Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 26. jan 2016, 19:13

polavyk skrev:
dgd2007 skrev:At man på provinsisk har en særlig bøjningsform af hjælpeverberne: at kan, at skal, at vil osv. :gruble:
Fr eksempel: "... så han ikke risikerer at skal gå hele vejen."
Hvilken provins er der tale om? ;)

Fx håndboldkommentatoren Thomas Kristensen: "Så får de mulighed for at kan få mere ud af det".

Han siger også "mødt", så det rimer på "født" - og "Chistiansen", så det rimer på "Banansen" ... og det er jo i hvert fald noget jysk.

Fru-Sunshine-disclaimer: muligvis ikke alle slags jysk :wink3:

EDIT: Han er vist fra Esbjerg-kanten ...
0
Brugeravatar
Puffi
Indlæg: 1085
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:06
Kort karma: 311
Geografisk sted: Esbjerg-ish
Likede indlæg: 2284

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Puffi » 26. jan 2016, 19:19

At man ikke bare kan få lov til at snakke jysk i fred.
7
You had me from the start, won’t let this end
First you wanna go to the left then you wanna turn right
Wanna argue all day, make love all night
First you up then you’re down and then between
Ohh! I really want to know…
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 26. jan 2016, 19:27

Hvordan man kan udtale "mødt" så det IKKE rimer på "født"?
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 26. jan 2016, 19:32

Lemonella skrev:
Det er der jo snart ikke ret mange der er. Det er åbenbart okay, når selv vores regering, laver ikke særligt venligstillede love mod migranter og flygtninge.
Læste på Facebook, at selv Kofi Annan, er bekymret over de nye tiltag i Danmark.


Lidt i forlængelse...læste at Inger Støjbjerg ikke kunne garantere, at DK rent faktisk overholder menneskerettighedskonventionerne i det, folketinget har vedtaget i dag.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Fru Sunshine » 26. jan 2016, 20:00

Puffi skrev:At man ikke bare kan få lov til at snakke jysk i fred.

Enig.
Og så over, hvordan Christiansen (går jeg ud fra, der skal stå) ellers skal udtales. Min mor er døbt Christiansen, så hun må da om nogen vide, hvad den korrekte udtale er.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23097

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Mani » 26. jan 2016, 20:32

Fru Sunshine skrev:
Puffi skrev:At man ikke bare kan få lov til at snakke jysk i fred.

Enig.
Og så over, hvordan Christiansen (går jeg ud fra, der skal stå) ellers skal udtales. Min mor er døbt Christiansen, så hun må da om nogen vide, hvad den korrekte udtale er.

Jeg har en veninde, der udtaler det med et noget længere a end jeg gør (vi har en bekendt, der hedder det). Måske er det det, DGD hentyder til :gruble:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Fru Sunshine » 26. jan 2016, 20:35

Mani skrev:
Fru Sunshine skrev:
Puffi skrev:At man ikke bare kan få lov til at snakke jysk i fred.

Enig.
Og så over, hvordan Christiansen (går jeg ud fra, der skal stå) ellers skal udtales. Min mor er døbt Christiansen, så hun må da om nogen vide, hvad den korrekte udtale er.

Jeg har en veninde, der udtaler det med et noget længere a end jeg gør (vi har en bekendt, der hedder det). Måske er det det, DGD hentyder til :gruble:

Aner det ikke. Men det er noget sært noget, at gå op i.
:gruble:
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 26. jan 2016, 22:52

icelady skrev:Hvordan man kan udtale "mødt" så det IKKE rimer på "født"?

På "sødt" :)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 26. jan 2016, 23:08

Fru Sunshine skrev:
Mani skrev:
Fru Sunshine skrev:
Puffi skrev:At man ikke bare kan få lov til at snakke jysk i fred.

Enig.
Og så over, hvordan Christiansen (går jeg ud fra, der skal stå) ellers skal udtales. Min mor er døbt Christiansen, så hun må da om nogen vide, hvad den korrekte udtale er.

Jeg har en veninde, der udtaler det med et noget længere a end jeg gør (vi har en bekendt, der hedder det). Måske er det det, DGD hentyder til :gruble:

Aner det ikke. Men det er noget sært noget, at gå op i.
:gruble:

Hov hov, er I ikke lidt lovligt nærtagende ... jeg krævede ikke, at det skulle være forbudt at sige de ting på jysk.
Polavyks spørgsmål gik på, hvor i landet man siger "at kan, at skal, at vil" osv.
Og jeg hørte så lige en sige det i fjernsynet - og kunne så indkredse hans herkomst ved, at han netop sagde "mødt" og "Christiansen" på jysk - det er jo meget genkendeligt.

