Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 768
Likede indlæg: 6047

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ManicNinja » 30. apr 2016, 13:12

Studsgaard skrev:
ManicNinja skrev:Jeg er ret kræsen i brød og nok lidt af et vanedyr på det punkt ... Lige nu sidder jeg derfor og undrer mig seriøst over, hvordan fanden de koldhævede grovboller, jeg bagte i går efter ny opskrift, både kan smage så godt og ikke være spor tørre i dag. Der er hverken olie, mælkeprodukter eller nødder i dem. Jeg fatter hat. Men er seriøst glædeligt overrasket. Og så skal de ikke en fang æltes. Hurra - HADER at røre ved rå dej!

Er det muligt du vil dele en opskrift ?

Det kan du tro! Den ligger her:
http://www.dr.dk/Mad/opskrifter/Spis_og ... -broed.htm

Jeg erstattede halvdelen af hvedemelet med fuldkornshvedemel og brugte "kun" 6 dl, dér hvor han skriver "6-8". Vil nok putte en anelse mindre i næste gang. Men ellers virkelig nem og præcis opskrift. :)

P.s. Det er i øvrigt nok sådan nogle boller, der kun bliver bedre, jo længere de hæver: Jeg lod min dej stå i køleren i små 24 timer ... Og jo, de kan sagtens fryses, hvis det er. Så skal de bare lune forsigtigt op igen. :)
Senest rettet af ManicNinja 30. apr 2016, 21:15, rettet i alt 1 gang.
1
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 264
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 3110

Indlægaf Studsgaard » 30. apr 2016, 13:16

ManicNinja skrev:
Studsgaard skrev:
ManicNinja skrev:Jeg er ret kræsen i brød og nok lidt af et vanedyr på det punkt ... Lige nu sidder jeg derfor og undrer mig seriøst over, hvordan fanden de koldhævede grovboller, jeg bagte i går efter ny opskrift, både kan smage så godt og ikke være spor tørre i dag. Der er hverken olie, mælkeprodukter eller nødder i dem. Jeg fatter hat. Men er seriøst glædeligt overrasket. Og så skal de ikke en fang æltes. Hurra - HADER at røre ved rå dej!

Er det muligt du vil dele en opskrift ?

Det kan du tro! Den ligger her:
http://www.dr.dk/Mad/opskrifter/Spis_og ... -broed.htm

Jeg erstattede halvdelen af hvedemelet med fuldkornshvedemel og brugte "kun" 6 dl, dér hvor han skriver "6-8". Vil nok putte en anelse mindre i næste gang. Men ellers virkelig nem og præcis opskrift. :)

Mange tak. Dem tror jeg vi skal have til morgenmad i morgen n
1
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1073
Likede indlæg: 7866

Indlægaf ShuruQ » 30. apr 2016, 13:19

dgd2007 skrev:I 70'erne (tror jeg det var) var det meget vigtigt, at man begyndte at sige "i Grønland" i stedet for "på Grønland" for at vise, at man anerkendte det som en slags land, efter at de havde fået selvstyre. Men helt lige som Sverige og Norge er de selvfølgelig ikke (endnu i hvert fald).

Jeg er, ligesom på så mange andre punkter, kontrær hvad det angår. Jeg nægter at sige i Grønland, det lyder så dumt i mine ører. Tror det er fordi jeg ser det som en ø med selvstyre og ved alle andre øer hedder det på, så det med at sige i, virker så forkert :genert:.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 447
Likede indlæg: 4841

Indlægaf dgd2007 » 30. apr 2016, 13:27

ShuruQ skrev:Jeg er, ligesom på så mange andre punkter, kontrær hvad det angår. Jeg nægter at sige i Grønland, det lyder så dumt i mine ører. Tror det er fordi jeg ser det som en ø med selvstyre og ved alle andre øer hedder det på, så det med at sige i, virker så forkert :genert:.

Men du siger vel ikke "på England"? :D
Nej, men jeg tror heller ikke, det er så vigtigt mere. Men det var det, lige dengang de begyndte på selvstyret.
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 30. apr 2016, 13:29

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:Jeg er, ligesom på så mange andre punkter, kontrær hvad det angår. Jeg nægter at sige i Grønland, det lyder så dumt i mine ører. Tror det er fordi jeg ser det som en ø med selvstyre og ved alle andre øer hedder det på, så det med at sige i, virker så forkert :genert:.

