Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3452

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 26. jan 2016, 23:08

Fru Sunshine skrev:
Mani skrev:
Fru Sunshine skrev:
Puffi skrev:At man ikke bare kan få lov til at snakke jysk i fred.

Enig.
Og så over, hvordan Christiansen (går jeg ud fra, der skal stå) ellers skal udtales. Min mor er døbt Christiansen, så hun må da om nogen vide, hvad den korrekte udtale er.

Jeg har en veninde, der udtaler det med et noget længere a end jeg gør (vi har en bekendt, der hedder det). Måske er det det, DGD hentyder til :gruble:

Aner det ikke. Men det er noget sært noget, at gå op i.
:gruble:

Hov hov, er I ikke lidt lovligt nærtagende ... jeg krævede ikke, at det skulle være forbudt at sige de ting på jysk.
Polavyks spørgsmål gik på, hvor i landet man siger "at kan, at skal, at vil" osv.
Og jeg hørte så lige en sige det i fjernsynet - og kunne så indkredse hans herkomst ved, at han netop sagde "mødt" og "Christiansen" på jysk - det er jo meget genkendeligt.

Men altså, vi er vel enige om, at "-an" kan udtales på to måder: som i {mand, and, kan} eller som i {banan, lian, galan}?
Udtalen af Christiansen er i Kbh. på den første måde, og på jysk på den anden (med mindre der er nogle varianter, jeg ikke kender).
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 259
Likede indlæg: 4276

Indlægaf Flora » 26. jan 2016, 23:30

dgd2007 skrev:Hov hov, er I ikke lidt lovligt nærtagende ... jeg krævede ikke, at det skulle være forbudt at sige de ting på jysk.
Polavyks spørgsmål gik på, hvor i landet man siger "at kan, at skal, at vil" osv.
Og jeg hørte så lige en sige det i fjernsynet - og kunne så indkredse hans herkomst ved, at han netop sagde "mødt" og "Christiansen" på jysk - det er jo meget genkendeligt.

Men altså, vi er vel enige om, at "-an" kan udtales på to måder: som i {mand, and, kan} eller som i {banan, lian, galan}?
Udtalen af Christiansen er i Kbh. på den første måde, og på jysk på den anden (med mindre der er nogle varianter, jeg ikke kender).

Min mormor og morfar hed Christiansen og jeg har altid udtalt det som de selv gjorde, nemlig som det sidste. Altså banan-udtalen. De var oprindeligt fra Næstved og flyttede siden til Falster, så jeg tror altså ikke det er en udpræget jysk måde at udtale det på.
2
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 26. jan 2016, 23:37

Flora skrev:Min mormor og morfar hed Christiansen og jeg har altid udtalt det som de selv gjorde, nemlig som det sidste. Altså banan-udtalen. De var oprindeligt fra Næstved og flyttede siden til Falster, så jeg tror altså ikke det er en udpræget jysk måde at udtale det på.

Nå, så er det åbenbart en landsomspændende sammensværgelse :)
(Men den pågældende var rent faktisk fra Esbjerg i dette tilfælde.)
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9241

Indlægaf Fru Sunshine » 27. jan 2016, 05:32

dgd2007 skrev:
Fru Sunshine skrev:
Mani skrev:
Fru Sunshine skrev:
Puffi skrev:At man ikke bare kan få lov til at snakke jysk i fred.

Enig.
Og så over, hvordan Christiansen (går jeg ud fra, der skal stå) ellers skal udtales. Min mor er døbt Christiansen, så hun må da om nogen vide, hvad den korrekte udtale er.

Jeg har en veninde, der udtaler det med et noget længere a end jeg gør (vi har en bekendt, der hedder det). Måske er det det, DGD hentyder til :gruble:

Aner det ikke. Men det er noget sært noget, at gå op i.
:gruble:

Hov hov, er I ikke lidt lovligt nærtagende ... jeg krævede ikke, at det skulle være forbudt at sige de ting på jysk.

Det hedder "lige lovligt nærtagende".
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 27. jan 2016, 07:53

Når nu snakken går på Jyder og udtale, så undrer jeg mig over "Du må ha´ godnat" sagt af esbjergensere med rødder længere oppe af vestkysten
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2147

Indlægaf sigge » 27. jan 2016, 08:17

sigge skrev:At jeg i dag har fået 2 opkald fra et tlf.nr. i Columbia (områdenr. +57)?

I dag er det så et irsk telefonnr., der ringer til mig. Gad vide, hvor jeg har oplyst mit tlf.nr., siden det pludselig er blevet så populært? (Jeg tager ikke telefonen og har heller ingen intentioner om at ringe nummeret op.)
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 27. jan 2016, 10:39

Fru Sunshine skrev:Det hedder "lige lovligt nærtagende".

:D Inden du får det kørt at for langt væk fra emnet, må jeg måske minde om, at jeg egentlig bare undrede mig og komstruktionen "at kan", at skal" osv.

Jeg var faktisk nysgerrig og tænkte, det kunne være, der var nogle debattører, der kunne sige: "Nå ja, det siger jeg også." Og i så fald, om de også ville skrive det, eller det kun er en talesprogsvariant. Og nu det jo udtales "å ka", var jeg også nysgerrig efter, om det egentlig var "at kan" eller "og kan"?