Men altså, vi er vel enige om, at "-an" kan udtales på to måder: som i {mand, and, kan} eller som i {banan, lian, galan}?
Udtalen af Christiansen er i Kbh. på den første måde, og på jysk på den anden (med mindre der er nogle varianter, jeg ikke kender).
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Flora » 26. jan 2016, 23:30

dgd2007 skrev:Hov hov, er I ikke lidt lovligt nærtagende ... jeg krævede ikke, at det skulle være forbudt at sige de ting på jysk.
Polavyks spørgsmål gik på, hvor i landet man siger "at kan, at skal, at vil" osv.
Og jeg hørte så lige en sige det i fjernsynet - og kunne så indkredse hans herkomst ved, at han netop sagde "mødt" og "Christiansen" på jysk - det er jo meget genkendeligt.

Men altså, vi er vel enige om, at "-an" kan udtales på to måder: som i {mand, and, kan} eller som i {banan, lian, galan}?
Udtalen af Christiansen er i Kbh. på den første måde, og på jysk på den anden (med mindre der er nogle varianter, jeg ikke kender).


Min mormor og morfar hed Christiansen og jeg har altid udtalt det som de selv gjorde, nemlig som det sidste. Altså banan-udtalen. De var oprindeligt fra Næstved og flyttede siden til Falster, så jeg tror altså ikke det er en udpræget jysk måde at udtale det på.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 26. jan 2016, 23:37

Flora skrev:Min mormor og morfar hed Christiansen og jeg har altid udtalt det som de selv gjorde, nemlig som det sidste. Altså banan-udtalen. De var oprindeligt fra Næstved og flyttede siden til Falster, så jeg tror altså ikke det er en udpræget jysk måde at udtale det på.

Nå, så er det åbenbart en landsomspændende sammensværgelse :)
(Men den pågældende var rent faktisk fra Esbjerg i dette tilfælde.)
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Fru Sunshine » 27. jan 2016, 05:32

dgd2007 skrev:
Fru Sunshine skrev:
Mani skrev:
Fru Sunshine skrev:
Puffi skrev:At man ikke bare kan få lov til at snakke jysk i fred.

Enig.
Og så over, hvordan Christiansen (går jeg ud fra, der skal stå) ellers skal udtales. Min mor er døbt Christiansen, så hun må da om nogen vide, hvad den korrekte udtale er.

Jeg har en veninde, der udtaler det med et noget længere a end jeg gør (vi har en bekendt, der hedder det). Måske er det det, DGD hentyder til :gruble:

Aner det ikke. Men det er noget sært noget, at gå op i.
:gruble:

Hov hov, er I ikke lidt lovligt nærtagende ... jeg krævede ikke, at det skulle være forbudt at sige de ting på jysk.
Polavyks spørgsmål gik på, hvor i landet man siger "at kan, at skal, at vil" osv.
Og jeg hørte så lige en sige det i fjernsynet - og kunne så indkredse hans herkomst ved, at han netop sagde "mødt" og "Christiansen" på jysk - det er jo meget genkendeligt.

Men altså, vi er vel enige om, at "-an" kan udtales på to måder: som i {mand, and, kan} eller som i {banan, lian, galan}?
Udtalen af Christiansen er i Kbh. på den første måde, og på jysk på den anden (med mindre der er nogle varianter, jeg ikke kender).

Det hedder "lige lovligt nærtagende".
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf landsbytossen » 27. jan 2016, 07:53

Når nu snakken går på Jyder og udtale, så undrer jeg mig over "Du må ha´ godnat" sagt af esbjergensere med rødder længere oppe af vestkysten
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14668
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf sigge » 27. jan 2016, 08:17

sigge skrev:At jeg i dag har fået 2 opkald fra et tlf.nr. i Columbia (områdenr. +57)?


I dag er det så et irsk telefonnr., der ringer til mig. Gad vide, hvor jeg har oplyst mit tlf.nr., siden det pludselig er blevet så populært? (Jeg tager ikke telefonen og har heller ingen intentioner om at ringe nummeret op.)
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 27. jan 2016, 10:39

Fru Sunshine skrev:Det hedder "lige lovligt nærtagende".

:D Inden du får det kørt at for langt væk fra emnet, må jeg måske minde om, at jeg egentlig bare undrede mig og komstruktionen "at kan", at skal" osv.

Jeg var faktisk nysgerrig og tænkte, det kunne være, der var nogle debattører, der kunne sige: "Nå ja, det siger jeg også." Og i så fald, om de også ville skrive det, eller det kun er en talesprogsvariant. Og nu det jo udtales "å ka", var jeg også nysgerrig efter, om det egentlig var "at kan" eller "og kan"?

I en sætning som fx: "Nu får de muligheden for å ka få mere ud det."
0

Tilbage til "Generelt"