Men du siger vel ikke "på England"? :D
Nej, men jeg tror heller ikke, det er så vigtigt mere. Men det var det, lige dengang de begyndte på selvstyret.

Nej :P.

Jeg tror bare det er fordi det var det jeg lærte i sin tid og så er det svært at ændre :genert:.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. apr 2016, 13:33

ShuruQ skrev:Nej :P.

Jeg tror bare det er fordi det var det jeg lærte i sin tid og så er det svært at ændre :genert:.

Nå, jeg vrøvler for øvrigt. Det var da de fik "hjemmestyre", at det begyndte med, at man skulle sige "i".
På den anden side var det i 1979 ... så du har da fået forældet undervisning på det punkt :)
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 30. apr 2016, 13:38

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:Nej :P.

Nå, jeg vrøvler for øvrigt. Det var da de fik "hjemmestyre", at det begyndte med, at man skulle sige "i".
På den anden side var det i 1979 ... så du har da fået forældet undervisning på det punkt :)

Min farfar arbejdede på Thule-basen i mange mange år, min far var der, min onkel og min farmor. De har haft et tæt forhold til Grønland fra da det hed på og de har ganske givet fortsat med at sige det, så det er bare ringet ind hos mig :).
1
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 611
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 8820

Indlægaf LadyFox » 30. apr 2016, 13:53

Hvorfor Fætex har den der mælkesmoothie fra Arla som smagsprøve! Det er da den sikreste vej til ikke at få solgt nogle af dem overhovedet. Føj for satan.
3
"You used to call me on my cell phone,
Late night when you need my love"
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 768
Likede indlæg: 6047

Indlægaf ManicNinja » 30. apr 2016, 13:55

Jeg er så sådan en, der synes, det lyder himmelråbende dumt og forkert, når folk siger "på Vestsjælland" eller "på Nordsjælland". Jeg ved faktisk ikke, om man kan argumentere for det grammatisk/semantisk på nogen måde. Men for mig hedder det fileme "jeg har boet i Nordsjælland hele min opvækst".
1
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. apr 2016, 13:56

ShuruQ skrev:Min farfar arbejdede på Thule-basen i mange mange år, min far var der, min onkel og min farmor. De har haft et tæt forhold til Grønland fra da det hed på og de har ganske givet fortsat med at sige det, så det er bare ringet ind hos mig :).

Nå ja, det kan jeg godt se. Hvis du er ud af sådan en kolonitidsfamilie ... :-D
1
Lykke
Kort karma: 75
Likede indlæg: 1142

Indlægaf Lykke » 30. apr 2016, 14:02

LadyFox skrev:Hvorfor Fætex har den der mælkesmoothie fra Arla som smagsprøve! Det er da den sikreste vej til ikke at få solgt nogle af dem overhovedet. Føj for satan.

Haha ja. Vi smagte dem også. Føj!
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 611
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 8820

Indlægaf LadyFox » 30. apr 2016, 14:06

Lykke skrev:
LadyFox skrev:Hvorfor Fætex har den der mælkesmoothie fra Arla som smagsprøve! Det er da den sikreste vej til ikke at få solgt nogle af dem overhovedet. Føj for satan.

Haha ja. Vi smagte dem også. Føj!

Selv de handlende børn rynkede på næsen og smed deres glas med indhold ud! Det synes jeg er ret sigende.
0
"You used to call me on my cell phone,
Late night when you need my love"
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. apr 2016, 14:08

Jeg har altid troet, skyr var sådan noget mælke-/yogurtagtigt noget. Men forleden så jeg lige en reklame, hvor det så ud til nærmere at være smøreost :gruble:
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 30. apr 2016, 14:15

:shock:.

0
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2149

Indlægaf Elvispop » 30. apr 2016, 14:17

dgd2007 skrev:Jeg har altid troet, skyr var sådan noget mælke-/yogurtagtigt noget. Men forleden så jeg lige en reklame, hvor det så ud til nærmere at være smøreost :gruble:

Det ER osse yoghurt-agtigt.
Konsistensen er bare mere hende af de der Petit-Danone børneyoghurt.
Billede
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.

Tilbage til "Generelt"