. dec 2015, 19:09

Ordet weekend.

Det er jo adopteret fra engelsk, men vi må da have et dansk ord også eller har haft det en gang :gruble:.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 331
Likede indlæg: 3744

Indlægaf Novella » 30. dec 2015, 19:45

ShuruQ skrev:Ordet weekend.

Det er jo adopteret fra engelsk, men vi må da have et dansk ord også eller har haft det en gang :gruble:.

Argh. Du kommer over knæet, dame. Nu grubler jeg også over det.
1
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 291
Likede indlæg: 3377

Indlægaf Skralde » 30. dec 2015, 19:48

Hvad der er blevet af Turtle? :gruble:
3
L, mit livs lys - 3.10.2010
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 30. dec 2015, 19:51

Novella skrev:

Men var det ikke bare søndag?
Lørdag var jo en arbejdsdag førhen.
Jeg mener jeg har hørt mine forældre tale om at gå i skole om lørdagen.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 256
Likede indlæg: 4264

Indlægaf Flora » 30. dec 2015, 19:51

Novella skrev:

Men...i gamle dage arbejdede man jo og gik i skole om lørdagen og havde kun fri om søndagen. Så har man vel bare kaldt det søndag. Så måske weekend bare er adopteret dengang vi gik over til at have fri både lørdag og søndag uden der blev lavet et dansk ord for det? :gruble:
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 30. dec 2015, 19:53

Novella skrev:

Det var det jeg håbede :slem:.

Kommer sig af en snak min kammerat og jeg havde, han nævner at man på italiensk siger weekend og ville svare at det gjorde vi også på dansk. Italienerne har udover weekend "fine settimane" og så gik det op for mig at jeg ikke kender andre ord end weekend i forhold til dansk.
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 30. dec 2015, 19:57

Mine forældre gik vist også i skole om lørdagen og min mor i søndagsskole og jeg ved at søndag var eneste fridag.

Men jeg tænker alligevel det er sært hvis vi ikke har andre ord. På en måde.
0
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 52
Likede indlæg: 708

Indlægaf Charly » 30. dec 2015, 20:42

Hvorfor mit barn er sådan en kæmpe soveskovl og altid har været det??!!
0
Kan man ringe til en voksen?
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 30. dec 2015, 21:21

Hvorfor de ikle bruger Ramasjang til et eller andet konstrultivt når børneprogeammerne lukker ned fremfor de der snorketæer med nedtælling.

Det samme med Ultra.
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 30. dec 2015, 21:38

Pernille skrev:
ShuruQ skrev:Hvorfor de ikle bruger Ramasjang til et eller andet konstrultivt når børneprogeammerne lukker ned fremfor de der snorketæer med nedtælling.

Det samme med Ultra.

Når der er MGP, både børne- og voksen MGP, bruger de Ramasjang til tegnsprogstolkning af det :slem: :wink3:

Det er konstruktiv.

Men resten af tiden :-D.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3431

Indlægaf dgd2007 » 30. dec 2015, 22:17

Whoosh skrev:Men var det ikke bare søndag?
Lørdag var jo en arbejdsdag førhen.
Jeg mener jeg har hørt mine forældre tale om at gå i skole om lørdagen.

Ok ja. Jeg har også gået i skole om lørdagen. Det var først sidst i 60'erne, at det blev lavet om. Det kan sagtens passe med, hvornår ordet "weekend" for alvor blev populært.
Der er for øvrigt to forskellige udtaler af det ... en dansk og engelsk-ish :)
0
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2071

Indlægaf Tibbler » 30. dec 2015, 22:25

ShuruQ skrev:Hvorfor de ikle bruger Ramasjang til et eller andet konstrultivt når børneprogeammerne lukker ned fremfor de der snorketæer med nedtælling.

Det samme med Ultra.

Det er skam konstruktivt.

"Det er sengetid. Se, de sover også inde i fjernsynet." :D
6
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9673

Indlægaf kidkomb » 30. dec 2015, 23:03

Tåler en gentagelse...