I en sætning som fx: "Nu får de muligheden for å ka få mere ud det."
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10323

Indlægaf icelady » 27. jan 2016, 10:46

icelady skrev:Om gårdmanden (kvinden) får bøvl, nu hun har pillet folks "Nej tak"-mærkater af postkasserne :gruble:

Og hvorfor filan dét, hun gjorde postkasserne rene med, skulle stinke så meget af citron? Det var virkelig en solid dunst af citron.

Har lige fået inspiceret min væg af en af de "højere" herrer i Boligforening.

Vi snakker lidt frem og tilbage om hvordan det går i området. Jeg fortæller at gårddamen nok ikke er populær, fordi folk nu skal bestille nye mærker til postkasserne.

"Det må hun slet ikke. Hun må slet ikke fjerne mærker fra jeres postkasser. Jeg skal lige omkring hende og give hende en reprimande."
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. jan 2016, 11:16

Mogens Lykketoft og hans tale.
Jeg undrer mig både over behovet for at svine andre til, at gøre dette i anledning af sin fødselsdag og at maile en privat tale rundt.

Jeg har altid tilhørt Auken-fløjen, så det er ikke, fordi Lykketoft er en stor helt for mig, men jeg betragter ham som et højtbegavet menneske, og derfor forstår jeg ikke, at han har haft lyst til at opføre sig sådan.
1
Je suis un tableau noir.
OsCoccygis
Kort karma: 15
Likede indlæg: 345

Indlægaf OsCoccygis » 27. jan 2016, 12:28

sigge skrev:
sigge skrev:At jeg i dag har fået 2 opkald fra et tlf.nr. i Columbia (områdenr. +57)?

I dag er det så et irsk telefonnr., der ringer til mig. Gad vide, hvor jeg har oplyst mit tlf.nr., siden det pludselig er blevet så populært? (Jeg tager ikke telefonen og har heller ingen intentioner om at ringe nummeret op.)

De ringer også til mig, mandag og tirsdag fra Columbia, i dag fra Irland. Og for et par uger siden fra Venezuela :stoned: Jeg gad også godt vide hvor de finder numrene de ringer til
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2147

Indlægaf sigge » 27. jan 2016, 12:40

OsCoccygis skrev:
sigge skrev:

De ringer også til mig, mandag og tirsdag fra Columbia, i dag fra Irland. Og for et par uger siden fra Venezuela :stoned: Jeg gad også godt vide hvor de finder numrene de ringer til

Det er da mystisk. :gruble: Men det bliver da spændende at se, hvilke lande de ringer fra næste gang.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 27. jan 2016, 13:49

DetSorteCirkus skrev:Mogens Lykketoft og hans tale.
Jeg undrer mig både over behovet for at svine andre til, at gøre dette i anledning af sin fødselsdag og at maile en privat tale rundt.

Jeg har altid tilhørt Auken-fløjen, så det er ikke, fordi Lykketoft er en stor helt for mig, men jeg betragter ham som et højtbegavet menneske, og derfor forstår jeg ikke, at han har haft lyst til at opføre sig sådan.

Det kan være, han har fået kuller af at gå ovre i FN og skulle være diplomatisk hele tiden :fløjt:

Han har nu været skæg sammen med Uffe Ellemann i News' udenrigsprogram. Men de fleste er vist enige om, at dette ikke var alt for smart.
0
Brugeravatar
Sevii
Kort karma: 61
Likede indlæg: 628

Indlægaf Sevii » 27. jan 2016, 16:11

Jeg undrer mig bare over de teste der bliver delt på facebook som "hvad for et dyr er du?". Det er så ligegyldigt. Sommetider kan det godt være sjovt, men for det meste ikke.
Jeg tror årsagen til de mennesker der gør det, er fordi de mister lidt fornemmelsen på hvornår de ikke er interessante på facebook. Ligesom det heller ikke er interessant at se hvad du får at spise eller hvilke piller du tager inden du går i seng. Men det er måske mig. Min facebook væg er også ret kedelig. :genert:
0
:banan: :banan:
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2501

Indlægaf Pandesteg » 27. jan 2016, 16:17

Hvorfor min spotify hopper og skratter someb gammel ridset CD hver gang der skiftes nummer :gruble:
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3565

Indlægaf Lemonella » 27. jan 2016, 16:21

Sevii skrev:Jeg undrer mig bare over de teste der bliver delt på facebook som "hvad for et dyr er du?". Det er så ligegyldigt. Sommetider kan det godt være sjovt, men for det meste ikke.
Jeg tror årsagen til de mennesker der gør det, er fordi de mister lidt fornemmelsen på hvornår de ikke er interessante på facebook. Ligesom det heller ikke er interessant at se hvad du får at spise eller hvilke piller du tager inden du går i seng. Men det er måske mig. Min facebook væg er også ret kedelig. :genert:

Jeg synes de små tests er harmløs underholdning på lige fod med horoskoper. Jeg tager testene og jeg læser horoskoper, men de er på ingen måde noget jeg tager alvorligt. :)

Jeg er egentlig også ret ligeglad med om jeg virker interessant på Facebook eller ikke gør. Det er igen, for mig, total harmløs tidsfordriv og ren underholdning. Jeg lever ikke mit liv efter de resultater jeg får.
Jeg smider så næsten aldrig billeder af det jeg spiser og jeg fortæller heller aldrig om de piller jeg eventuelt tager eller ikke tager, hverken før under eller efter jeg Er gået i seng. :)
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.

Tilbage til "Generelt"