Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Jailbird
Kort karma: 57
Likede indlæg: 639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Jailbird » 22. jan 2016, 08:26

dgd2007 skrev:
Jailbird skrev:Hvordan man siger cigaretslukker på engelsk? :gruble: (altså de der halvcirkler man putter sin cigaret ned i for at den går ud af sig selv).

Hmm ... jeg kender ikke sådan nogen, heller ikke på dansk. Men hvis man skulle konstruere nooget, der blev forstået, kunne det måske være noget med "extinguisher"? Du kan da prøve at google på det, om ikke andet står det måske som forklaring på det rigtige udtryk :)

Edit: Jeg sletter billedet, det var kæmpe :stoned:
Det hedder en cigarette snuffer, tak for hjælpen :gogo:
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 116
Likede indlæg: 2132

Indlægaf sigge » 22. jan 2016, 08:52

Hvorfor rigtige bagere ikke kan finde ud af at have et udvalg af spændende rundstykker med fuldkorn og kerner, når butiksbagere i de store supermarkeder som Bilka godt kan.

Edit: Og det er så i Jylland, jeg har godt hørt sagnet om, at det i København ikke er muligt at opdrive et hvidt rundstykke mere. I dag har jeg så haft valget mellem hvide rundstykker i forskellige former uden "drys" eller med 3 forskellige slags "drys".
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1145
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9626

Indlægaf kidkomb » 22. jan 2016, 09:04

Jeg er med sigge, det er helt åndssvagt, at man må ty til bake-off i supermarkeder, fordi "rigtige" bagere har brød, der ikke er værd at ofre penge på.
I den by min mor bor er der dog en bager, der er virkelig god. Prisen er også derefter, men det er det værd.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3225

Indlægaf DD_81 » 22. jan 2016, 09:15

kidkomb skrev:Jeg er med sigge, det er helt åndssvagt, at man må ty til bake-off i supermarkeder, fordi "rigtige" bagere har brød, der ikke er værd at ofre penge på.
I den by min mor bor er der dog en bager, der er virkelig god. Prisen er også derefter, men det er det værd.

Jeg undrer mig over at folk fortsat tror det er bake-off de køber i de større supermarkeder.
Føtex, Bilka, Kvickly har altså rigtige bagerier i butikken ;) - deres produkter er ikke mere eller mindre bakeoff end dem du finder i i rigtige bagere, hvor de altås også bruger mel-mix til deres produkter.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 22. jan 2016, 09:21

DD_81 skrev:
kidkomb skrev:Jeg er med sigge, det er helt åndssvagt, at man må ty til bake-off i supermarkeder, fordi "rigtige" bagere har brød, der ikke er værd at ofre penge på.

Jeg undrer mig over at folk fortsat tror det er bake-off de køber i de større supermarkeder.
Føtex, Bilka, Kvickly har altså rigtige bagerier i butikken ;) - deres produkter er ikke mere eller mindre bakeoff end dem du finder i i rigtige bagere, hvor de altås også bruger mel-mix til deres produkter.

Nej, jeg ved godt, at "rigtige" bagere oftest bruger bake-off-blandinger. Og det synes jeg faktisk også er åndssvagt.
Men jeg tror ikke jeg har set supermarkeder reklamere for, at deres brød er slået op af "rigtige" ingredienser.
Hos den bager ude ved min mor er der vitterlig himmelvid forskel (til den gode side) fra det ellers gode brød i supermarkeder.

Mit issue med bake-off er mest, at der (oftest? -jeg er ikke hundrede, det er hear-say) ting som palmefedt og modificeret stivelse i og det har jeg det stramt med.
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3225

Indlægaf DD_81 » 22. jan 2016, 09:32

kidkomb skrev:
DD_81 skrev:

Nej, jeg ved godt, at "rigtige" bagere oftest bruger bake-off-blandinger. Og det synes jeg faktisk også er åndssvagt.
Men jeg tror ikke jeg har set supermarkeder reklamere for, at deres brød er slået op af "rigtige" ingredienser.
Hos den bager ude ved min mor er der vitterlig himmelvid forskel (til den gode side) fra det ellers gode brød i supermarkeder.

Mit issue med bake-off er mest, at der (oftest? -jeg er ikke hundrede, det er hear-say) ting som palmefedt og modificeret stivelse i og det har jeg det stramt med.

bake-off er ting der er forhåndslavet på fabrikker, og som blot skal bages færdig ved udsalgssteder.
Melblandinger er ikke bake-off, men jo det er da "snyd"
Det er 20 år siden jeg havde fritidsjob i en bager, og dengang brugte man det også, og havde brugt det længe.
Det er jo den måde man sikrer at valnøddebrød altid smager af valnøddebrød ;)
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 22. jan 2016, 09:35

DD_81 skrev:

bake-off er ting der er forhåndslavet på fabrikker, og som blot skal bages færdig ved udsalgssteder.
Melblandinger er ikke bake-off, men jo det er da "snyd"
Det er 20 år siden jeg havde fritidsjob i en bager, og dengang brugte man det også, og havde brugt det længe.
Det er jo den måde man sikrer at valnøddebrød altid smager af valnøddebrød ;)

I melblandinger er der da ofte fedtstof? Det er smart at blande fedtstof og stivelse i, for det gør brødet mere sprødt udenpå og bouncy indeni.

Edit: Tror du ikke bare jeg har misforstået bake-off termen? Jeg mener nok melblandinger så.
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3515

Indlægaf Lemonella » 22. jan 2016, 09:52

DD_81 skrev:

Der findes vist ikke mange bagere der ikke bruger diverse mel-mix til, at bage med. Bagere der laver alt fra bunden af, er i fåtal.
Folk ved det bare ikke og kan sikkert ikke smage forskel alligevel.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3404

Indlægaf dgd2007 » 22. jan 2016, 09:52

Ah, midt al denne bager-bashing må jeg lige indskyde, at "vores" bager er altså fin, og deres ting smager meget mere "rigtigt" end supermarkedernes, og at de som regel har adskillige forskellige slags rundstykker, nå!

Men det er nok også noget med, hvor stor omsætningen er i de forskellige butikker, hvor meget de kan gøre ud af det.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10257

Indlægaf icelady » 22. jan 2016, 09:56

dgd2007 skrev:Ah, midt al denne bager-bashing må jeg lige indskyde, at "vores" bager er altså fin, og deres ting smager meget mere "rigtigt" end supermarkedernes, og at de som regel har adskillige forskellige slags rundstykker, nå!

Men det er nok også noget med, hvor stor omsætningen er i de forskellige butikker, hvor meget de kan gøre ud af det.

Meget enig:

Min lokale bager har minimum 8 forskellige rundstykker og han eksperimenter en del med nye slags. Jeg mener han har ihvertfald 5 eller seks med kerner/rugmel osv. Altså ikke kun bagt med hvedemel og så nogle kerner af en slags ovenpå; nej det er selve dejen, der er grov i det.

Eneste ulempe er så, at han nogle morgener genopvarmer rundstykker fra dagen før: Det er absolut ikke lykken, når man tror man skal have et frisk sprødt rundstykke og så får et gummi-agtigt et.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 22. jan 2016, 10:11

Lemonella skrev:
DD_81 skrev:Jeg undrer mig over at folk fortsat tror det er bake-off de køber i de større supermarkeder.

Der findes vist ikke mange bagere der ikke bruger diverse mel-mix til, at bage med. Bagere der laver alt fra bunden af, er i fåtal.
Folk ved det bare ikke og kan sikkert ikke smage forskel alligevel.

I har sikkert ret. Jeg kender ikke rigtigt andre bagere længere end den ude hos min mor. Og den er awesome.
Man kan se alle ingredienser på deres hjemmeside.
Alt andet brød jeg har fået fra bagere i mange år har været helt ligegyldigt. Supermarkedsbrød har længe været langt bedre.
Jeg ville dog ønske at det fremgik tydeligt om der er modificeret stivelse i.
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Pixie88
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1269

Indlægaf Pixie88 » 22. jan 2016, 11:17

Kvinder der bruger foundation og pudder, intet andet. Kan de ikke selv se, at deres ansigt bliver helt fladt og huden ser trist ud?
Brug dog lige en blush eller contour dine kindben, pande og kæbe :genert:
2
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1447

Indlægaf Badesandalen » 22. jan 2016, 11:28

icelady skrev:Meget enig:

Min lokale bager har minimum 8 forskellige rundstykker og han eksperimenter en del med nye slags. Jeg mener han har ihvertfald 5 eller seks med kerner/rugmel osv. Altså ikke kun bagt med hvedemel og så nogle kerner af en slags ovenpå; nej det er selve dejen, der er grov i det.

Eneste ulempe er så, at han nogle morgener genopvarmer rundstykker fra dagen før: Det er absolut ikke lykken, når man tror man skal have et frisk sprødt rundstykke og så får et gummi-agtigt et.

Jeg troede ikke de måtte sælge daggammelt brød længere? Der ligger en bager tæt på min by der gør et stort nummer ud at smide brød ud hver dag der ikke bliver solgt.
0
Har brugt for lang tid på' gå rundt og dukke mig
Lukket døre til de rum hvor der var spejl
Skiftet kurs, nu' jeg forenet med mine fejl
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
HappyQ
Kort karma: 111
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 753

Indlægaf HappyQ » 22. jan 2016, 11:54

Wizzze skrev:
kidkomb skrev:
Wizzze skrev:
Det gik ikke så meget på hvordan de har råd, men hvordan de får dem, regner ikke lige med at der er friske forsyninger med apple og Samsung telefoner ind til Damaskus :gruble:

Nøh, det er selvfølgelig rigtig nok :genert:

Måske de køber dem, når de når Tyrkiet.

Det må være det, og så tyrkiske simkort, de har nok også roaming aftalerne med europæerne, men hvordan så med betaling? kan de få prepaid sims med stor nok forudbetaling, for ellers vil et par opkald vel dræne konto, med de priser der er på roaming? :gruble:

Jeg ved ikke om de kan bruge det, men når mine børn er udenlands bruger vi Viber, det er gratis. Man kan både bruge SMS og tale.
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3404

Indlægaf dgd2007 » 22. jan 2016, 12:30

HappyQ skrev:Jeg ved ikke om de kan bruge det, men når mine børn er udenlands bruger vi Viber, det er gratis. Man kan både bruge SMS og tale.

Man skal jo stadig kunne gå på nettet.
0

Tilbage til "Generelt"